Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Chopper ja Custom Klassikot sekä Legendat

Aloittaja Kokkonen, 12 toukokuu 09, 20:22:10

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Tähän topikkiin voisi laittaa rakenneltuja Klassikoita. Choppereita, Customeja ja alan Legendoja. Kriteerin päättää kuvan laittaja itse. Kiva, jos suomalaisiakin löytyy....

Klassikkosarjan voisi aloittaa Easy Rider elokuvan pyörillä, Captain America ja Billy Bike.
Huhun mukaan Peter Fonda osti neljä Hydra Glideä poliisihuutokaupasta, vuosimalleja 1949,- 52, 500:lla dollarilla. Vuosimalleissa on hieman vaihtelua tietolähteestä riippuen, niinkuin pyörien rakentajissakin. ”Virallisen” tiedon mukaan pyörät rakensivat Fonda, Tex Hall ja Dan Haggerty. Taas epävirallisen, ilmeisesti oikeamman, Fonda antoi pyörien rakentamisen koordinoinnin Cliff Vaughsille joka rakensi ne yhdessä tummaihoisen Ben ”Brother” Hardyn kanssa, Fondan toimiessa ideoiana. Virallisesti molempia pyöriä valmistui kaksi, epävirallisen mukaan Captain Americaa olisi tehty kolme, joka ei pitäne paikkaansa. Hardy käytti valmistuksessa 48-56 mallien runkoja, Captain American rake-kulmaksi muutettiin 45 astetetta, keulan ollessa +12 tuumaa. Rungot kromattiin. Billy Bike oli  perinteisempi ratkaisu. Jos kuka katsonut ohjelman Jesse Jameksen Chopper of 63 (tai jotain sinne päin..), jossa molempien pyörien rakentamisesta kerrotaan ja kuinka Brother Hardyn nimi jäi kokonaan ansioluetteloista josta hän syytäkin katkeroitui.
Originaalipyörien kohtalo on myös hieman etäselvä. Yksi Captain America tuhoutui loppukohtauksessa ja kolme muuta varastettiin kalustovarastosta ennen elokuvan valmistumista ja julkaisia. Varkailla ei tainnut olla tietoa, mitkä pyörät veivät. Elokuvan nuotiokohtaus on tehty viimeisenä, siinähän ei enää pyöriä näy lainkaan.
Dan Haggerty (?) korjasi vaurioituneen Captain American ja se myytiin huutokaupalla 1996.

Replicoita pyöristä on valmistettu filmin julkaisun jälkeen useitakin, Captain Americasta arviolta 300 ja Billy Bikestä 100.

Kuvia Billy Bikestä (ei originaali)
http://www.3d-files.co.il/adds/Easy_Rider_Billy_Bike.htm


Liitteenä olevat Captain American kuvat ei liene originaalista, musekuvasta en ole varma. Elokuvakohtaus taas sitä on.

EDIT: Juutuubissa näkyy originaalit vaikka musiikin hokkilaiset ovat jo melkein soittaneet pilalle  :D
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Don Quijote

Hyvä aihe! 8)

Jatketaan kotimaisella, mielestäni tämä pyörä ansaitsee klassikon leiman, kuten toki myös monet myöhemmät Mooren rakentamat, mutta tästä se lähti...

http://www.mrmoorecustomcraft.com/galleries/view/bikes/2

"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Kokkonen

Tuo Glowing Dolphin on upea, myös minun mielestäni oikea Klassikko!

