Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Bigbore rautapää

Aloittaja Hemuli, 13 heinäkuu 09, 08:34:42

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Kokkonen tuolla "Chopper ja Custom klassikot" -aiheessa kertoi Bill Hallandin rakentamasta isosta rautapäämoottorista:

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 11 heinäkuu 09, 09:24:13...Koneessa on Billin itse tekemät sylinterit, tilavuutta 100 inc, lohkot ovat Sportin, limput S&S 4 13/16 tuuman iskulla, poraus pytyissä 3 5/8 tuumaa. Kannet Shovelin...

Olisi (sattuneesta syystä ;D ) mielenkiintoista tietää miten herrat ovat saaneet tuon 3 5/8" porauksen alkuperäisiin rautapään lohkoihin. Siinä jakopään puolella kun on ainakin ysisatasen lohkoissa kokonaiset viisi milliä tavaraa dekkitasossa. Ja jo 1200 pannu/shovel-porauksen (3 7/16") mahduttaminen edellyttäisi yli viiden millin suurennusta reiän säteeseen eli läpi menisi. Ja nostajapesät on niin lähellä että lisämateriaalin hitsaaminenkin tuntuu aika mahdottomalta.

Toinen mielenkiintoinen asia on noi shovelin kannet - mites työntötankojen geometria on toteutettu? Shovelissa kun puikot on huomattavasti enemmän kulmassa kuin nelinokkakoneessa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smokie

Sattuneesta syystä ittekkin tuli tuijoteltua 900:n lohkoja ::) Kyllä sen pitäis onnistua kun tekee nostajille pienemmät pesät tai koneistaa "takaseinän" sileäksi yms. Sitten olis luovuudelle taas tilaa ja tiivistelyn kanssa sitä luovuutta varmasti tarvisikin ;D

Ihan hiljattain tuli netissä vastaan isohkoja ja laadukkaita kuvia rakenteilla olevasta 3 5/8" rautiksesta, en vaan kuolemakseni muista missä ne oli, en oo edes varma oliko se 900:n. Hohhoijaa tätä muistia..

Hemuli

Uskoisin että 900 ja tonnisen lohkoissa ei ole eroa koska molemmat käyttävät samaa kampuraa - ts. pinjonipuolella ei ole yhtään enempää tilaa.

Mietin jo tuossa että mitäs jos lohkon reikä kairattaisiin pari milliä sivuun koska vetopuolella on huomattavasti enemmän tavaraa. Miten käy silloin tönäreiden suojaputkille, saako niitä pitämään millään jos ne menee aavistuksen vinossa? Veivin yläpäässähän on runsaasti sivuttaissuuntaista välystä, se ei varmastikaan muodostuisi ongelmaksi vaikka mäntä hiukan sivussa keskilinjasta kulkisikin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Tuota nostajapesien ohentamista mietin itsekin, niitähän ei tarvitsisi höylätä kuin ainoastaan imunostajien kohdalta - pakopuolen voisi jättää rauhaan. Milli sieltä, toinen täältä - voisi siihen saada kolmen millin tiivistepinnan ;D . Vetopuolella samaa ongelmaa ei ole kuten tuossa jo yllä sanoin.

Seuraava kompastuskivi tulee sylinterin alapään pinnapulttien kanssa. Alkuperäisethän pitää luonnollisesti poistaa ja täyttöhitsata reiät umpeen jonka jälkeen tehdä uudet isommalle jaolle. Hessun kanssa aiheesta pulistiin viikonloppuna ja ainakin muutaman oluen jälkeen projekti vaikutti hyvinkin toteuttamiskelpoiselta.

Mutta mistä sylinterit? Trock Cycles varmaankin tekisi yksittäiskappaleet, joku vinkkasi että Axtellkin on joskus moisia tehnyt. Mutta entä jos käyttäisikin 1200 pannun/shovelin pyttyjä? Sorvaisi alapään helman niin ohueksi kuin mahdollista että lohkoon kairattava reikää ei tarvitsisi tehdä tarpeettoman suureksi, alapään reikiäkin varmaan saisi siirrettyä sisäänpäin jonka jälkeen holkittaisi ne rautapään ohuemmille pinnapulteille. Yläpäähän sitten kierteyttäisi ja tulppaisi alkuperäisten kannenpulttien reiät ja tekisi uudet rautapään jaolla.

Pannun poraus yhdistettynä stroukkikampuraan - sanotaan vaikka 4.5" - tuottaisi muikean 84 cid (1377 cc) moottoritilavuuden :o ...

