Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Spell of iron-rautis

Aloittaja masala, 01 tammikuu 12, 22:04:29

« edellinen - seuraava »

masala

Laitetaas tääki ny sitte tänne, koska tallilla ei tarpeeks vittuilua saa kuulla ::)
Alkuun voin heti kertoa että projektilla ei ole deadlinea koska ihan toimivakin portsteri
tallista löytyy. Eli hitaasti, epävarmasti ja perse edellä puuhun.
Tollasena sen ajelin Tampereen rantatieltä nekalaan, hienosti kulki vaikkakin jo tolla matkalla
öljypurkin sisältö vaihtoi osoittensa enskakoppaan ;D  Niiin, toi öljyn katoaminen alkoi askarruttaa ja oletusarvo oli että
transfer valve sökö, tukkoon vaan. Ja niinhän se alkoi öljy pysymään koneessa ja laatikolle oli jo
aiemmin tehty oma huokailu putki. Nyt vaan onkelmaks muodostu lentävä öljytankin korkki...hmmmm
jotain muutakin siis on vialla.


Öljypumpun huohotuksen ajoitus oli ruottalaiselta kylämekaanikolta lipsahtanu pikkusen pieleen ja pinjonin ratas tunkettu väärin päin paikalleen. Öljypumpun halkinainen runko korvattiin myös tässä yhteydessä, kiitokset vaan Hemulille. Vehkeet nippuun ja itse asiaan...


Ostin sitten kerralla kaks v-twinin perähäkkyrää, ensimmäisen ja viimisen.

Asiasta lisää myöhemmissä jaksoissa, loppuu muuten kuvamateriaali heti alkuun.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

jyrggä

Näin tuon joskus kesällä just ruotsista tulleena Leakilla, tuo maali oli kyllä hieno.
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Kiwi

Pitäis itelle löytää tommonen perä, irtonaisena nii olis hyvä malli... Ainaki mää luulen nii ;D

Hemuli

Kuten Masalakin tossa vihjaisi niin kannattaa ehkä jättää tollanen V-Twinin perä väliin, helpommalla pääsee vaikka itse tekemällä. Noi ei sovi mitenkään mihinkään, joutuu aika paljon vääntelemään että se kohtaa orkkisrungon.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

masala

Alkuperäinen suunnitelmahan oli duunissa vääntää toi perse 15 crMo putkesta, mutta sitte tuli
lomalappu kouraan ni vittuunnuksissani tilasin ton.. No lomat kyllä peruuntu mutta koska ennen mies maansa myy ku sanansa syö,  tilattu ku on si sehän myös laitetaan...Pysyiskö noilla nippusiteillä?

Kun lopulta olin tunkilla levittänyt yläpäätä ja alapäätä ja välillä puristanut omaa päätä ruustukin välissä ja korjaillu noita alapään reikien paikkoja sain väännettyä sopivat holkit joilla häkkyrän sai jotakuinkin kohdilleen ja parilla hepillä kiinni.

Tässä runkomallissa ja tossa peduiinin väkertämässä putkihirviössä onkelmaks tulee toi yhdyskohdan
kulma...

Tässä kohtaa vanteet vaihtui päikseen toisen sportin kanssa.(tankki on vaan koeyksilö eikä liian pitkänä jää tähä keksintöön. OSTETAAN muuten sportin pikkutankki pilkkahintaan.

Sitten vaan tiggiliimaa, jostain syystä oon mieltynyt hitsaamaan putkia tolleen pystyasennossa, onneks apuvälineet on huippuluokkaa....

Lämmöllä ja lekalla sai ton kulmakohdan joinkuin siedettäväksi.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Tony

Tohon selkärangan ja svingin kohtaan kolmionmuotoinen pellin slaissi hävittäis nuo pienetkin kulmat..

masala

Iteasias ton perseen mukana tuli sellanen kolmiopala joka tohon kuuluis laittaa. Arvakkaapas sopiko ;D
no ei sinnepäinkää. Toi huanolaatunen kuva näköjään muuten valehtelee hiukan, ku tosta selkäruadosta ei oo maaleja hiottu pois ni näyttää pahemmalta ku on. Pitää funtsia sitä pelliä
sitte ku selkenee millanen jakkara ratkasu tähän tulee.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Make

Lainaus käyttäjältä: masala - 03 tammikuu 12, 21:35:13
Iteasias ton perseen mukana tuli sellanen kolmiopala joka tohon kuuluis laittaa. Arvakkaapas sopiko ;D

