Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Spell of iron-rautis

Aloittaja masala, 01 tammikuu 12, 22:04:29

« edellinen - seuraava »

Hemuli

Mä meinasin vetää tosta samasta reiästä ketjut molemmin puolin springeriä - jäi kuitenkin tekemättä kun haarukka mahtuu kääntymään hienosti eikä oikeastaan koskaan kolahda runkoon.

Ohjauslukko on vähän kinkkisempi homma - riippuu vähän katsurista miten suhtautuu asiaan, tiukempi saattaa reputtaa muutoskatsastuksessakin sen puutteesta mutta itse kävisin kyllä kokeilemassa ensin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

sporttivartti

Itsellä vanha lukko muistaakseni jäi risukeulan tielle joten vanha pesä irti ja katsoin paikan jossa ei ole tiellä keulan ääriasennossa, sitten keula irti ja reikä emäputkeen katsottuun paikkaan, keula takaisin, tussilla jälki ohjausakseliin reiän läpi (keula ääriasennossa), keula irti ja rälläkällä tai pylväraitiovaunulla akseliin merkin kohdalle hieman merkkiä isompi vekki - Hotbiken hyllytavaralukko hitshits kiinni reiän päälle, keula takaisin ja baanalle.

...tai sitten laittaa sähköisen ajoneston jolla kuulemma ohjauslukko voidaan korvata.

Jake

Mähän laitoin tämmösen ratkasun:


masala

Vai viä sähkönen ajonesto rautikseen ;D. Toi Jaken ratkasu on ihan hyvän näkönen, mut on vissin evosportin emäputki. Täs rautasportissa on pienempi ja sievempi toi emäputki ni ajattelin että jos tosiaan koittais leimata ilman ja jos ei käy ni koitan virittää lukon emäputken alapuolelta. Tai miksei jo ennen leimaa jos jaksaa. Mutta on tänään aherrettukkin! Jakkaran jalostuksen pariin siis...
Tämmöstä ei varmaan ookkaan kukaan ennen nähny  ::) eli pala kahden millin pelliä..WOW!



Sitte vaan näytetään sille tussia, plasmaa, mankelia, kanttikonetta, prässiä, huudetaan välillä ja jatketaan lekalla, migillä, nauhahiomakoneella ja rälläkällä. Ni sitte siittä pellistä tulee tommone.

"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Onko nyt niin ettei nekalan lualassa oo muka kuukauteen tapahtunu mitään vaiko päivitykset vaan päässy unohtumaan...Ehkä vähän molempia mut taas mennään. Koska tässä ny on ollu tapana tehdä
juttuja jotka jää kesken uusien juttujen tullessa mieleen niin jatketaan samalla puolivalmistus lijalla.

Teivon romppeilta tarttui matkaan sportin lokasuoja kun ajattelin että "no tostahan saa vähällä vaivalla ihan sopiva". Kuinka ollakkaan väärin ajateltu vaihteeksi.


Sivuilta leikkasin pokkauskohtaa mukaillen siivut pois kevyemmän ilmeen luomiseksi. Sädehä oli tietysti
aivan väärä mutta muotoutui muutaman kutistuskerran jälkeen.


Aikansa ku tota kutisteli, kävi ilmi että ihan helvetisti liian leveeki toi on. Tarkkojen mittausten ja pitkällisen kalkuloinnin jälkeen päädyin tarkkaan 19mm kavennukseen(biltsun maalarinteipin leveydellä ei ollu mitään tekemistä asian kanssa ::)) Samalla rälläköin takavalon kohdan pois ja latkäsin pellin tilalle.


Aikas vetelä tuli tosta loksusta, ni mankeloin 6mm pyörötangosta reunoihin vahvikkeet, materaali piruvie vaan loppui kesken eikä riittänyt päätyihin tällä kertaa. Pitää pikku pätkä kaivaa vielä jostain.Koska lokasuojien muotoilu on ihan hip ni itekki sitte päästin sisäisen taiteilijan valloilleen huonoin seurauksin.



Loksurojekti hetkeksi muhimaan ja ilmanputsarin kimppuun. Jostain löyty tollasta hapisverkkoa ja visiot alkoivat purkaantumaan.

Kotelon väkästelin pikku pellinpalasista. Ja jos toi putsari ei pelitä ni teen sitte jouluna vaikka pipareita tolla.

Putkesta ja pellistä kiinityslaippa.Huom. Venom henkinen tähden asettelu.

Tässä vaiheessa oli pakko nakata kone runkoon että näkee mitä kaikkea on tullu tehtyä päin helvettiä. Ja pääsee putkia ja ketjulinjaa vähä suunnittelemaan.


