Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Chopper ja Custom Klassikot sekä Legendat

Aloittaja Kokkonen, 12 toukokuu 09, 20:22:10

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Then Came Bronson pyörät linenevät 1969 XLH-mallia jota oli erään tarinan mukaan muuteltu: etupyörä 3.00x21 tuumainen aluvanteella, etulokasuoja kromattu, etulampun suojalippa poistettu, bensatankki vaihdettu tavalliseen standardi tankkiin, öljytankki ja takaiskarit kromatut. Kiksi asennettu, vaikka pyörissä oli startti. Satulakaan ei ole alkuperäinen, muutama muu kromiosa, kuten säätäjän kansi. Takalokasuoja lyhennetty ja takavalo muuvaihdettu engelsmanni tyyliseksi.

Pyöriä oli useita, MGM osti alkuun  kaksi tai kolme Sporttia, tehdas antoi kolme lisää. Lisäksi elokuvassa käytettiin 350cc ja 125cc Rapido pyöriä joissain hill climb ja moto cross kohtauksissa. Joku vaittää myös CZ käytetyn...
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

börje

Legendaksi voisi myös laskea puolitoista vuotta sitten kuolleen hyppymies Evel Knievelin, joka käytti 750 XR:ää. http://www.evelknievel.com/. Heppu sai myös oman teemaflipperin, joka on meriitti sekin.

Kokkonen

Muutama kuva Evel Knievelin pyöristä, ensimmäinen 1970 "tavallinen" Rautapää Sportti, sitten 1973 XR-750 ja alimmaiset pari kuvaa 1977 XR-750 kyseessä tosin replica. :-[
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

John Harman 1947 â€" 1988
John Harman on eittämättä eräs Chopper rakentamisen pioneerejä. Hän aloitti varhain 70-luvulla valmistamalla etuhaarukoita, jotka olivat täysin poikkeavia ajan tyylistä ja tekniikasta. Jousia ei näkynyt, ne olivat piiloitetut putkien sisään. Haarukka tunnetaan nimellä Harman Girder ja sitä valmistetaan edelleenkin. Haarukoiden lisäksi ohjelmaan tulivat rungot. Ne olivat kevyitä, ilmeisesti chrome molystä, ja yhdessä tuon etuhaarukan kanssa erittäin hyviä ajettavia. Harman pyrki aina täydellysyyteen ja huippulaatuun.
Myös koneet tulivat ohjelmaan mukaan. Ensimmäsen 120cui V-koneen hän valmisti jo 70- luvun puolivälissä. Eli paljon ennen kuin S&S ja muut aloittivat isojen koneiden tarjonnan.  80 luvulla masiina tuli sarjavalmistukseen, tosin pienenä eränä. Kone oli eräänlainen kopio Shovelheadista, mutta kaikki oli suurempaa. Omat lohkot, jotka mahdollistivat isommat sylinterit. Poraus oli 3 13/16, iskun ollessa 4 ¾ tuumaa. Kannet olivat myös omaa tuontoa, molemmille sylintereille oma kaasutin, elikkä etypytyssä oli ”käännetty” takapytyn kansi. Paras versio linee ollut neljällä kaasutimella, kaksi DellOrtoa per pytty, toinen kiihdytyspumpulla toinen ilman. Kone oli oikea vääntömasiina, mutta heikkouksiakin oli. Koska kone oli ”suurennettu” Shovel, myös Shovelin ongelmat korostuivat. Palotilat olivat isot ja vaativat korkeakupuiset männät, jotka olivat painavat, 900 grammaa renkaineen ja tappeineen per mäntä! Tämä aiheutti tietty mahtavat tärinät, mutta myös porausvälykset olivat vaikeasti hanskattavissa, kylmänä väljä, kuumana tiukka. Mutta koneita on edelleen liikenteessä.
Harman rakensi myös 152 cui 300 hv Funny Bike Dragsterikoneen, käyttäen  Hilborne ruiskuja molemmissa sylintereissä.
John Harman kuoli luusyöpään 41 vuotiaana.

Kuva 1: Harman Girder tulee hyvin esille
Kuva 2: John Harman
Kuva 3: 120 cui neljällä kaasuttimella
Kuva 4: 120 cui kahdella kaasarilla (joku ebay kuva...)

Sekä vähän videota:

Executive Chopper History
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#34
John Harmanin jälkeen lienee jopa loogista tuoda esille Bill Holland ja hänen Street Digger pyörä tuolta vuosin 1975-76 kieppeiltä. Bill Holland omisti yhdessä Johnin kanssa Grand Prix Racing pajan Kaliforniassa, jossa valmistivat hipo koneita Harrikoihin.

