Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Chopper ja Custom Klassikot sekä Legendat

Aloittaja Kokkonen, 12 toukokuu 09, 20:22:10

« edellinen - seuraava »

filtteri



filtteri

valitettavan tyhjille näytti lehterit :-[

Hemuli

Ei ehkä chopper eikä custom mutta legenda - sitä tuskin kukaan pystyy kieltämään.

Carroll Shelby kuoli eilen 10.5.2012 saavutettuaan kunniotettavan 89 vuoden iän. Elämänsä aikana herra ehti tehdä paljon, hän mm. ajoi formula ykkösiä vuosina 1958-59. Ehkä parhaiten hänet tunnetaan AC Cobra urheiluauton luojana sekä tiiviistä yhteistyöstään Ford-konsernin kanssa.

R.I.P.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

streamliner

#109
Sylvester H. Roper - maailman ensimmäinen motoristi (+truupaikkeri)

Bostonilainen Sylvester H. Roper syntyi vuonna 1823 kun kärrejä ja polkupyöriä liikuttivat vielä aidot hevosvoimat. Jo 12-vuotiaana Sylvester rakensi ensimmäisen höyrymoottorinsa (se "keksittiin" n. vuonna 1700, periaate oli tosin vanhempi), vaikkei moista laitosta ollut elävänä edes nähnyt. 14-vuotiaana rakentelun tuloksena syntyi junan höyrymoottori, jollaisen hän näki vasta myöhemmin (höyryjunien aikakausi oli vasta n. 10 vuotta vanha). Nuori poika muutti pian kotoaan pois ja työskenteli mekaanikkona ympäri itärannikkoa kehittäen mm. höyrykäyttöisen ompelukoneen. Yhdysvaltain sisällissodan hän vietti Springfield Armory:ssä, joka valmisti mm. kiväärejä. 1870 vuoden korvilla Sylvester rakensi höyryauton, joka oli itseasiassa höyryvoimainen hevoskärri. Laite meni myöhemmin näytille Henry Fordin museoon. Hän teki myös aseteknologiaan liittyviä keksintöjä.


Roper steam velocipede
Production 1884â€"1896. Engine: Single cylinder steam. Bore / Stroke: 13?4 by 4 inches (44 mm × 100 mm). Top speed: 40 mph (64 km/h). Power: 3 hp (2.2 kW), 8 hp (6.0 kW). Frame type:
Pope Columbia bicycle. Brakes: Spoon.


Kehiteltyään maailman ensimmäisen moottoripyöräksi luokiteltavan laitteen (höyrypolkupyörä Roper steam velocipede), hän päätti rapeassa 73-vuoden iässä näyttää polkupyöräilijöille mistä kana kusee. Oli kesäkuun 1. päivä  1896, kun Sylvester työnsi halot uuniin ja avasi höyryhanat polkupyöräradalla Cambridgessa, Massachusettsissa. Hän ohitti lukuisia polkupyöräilijöitä, mukaan lukien ammattilaispyöräilijä Tom Butlerin. Sylvester laittoi lisää pökköä pesään ja kellotti lentävän mailin aikaan 2min 1.4 sekuntia ja nopeudeksi 64 km/h. Silloin pyörän nähtiin woplaavan ja Sylvester pappa kaatui höyrykone sauhuten. Mitään teknistä vikaa pyörästä ei löydetty ja kun pyörän höyryhanat oli manuaalisesti suljettu, todettiin Sylvesterin saaneen sydänkohtauksen ja sulkeneen hanat itse kiinni. Näin komeasti lähti maailman ensimmäinen moottoripyöräilijä.



Tässä vähän videokuvaa millainen laitos on höyryprätkä. Pyörä taitaa olla klooni samalta aikakaudelta. Rajut noi höyrypilvet!!! Ja entä lusikkajarru! Tohon sitä voisi seuraavana siirtyä kun pussihousuikä koittaa, niin kaatas vaan valtion metsästä puita uuniin outlawsteam-meiningillä ja puksuttelis menemään.