Jatketaan taas Ameriikanmaalta.
Paljon ennen nykyisiä kuuluisia pyöränrakentajia on ollut satoja taitavia kustomoitsijoita ja taiteilijoita, jotka loivat poikkeuksellisia ajopelejä, kuten tämäkin 1968 XLH. Jatkettu sprigerietuhaarukka on tyypillinen esimerkki 60-luvun choppertyylistä, joka tuli yleiseen suosioon 70-luvulla mm. Easy Riderin myötä. Tuon ajan tyyliin kuuluivat myös jäykkä runko, korkea apehangerit, jarruton etupyörä, laitettu kone...jotka kuitenkin 70-80 luvulla pikkuhiljaa kiellettiin eri osavaltoiden lainsäädännöillä, joten nykyään tällaisen äärimmäisen ”American Chopperin” saaminen liikenteeseen lienee mahdotonta. Tämä chopper on rakennetu vuonna 1977, jolloin Kenneth Baumgarth päätti muuttaa Sportsterinsa stuukkia. Urakka kesti neljä vuotta. Tämä yksilö on ”Motorcycle Hall of Fame’ssa” josta myös kuvat.
Lisää 60-choppereiden kuvia voisimyös tähän topiikkiin liittää, jos kuka niitä löytää.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Webmaster

#3
Juu, nyt tuli hyvä aihe vastapainoksi tuolle viikon sporttailulle. Tuollaisessa sporttailussa saataa vielä joku paikka revähtää ja siinähän tulee sitä paitsi hiki... ;)


Klassikko tai ei, mutta, täytyy laittaa jo nostalgia-arvon ja legendaarisuuden vuoksi Sugar Bearin piiiiiitkäkeulan kuva. Se on sitten +40 !!!

Awesome !!!

Soikkeli

Tästä ei voi paljon pistää paremmaksi. Ruotsalaiset ne osaa ;D

C.O.G. 
Lifemember

Kokkonen

Vedetääs välillä henkeä ja laitetaan vaan muutama kuva vanhemmista Choppereista. -60 -70 kopterin yleisilme oli aika "keuliva" ja etuhaarukka oli kapea, oli se sitten springeri tai tavallinen. Korkea sissybar king & queen satulat kuuluivat myös ajan tyyliin. Etujarrut ja kypärät taas eivät ;D
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Make

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 16 toukokuu 09, 19:28:03
Vedetääs välillä henkeä ja laitetaan vaan muutama kuva vanhemmista Choppereista. -60 -70 kopterin yleisilme oli aika "keuliva" ja etuhaarukka oli kapea, oli se sitten springeri tai tavallinen.

Ja myös japsipyöriäkin customoitiin kevyesti tuohon maailmanaikaan. Huomatkaa aikakauteen nähden runsas varustelu, kuten tuulilasiin integroitu nopeusmittari.   ;D Puuhapähkinä: Etsi kuvasta ajovalo  ;D 
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

petejiiii

Kokkosen alkuperäisessä viestissä oleva maininta Jesse Jameksen filmistä tarkoittanee elokuvaa History of the chopper. Ihan mielenkiintoinen pätkä pitkäkeulojen historiasta, eikä Jessen rakentama rystykään näytä lainkaan pahalta. (Kopterin osastolta Tampereen näyttelystä ostin - maksoi kympin.) Kannattaa tutustua.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: MakeH - 16 toukokuu 09, 21:09:40
Ja myös japsipyöriäkin customoitiin kevyesti tuohon maailmanaikaan. Huomatkaa aikakauteen nähden runsas varustelu, kuten tuulilasiin integroitu nopeusmittari.   ;D Puuhapähkinä: Etsi kuvasta ajovalo  ;D 

Hiukan mennään merkistä sivuun, mutta kun noita -70 alussa myös Suomessa rakennettiin ja kovin keulivia vielä, niin etummainen nokka-akseli ei saanut kunnon voitelua ja ajelut jäi sillä stuukilla yleensä siten lyhykäisiksi. Toinen ongelma oli Suomen poliisit  ;D
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Make

#9
Ja nopea paikko ennenku tulee banni.  ;D

On se custom-klassikko tämäkin FXR. Oisko Billy biken ja Cpt. American jälkeen tunnetuin elokuvissa näytellyt pyörä? 2 kappaletta rakennettiin elokuvaa varten. Ahkerasti googlettamalla varmaan selkiäis kaksosten nykyinen olinpaikka.

