Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Chopper ja Custom Klassikot sekä Legendat

Aloittaja Kokkonen, 12 toukokuu 09, 20:22:10

« edellinen - seuraava »

Juvakka

Tämä pyörä on itselleni kaikessa karuudessaan muistus ajasta ennen tiiliskiven paksuisia tarvikekatalookeja.

Kyseinen chopper on ollut ja on edelleen allekirjoittaneelle johtotähti Moottoripyörien maailmaan.

EDIT. Pahoittelen kuvan huonoa laatua...
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

Jukka

Hyyvä, hyyvä. Lisää vaan Mr Mooren ja Juvakan kaltaisia Suomi-klassikoita - tai sellaiseksi tulevia.

Juvakka

#17
Lainaus käyttäjältä: Jukka - 18 toukokuu 09, 22:25:36
Hyyvä, hyyvä. Lisää vaan Mr Mooren ja Juvakan kaltaisia Suomi-klassikoita - tai sellaiseksi tulevia.

Kyseinen klassikko EI siis ole allekirjoittaneen hengentuote, vaan enemminkin henkisen johdatuksen syvin olemus.  K.o. chopperin stuukki on toki saanut vuosien varrella sofistikoituneempia piirteitä. Koitan kaivella jostain...

Rakentajan itsensä ajot meiän tuntemilla teillä on valitettavasti ajettu, mutta eiköhän ne jossain jatku...

EDIT. Uudempi kuva...
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

Don Quijote

Jumaliste! Tuon pyörän muistan jostain vanhasta V8-Magazinen jutusta. Takavalot oli muistaakseni jostain vanhasta jenkistä sissyyn istutettuna ym. muuta hienoa.

Varmaan ekoja pyöriä aikanaan josta jonkunlainen kipinä alkoi kyteä minussa. Ikää taisi olla jotain 10 v. tai sitä luokkaa :)
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Juvakka

Lainaus käyttäjältä: Don Quijote - 18 toukokuu 09, 23:30:00
Jumaliste! Tuon pyörän muistan jostain vanhasta V8-Magazinen jutusta.
6/80.
Ne valot on farkku-Taunuksesta, ja ne on nykyään madallettu noin kolmanneksen verran...
Koitan jostain etsiä tuoreempaa kuvaa...
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

flhx

Itse muistan tuon pyörän myös tuosta veekasi jutusta. Takavalot muuten olivat vanhasta Taunus farmarista. HIeno fillari aikoinaan, eipä noita juuri Suomessa ollut...Kyllä nykyaikana kaikki on liian helppoa, pyörän saa sen kun käy kaupasta hakemassa ja ilman rahaakin kun kaikenmaailman rahoitukset löytyy ja jupinaa jupinaa jupinaa...

Edit:kappas oltiin Juvakan kanssa samaan aikaan liikkeellä...
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Juvakka

No löytyihän siitä tuoreempikin kuva, taitaa olla vuosi 2006.
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

Kokkonen

#22
Ei tämä viimeksi, eikä ensiksi laittamasi kuva vaan tuo keskimmäinen, onko kyseessä Juba Nuorimaan (R.I.P.) Iso-lättäpää Chopperi?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Eikös ne ole kaikki kolme kuvaa samasta pyörästä?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Juvakka

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 19 toukokuu 09, 09:02:40
Ei tämä viimeksi, eikä ensiksi laittamasi kuva vaan tuo keskimmäinen, onko kyseessä Juba Nuorimaan (R.I.P.) Iso-lättäpää Chopperi?
Sama pyörä, ja kuten Mr. Hemuli totesi sama klassikko kaikissa kuvissa.
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

Kokkonen

Kyseessä on siis varsinainen suomalainen Klassikko. Kun en pyörän koko historiaa tunne, onko yläkuvan kuski myös Juba? Juhani "Juba" Nuorimaa oli monessa mukana, niin H-D kuin amerikanautopiireissä. Kutsuisin häntä Legendaksi.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Juvakka

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 19 toukokuu 09, 11:25:12
Kyseessä on siis varsinainen suomalainen Klassikko. Kun en pyörän koko historiaa tunne, onko yläkuvan kuski myös Juba?
'

Jeps, noihin aikoihin miehen oman kertoman mukaan työmatka tehtiin talvella kuvan osoittamalla tyylillä.
Don't push the river
https://youtu.be/rCii1j0G1Js

