Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Spell of iron-rautis

Aloittaja masala, 01 tammikuu 12, 22:04:29

« edellinen - seuraava »

masala

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 18 joulukuu 12, 16:23:53
Ääni versiolle #1. Mutta jos kuitenkin tuota salmiakki-teemaa jatkat, niin minusta salmiakkien tulee kaventua ylöspäin mentäessä. Nyt tuo keskimmäinen salmiakki on leveämpi kuin alimmainen ja se tekee hoijakasta raskaan näköisen. Levennä alimmaista, tai mieluummin kavenna ylempiä zalmiakkeja. Ja renkaan korkeudelta hoijakka voisi olla huomattavastikin kapeampi.

Valitettavasti versio nro.1 on kuopattu jo. Ja tuolla alhaallahan ei enään varsinaisesti mitään salminakkia ole, mutta harkinnassa kyllä on levittäminen .Se ehkä on jopa pakollista, jotain nimittäin tohon lokarin päällekkin hoijakan kohdalle on unissa ilmestynyt ;). Renkaan kohdalta tuo toki on vitun leviä, mutta osittain olosuhteiden pakosta, nimittäin äänenvaimentimet kiinittyvät tohon hoijakan alaosaan.
Toisaalta vois koittaa tehdä vaikka jonkun kaaren joka keskeltä kävis lähempänä rengasta ja ylhäältä asettuis taas kiinni änkkäreihin, mutta mutta kun tuossa alaosassa on jo reipas kaarto taaksepäin, niin tuleeko siittä vähä sen näkönen että "vääntelin ny vähä jokasuutaan miten sattuu"

Ai nii ja kiitti Kimmolle vinkeistä, tänään duunissa tuli hakattua kumiprikkoja kiukkusesti.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

No nii, mää ny sitte otin rälläkän kätöseen ja avasin hoijakan ylhäältä ja keskeltä.
Ylintä silmää kavensin 10mm ja tota toista 15mm. On se ehkä paree..



Mut nyt täytyy antaa rautikselle joulurauha, ehkä ;)
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Pitkät on ollu vapaat, eikä mitään oo tapahtunu :-\ Aina ku tallille on ittensä hilannu on hetken päästä tilanne ollu sellanen että kone käy mutta kukaan ei ohjaa :P. Pikkusen poraa, dremeliä ja viilaa sentään tuli tossa kiksi/eturatas kopalle tarjoiltua. Reikien muodot olivat ihan itellekki yllätys ::)


Kuvan alareunassa näkyvä palikkakin muuten löytää paikkansa tästä moposta, mutta mistä, se selviää aikanaan..
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Viimistä vapaapäivää viedään ja jyväskylästä matkaan tarttunut kohmelokin alkaa helpottaa, että päivitellääs vähän. Lähes ensimmäinen homma, kun rautiksen aikanaan hankin oli öljypumpun rungon
vaihto. "No otampa vanhan pois ja laitan uuden tilalle"-ajattelin. No rautiskansahan tietää ettei se mee ihan noin, vaan kone on muljautettava ainakin osittain pois rungosta. No minuakos tollanen sitte sylettää kovasti. Asialle siis oli tehtävä jotain ja tässäkohtaa astuu kuvioihin edellisen kuvan alareunassa ollut palikka ja rälläkkä..


Ruosteesta putken sisällä ei ollut juuri tietoakaan, mutta ohjauslaakereiden rasvauksesta ilmeisesti
on joku huolehtinut päivittäin, tai en ainakaan keksi mistä muualta olis vaseliinia menny tonne.


Kun lopulta olin saanu putket puhdistettua huolellisesti, hollasin tuon öljypumpun kiertomutkan paikoilleen. Materiaali tossa on CrMo putkee 3mm seinämällä ja mutkia samasta matskusta vähän ohuemmalla seinämällä tosin. Mikään holkitus ei tässä tullut kysymykseen joten kunnon raot piti jättää.


Sitte vaan runko kyljelleen ja saumaa ympäri.


