Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapääbobber "Dirty Bastard"

Aloittaja Hemuli, 05 marraskuu 09, 15:39:51

« edellinen - seuraava »

Smokie

Mä oon samoilla linjoilla Hemulin kanssa. Mä en pidä enää nykyään alumiinia oikein minään, on tullut havaittua että mustasta / rosterista saa usein kevyempääkin kun sitä on (mun mielestä) niin paljon helpompi hitsata. Itte joskus pelkäsin noita murtumia mutta johonkin pelot on karisseet kun täs on 10 vuotta tullut pelleiltyä rosterin kanssa töissä ja vapaa-ajalla. Kawasakissa mulla taitaa olla jo puoli pyörää rosteria eikä oo halkeamia näkynyt ees pakosarjassa. Ai niin, lohko halkes rosterisen koneen etukannakkeen alta ;D

Hemuli

Jotain pientä tuli viikonloppuna tehtyä, eilen päätin ottaa venakopat työn alle. Olen aina tykännyt shovelin splitatuista kopista ja tähän piti saada vähän samaa luukkia. En kuitenkaan halunnut lähteä leikkimään ulkoisten öljylinjojen kanssa vaan halusin säilyttää alkuperäisen kanavan. Niinpä hetken päänraapimisen jälkeen jyrsin lauloi kaunista säveltään...



Sitten snurraa ja käsiviiloja ja muodot pyöreiksi. Toista koppaa vähän malliksi kiillotinkin - on muuten aivan helkkarin huokoista valua, ei meinaa saada tasaista pintaa millään.



En tiedä johtuiko hitsauksesta vai mistä, mutta toinen sylintereistä ei ollut kansitasoltaan täysin suora. Tein yläpäähän kauluksellisen holkin jolla sain tuettua pytyn sorviin ja sitten vaan ohkainen lastu molemmista pois.





Täähän alkaa näyttää taas moottorilta :) - vähän kyllä hirvitti noita pyttyjä kasatessa kun kaupanuusissa männänrenkaissa oli valmiiksi 0.50 mm päittäisvälys mutta niin vaan sportin manuaali sanoi että suositeltava välys rautapäähän on .015-.025" (0.38-0.64 mm) eli alueella ollaan. Pytyt meni lopulta poramatta, välys on tehtaan suosituksen yläpäässä 0.10 mm mutta rautapäässä kuulemma pitää ollakin kasvunvaraa. Ensi viikolla täytyy prepata kannet, toivottavasti niistä ei löydy mitään ylläreitä. En ole vielä edes venttiileitä irrottanut.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

Tulee nätti kone! Tarviikos kaikki aina killottaa, etenkin jos valu on huokoinen? Onhan niitä muitakin vaihtoehtoja...
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Tuusulan T-Bone

No tarvii tietenkin kiillottaa! Varsinkin tollasessa soramonttupyörässä nappularenkaineen kaikkineen... :P ;D ;) :)
Long John Stroker

poromarko

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 01 maaliskuu 11, 12:44:47
Lainaus käyttäjältä: jannu - 01 maaliskuu 11, 12:39:10
itellä on menyt 14 mm:n umpijööttinelikanttirosteri hoijakka jo kolme kertaa tärinästä poikki.

Joku viisas tais kertoa että rosteri karkaistuu tärinästä ja sit menee tietty poikki.

Ruostumatonteräs aiheena on melko laaja ,löytyy monenlaisiin käyttötarkoituksiin eri laatuja.
Muokattavuus ja lujuus muuttuu laadun mukaan kuten mustassakin.

shoveltimppa

Kun tuli tuota Spöken meininkiä kehuttua, niin pitää tasapuolisuuden nimissä todeta, että ei Hemuli touhuissaan jää pekkaa pahemmaksi. Hyvältä näyttää jälleen kerran!

Rautahauli

Tuollaiset venakopat kelpuuttaisin omaankin mopoon. Siistit!
FXEF-81

Hemuli

Spöke kun rupes keulimaan kiillotetuilla venakopillaan niin piti pahuksenmoisesta flunssa/krapula-yhdistelmästä huolimatta raahautua tallille hinkkaamaan noi omat kuosiin. Josko sitä ensi viikolla pääsis vetää kannet nippuun.