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smokie

Joskus siirtelin lohkoista pinnapultin kierteitä ja päädyin kiertämään alumiisista kierretankoa vanhan reiän täyteen ja poraamaan sitä pois sen verran että TIGillä saa reiän umpeen. Sitten vaan uudet reiät oikeisiin paikkoihin. Se ei tosin ollut HD kone.

Mulla on vähän huonoja kokemuksia noista tehtaiden valuraudoista, tuppaa murenemaan kun oikein ohueksi menee. Jos on mahdollista koneistaa jostain hyväksi tiedetystä matskusta niin suosittelisin lämpimästi.. Oli tarkoitus ruinata paikalliselta CNC-koneistamolta josko se pyörittelis sylinterit pallografiitti valuraudasta mutta en saanut heppua kiinni heti ja kohta olikin jo muita suunnitelmia ??? Tiivistystä ajattelin silleen että lohkojen reikiin pieni viiste ja ohut O-rengas sylinterin helmaan. Jättiporaus rautiksessa kyllä vaatii että joka reikä suurennetaan tarpeettoman suureksi ja helmat ohennetaan tarpeettoman ohuiksi ;D

Tuosta keskilinjasta sivussa olevista sylintereistä olis jännä tietää. Jotkut MP-valmistajat antaa ihan paranoiditiukkoja toleransseja männän ja kiertokangen päittäisvälykselle, vissiin siinä pelossa että alapään laakeri kuluu epätasaisesti ja aiheuttaa omat ongelmansa jos kiertokanki ei ole prikulleen keskellä. Sitten taas vaikkapa jokkisautoissa on käsittääkseni aika yleistä porata sylinterit sivuun kun muuten ei mahdu tarpeeksi isoja mäntiä. Auton koneessa se taitaa tosin tarkoittaa sivuun eteen-taakse akselilla, mulla ei oo parempaa tietoa. Noita DeSaxe-moottoreitahan onkin sitten jo maailma puolillaan.

Voin kattoa tuon 900 vs 1000 tiivistepinnan jahka pääsen kotia. Muistaakseni tonnisessa on hitusen suurempi tiivistepinta. Mulla ei tosin oo kuin joku 1000:n korokepala ja 900:n tiivisteitä, en tiedä miten tarkkaan tuo korokepala on tehty. Paree olis kattoa orggistiivisteistä jos ei oikeita lohkoja satu olemaan.

Hemuli

Taitais tuon kannenkin tiivistämisessä tulla pieniä ongelmia, törmäsin juuri jenkkilässä myytävänä oleviin Trockin bigborekansiin - niissä oli upotus o-renkaalle myös kannessa. Alapäitähän on tiivistetty useinkin sillä metodilla, joissain alkupään Revtecin evokoneissa oli myös kansipahvi korvattu kumilla.

Tiivistämisen lisäksi Trockin kansissa oli pulttijako muutettu ja öljykanavat siirretty. Eli hikijumppaa tiedossa...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Tuossa kuvia 3.635" porauksella olevasta rautapäästä - toisesta kuvasta näkyy kuinka pinjonipuolelle on lisätty materiaalia ja imunostajien pesät ohennettu:





Varsin mielenkiintoinen on myös evosportin startin sovite...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 13 heinäkuu 09, 10:28:17
Pannun poraus yhdistettynä stroukkikampuraan - sanotaan vaikka 4.5" - tuottaisi muikean 84 cid (1377 cc) moottoritilavuuden :o ...
Oli muuten just ebayssa täydelliset 4,5" limput kaupan mutta tainneet mennä jo. No on tuolla nytkin jotkut tämmöiset kaupan.


Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 13 heinäkuu 09, 10:28:17
törmäsin juuri jenkkilässä myytävänä oleviin Trockin bigborekansiin - niissä oli upotus o-renkaalle myös kannessa.
Samalla tyypillähän oli big bore sylinterit kaupan mutta nekin hävinneet jo listoilta. Mahtaavatko olla jo suomeen matkalla?  :D

A.K.A. Rambe

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 13 heinäkuu 09, 13:32:43...Oli muuten just ebayssa täydelliset 4,5" limput kaupan mutta tainneet mennä jo...

Ei menny vaan tuli ;D ...