Bensahanan lähtö ainaki menee uusiks, hana otti venttiilikoppaan kiinni.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Uppoudutaanpa pakoputkiin ::). Onniselta 48,3mm rosterikäyriä ja niitä sitte
vaan peräkanaa liimaillen. Tiedä sitte kuinka arka toi solenoidi on lämmölle ku piti vetää aika läheltä
toi takanen. Onneks on kiksi.



Etuputki vastaavasti viistää aika läheltä karburaattoria ja kiksipedaalia. Päätin että parempi jos kiksin varsi kuumenee ku että toi öljysäiliön pääty sulaa kesken matkan.Ja kaasarin kohdalle
pitää laittaa joku lämpösuoja.


Huutakaa ja haukkukaa ni otetaan sitämukaa rälläkkää käteen ;D no ei vaan..

Kaikki mutkat on vasta hepattu. Otan duuniin noi mukaan ni saa pistää formierit sisään ni ei virtaukset mee kuralle ;).
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Ketjulinjan hakua..Vanhoilla o-rengas ketjuilla sai heittää kuikkaa ensinnäkin siks että ne jäi lyhyeks
ja toisekseen siks että on ne vaan jumalattoman leveet, lukon kohdalta tais olla tasan tuuma. Lopulta
renkaattomat kettinkit löyty ja ratakset meni samalla vaihtoon. Vaikka renkaaton ketju on noin 5 mm kaposempi, meni ketju vielä turhan läheltä lokasuojaa johon en halua alkaa tekemään mitään lovia, piti takarattaan alle pyöräyttää spaceri hapiksesta ja vastaavasti etusta siirtämään tollanen holkki.


Kettinkin kirimiseen jäykissä oon nähny paljon käytettävän akselia työntäviä ruuveja ni ma päätin käyttää noi rautiksen alkuperäiset vetävät. Viitosen levystä(luulisin että kestää) tollaset pyörylät hitsaten.


Pakin pohjilta löyty vielä pari vanhaa kunnon käytettyä häntäliimaimen liimausterän liukuholkkia joita
käytin jo ton tankin kiinitykseen. 8mm kierteen päälle väänsin suoraan 5/16" jenkan, pitänee laittaa
vielä mutteri alle varuiks jos messinkistä kierre korkkaa, vaikkei tohon mitään hirveitä voimia kait kohdistu. Ai nii ja tietty sama modaus ku tankin kiinikkeisiin, nyt ihan tietoisesti ;)


"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Yks päivä toissä oli vähä tylsää...tuloksena tollaset suitset.



Mut en tiä saatana, pitänee jatkaa tuotekehitystä. Ajo asento noitten kans tuntu tosin aika optimaaliselta.
Pitäsköhän sitä oikein investoida uuteen kameraan, tuntuu ettei saa hyvää kuvaa vaikka koittas ottaa selvinpäin.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Oho, kolme kuukautta näköjään viime päivityksestä :o No puolustuksen puheenvuorona, on ollut
vähän kiireitä. Tuli toi lättis hommattua ja siihen piti vähän tutustua, ajaakkin on pitäny ja lisäks tuli
vielä tallin muuttorulianssi nekalan lualasta ruskon perämettiin. No tuli muuton yhteydessä otettua sentään oikeen perhepotretti.


Vaikka talli on vieläkin vaiheessa, on joka kerta ku rautiksen ohi kävelee vituttanut yks asia...

toi poikittaistuki vaan tuntu huutelevan että leikkaa mut vittuun! No en vielä leikannut mutta uutta
aloin väkästelemään. Ois maksanu varmaan vitosen ku ois ollu kuva ja ois vieny sen vesileikkurille,
mutta oisko silloin saanu ees kramppia etusormeen ;D Niin tai näin, piirtelin kuvan paperille ja sutasin
duunin kohlolla vapaankäden plasmalla muotoja vähä sinneppäin( ei muuten kannata leikata plasmalla sandaalit jalas :P) sitte rälläkkää, rautasahaa, ja viilaa loputtomasti. Ööö tuli sit tommonen.



Vielä saa viilata ja höylätä tenniskyynerpäähän ja jännetuppitulehdukseen asti .
Lokasuojan kiinitystä mietin samalla, tohon rautaan se kuitenki yhdestä kohtaa laittaa.
Siis työmaan romukopalle.Siellähän se vielä oli!! Erään vesivoimalan rumpusuotimen remontista
jäänyt vanha messinki laakeri. Kiinityspisteitä pitänee tulla ainakin kaks joten palikka halki.



Liika on aina liikaa, mutta parempi överit ku vajarit. Tussi käteen ja tutuksi tullutta muotoa
puolikkaisiin ja rälläkällä perässä. Onneks messinki on sen verran pehmeetä että sitä voi sit viilailla
vaikka vasurilla.


