Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Sportsterin jäykistelyä

Aloittaja Mopopoika, 21 marraskuu 10, 16:12:54

« edellinen - seuraava »

Mopopoika

Ajattelin laittaa projektistani tänne juttua että pysyy tekemiseen paine päällä.
Eli tarkoituksen on muuttaa vanha pyöräni peräpäästä jäykäksi ja muuttaa hallintalaitteet vaimon mitolle sopiviksi. Akseliväli tulee pysymään reilussa kahdessa metrissä. Muut muutokset ovat vielä auki, onneksi saan (alati vaihtuvan) ohjeistuksen siitä millaiseksi pyörä pitää tehdä  ::)  

Tänään käytin koneen kuumaksi että saan öljyt pois koneesta


Moorelta tuli ostettua rosteriset akselin kiinnikkeet


Pyörä palasina


Edit: muokkasin otsikkoa vähän asiallisemmaksi  ;)

Mopopoika

Kävin antamassa rungolle laikkaa. Ensiviikolla täytyy käydä ostamassa putkea. Mikähän mahtaa olla minimi maavara että pyörällä pystyisi ajamaan suht normaalisti?


KvL

Lainaus käyttäjältä: Mopopoika - 21 marraskuu 10, 18:16:09
Kävin antamassa rungolle laikkaa. Ensiviikolla täytyy käydä ostamassa putkea. Mikähän mahtaa olla minimi maavara että pyörällä pystyisi ajamaan suht normaalisti?

Eikös lakikirja sano minimissään 8cm.

Hemuli

Kahdeksan senttiä joo... Mutta ei sillä ajettavuuden kanssa ole mitään tekemistä. Vähintään kymmenen tarvitaan rungon takaosaan - ainakin jos ajotyyli on lähelläkään meikäläisen vastaavaa...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 21 marraskuu 10, 20:24:32
Kahdeksan senttiä joo... Mutta ei sillä ajettavuuden kanssa ole mitään tekemistä. Vähintään kymmenen tarvitaan rungon takaosaan - ainakin jos ajotyyli on lähelläkään meikäläisen vastaavaa...

Sopiva maavara riippuu mm. rengastuksesta ja rungon leveydestä. Oon ajanu pyörällä, jossa 8 cm oli riittävästi kovaankin ajoon. Mut 10 cm rungon takaosassa ja 11-12 cm etuosassa on aika hyvin yleispätevä ohje.
Long John Stroker

Hemuli

No joo, jos onnistuu pitämään rungon lähes takarenkaan levyisenä ja hallintalaitteet sekä pakoputket tarpeeksi ylhäällä niin kyllä se kahdeksan senttiäkin riittää. Kriittinen paikka on rungon takimmainen kulma ennen takahaarukkaa.

On vaan tullut ajettua laitteita joissa on maavara reilusti yli ton minimivaatimuksen, kuitenkin välillä oikein pelottaa kun kahdeksastakympistä lyö rojut tonttiin vähän tiukemmassa kurvissa. On hyvä jos jalkatapit ottaa ensimmäisinä kiinni, silloin kontakti ei ole niin raju. Taannoinen FXR (joka nyt on hra FLHX:llä myynnissä) oli sellainen että sillä pystyi nojaamaan tappeihin kurvissa, jalkaa nostamalla pystyi ottamaan lisää kallistusvaroja ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

masa

LainaaOn hyvä jos jalkatapit ottaa ensimmäisinä kiinni, silloin kontakti ei ole niin raju. Taannoinen FXR (joka nyt on hra FLHX:llä myynnissä) oli sellainen että sillä pystyi nojaamaan tappeihin kurvissa, jalkaa nostamalla pystyi ottamaan lisää kallistusvaroja Virnistää...
Tai jos ei tapit niin esim. buutsin kanta rupee hankaamaan,niin tietää et rajoilla ollaan,näin mulla vasenp. , niin pakarin kiinnitys ottaa ekana kiinni sitten oikealla,se on aina sitten ollu mielenkiintosempi juttu etenkin jos kaarre ei oo tasainen :) Otsikkoon en ota kantaa ,ei oo paukkuja :-X

Mopopoika

Mittailin vähän tota kallistusvaraa, 10 cm vaikuttais olevan hyvä runkoputkien takapään kohdalta. Silloin seisontatuen alin osa on noin 8cm ja se taitaa ottaa kantatessa ekana kiinni.

Ja masalle (ja muillekin), ei kannata ottaa kantaa tohon otsikkoo  ;D

Tuusulan T-Bone

Mitäs v*ttua, edellinen otsikkohan oli ihan hyvä... ;) :P
Long John Stroker

Jensen

Miten se nykyjään kun jäykkiksen tekee niin joutuuko jarrutestiin? Kopterissa oli jotain juttua että jo hyväksyttyjä jäykkiä oli kutsuttu takaisin katsastukseen ja vaadittu. Shovelista vois joskus vaikka  tehdä jäykkäperän kun saattais tuo arvokin sitten nousta? Oli juttua että se testi oli aika tyyris kun jotain 500e?

valkama

Lainaus käyttäjältä: Jensen - 22 marraskuu 10, 21:53:07
Miten se nykyjään kun jäykkiksen tekee niin joutuuko jarrutestiin? Kopterissa oli jotain juttua että jo hyväksyttyjä jäykkiä oli kutsuttu takaisin katsastukseen ja vaadittu. Shovelista vois joskus vaikka  tehdä jäykkäperän kun saattais tuo arvokin sitten nousta? Oli juttua että se testi oli aika tyyris kun jotain 500e?

Juu, tässä linkki mmaf ja testmill yhteystyöstä (jarrutestit). http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1397.0

Itsellä kanssa sportsterin jäykistys menossa ja samalla 300 renkula taakse (takapää tehty ja hitsattu jo). Vielä puuttuu jarrun & vedon sovitus, lokari, penkki ja tankki. Tosin kaikki noi on jo hallinnassa. Taitaa itselläkin olla edessä jarrutestit ensikesänä :(

Mopopoika

Peräpään muutoksia tein tänään



Kokosin pyörilleen että voi vähän testata korkeutta ja ajoasentoa (ja ennenkaikkea fiilistellä  ;D )


Maanvara näyttää vähän isolta mutta nyt tolla vois vielä kanttailla, luulisin.

Kiiski

Aika uraauurtava toi takahaarukan alaosa. Kestääkö / joustaakohan sivusuunnassa? Vai kohdistuuko tohon kohtaan mitään rasituksia? Kauankohan noita swingi periä saa vielä jäykistellä?

tase

Kestävyyden suhteen toi alaosa kyll aika kriittinen paikka.

Miikka

Kyllläpäs jäykistämällä motskarin ryhti ja fiilis paranee :) :)