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 13 heinäkuu 09, 13:32:43...Samalla tyypillähän oli big bore sylinterit kaupan mutta nekin hävinneet jo listoilta. Mahtaavatko olla jo suomeen matkalla?  :D

Ei nyt sentään mutta ko. myyjältä löytyi Siftonin Minus-Minus nokat ;) ...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Nonniin, alkaa paketti kasautumaan :)
A.K.A. Rambe

Hemuli

Niin joo, onhan mulla sitten vielä tällainen ettei hommat vallan helpoksi mene - vintage S&S Two Throat. Toi pannun imusarja on jo varattu, tilalle tulee malliin kuuluva rautapää/shovel-sarja.



Syy minkä takia noi bigboret tässä kiinnostaa on rautapäiden surkea mäntävalikoima. Ysisatkuun ei taida saada kuin vakiomallisia valumäntiä, tonniseen jo jotain muutakin. Mutta varsinkaan pienempiporauksisia stroukkimäntiä ei saa sitten tasan mistään. Sen sijaan jos porauksen saisi kasvatettua 1200cc pannun/shovelin 3 7/16" poraukseen niin valikoima kasvaisi eksponentiaalisesti - muut strategiset mitat kuten sylinterin ja veivin pituus ovat kuitenkin samat rautiaisessa ja bigtwinissä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smokie

Tässäpä 900 vs 1000 tiivisteet. 900:n tiivisteitä ei ollut kuin käytettyjä, näkyy selvä raja paljonko siinä on ylimääräistä - aika paljon.. Tonnisen tiivisteestä en tiedä mikä olis tilanne sen kanssa mutta se on silti isompi kuin 900 ylisuuri tiiviste.





Samalla huseerasin mauserin kanssa 900:n lohkon ympärillä, todella hätäisesti tosin. Jos nostajan halkaisijasta nipistää 5mm tai pelkästään sylinterin puoleisesta seinämästä 2,5mm, poistaa olakkeen ja täytehitsaa lohkoa tuon mukaan saa sylinterin reiän suurennettua ~100 milliseksi, tässä jäis vielä noin 3mm tiivistepintaa. Sylinterin helmat jos tekis 2 milliä vahvoiksi saisi poraukseksi 96 milliä. Vähän jos ahnehtii niin saa kyllä satakin ja luotettavuus taitais olla täys kymppi ;D Siihen lisukkeeksi 5" kampura ja vot vot on ilo polkea käyntiin ;D

Juhana H

Strociek niminen putiikki on myös tehnyt big bore pyttyjä rautiksiin.
Jopa 3 3/4 ja 3 7/8" porauksille...
Siis tehtaan lohkoihin :)

Kyseisen pajan tuotteet ollet muutoinkin sangen ennakkoluulottomia.
ns.Akumiitilla kuuhun hengessä.

70-luvun Big bikeista,Custom bikeista yms.lehdistä löytyy juttuja.
Tekivät jo tuolloin mm.alumiini pytty&kansi satseja rautiksiin ja big twineihin.


Hemuli

Joo, onhan siinä vähän täyttämistä... Tässä shovelin alatiivisteistä tehdyt paperimallit 900 rautiaisen dekkitason päällä. Suurin ongelma on noi nostajapuolen ulommaiset pinnapultit, ne on nyt lähes kokonaan tyhjän päällä. Itse pytty saattaisi mahtua ainakin jos lohkojen reiän koneistaisi aavistuksen offsettiin vetopuolelle (viimeinen kuva).







Jos puhutaan Shovestereista niin jäljet tuntuvat johtavan aina sylttytehtaalle eli tässä tapauksessa Ron Trockiin / Trocks Cycle. Ainakin vielä joitain vuosia sitten herra on tehnyt shovelin kansille ja rautiaisen lohkoille käypäisiä sylintereitä. Kansina on käytetty STD:n tekemiä yksilöitä. Ilmeisesti vakiokansissa kanavat on vähän persiillään sportsterikäyttöä ajatellen - ainakin vaatisivat rankempaa täyttöä ja d-porttausta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Smokie

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 18 heinäkuu 09, 23:05:11
Suurin ongelma on noi nostajapuolen ulommaiset pinnapultit, ne on nyt lähes kokonaan tyhjän päällä.

Eikö tuo ole vain hyvä juttu, on helpompi hitsata lisää tavarata oikeisiin paikkoihin :D

Tuosta mun aiemmin kirjoittamasta kierretankotäytöstä muuten vielä semmoinen huomautus notta se melkeinpä vaatii säädettävän pakan että kierteestä saa riittävän tiukan. Tai sorvattu kierre, miten vaan kunhan tulee tiukka.

Taitaa olla että vaikka käyttää mitä osia niin joutuu aika tavalla sovittelemaan ja muovailemaan että tulee uuteen käyttötarkoitukseen sopivat.