Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapääbobber "Dirty Bastard"

Aloittaja Hemuli, 05 marraskuu 09, 15:39:51

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: tuuba - 25 helmikuu 11, 15:40:15
mun huononevilla silmillä ei kyllä oikein näe olaketta eikä kunnolla tiivistettäkään mikä ei tarkota etteikö niitä olisi :)

Olake jäi kyllä kieltämättä hiukan pieneksi kun saatavilla olevassa ainesputkessa oli karvan verran liian iso sisäreikä. Laskin sen varaan että koska stefaan ei vaikuta mitään työntäviä voimia niin kyllä se siellä pysyy.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

tuuba

Only way to feel the noise is when it´s good and loud...

Hemuli

Jotain outoa tapahtui runkoa muutettaessa vaikka se oli koko ajan jigissä kiinni. Alkuperäiset koneen etukiinnikelevyt eivät nimittäin osuneet paikalleen - yksi reikä oli reilusti sivussa. En keksi oikein muuta kuin että aikaisempi kolarivaurio joka oli vetänyt emäputken vinoon vaikutti myös runkoputkiin jättäen ne jännitykseen - sitten kun pyörä on purettu on jännitys purkautunut päästäen mitat heittämään. Ja enhän mä sitä ole tietenkään tajunnut kun rakensin jigin juuri tämän rungon mukaan. Tähän ei oikeastaan saada varmistusta ennen kuin lyön toisen rautapään rungon samaan jigiin kiinni.

Alkuperäiset levyt oli aika kuppaiset joten niiden muokkaaminen ei tuntunut mielekkäältä. Siispä uusien tekoon. Nyt kun pajalle on saatu jyrsinkone niin tuntuu kaikenlaisen levytavaran muokkaaminen todella mukavalta hommalta. En kyllä ole ihan satavarma miten nämä alumiinikäikäleet kestää voimamoottorin tärinää, jätin varmuuden vuoksi oikeanpuolimmaisen umpinaiseksi.





Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Eilen olikin oikein tehopäivä. Olin koko talven murehtinut minkälaisen kiinnikkeen teen etujarrun vaijerille jarrukilpeen. Alkuperäisessä teleskooppikeulassahan vaijeri on alapampussa kiinni mutta springerissä se ei vaan käy kun rumpu ja haarukan jalat liikkuvat eri tahtiin.

Eilen sitten käänsin pyörän pöydällä toisinpäin ja valmistelin potilasta operaatiota varten kun olan yli kurkkinut kaveri heitti puolihuolimattomasti "mä ainakin pistäisin sen uniballilla kiinni". Pyhä yksinkertaisuus - siinähän se oli. Sanoista tekoihin, ja vaikka tein tuollaisen hienon kauluksenkin sille niin koko hommaan taisi mennä jarrun säätöineen alta puoli tuntia. Ja mä kun stressasin tätä monta unetonta yötä :)...

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Don Quijote

Parhaat ratkaisut on usein simppeleitä  8)
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

jesse

no just joo  :o
ei yksinkertaisemmin enään voi tuota kiinnittää...
taidan varastaa idean  8)
mullakin on vanhassa crossipyörässä kiinnike revennyt jarrukilvestä ja joku on sitä sitten popniiteillä ja klemmarilla yrittänyt kiinnittää  :P
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Hemuli

Teen varmaan jossain vaiheessa tosta kauluksesta vähän isomman että rasitus jakaantuu isommalle alueelle. Eipä tuo noinkaan tuntunut pahemmin heiluvan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jiihuima

Siisti tuo jarrun toteutus, sopii mainiosti tuon ainahienon rumpujarrun kylkeen.

Tuo koneenkiinnikesysteemi vähä tökkäsi meikäläisen silmään, en olis alittanu viivottimella piirrettyä kiinnikettä jouhevasti kaartavan runkoputken viereen.
Öölari 1966

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: jiihuima - 28 helmikuu 11, 15:48:05
Tuo koneenkiinnikesysteemi vähä tökkäsi meikäläisen silmään, en olis alittanu viivottimella piirrettyä kiinnikettä jouhevasti kaartavan runkoputken viereen.

Niin se on kaikki siit karsastavast silmäst kiinni... mul tökkii useinkin joku ratkaisu öögaan, mut toi meni läpi ihan ok. Ei mun silmään paha lain.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

No joo, kyllä noi kulmikkaat kalikat vähän itselläkin tökkii mutta harvoin niitä tulee ihan tosta kulmasta katsottua. Laturi peittää vasemmankin puolen aika hyvin. Tossa tuli vähän aikarajoitteet vastaan, yksi toteuttamiskelpoinen idea olisi ollut tehdä tohon kaarevista rosteritangoista kiinnikkeet. Ehkä sitten seuraavaan kehitysversioon.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Mauri H.

Mitenköhän rosteritangot mahtaisi kestää koneen kiinnikkeinä, melkoista tärinää niihin kuitenkin kohdistuu.

Tuttavani metallialan firma tekee mm. veneisiin tankkeja, ja viime kesänä materiaalivalinnoista jutellessa mainitsi että rosteritankit tuppaa halkeamaan tärinästä johtuen. Alumiini kestää mainiosti joustavuutensa ansiosta.

Asia tuli ilmi kun hitsautin edellisen fillarin CNC-koneistettua tavaratelinettä kasaan ja hieman epäilin alsan kestoa, ja haaveilin rosterisesta vastaavasta. Kaveri oli vakaasti sitä mieltä että alumiini soveltuu paljon paremmin.
Fat Bob 2008
XR1200 2009

Hemuli

Käytetäänhän noita rosteritankoja ihan yleisesti moottorin yläkiinnikkeenä ja sellainen tähänkin pyörään tulee jahka saan yläkerran kasaan että pääsee mitoittamaan. On tietysti eri asia kun puhutaan tankista jonka ainevahvuus on millin luokkaa kuin sitten 14 mm tangosta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jannu

Totanoin....tollai ehkä kestääkin, kun ei pääse väpättämään, mutta itellä on menyt 14 mm:n umpijööttinelikanttirosteri hoijakka jo kolme kertaa tärinästä poikki.
Yleensä se menee siitä takalokarin kiinnityspisteen yläpuolelta
Leikkuupinta on kuin posliinia...

Nyt haaveilenkin mustasta ja hoikasta,...eikä tarvi olla posliinikaan...välttämättä...  :P

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: jannu - 01 maaliskuu 11, 12:39:10
itellä on menyt 14 mm:n umpijööttinelikanttirosteri hoijakka jo kolme kertaa tärinästä poikki.

Joku viisas tais kertoa että rosteri karkaistuu tärinästä ja sit menee tietty poikki.
A.K.A. Rambe

Hemuli

No mut kyllähän tollasen uusvanhankoulunjuppihippipopperin metrin korkea hoijakka väriseekin vähän eri tahtiin, varsinkin sun ajotyylillä ;D... Eikä ne teidän perämettien routamontut varmasti auta asiaan...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957