Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapääbobber "Dirty Bastard"

Aloittaja Hemuli, 05 marraskuu 09, 15:39:51

« edellinen - seuraava »

Rautahauli

Onko tosiaan hiekkavalua? Saisiko lähikuvan kääntöpuolelta.
FXEF-81

Hemuli

No onhan siinä sentään vielä kurapyörän renkaat :D...

Jaa eikö tosta jakopäänkopasta ole vielä ollut tarinaa? Ihan oman käden jälkeä se on vaan ei kaiverrettu - ei mulla hermot kestä sellaista touhua.

Ensin piirtopuikolla kuviota maalattuun pintaan, sitten porakoneella reiät oikeisiin kohtiin.



Ja muutamaa sahanterää myöhemmin...



Tässä kohtaa huomasin että koppa meni reunoiltaan vähän turhan veteläksi, niinpä siihen hitsattiin muutama vahvistus takapuolelle kuvan ottamisen jälkeen.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 23 helmikuu 11, 14:41:55
Onko tosiaan hiekkavalua? Saisiko lähikuvan kääntöpuolelta.

Hessu tais puhua Shovelin kansista mistä T-Bone mainitsi. Tässä on toi MPD sisäpuolelta:

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

Hiekkavalu taitaa olla tuokin, ei näy tönärin jälkiä.


Eikä se hiekkavalu sen huokoisempaa ole vaikka pinta ei olisikaan painevalun tasoa. Tai ei ainakaan pitäisi olla. Kiinankikkareet asia erikseen. :D
FXEF-81

Hemuli

Varsinkin noita vanhempia valuja kiillottaessa on henkistä onaniaa kuvitella saavansa virheetön pinta. Joskus kun pannun lohkoja hioin kiiltäväksi niin aina kun yhden huokosen sai pois niin seuraava jo kurkki pinnan alta. Onpa noita vanhempia lohkoja jouduttu tiivistämään sisäpuolelta kun öljy hikoilee huokoisen valun läpi ulos.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rautahauli

Joo valuteknisiä juttuja. Jos kappale on päällisin puolin hyvä niin ei sitä sen kummemmin syynätä (yleensä, riippuu kappaleen käyttötarkoituksesta), eri asia jos se kiillotetaan niin se kyllä osaltaan lisää susiprosenttia. Nykyään on vähän eri konstit joilla saa parempaa tulosta mutta jotkin muotit ei vaan toimi kunnolla.

Koevalettiin viime vuonna ryssiin toimitettava painevalumuotti, asiakas vaati vielä kappaleiden röntgenkuvauksen ettei ole liikaa huokosia. Auton osista kyse.

FXEF-81

MikkoV

Mä oon Hessu eri mieltä, kyllä ne on nimenomaan "silumiinia" noi harrikan valuosat.
Silumiini on alumiinin ja piin (Si) seos, piitä silumiinissa on väh 7 %. H-D valuosat ovat käsittääkseni AlSi12 materiaalia eli Al88 ja Si12. On hyvin hitsattavaa ja kohtuu hyvin kiillottuvaa, tosin huokoset voivat haitata. Yleisesti käytetty valumateriaali, pii seostus helpottaa valamista. Se huonosti hitsattava materiaali, mistä merkkejä yms.tehdään on Sinkkivalua

Hessu

No niin mäkin. Googlestakin toi löyty. Mun luulo on aina ollu että toi sinkkipainevalu ja silumiini on synonyymejä. Emmä kyllä valamisesta mitään tiedäkään.
Mielenkiintoista. Tota piitä kun käytetään myös valuraudassa ja pronsseissa.
Eli kaikessa mitä valmistetaan valamalla.

Mutta valuja oon sen verran koneistanu, että ero painevalulla/(teräsmuottivalulla?) ja hiekkamuottiin painovoiman avulla valutetussa aihiossa on kuin yöllä ja päivällä. Se onko teoriassa loistavissa olosuhteissa mahdollista saada hiekkavalusta yhtä tiivis kuin painevalusta, en tiedä. Mutta ei näin kyllä ikinä tunnu olevan. Taas lipes aiheesta, sori.

jesse

noita "kaiverruksia" ihailin minäkin  ;D
tuli vaan mieleen että nyt kun tuo eturattaan kotelokin on paikallaan niin koppien sauma katkaisee kokonaisuutta...
nyt ovat vähän kuin "eri paria"
niin jos tuossa rattaan kopassa olisi vähän niinkuin peilikuvana taaksepäin vastaavaa kuviota niin kruunaisi kokonaisuutta  :o
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Hemuli

On käynyt mielessä, kiksivehkeen koppaa vaan ei kannata mennä suin päin viiltelemään - on meinaan ihan ehjänäkin todella heikko osa. Takapuolella ei mene kuin kaksi vaivaista vahviketta, noita on murtunut vähemmästäkin. Vertaa vaikka evosportin vastaavaan osaan joka on kuin sisäpuolelta kuin hämähäkinverkko.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jesse

ei ole itsellä rautiksesta kokemusta...
onko siellä kuinka ahdasta?
niin että mahtuisiko sitä vahvistamaan?
menee kyllä sitten uudestaan kiillotukseen jos sinne hitsailee lisää tavaraa  ::)
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Hemuli

Olin jo lohkoja purkaessani kiinnittänyt huomiota eturattaan takana olevan stefan pidikkeen alla olevaan runsaaseen silikonikakkuun - kalikkaa pyöritellessä ei kyllä jäänyt epäselväksi miksi se on vaatinut lisätiivistystä. Tehdas on suuressa viisaudessaan tehnyt sen alle millin läkkipellistä joka vuosien saatossa on vääntynyt tuhannen mutkalle.

Ei muuta kuin tuotekehitysosasto hommiin...

Harmitti kun ei löytynyt sopivan kokoista alumiinitankoa - kaikki oli joko viisi milliä liian pieniä tai sitten reilusti ylikokoisia. No, raudasta tulee kestävämpi ja jos se vaikka vielä vähän vuotaisi niin ei pääse ruostumaan ;). Kuvassa vierekkän vanha peltilärsäke ja uusi ainesputkesta sorvattu kehitysversio.



Hitekkiä...

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

tuuba

no nyt tulee meijän muijan rautikseen samanlainen...eipä ollu kyllä käyny mielessänikään moinen mahdollisuus
teitkös tolle stefalle jonkinlaisen olakkeen ettei pääse tursahtamaan ulos?
entäs tiivistys lohkoon? jonkinlainen kittiura vai ihan lakalla vaiko paperilla?
Only way to feel the noise is when it´s good and loud...

Hemuli

Tottakai olake, ihan niinkuin alkuperäisessäkin. Ei vaan näy noissa kuvissa hyvin. Älyttömän paksuahan tosta ei voi tehdä, ottaa muuten rattaaseen kiinni.

Tiivistys ihan orkkismallisella tiivisteellä, pilkistää kuvassa kalikan alta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

tuuba

mun huononevilla silmillä ei kyllä oikein näe olaketta eikä kunnolla tiivistettäkään mikä ei tarkota etteikö niitä olisi :)
Only way to feel the noise is when it´s good and loud...