Pikkusen silottelua ja sehän on niinku se ois ollu tossa aina ::)

"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

flhx

Meinaatko että rautiksen öljynvaihdon yhteydessä vaihdetaan aina pumpun runko ja aattelit helpottaa huoltoa?
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

masala

Ja tänään sitten moottorin yläkiinikkeen tekoon kävi tie. Vauhtia ja vaarallisia tilanteita oli senverran että unohtui itte valmistusprosessista ottaa kuvia, mutta sanallisesti kun kerron niin kuvitelkaa loput.
Eli 18mm rosteri tangosta sorvilla ensin muutama holkki ja 12mm rosteritangosta kauhee läjä pätkiä
joita sitten paksun putkenpätkän ja prässin avulla muokkaamaan kaareviin muotoihin. Tässä prässi operaatiossa tankoja lenteli parikertaa melko vauhdikkaasti pitkin verstasta, mutta henkilövahingoilta vältyttiin...tällä kertaa. Sitten vaan mittailua ja rälläköintiä ja puolet palikoista lensi romukoppaan.Tigillä sulattelua kotvasen ja tollanen oli lopputulos.



Selvää hillbilly henkeä ;D. Toi runkoon kiinteästi tuleva osuus on mustaa akselia jossa M12 jenka
ja siihen kiinittyy rosteri kierretanko jonka päähän hitsasin happaman siipimutterin.
Tulkoon tärinä!
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Rezi

Hillbillymeininkiä näköjään voi toteuttaa raudastakin. Kekseliäs ja hieno kiinnike.

rodchop

Näppäränä kaverina askartelet tuohon vielä messinki tähdet  ;D
HOG Forever Forever HOG

masala

Lainaus käyttäjältä: rodchop - 20 tammikuu 13, 20:41:39
Näppäränä kaverina askartelet tuohon vielä messinki tähdet  ;D

;D Menee ehkä vähän liian tarkaksi, mutta mielessä kävi heti ku ton kiinitin että maalaan siniseks, vähä valkosta reunoihin ja hajen jostain tiimarista pieniä tähtitarroja. Sit viä ku pingottas taustalle punasen kankaan ni johan alkais banjot soimaan.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: masala - 20 tammikuu 13, 20:19:35...runkoon kiinteästi tuleva osuus on mustaa akselia jossa M12 jenka
ja siihen kiinittyy rosteri kierretanko jonka päähän hitsasin happaman siipimutterin.
Tulkoon tärinä!

Laita sitten kunnon kierreliimaa ja reilusti kun tuon vedät kiinni. Mullahan on kans rosterista tehty erikoismutteri tossa kohtaa joka on normi karkealla kierteellä. Kertaalleen onnistuin pelastamaan sen kun se oli jääny killumaan koneenkiinnikkeen päälle mutta viime syksynä se jäi jonnekin Hki-Lahti välille. Ja molemmilla kerroilla oli liimat välissä, ei riittäny.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

masala


[/quote]
Laita sitten kunnon kierreliimaa ja reilusti kun tuon vedät kiinni. Mullahan on kans rosterista tehty erikoismutteri tossa kohtaa joka on normi karkealla kierteellä. Kertaalleen onnistuin pelastamaan sen kun se oli jääny killumaan koneenkiinnikkeen päälle mutta viime syksynä se jäi jonnekin Hki-Lahti välille. Ja molemmilla kerroilla oli liimat välissä, ei riittäny.
[/quote]

Olipa hyvä kun tuli puheeksi ennen kun hitsasin ton kiinikkeen runkoon. Mä väänsin ny molemmille puolille tohon kierteen kohdalle M6 jenkan joihin laitoin teräväkärkiset topruuvit, josko ne vähän jarruttais löystymistä.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Eikö tää kiinikkeitten /kannakkeitten teko koskaan lopu... Nyt vuorosa pakoputkien kannatus.
Eli vanahaan malliin kahta tankoo, toisesta holkit ja toisesta mutkat. Putkiin hitsasin kierreholkit vastaamaan noita käkkäreitä.
Ja toinen

Mutta nyt kyllästyttä rauran vääntely, seuraavaks jotain ihan muuta...
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Keulan kanssa operoimisen raportointi olikin näköjään unohtunut tyystin, mutta tänään kun sen pariin taas siirtyi nii tulkoon vähä vanhempaakin kuvaa mukaan samalla. Eli varmaan jo vuos sitte hain Moorelta adapteri palikat joilla tohon risuun saa ruuvattua ihan normi raiserit. Oli kuitenkin käynyt niin
että osumaa oli varmaan jossain kohtaa rymytessä tullut eikä toinen adapteri suostunut soikeeseen reikään vääntymään. No kolmion mallinen latan pala yläreunasta kiinni hitsaten ja lekalla perään. Tähän kohtaa ei löytynyt ku ennen-kuva, mutta oikeni se kuitenkin.