Edit:Parempi kuva
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Hemuli

No joo, tosta Black Death pyörästä on tehty useita kopioita - Suomessakin on yksi varsin tarkka mukaelma. Olishan siihen voinut raiskata jonkun muunkin pyörän kuin juuri FXR:n :-X ...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

flhx

Heh, Hemulilla osu arkaan paikkaan...No joo myönnetään että sinänsä aika erikoinen ratkaisu ottaa FXR ja tehdä siitä jäykkä. Olisin itse ehkä valinnut jonkun toisen rungon...Sinänsä en pidä tuota laitetta mitenkään huonon näköisenä kapineena, tosin mm.ne ultragayneonvalosytkäjohtimet olis saanu jäädä kaupan hyllyyn. Bartels HD(sikaiso hd kauppa kalivorniassa) rakensi ton pyörän, jossain vanhassa easyriderissä oli esittely.

Edittiä: muistelisin että Rourke olis ottanu toisen noista valmistuneista itelleen? Ja laitteesta vielä että viimeistelemättömyys(mm. noi takapään pohjamaalit)lieni kai harkittu teko tai sitten ei, mutta se on yksi mikä itsellä hieman häiritsi kyseisessä keksinnössä.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: MakeH - 17 toukokuu 09, 21:55:09
Ja nopea paikko ennenku tulee banni.  ;D

On se custom-klassikko tämäkin FXR. Oisko Billy biken ja Cpt. American jälkeen tunnetuin elokuvissa näytellyt pyörä? 2 kappaletta rakennettiin elokuvaa varten. Ahkerasti googlettamalla varmaan selkiäis kaksosten nykyinen olinpaikka.


Hyvä paikko, saat jatkaa... ;D ;D

Tämä Black Death on aika mielenkiintoinen tarina, pitää yrittää perehtyä syvemmin. Jostain olen lukenut, että Black Death 1 ja 2 valmistettiin ennen elokuvaa, mutta eivät tyydyttäneet Rourkea ja ne purettiin. Seuraava valmistettiin, mutta se varastettiin. Black Death 3 sensijaan oli ok, S&S strokerkitillä, olikohan 96 kuutiotuumaa? Jota hän ajatteli käyttä "The Ride" elokuvassa. MGM valitsi hänet Marlboro Man elokuvaan, jolloin hän pyysi saada käyttää BD3:sta elokuvassa. MGM valmistutti kuitenkin vielä toisen kopion myös stroker kitillä. Bartelsin tekemä 1989 80 kuutiotuumainen FXR Black Death oli stunttikohtauksissa.
Joten Rourkella lienee edelleen 96 cuin koneinen BD3 mutta myös ainakin yksi uudempi tarkka kopio yli 100 kuutiotumaisella. Epäilen. että tuo kuva on tästä viimeisestä, koska siinä on Black Death logo ensiön kytkimen kannessa (derby), jota ei ilmeisesti alkuperäisessä ole? Liekö Bartels tehtyt alkuperäiset ja Black Death motorcycles tämän isokonekopion?
Tutkaillaan....
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

flhx

Tuli muuten mieleen että eikös yksi noista BD pyöristä ollut ainakin jossain vaiheessa Jari Kurrin omistuksessa? Jossain Kopterissa oli siitä maininta "uutisia"palstalla joskus vuosia sitten kun lätkästara oli juuri ostanut kyseisen fillarin. Ja muistaakseni oli mainittu että on juuri yksi noista ns."originaaleista", ei kopiotuotos.
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 17 toukokuu 09, 22:21:57...Olishan siihen voinut raiskata jonkun muunkin pyörän kuin juuri FXR:n :-X ...

Okei, otetaan sen verran sanoja takaisin että vaikea kuvitella mitään muuta pyörämallia tuon fillarin rooliin - eikä sitä nyt varsinaisesti raiskattu, olishan siinä ihan yhtä hyvin voinut olla kolmesatanen takanakki ja metriset apehangerit yhdessä plus kympin risukeulan kanssa ;D ... Ainakin jos elettäisiin tätä päivää...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957