Tämä kyseinen Street Digger oli Billin aikaansaannos ja aikansa sensaatio.
Pyörä oli pitkän aikaa "vaiheessa" rakentaminen kesti kaikkiaan 18 kk, joka tietty on pajalle pitkä aika....stuukki ei vaan osunut alkuun silmää miellyttäväksi. Runko lienee chromi molyä, itse tehty tietty. Etuhaatukka on luonnollisesti Harman Girder.
Koneessa on Billin itse tekemät sylinterit, tilavuutta 100 inc, lohkot ovat Sportin, limput S&S 4 13/16 tuuman iskulla, poraus pytyissä 3 5/8 tuumaa. Kannet Shovelin, Chrysler Hemin venttiileillä, nokka Leinweber 0.590 nostolla. Kipinät tarjoaa kaksi Joe Huntin magneettoa. Soppaa syöttää kaksi Hilborn ruiskua! Polttoainepumppu on rakennettu jakokopan yhteyteen. Ei, ei ole sähköstarttia, mutta potkukammen varsi on hieman pidempi. :)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Siirsin tässä aiheen sivusta virinneen keskustelun tekniikkapuolelle koska uskon että siitä tulee enemmänkin juttua... http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=651.0
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

flhx

#36
Harmanista juttua:
http://74.54.120.132/dbbp/coolest/harman_00.html

Itsellä selvisi vasta noista jutuista tuo keulan rakenne, olin sitä joskus pienistä kuvista pähkäillyt mutta en saanut tuosta rocker kohdasta kuvista selvää. Noissa linkin kuvissa näkyy rakenne.

EDIT:Jostain internaattorin syövereistä muuten luin huhun että tuo keula olisi alunperin ruotsalaista designia jota Harman sitten hieman muokkasi...??

Muistelisin jossain Horse tai vast lukeneeni tuosta Harmanin pojasta että olisi kai jotain viritelmää myös pyöräpuolelle, olisko jotain koneistusjuttuja tehnyt tai jotain? En tosin varma, voi olla että muisti pätkii. En löytänyt pikaisella kuukletuksella mitään, en muista edes kaverin nimeä...Pikasesti katoin ton jameksen videon läpi, saatto olla että mainittiin nimi jossain.

Bill Hollandin firma:

http://www.executivechoppers.com/about-us.htm

Ja lisäEDIT: American Chopper Enterprises kuulemma aikoinaan teki muunnosta Harmanin keulasta, erona ainakin se että oli jonkinlaisella vääntösauvajousituksella.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Kokkonen

#37
David Mann 10.09.1940 â€" 11.09.2004

Dave lienee monelle tuttu taiteilija alan lehtien sivulta, jotka ovat julkaisseet hänen biker henkisiä maalauksiaan.
Hänen uransa alkoi kuuskytluvun alussa Kansas Citystä, jolloin hän osti 1948 Pannun 350 dollarilla, kustomoi sen, maalasi ensimmäisen taulunsa ”Hollywood Run”,  vei sen kainalossaan v. 1963 Kansas Cityn Custom Car  näyttelyyn, jossa hänen taitonsa huomattiin.  Hänestä tuli myös El Forasteros klubin jäsen. Taiteilijaura sai lisäpotkua yhtyistyöstä Ed ”Big Daddy” Roth kanssa. Vuonna 1971 Easyriders Magazine havaitsi hänen kykynsä ja lopullinen tie maineeseen oli auki.

Dave ajeli samalla pyörällä 25 vuotta (?), stretsattu originaali runko, 3 tuuman remmi, käsivaihteet ja tuo ”laiton” ohjaustanko, joka näkyy alla olevissa kuvissa. Lisänä pari hänen maalaustaan, niitähän löytyy lisää netistäkin kun laittaa vaikka hänen nimensä hakuperusteeksi.
Tuo kysymysmerkki jakson alussa syystä, että joissain lähteissä puhutaan Pan/Shovelista, kuvissa kuitenkin Pannu vai onko alimmainen jo Shovelin koneella..?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#38
David Mann, PanShovel
Tässä vielä kuva Davesta PanShovelillaan (tai EarlyShovel?), joka on aivan eri stuukissa kuin aiempi Pannu.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Suomen ensimmäinen Panhead Chopperi on rakennettu Ruskeasuon tallilla 1969-70. Pyörän pitäs olla edelleen liikenteessä.  Onko jollain asiasta enemmän tietoa tai jopa kuvia tänne laitettavaksi?

