Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sportsterin jäykistelyä

Aloittaja Mopopoika, 21 marraskuu 10, 16:12:54

« edellinen - seuraava »

Mopopoika

Lokasuojan tekoa..


Sain halvalla raakalokasuojan jossa oli evä keskellä. Lokasuoja oli evän verran liian leveä eikä evä sovi pyörään joten leikkasin sen pois. Ensin tein jigin että sain piirrettyä suorat viivat leikkausta varten.

Sitten laikkaa

Hitsiliimalla palat yhteen

Aika hyvin menee renkaan säteelle ja leveyskin on oikea.

Hemuli

Aika pro jigi - paljolla myyt? ;D
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Mopopoika

ei pysty hinnoittelemaan koska on niin tekninen laite....

Jigi kuulostaa niin hienolta, tulee ammattimainen ote heti ;D

Mopopoika

Aloin sovittelemaan lokasuojaa pyörään.

Nyt kaipaisin teidän mielipiteitä/vinkkejä.
Eli kyse on hoijakasta. Pitääkö alapään kiinnitys lähteä taka-akselin kohdalta vai vähän edempää?
Millainen olisi hyvä kiinnitystapa jos se lähtisi tosta runkoputkesta (non 2" taka-akselin etupuolelta) ? p.s. foto ois kiva


Hemuli

Ei ainakaan yhtään edempää. Yksinkertaisin kiinnitys on kun hitsaat runkoon latakanpätkän jossa kierteytetty reikä, sitten hoijakan alapäähän pyöräytät holkin johon kuusiokoloruuvin kanta sopivasti uppoaa. Jos halutaan hifistellä niin sitten runkoputkeen hitsataan holkinpätkä johon hoijakan tanko napakasti uppoaa - holkin sisäsyrjälle sitten reikä joka osuu hoijakkaan kierteytettyyn reikään, ruuvi läpi ja tanko pysyy paikallaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Tossa vielä pikainen kuva molemmista versioista:

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Mopopoika

Kiitos tosta kuvasta, olen meinaan miettinyt että miten toi oikeenpuoleinen versio tehdään.

Hemuli

Siihen todennäköisesti riittäisi jos tekee kierteen tohon holkkiin ja kiristää sillä hoijakan seinämää vasten. Tai sitten vaikka laikalla huitaisee hoijakkatankoon pienen kolosen johon ruuvi tarraa niin tanko ei pääse nousemaan vaikka ruuvi vähän löystyisikin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Rezi

Hoijakasta saa herkullisen mielipidekeskustelun ;) Minusta chopperiin sopii loivassa kulmassa oleva pitkä hoijakka. Loiva hoijakka tulee helposti liikaa taakse, niinku tuossa ylemmässä piirroksessa. Jos laittaa hoijakan lähtemään viisi senttiä edempää, se korjaa tilannetta. Siis niin, että kiinnitys tulee reilusti runkoputkeen. Toki hoijakkaan voi tehdä mutkan alapäähänkin, mutta suora on kliini ja sopii  tämän hienon chopperin selkeisiin ja suoriin linjoihin.

Piirsin pari kuvaankin. Vaikka alemmassa kuvassa on pidempi hoijakka, vaikuttaa pyörä  tuolloin kuitenkin tiiviimmältä pakkaukselta kun hoijakka on edempänä. Muutaman sentin siirto tekee ihmeitä ulkonäköön.
Kuvista näkyy myös, että hoijakan on hyvä olla korkeampi kuin tankohärpäkkeet. Alakuvan korkeahoijakkainen pyörä näyttää ryhdikkäältä kun taas ylemmässä kuvassa tangon kanssa tasakorkea hoijakka tekee pyörästä tasapaksun.
Makuasioista on mukava neuvoa. Vastuu on lukijalla ;D



Kiiski

Hoijakkahan on ensisijaisesti takamatkustajan selkänoja. Se ei voi olla kauheessa snujussa taaksepäin eikä etunojassa eikä suoraan ylös vaan aavistuksen takakenossa. Pituus on makuasia. Toi kiinnityspiste runkoon määräytyy sen mukaan miten pitkän takalokkarin haluaa, lokkarihan jatkuu max. 5-10 cm hoijakan ohi taaksepäin. Kaikki enemmän näyttää tyhmältä. Jos nyt noi oudot snujut siinä hoijakassa kuitenkin kiehtoo kannattaa käyttää nimitystä lokasuojankiinnike / koriste.

Rezi

Kyllähän Kiiski siinä on oikeassa, että pystympänä hoijakan pitää olla, jos siihen takamatkustaja nojaa. Tässä pyörässä ei kuitenkaan ole takamatkustajan vaatimia varusteita, eli kyseessä on koriste.

Mutta kiinnityspiste ei riipu pelkästään siitä miten pitkän loksun haluaa. Liian takana oleva koriste/hoijakka ei vain näytä hyvältä. Tsiikalkaa noita mun piirroksia. Jos silmä ei huomaa mitään eroa, niin sittenhän se on ihan sama miten sen laittaa. Kunhan pysyy lokari matkassa.

Rezi

Tämä on niiiin kiinnostava mielipideväittely, että piirsin pari kuvaa lisää:




Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 27 joulukuu 11, 13:35:13...Tässä pyörässä ei kuitenkaan ole takamatkustajan vaatimia varusteita, eli kyseessä on koriste...

No eihän se vaadi kuin kottikärryn sisärenkaan ja klemmarikiinnitteiset takatapit. Tai notkeammanpuoleisen neidon joka kietoo sorjat säärensä kuskina toimivan alfauroksen ympärille ;D
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Make

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 27 joulukuu 11, 13:19:31
Hoijakkahan on ensisijaisesti takamatkustajan selkänoja. Se ei voi olla kauheessa snujussa taaksepäin eikä etunojassa eikä suoraan ylös vaan aavistuksen takakenossa

Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Kiiski

^ Niin ihmiset on kautta aikojen asentanut hoijakoita aivan päin helvettiä. Tota kuvaa kun kattoo aivan tahattomasti alkaa vatsalihakset menee hapoille.