Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapääbobber "Dirty Bastard"

Aloittaja Hemuli, 05 marraskuu 09, 15:39:51

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Kovin on mystinen kustomoinnin ilmentymä. Mut kyllähän se viimeistään sillä ratkee että värkkää koneen alle märkäsumpun ja unohtaa öljysäiliön kokonaan  ;D
A.K.A. Rambe

Kiiski

Ota se takaisku venttiili pois siitä huohotuksesta.

Hemuli

Miksi? Nythän mulla on huohotus ihan samalla tavalla kuin missä tahansa 1977 tai uudemmassa sportsterissa - en näe mitään syytä miksi tuo ei toimisi. Jos saan tänään tukittua tuon yhden kanavan niin kokeillaan taas...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

No mä joskus lykkäsin knuclen huohotin linjaan tollasen takaiskuventtiilin ja noin kymmenen sekunnin jälkeen venttiilikopat oli niin täynnä öljyä että joka sauma vuosi ihan seulana ja molemmista putkista alko tulla ranteen paksunen sininen savu. Heti kun nykäsi venttiilin veks niin rauhottu, en yhtään tiedä miksi näin tapahtu mutta selkeesti ei mun juttu.
En todellakaan tiedä auttaako sua mutta kandee ainakin kokeilla vai?

Hemuli

Eihän se oo ku kahden ruuvin irrotus että saa venttiilin pois, jos toi kanavan tukkiminen ei auta niin kokeillaan sitä. Pitää kyllä paikkansa että mullakin oli venakopat kohtuullisen täynnä öljyä, tönäriputket kun otti pois niin ne oli piripinnassa...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kiiski

No eihän tossa ole kuin kolme vaihtoehtoa. Syöttöä aivan liikaa, paluu ei toimi tai huohotus. Ite äärimmäisen laiskana olisin alottanut huohotuksesta. Paluuhan kuitenkin toimi kun testasit kunnes lakkas. Syöttö puoli taas niin tehokas että tulvis heti, niin tuskin.
No kuhan arvailen mitään rautiksen koneesta oikeesti tiedä, saati sen öljynkierrosta.

Hemuli

Sillähän ei pitäisi olla mitään väliä missä koneessa toi pumppu on, pääasia että pumpussa itsessään on syöttö/paluu oikeassa suhteessa. Öljyn paluuta kansista voi joutua tehostamaan kun syöttöä on kuitenkin enemmän kuin alkuperäisessä versiossa. Toisaalta, jankutan edelleen tota -77-85 rautapään mottia - siinä kun on samantyyppinen geroottoripumppu eikä koneessa käsittääkseni ole muita muutoksia kuin takaiskuventtiili huohotinputkessa vanhemman mallin ajoitetun huohotuksen sijaan.

Jos joku tietää että rautapäässä tapahtui öljynkierrossa jotain oleellisia muutoksia siirryttäessä uuteen pumppumalliin niin kertokaa ihmeessä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Itse asiassa, nyt kun tarkemmin muistelen lauantai-illan tapahtumia... Mullahan oli alkuperäinen huohotusreikä tukkimatta joten kaikki kaasut (ja öljyt) pääsi vapaasti liikkumaan sen kautta. Vasta eilisen käynnistyksen yhteydessä tulppasin sen. Eli vika ei ole siinäkään. No, tänään Mannelasta uusi tiiviste öljypumpulle jolla tukitaan toi yksi kanava ja sitten taas uusi yritys...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kokkonen

Laitoin Rautapää osioon kuvia öljynkierrosta, josko niistä olis apua pohdinnoissa.

Rautapään öljynkierto, kuvia
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

Kiitos Kokkoselle kuvista. En kyllä niistäkään oikein pysty päättelemään mitä on vialla jos tämänpäiväinenkään versio ei tuota tulosta. Ainoa ero vanhan ja uuden systeemin osalta on nähdäkseni se, että uudessa öljypumppu ottaa öljynsä kampikammiosta eikä suinkaan jakopäästä kuten tähän asti olen kuvitellut.

Kuitenkin molemmissa kampikammion paine pääsee jakopäähän ilman esteitä, vanhemmassa toki ajoitettavan huohottimen kautta. Uudessa sitten vastaavan suuntaisventiilin läpi kuten mullakin nyt on.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

hdkaide

tuli niistä tönärin putkissa olevasta öljystä mieleen oma -64 rautis, johon laitoin uudemma rautiksen ehkä tehokkaamman pumpun. minulla myös tönärien suojaputkissa ilmeisesti liikaa öljyä. vanhoissa nostajissa on kyljessä aika isoja koneistettuja reikiä.  ne ilmeisesti päästää öljyn valumaan nopeammin jakopäähän, eli pois suoja putkista. samalla tehostuu nostajan rullan voitelu. voi olla ettei nostaja pesissä alunperin oleva kanava riitä öljyn poistoon s.putkista. siinä vois olla yksi ratkaisu siihen yhteen onkelmaan ;D koitan käydä tallilla ottamassa kuvia niistä nostajista

Hemuli

No niin, Rampe myi mulle ehjän tiivarin kokonaisedullisella hinnalla ja taas päästiin asennushommiin. Siinä samalla kun tuli tukittua se väärästä kammiosta tullut kanava niin iski idea - tein jakopään lattiassa olevan sihdin helmaan loiskesuojan joka peittää kampikammiosta puskevan paineen ja öljyn joka muuten häiritsisi öljyn paluuta pumpulle ajoitetun breatherin puuttuessa.