Turku-Parainen akselilla oli myös 60-70 luvun taitteessa yksi rakenneltu poliisi-Pannu ja muutama lättäpää. Liekö näistä kuvia tai tarinaa jollakulla?
Allekirjoittaneellakin oli aikanaan tuo Mp-Sport lehti ihan tilattuna, jonka kannessakin yksi noista esiintyi. Mihin lie sekin aviisi jäänyt?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

flhx

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 02 syyskuu 09, 20:06:59
Suomen ensimmäinen Panhead Chopperi on rakennettu Ruskeasuon tallilla 1969-70. Pyörän pitäs olla edelleen liikenteessä.  Onko jollain asiasta enemmän tietoa tai jopa kuvia tänne laitettavaksi?

Turku-Parainen akselilla oli myös 60-70 luvun taitteessa yksi rakenneltu poliisi-Pannu ja muutama lättäpää. Liekö näistä kuvia tai tarinaa jollakulla?
Allekirjoittaneellakin oli aikanaan tuo Mp-Sport lehti ihan tilattuna, jonka kannessakin yksi noista esiintyi. Mihin lie sekin aviisi jäänyt?

Rupesi aihe kiinnostamaan ja tuli kompastuttua tuommoiseen:

http://www.stadin-raggarit.com/index2.htm

Aika monta tuttua naamaa ja ajoneuvoa bongasin kasarikuvista...Itse en ole Tsadissa ollut tuohon aikaan, mutta mm. veekasin tilasin kotiin jo v.82, sieltä noita autoja ja pyöriä tuli bongattua. Lisäksi kuvista toki löytyy nykyisinkin pyöräpiireissä vaikuttavia kavereita, sekä kuvia mm. Götti choppersista...Tuota Kokkosen tarkoittamaa pyörää en edes etsinyt(tolkuttoman hidas yhteys...), mutta silmiin sattui muitakin legendaarisia laitteita, mm. Borgin keltainen lättäpää jne jne.

Muistanko muuten oikein että yhdestä ns.olympia-pannusta (yht. neljä kpl vm-52 tuotiin) chopperin tehneen kaverin nimikirjaimet oli J.V.? Ja pyörä kai edelleen samassa kuosissa? Olisiko juuri tuo Turun suunnan laite?(Toinen chopperoitu olympia-pannuhan oli kai tuo Ruskeasuolla duunattu ja senhän teki chopperiksi ja sittemmin palautti orgikseksi veekasin ex-toimittaja Fiskis jolla laite edelleen lienee)
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Antti S.

Mulla on sellainen muistikuva että muutama vuosi sitten oli veekasissa esittelyssä tuo chopper stuukin omaava olympia harrikka.Ei siis se Fiskiksen,joka oli esilla samassa lehdessä joskus aikaa sitten,vaan tämä toinen.

Hessu

Lainaus käyttäjältä: flhx - 02 syyskuu 09, 22:11:03

Muistanko muuten oikein että yhdestä ns.olympia-pannusta (yht. neljä kpl vm-52 tuotiin) chopperin tehneen kaverin nimikirjaimet oli J.V.? Ja pyörä kai edelleen samassa kuosissa? Olisiko juuri tuo Turun suunnan laite?(Toinen chopperoitu olympia-pannuhan oli kai tuo Ruskeasuolla duunattu ja senhän teki chopperiksi ja sittemmin palautti orgikseksi veekasin ex-toimittaja Fiskis jolla laite edelleen lienee)

Tässä meidän duunin parkkiksella seisoo välillä kesäisin se chopperoitu. Muistan vehkeen jo nuoruudesta ja on saman näköinen edelleen. Siis Vantaalla. Eikä oo harmainta aavistusta kenen se on. Eikä se oikeastaan meille kuulukaan.
Siinä on oiva esimerkki laitteesta, mikä pitäis ehdottomasti saada museoleimattua.
Yllättävän vähän ajanhammas on laitteeseen iskenyt. Fillari näyttää edelleen hyvältä ja hyväkuntoiselta.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 02 syyskuu 09, 20:06:59
Turku-Parainen akselilla oli myös 60-70 luvun taitteessa yksi rakenneltu poliisi-Pannu ja muutama lättäpää. Liekö näistä kuvia tai tarinaa jollakulla?
Allekirjoittaneellakin oli aikanaan tuo Mp-Sport lehti ihan tilattuna, jonka kannessakin yksi noista esiintyi. Mihin lie sekin aviisi jäänyt?