Tulee paranoidi olo kun lukee tätä. Mulla meni ihan samalla tavalla sen perkeleen ruodon kanssa. Ehkä pahemminkin.
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

masala

Vertaistukea ois kyllä tarvittu ton kanssa, mutta unohdetaan runko hetkeksi ja paneudutaan
öljytankkiin josta vois tehdä ihan oman projekti osion :P

Eli "olipa kerran"...synkkä alkutalven ilta, tuijottenin olut tuoppiin ja kuuntelin Motörhediä.
Aikani tuijoteltuani mietin että "Jännästi näkyy läpi tästä tuopposesta, hik , mitäs jos mun
öljytankistaki näkis läpi....
Töistä löytyi 140mm rosteriputkea sopiva pätkä ja 3mm hapanta levyä päätyjen verran.



Leikkasin plasmalla päädyt "noin ja vähä päälle" mittaan ja rasiaporalla reikä keskelle.



Sitten lastuavan työstön keskusessa ulkokehä mittoihin. Meinas olla toi haponkestävä vähän liikaa
tolle tasku-sorville mutta maltti on valttia.



Lätkät oli tarkoitus upottaa 10mm putken sisään, noin ikkäseen



Väänsin 3mm kierteet X12 per pääty, ja taas meni aikaa, tupakkia ja janojuomaa.
Ja kuin yllättäin Mr. Murphy astui kehiin taas viimeisen kierteen kohdalla ja tappi poikki reikään.
No uus vähä isompi reikä ja tigillä umpeen. Ja siihen hitsaukseen vasta olikin hyvä väätää se viiminen kierre.



Päätyjen materiaaliksi valikoitui 8mm polycarbonaati johon lätkien mukaiset reijät.
Tossa on vielä toi suojamuovi päällä, mutta erittäin kirkas tavara on kyseessä, eipä tarvii öljytikkua.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

bikerpig

Itse olen tekemässä vastaavaa, mutta päädyt teen lasista. Polykarbonaatilla on erittäin huono liuottimien kestävyys. Hieman esim. bensaa päälle niin se murenee.

ma^ko

Öljytankin päädy polycarbonaatista? Sanoisin että hyvin rohkea ratkaisu. Vähintään 60% käytössä olevista moottoriöljyistä tuhoaa polycarbonaatin. Mul oli 5mm polycarbonaattia pari ylijäämäpalaa ja tein niist yhteen veneeseen akkutilan kannen, oilerin säiliöö täytellessä sai sit joskus öljyroiskeit ko kansi, ei tykännyt lainkan, meni ensin sameaks ja sit hapertu. Kyselin syytä ni mulle kerrottiin että vähintään 60% öljyistä sisältää liuotteellisia ainesosia joita polycarbonaatti ei kestä joten öljypurkin päädyt ko materiaalista kuulostaa hieman rohkealta.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Spöke

Tuommoisen löysin "jostain" valuatlaksen sivuilta:
Kemiallinen kestävyys
Polykarbonaatilla on hyvä veden, suolaliuosten, heikkojen happojen, öljyjen ja
alkoholien (poislukien metanoli) kestävyys. Polykarbonaatti liukenee orgaanisiin
liuottimiin ja sillä on heikko amiinien, ammoniakin ja lipeän kesto.

-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

ma^ko

#12
Joop, en perehtynyt enempää, mutta öljy ei sinällään ilmeisesti ole ongelma vaan öljyissä lisäaineena olevat eväät. Toki tuhkaamaton autoblenderiin soveltuva 2t-öljy voi sisältää liuotteita enemmän ku normi moorttoriöljy, pane tiedä. Mä siis tuhosin nimenomaan blenderiöljyn roiskeilla paatissa polycarbonaattisen akkuhutlaarin kanteni.


edit, pahimpien typojen parsintaa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

masala

Mää olenki rohkee jätkä ja tykkään elää vaarallisesti...Kyllähän mä lasia ja akryyliä ja tiesmitä
tossa pohdin vaihtoehdoiks. Polycarbonaattiin päädyin sen helpon työstettävyyden, kestävyyden ja
ilmaisen hinnan takia. Ja kyllä mä tota öljyn kestoa tiedustelin ja sanottiin että kestää hyvin.
Lisäks mahdolliset naarmut saa helposti kiillotettua lumppulaikalla.



Laipat hitsaten paikoilleen.



TÄSSÄ tulee se rohkee veto, eli letkulähdöt tein muhveilla....



Tolta se sovituksessa näytti, tämä ei jää tähän...
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

ma^ko

No toisaalta kyllähän se näkee jos se rupee vetään sitä sameaksi. Sit on asialle syytä tehdä jotain.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.