Kokkonen

Dick Allen 1937-1983

Vaikka menee enemmän Legendan kuin pyöräklassikon alueelle niin kuitenkin. Dick Allen pitää tuoda esille, kun puhutaan Klassikko Choppereista.
Hän oli melkoinen persoona, jos joku on synnynnäinen Bikeri, niin hän oli. Bad ass outlaw.
Dick perusti 60-luvun loppupuolella pienen liikkeen Los Angelesiin, jossa hän alkoi valmistaa enimmäisiä kapeita aftermaket springereitä, + 3 - 36 tuumaa pidempiä kuin originaalit. Ajallehan oli tyypillistä, että originaaleja jatkettiin, Dick lienee ensimmäinen joka teki niitä kokonaan uusia. Kauppamies hän ei ollut. Teki silloin kun teki ja myi halvemmalla mitä valmistuskustannukset olivat. Hän piti ajamisesta ja juhlimisesta, se oli hänen elämäänsä. Innovatiivinen kaveri, mutta ei suojannut keksintöjään ja kun toimituksetkaan eivät pelanneet, muut varastivat hänen ideansa ja rikastuivat niillä, Dickin itse hyötymättä siitä lainkaan. Hän kehitti myös 2-1 pakoputken, sille kävi samoin. Dick teki muutaman itse, ja toiset kopioivat. Hän oli myös valuvanteen kehittäjä, sitäkään ei hän saanut tuotantoon itse vaan joku pölli vanteet liikkeestä ja kopioi ne omaan tuotantoon. Remmivetoa hän kehitteli myös, mutta sama tarina....Dick Allenin tuotteet olivat hyviä ja kysyttyjä mutta niillä rikastumen ei häneltä onnistunut. Choppereillaan sensijaan hän oli aina liikenteessä, ympäri USAa ja Kanadaa, aina joukon kärjessä. Jos pyörä levisi, hän korjasi sen tien päällä. Huumeet olivat myös kuvoissa, joista tuli muutama vankilatuomio. Sitten lopuksi paha kolari ”Locomotion” chopperillaan, jossa hän menetti jalkansa. Ja se tiesi ajamisen loppumista ja se oli ollut hänen elämänsä.....

Kuvissa Dickin Chopper, mutta en tiedä onko tuo Locomotion, mutta otaksun niin. Toisessa hän lienee tyypillisimmillään.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#28
Kuten tarkkaavainen lukija huomaa, olen lisännyt aiheeseen myös „Legendat“

Nyt vuorossa enempi Customia ja Legendaa nimittäin:

Leo Payne (1931-1991) ja hänen 1957 „Turnip eater“ Sportster

Leo oli aikansa johtavia drag racing kuljettajia 1950 -1970 luvulle (?), pyöränään Rautapää Sportster ”Turnip Eater” ja jolla hän oli myös ensimmäinen, ei kokonaan katetulla (streamliner) pyörällä, yli 200 mhp (202,379) nopeuden Bonnevillen suola-aavikolla saavuttanut kuski. Ennätysajo tapahtui vuonna 1969.  Leon erikoisalaa oli nimenomaan kaasuttimet ja nitron eriasteiset sekoitukset, koska hän oli myös ensimmäisiä, jotka mittailivat ilman lämpötilaa, yms ja teki mikstuurat sen mukaan. Hän oli hyvin voimakkaasti kehittämässä S&S:n kaasuttimia. 1968 Leo käytti yhteistyössä suunniteltua, S&S valmistamaa nitrometaanille tarkoitettua kaasutinta. Hän oli myös ensimmäisiä, joka käytti burn outia lämmittääkseen moottoripyörän takarenkaan ennen varttimailin lähtöä, lisäksi hän oli hyvin nopea reaktoissaan viivalla. Virittäjävelho ja alansa pioneeri.
”Turnip Eater” nimi juontaa ajan kilpailuun brittipyöriä vastaan, kuten kuvistakin näkyy.
Tuo 1957 Sportser oli huippuunsa kevennetty ja viritetty, kone oli stroukattu sekä 75  että 74 kuutiotuumaisina versioita.
Kuuskytluvulla hän alitti jo 10 sekunnin ajan varttimaililla, yhden tuloksen löysin, sekin vuodelta 1969; 9.30 sek, loppunopeudesta ei ollut mainintaa, mutta samalta vuodelta löytyy hänelle 153 mph, muutaman kympin hitaammalla ajalla.
Alla kuvia, viimeisessä ei tosin Turnip Eater, mutta ajan kisatunnelmaa...
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

börje

#29
60-luvulla tai aiemmin syntyneet muistavat suomenkin televisiossa 70 tai 71 näytetyn sarjan Then came Bronson, jossa päähenkilö (Michael Parks) ajeli seikkailuista toiseen -69 Sportsterillaan. Se toimi minulle suurena innoittajana ja niinpä nimesinkin räpättimellä varustetun polkupyöräni harrikaksi.
Olisipa mukavaa jos joku näistä suomen tv-kanavista uusisi sarjan noiden kaikenmaailman höpöhöpösarjojen sijaan.
http://www.thencamebronson.com/frames01.htm


Jarppi Edit: laitoin kuvan mukaan

ja yuutuubista trailerihttp://ca.youtube.com/watch?v=C2rygPBuang&feature=related