Viimeisteltävää on siis vielä riittävästi, mutta eiköhän 3kk:n päästä taas oo jotain raportoitavaa :D
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Tuomo

Lainaus käyttäjältä: masala - 15 syyskuu 12, 21:22:45
. No tuli muuton yhteydessä otettua sentään oikeen perhepotretti.



edustava kuva kyllä

masala

Jos sitä jakais sitte vihdoin nysväämistä. Mulla ku ois tota fiilaamista, eikä kukaan laiska paska (itteni mukaan laskien) oo saanu ropattua työpöytää lattiaan ni ei siinä ryskyvässä ruustukissa mitää viilailla. No liimataan viilattava kohde johonki misä sitä ois suht tukeva operoida. Noin ikkäseen.



Mua ei tekemiseni yleensä paljo vituta ja taas alko vituttamaan, nyt noi putket. Neku oli tollai vähä ujosti yläviistoon niinku anteekspyydellen luimussa. Paskat mitään luimistella, uuteen nousuun.
Before.

After.



Jos jollakulla sattuu muuten olemaan kuvissa näkyvän kaltaisia vaimentajia tai lähinnä tota vasurin vaimenninta ni ostan pilkkahintaan pois. Näkyi olevan britti tuote, mutta ku joku hörökorvanen,huanohampainen kesäpoika on vetäny migillä tonne vaimentimen pohjaan semmosen alamäkiluirun ennen kromausta ni saattaa olla ettei sitä kehtaa tohon jättää.

Jaa nii ja löysin mä pätkän pyörötankooki lokarin päähän.



Tos kuvas muuten näkyyki vähä tota vasurin vaimentimen pohjaa..
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Täs on hääritty ny etupäässä takapäässä, joten ettei epärationaalinen kerronta kärsis hypätään etupäähän. Siis etukynttilän suunnittelua. Koska on kovin soukkaa ja muutenkin oon yrittäny käyttää ilmasiks saatavissa olevia osasia ni tuumin että sportsterin alkuperäinen lamppuhan on aika hyvän näkönen. Ja koska rautiksen lamppu oli osin kärsinyt(esim toi kumi) kaivoin naftaliinista evosportista jääneen lyhdyn jämät ja niin kahdesta tuli yksi.



Pätkä akselia jonka päihin kierteet, Alvar Aaltomaista muotoilua 6mm levylle ja hitsuuta.



Messinki nippeleitä, alemmat naitetaan prässillä ja saadaan ylemmät.



Pätkät kierretankoa kera lukitteen.



Lamppu kiinni ja tulkoon valkeus...jaa mutta sähvöt puuttuu :P

"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

RAUTIS65

Raaseri meininki noissa putkissa, meikän mieleen ;D

masala

Ilmansuatimen kotelo(kin) jäi tossa taannoin kesken ja jää viä tämänki päivityksen jälkeen.
No tuli sitä kuitenki tossa hipellettyä. Ton hapisverkon reunoille hitsasin pätkät ööö.. no hitsauslankaa.



Verkon kiinityksen järkeileminen sai aikaan päänsärkyä mutta parin olusen jälkeen asiat yksinkertaistuu
ja kiinityksen toteutin tylsästi hitsaamalla 6mm kierretangon pätkät verkkoon ja reittämällä kotelon.



Nii ja pitihän se Venom henkisyys viedä loppuun asti 8) Terkkuja vaan saatanalle..



"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Pakoputket alkoivat välttävästi tyydyttämään kun vielä siirsin etuputken kiksipedaalin läheltä liippaavaa mutkaa pikkusen taakkepäin. Siispä niputtamaan. Todellisuudessahan tollasessa 48,3mm
röörissä ei oo mitään merkitystä millaset on saumojen sisäpuolet varsikin kun yhdyskappale änkkäreihin
on toi 42,4mm. Mutta tehdään ny edes jotain kunnolla :P



Vaikkei vaikutusta olisikaan, niin kehtaapa kattella putkiin sisälle ku ei ole sitä ilman juurikaasua hitsattuun rosteriin tulevaa maahanmuuttajan tukkaa saumoissa.



Saumat kun tuli hiottua alkoi mietä askarruttamaan että mitäs vittua mä noille putkile ny oikein tekisin.
(kuvaajan käsi ei tässäkohtaa ollut enää jostain syystä kovin vakaa ;D)



Kysymys siis kuuluu, kiillotanko ja hinkutanko noita viikkotolkulla vain huomatakseni lopulta että ei
kiilto sovi lopputulokseen kun luultavasti ainoat muut kiiltäväksi jäävät osat on pinnat ja ehkä sprinkun vieterit.



Ehkä pitäis vetää vaikka väliaikaisratkaisuna paukkumustaa ja ihmetellä sitte vasta loppusuoralla
kiillottaako vai teippaako vai maalaako.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"