Tietoa on tullut, sekä kopiot tuon lehden artikkelista. SUURKIITOKSET!! 

Tietoa tuli mm. tuosta Pannusta, se ei ole ollut rakenneltu, vaan lienee ollut tuolloinkin kuosissaan ja on sitä yhä.
Lehden sivuilla oleva lättäpää on myös vain lievästi kustomoitu, mutta tulos on silti ollut suuren työn takana. Pannuhan ei siinä artikkelissa esiinny.
Palaamme aiheeseen lähipäivinä, koitan saada tänne muutaman sanan artikkelista ja kuvia niiden lisukkeeksi.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#44
Ventti-Trio, MP-Sport lehti nr. 3, 1971
Teksti perustuu tuon lehden artikkeliin, jota olen vapaasti muotoillut ja lyhentänyt.
Kuvat samasta lehdestä.

Ventti-trio tuli haastattelun otsikoksi, koska nämä kaikki kolme Paraislaista kaverusta olivat 21-vuotiaita. Iästään huolimatta jo pitkään moottoripyörien kanssa puuhastelleet.

Olli Jakobsonin (R.I.P.) 1939 mallinen 1200 cc Harley, (alkuperältään U tai UL?) on ajan tyyliin rakennettu, nykyään sanottaisiin kustomoitu. Paljon alkuperäistä osaa, mm. alkuperäiset lokasuojat, joiden kunnostamiseen häneltä meni tekstin mukaan kolme kuukautta. Pyörän hän osti ”kovalta Harley-mieheltä”, jolloin väri oli valko-musta ja varusteena yksi kappale sivuvaunuja. Hän purki pyörän kokonaan, kone holkitettiin, venttilit ja kiertokanget uusittiin samoin kuin pakoputkisto kokonaisuudessaan. Männät Olli hankki Italiasta. Renkaat uusille vanteille tilattiin Ruotsista, kaikki osat ovat alkuperäisiä. Amerikastakin hän koitti jotain tilata, mutta sai vastauksen, että varastossa ei ole yli kymmentä vuotta vanhempia osia. Ollin mukaan hankintamahdollisuudet Suomessa olivat aivan pimeitä.
Ohjaustankoa nostettiin omaperäisin virityksin, valumallit osiin Olli teki puusta, jotka sitten kiikutettiin valimoon. Maalaus on myös hänen itse tekemä, sinertävän sävyinen. Olli kaversi koneen kylkeen tekstitykset, mittaritaulu kaiverretuttiin kultasepällä ja tankkimerkit ovat vm. 1960. Olli on kaikessa rakentelussaan pyrkinyt säilyttämään ”Harrikkamaisuuden” pyörässään ja pitänyt tyylin muuttumattomuutta ensiarvoisen tärkeänä. Rakenteluun meni aikaa vuosi ja kahdeksan kuukautta sekä rahaa noin 6000 markkaa. (Referenssinä mainittakoon, että tuohon aikaan uusi Honda CB750 Four maksoi 6800 markkaa ja 350cc Jammun tai Hondan sai noin 3500 markalla. EDIT: Ehkä vielä parempi referenssi on ajan tuntipalkka, mulla se oli tuohon aikaan 3-4 mummonmarkkaa tunnissa, mutta en tuolloin mikään ammattimies ollutkaan.).

Artikkelissa esiintyy myös H.L:n -59 500cc BMW. Siihen omistaja teki täydellisen koneremontin. Osia tilattiin Italiasta, Hollannista ja Ruotsista, Suomestakin löytyi osaa tähän pyörään. Paljon itse tehtyä osaa pakoputket, sissy.... kiillotusta....aikaa kului pari talvea ja rahaa viitisen tonnia.

Kolmas pyörä on M.H:n -55 mallinen 650cc Ariel (Huntmaster?). Aihion hän oli ostanut palaneena, vain runko ja kone ovat alkuperäiset. Korkea sissy, korotettu ohjaustanko, pieni neljän litran (!) tankki ovat ajan tyypillistä Chopper stuukkia. Rahaa tähän projektiin kului harvinaisen vähän, noin puolitoistatonnia (siis markkaa)

Tämä kolmikko kuului Paraisilla suurempaan ryhmään. Poikia oli kaikkiaan kahdeksan, keski-ikä noin 21-vuoden hujakoilla. Ajoa on harrastettu niin kauan kuin on kortti ollut taskussa ja jo hieman aiemminkin.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W