Samalla tuli silvottua hra T-Luun shovelin kopat, saa kyllä kiillottaa ne loppuun ihan itse ;D...

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Long John Stroker

Hemuli

Jotain pientä täälläkin saatu aikaiseksi - koko pyörä on itse asiassa aika lailla valmis mutta pikku yksityiskohtia hiotaan vielä. Tänään tehtiin koneen yläkiinnike ja kaasarin tukirauta.

Kalikoiden materiaalina käytettiin 14 ja 16 millistä rosteritankoa, muodot taivuteltiin jo viikonloppuna ja tänään sitten aloitettiin kasaus. Ensin palikat heftiin.



Sitten irti ja hitsaushuoneeseen. On muuten pirun paljon saumaa tuollaissa pikkunikaleissa.



Sitten tulikin kiire kun olin luvannut hakea muijan kotimatkalla kyytiin, niinpä hinkka- ja kiillotusvaiheessa tuli hätäiltyä sen verran että täytyy ottaa uusinta vaikka viikonloppuna. Yläkoneenkiinnikkeeseen tuli tehtyä natsat puolan kiinnitystä varten ja tohon kolmiomallisen aukon peitteeksi taiteiltuun rosterilätkään tulee pitkien merkkivalo. Hauskana yksityiskohtana pyöräytin vasemmalle puolelle luotimutterin 20 mm rosteritangosta jonka päähän hitsattiin kymppimillin pallokantakuusiokoloruuvin pää. Muodot sorvista.



Piti kuitenkin laittaa ne malliksi paikalleen ja ihan hyvinhän näyttää istuvan.



Puolakin myötäilee mukavasti koneenkiinnikkeen kaarta:



Kaasaripuolella raudoilla on kaksi tehtävää - pitää imusarja heilumasta pystysuunnassa ja kaasari kiinni imusarjaan ruuvatussa adapterissa. CV:ssä kun ei ole ruuvikiinnitystä. Ehkä vähän mautonta käyttää tuollaista evosportsteriin tarkoitettua kaasarilevyä mutta kun sellainen nyt sattui olemaan hyllyssä.



Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

streamliner

On kyllä kaunista jälkeä! Millä saat hiottua ja sitten kiilloitettua nuo hitsisaumat?

Hemuli

Mulla on sellainen 50 mm tukilaikalla oleva paineilmakone, siihen saa erilaisia hiomalaikkoja Roloc-kiinnityksellä kiinni. Ensin pienellä lamellilaikalla isoimmat paakut pois, sitten ahtaampiin koloihin snurra ja kahdeksan millin pyöreäpäinen kovametalliviila.

Tarkat muodot tehtiin kuitenkin käsin erilaisilla viiloilla. Koneella ei tule kuin monttuja, käsin viilaaminen on ehdottomasti paras konsti. Sitten takaisin koneen käyttöön, lamellilaikan tilalle kolmea eri karkeutta olevat karhunkielilaikat joiden jälkeen normaali lumputus kiillotuskoneella ja tankovahalla.

Rosteri on huomattavasti kiillotusystävällisempää kuin alumiini, se ei mene niin herkästi montuille eikä lumputusta edeltävän pinnan tarvitse olla tonnisella hiottu kun alsassa. Alumiinin kanssa saa olla todella varovainen kaikkien koneiden kanssa, jos vaan mahdollista niin kannattaa tehdä käsin koko homma.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rezi

Tyylikästä jälkeä. Kuusiokolobullettia ei varmaan kaupan hyllystä löydy!

Onko tuo CV:n metallikoppa omavalmiste vai voiko noita jostakin ostaa?

Hemuli

No täytyyhän sitä mahdollisimman näkyvälle paikalle laittaa ostopillettiä - ettei nyt kukaan liiasta omaperäisyydestä pääsisi moittimaan ;D...

Toi koppa on Landmarkin tuotantoa, ostin sen ebaysta kun halvalla sain isomman rontin mukana.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Hyvä hyvä. Sitten kun vielä heität ne jyrsityt kokonaisuuteen sopimattomat akkukotelon ja koneen etukiinnikkeet mäelle ja teet nekin rosterista niin voin todeta mopon onnistuneeksi.  ::)
A.K.A. Rambe