Ohjausakselin/laakereitten hianot kiristysmutterit oli hinnoteltu reippaasti ulos mun budjetista ni
päätin säästää ja tehdä itse. Säästämisen osalta meni vituiksi, ite tekeminen onnistu sentään osittain.
Tossa akselissahan on toi 1"x24 kierre jonka sorvaamisen mä unohdin suosiolla. Niimpä tilasin eräästä nimeltä mainitsemattomasta kioskista ihan pelkän 1"x24 mutterin. Nooh kun malmit tohon mutteriin oli louhittu ja valmistusprosessi saatu päätökseen niin jo heti kahdeksan viikon kuluttua mutteri saapui postiin. Eikun sovittamaan. No sopikohan, no ei sopinu. Mittailin kierrekammalla
varmaan miljoona kertaa niin mutterin kuin akselin ja aina sama tulos, pitäis sopia vaan ei edes yritä
lähtee kierteelle. Tässä kohtaa otin hallitun riskin ja tilasin Kuumapyörästä vastaavan mutterin joka saapui noin 7 ja puoli viikkoa nopeammin kun tuolta toisesta paikasta. Ja ihmetyksen kummastus oli valtava kun täysin samoilla mitoilla oleva mutteri lähteä hulahtikin kierteelle kuin tyhjää vaan.

Niin säästää kun piti ni tein sitten putkisupparista ja tosta mutterista yhdistetyn mutterin ja pölysuojan. Sorvasin supparin sisältä sen verran pois että se asettui sopivasti emäputken päälle.


Sitten päästäänkin jo tähän päivään. Tonne supparin sisään hitsasin tollasen värkkäilemäni prikan joka huolehtii siittä että laakerit tosiaankin kristyvät.


Siihenhän se istui.


Keulan yläpalikan kiinitys tarpeisiin tulikin käytettyä sitten kaikki mitä romukopista löytyi.
20mm akselin pätkä johon piti vääntää sopiva kierre, akselin pätkän päähän puolen tuuman muhvi ja muhvin päähän messinki tulppa. Oiskohan totakaan voinu enää hankalammin toteuttaa?? Sitten koko komeuden alle vielä oikein pronssi prikka.



"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Hemuli

Tekemisen meininki ;D.

Joskus on tota kierrehommaa tullu kirottua itsekin, tais olla joku pannuchopperiin hankittuna joku kiinanpojan tekemä ohjausakselin mutteri joka ei kans taipunu kierteille ei sitten millään. Kokeiltiin venttiilihiomatahnaakin välissä mutta ei. Sitten Mannelta toinen laadukkaampi tilalle ja kas, menee kuin rasvattuna. Noin tiheessä jenkassa ei tarvi olla monenkaan satkun heittoa että ei käy.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

masala

Kun tässä on hekumoitu tuon messinkin kanssa ni aattelin vielä yhdet osaset siittä laittaa.
Kataluugit on pullollaan toinen toistaan hienompia messinki raisereita, mutta persaukinen teollisuuden kunnossapitoasentaja ei niihin ylety. Siis säästetään taas ::) Röistä löyty sorvin ääreltä täysin hylätyksi jäänyt kuusiotankon pätkä ko. matskua.

Silpasin siittä sorvilla 28mm siivut ja tuuppasin samalla 25mm reijät keskelle.


Sitten täräytin jyrsintapilla upotukset..


Sitten poralla läpi, palikat poikki ja alimmaisiin kierre ja ylempiin vähän isommat röörit.


Sitten alapalikoista vielä yksi kulma pois, pohjaan 1/2" unc jenka ja sovitukseen..


Noi alapinnat pitää käyttää vielä duunissa ja ajaa jyrsimellä tasasiks ku nyt on vaan rälläkkätoleranssilla ;D

"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"