"Pete's Garage" - "1896 Steam Motorcycle"

Greasemonkey jake

Ron Finch...aikoinaan tuli tuijotettua biker build-offeja diskuuveri kanavalta ja ihailtua tuota ameriikan meininkiä...kunnes herra Finch esiintyi eräässä jaksossa...herra penkoi romurauta kasoja,väänsi runkoputkea grilliä vasten ja maalasi ilman maskia...ihan kuin minäkin...
tilasin hänen "chopperiputkasta" muutamia paitoja ja paketin mukana oli myös valokuvia hänen silloin valmistuneesta pyörästään,nimikirjoituksella varustettuna...eikä siinä kaikki,vaan joulun alla sähköpostiin tulla lojahti hyvän joulun toivotukset ja kysely,että oliko paidat miellyttäviä...
kelpo jälkimarkkinointia...
Ron Finch That's All You Get DocumentaryTeaser 2013
If the river was whiskey, and I was a diving duck, I would never come up...

twinspeed

#111
Yksi legenda, mitä ei kait ole tässä mainiossa säikeessä vielä mainittu, on kasikytluvun Harley Davidson Lucifers Hammer (oiva nimi pyörälle ;D)



Lucifer's Hammer oli moottorinsa puolesta XR 750, jossa rautapään sylinterit ja pitkä isku (kuutioita 998). Tehot olivat vähän yli sadassa hevosessa, 106 heppaa 7500rpm, mutta kone oli kestävyyden nimissä rajoitettu 7000 kiekkaan (tehon pysyessä silti sadassa neljässä kaakissa). Moottori oli laajalla kierrosalueella vääntävä ja tehoalue alkoi 4000 kiekasta. Vaihteita pyörässä oli vain neljä, mutta koneen luonteen ansiosta, neljällä kuulemma pärjäsi mainiosti.

Lucifer's hammeria tuunattiin ajan kuluessa, ja kahdeksankymmentäluvun loppua kohden mentäessä tehot oli hilattu yli 120 heppaan.

Gene Church, joka kuvassa yllä, ohjasti Lucifer's Hammerin voittoon: Battle of the Twins - Daytona 1985 - Harley Davidson vs Ducati


Olen jo aiemminkin postannut kuvan moottorista, mutta pakkohan se on laittaa tähänkin sama kuvajainen, kun kone on niin makoisan näköinen valtavine kaasuttimineen:






Lucifer's Hammer oli niin suosittu, että Buellinkin piti tehdä siitä oma versio. (En saanut näkymään Buellin versiota). Nimellä Lucifer's Hammer on rakennettu ainakin kolme pyörää.



Tässä mainio ja tiivis juttu aiheesta: http://raregems.onsugar.com/Lucifer-Hammer-from-HARLEY-DAVIDSON-3610046 Lisää juttua löytyy kasapäin  netinkin syövereistä.  
"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

Pekka53

Lainaus käyttäjältä: Greasemonkey jake - 09 kesäkuu 13, 08:25:02
Ron Finch...aikoinaan tuli tuijotettua biker build-offeja diskuuveri kanavalta ja ihailtua tuota ameriikan meininkiä...kunnes herra Finch esiintyi eräässä jaksossa...herra penkoi romurauta kasoja,väänsi runkoputkea grilliä vasten ja maalasi ilman maskia...ihan kuin minäkin...
tilasin hänen "chopperiputkasta" muutamia paitoja ja paketin mukana oli myös valokuvia hänen silloin valmistuneesta pyörästään,nimikirjoituksella varustettuna...eikä siinä kaikki,vaan joulun alla sähköpostiin tulla lojahti hyvän joulun toivotukset ja kysely,että oliko paidat miellyttäviä...
kelpo jälkimarkkinointia...
Ron Finch That's All You Get DocumentaryTeaser 2013


Tapasin Ron Finchin viis vuotta sitten Milwaukeen taidemuseossa, jossa oli hänen pyöriään näytillä H-D:n 105-vuotisjuhlien aikana. Esillä ja myynnissäkin oli myös Finchin tekemiä, osista ym. hilpetööristä kasattuja veistoksia. Ostinkin yhden, H-D:n ilmanputsarista, jakoavaimesta ja haarukoista sommitellun "ötökän". Finch oli erittäin mukava kaveri, olis kiva nähdä hänet uudestaan, kun matka suuntautuu taas tuonne ensi elokuussa.