Sitten vaihdoin vielä paluupumpulle tekemäni ulkoisen öljynkierron letkun valmiiksi ysikympille muotoiltuun malliin koska pelkäsin suoran letkun menevän linttaan kun jakopään koppa painaa sitä.



Sitten pyörä alas pukilta ja kädet jännityksestä täristen koekäynnistelemään. Homma tuntui pelittävän, hetken odottelun jälkeen paluupumppu työnsi öljyä väliaikaissäiliönä toimivaan limupulloon tasaisena tuubina. Ei muuta kuin letku takaisin varsinaiseen säiliöön ja mopo uudestaan tulille, hyvin pelaa :).

Tässä vaiheessa en voinut vastustaa kiusausta ja tönäisin mopon ulos koeajoa varten. Hyvin toimii, kytkin irrottaa kunnolla ja vaihteet menee paikoilleen kuin ajatus. Liukasta siellä on, jopa nappularenkailla.

Mutta, mutta... Palatessani pihaan oli koko koneenkylki taas öljyn peitossa. Nyt räkiminen erosi aikaisemmasta siinä että kun antoi runtua niin se loppui. Eli pumppu selkeästi saa öljyä nyt niinkuin pitää mutta paluupuoli ei jaksa pumpata sitä lämpöisenä takaisin säiliöön. Olihan toi pumppu tietysti joku swappilöyty minkä kunnosta ei ollut mitään takeita mutta silti... Painepuolella venakopassa oleva mittari putosi nollille kun mosa lämpeni, kierroksilla nousi johonkin 10-20 psi tietämille. Kylmänä mittari on tapissa. Mulla on tossa toinen pumppu (swappilöytö sekin ;D), täytyy kattoa olisko se yhtään parempi. Eipä tossa nykyisessäkään isompaa vikaa näkynyt, rattaiden välyskin oli ihan tehtaan rajoissa joskin paluu oli selkeästi väljempi. Mitään raakaa skraaduakaan ei näkynyt, sellaista vain minkä nippanappa kynnellä tunsi.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Tässä vaimon iloksi olkkarin pöydällä tutkiskelin noita pumppuja niin on tuossa nyt kiinni olleessa selkeästi väljempi paluupuoli. Välyshän mitatataan tuollaisesta geroottoripumpusta liuskamitalla sisä- ja ulkorattaan hammaskosketuksen välistä. Tehdas ilmoittaa uuden mitaksi .003" ja vaihtorajaksi .004". Mä en tiedä onko mun Lislen liuskamitta jotain sekundakamaa kun en saa .003" liuskaa menemään kuin ainoastaan ton nyt kiinni olleen paluupuolelle. Kaikkiin muihin se tökkää heti alkuunsa. Jotain pientä skraadua ton toisenkin pumpun paluupuolen rattaiden kyljissä on mutta katotaan tasottuisko ne yhtään tonnisella paperilla.

Imupuolelle onkin sitten tehdasuudet rattaat ja samoin rattaiden väliin tuleva levy.

Huomenna kokeillaan taas :D - alkaa rautiaisen jakopään purku menemään aika rutiinilla, tää tais olla viikon sisään neljäs kerta...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Niin oliko siinä nyt tankin huohotus? En jaksa kahlata koko ketjua läpi, mutta muisteleisin, että Rambe sanoi, että muista laittaa sitten huohotus tankkiin ja sinä siihen, että ei se sellaista tarvii.

Arvelin vaan, että paluupuolihan on tehokkaampi kuin painepuoli, eihän se muuten edes toimisi kunnolla. Niinpä se paluupuoli väkisinkin horii ilmaa siihen öljyn sekaan ja tankkiin. Jos tankissa ei ole huohotusta niin se kerää painetta sinne tankkiin ja jos tarpeeksi tiivis tankin korkki niin lopulta se paluupuoli ei jaksaisi tuupata sitten.

Tuota viimesintä kuvaa kun katsoo, niin siinä kyllä taitas olla huohottimen letku?

Hemuli

#179
Onhan siinä toki se alkuperäinen tankin huohotus joka tulee jakopäähän eli juuri kuvassa näkyvä letku. Rambe taisi vaan tarkoittaa ylimääräistä atmosfääriin puhkuvaa reikää. Voisi kyllä sitäkin kokeilla että käyttelisi konetta ilman tankinkorkkia.

Paljonko vaikuttaa kun järjestelmässä ei ole suodatinta? Sportin pumpullahan suti on aina painepuolella pumpun ja koneen välissä.

Eniten häiritsee se, että nyt homma toimii kunnes öljyt lämpiää (=ohenee) - tähän ei mene kauan kun ainakin toistaiseksi öljymäärä on ollut noin kaksi litraa. Ja että räkiminen loppuu kun antaa kierroksia. Vaikuttaisi selkeästi siltä että paluupuolen rattaat on aavistuksen väljät, kokeilen tänään noilla toisilla rattailla jotka ainakin kotioloissa tehdyn mittauksen perusteella vaikuttaisi tiukemmilta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957