Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Kiwin rojekteja

Aloittaja Kiwi, 26 maaliskuu 14, 22:50:02

« edellinen - seuraava »

Kiwi

Tuo selkänojan yläpään silmukka ei jotenkin tuntunut hyvältä, varsinkaan kun satulan nahka ei täysin seurannut sen muotoa joten jotain oli tehtävä. Otin varovasti verhoilut ja pehmusteet pois ja siitä tulee myöhemmin juttua, sillä nyt on vuorossa hoijakkapäivitys. Otetaanpa ensimmäisenä siis tuo lähtökohta esille:



Tuosta vaan rälläkällä halki ja jännityksiä oli sen verran että laikka hajosi kun väli napsahti kiinni. Sopiva tappi viilapenkkiin ja moskalla naputellen väli auki.



Siitä sitten prässillä jos jonkinlaista palikkaa väliin ja tangot suoriksi:



Molempia puolia en saanut suoristettua ja suunnitelmana olikin tehdä päistä erimittaiset, jotta tuo talvella punottu matkatavaroiden sidontaväline olisi helppo kiinnittää



Sittenhän olikin vuorossa puikkohitsausharjoitukset, joita on ennen tätä jobia ollut tasan 0. Onnistumisprosentti oli yllättävänkin korkea, kun penkin taakse jäävä puoli tuli kerralla sopivaksi, ja julkisivun puolen neljännen hitsin pystyi jatkojalostamaan näinkin pitkälle:



Eihän tuo nyt ihan täydellinen ole mutta kelvannee nyt ainakin toistaiseksi, pientä viilausta ja kiillotus toki on edessä. Varmaan tulee leikittyä enemmänkin tuolla puikkokoneella, varsinkin kun hoksasin että firman sähkögrillillä on hyvä kuivatella noita keppejä ;D

Joissain kuvissa jo näkyy hieman tuon penkin pohjan kohtaloa, voisin siitä päivitellä jossain välissä, aika kovalla kädellä siihenkin tuli koskettua.

Kiwi

Lomalla joutaa sorvin ääreen, tällä kertaa leikitään kytkimen kanssa. Ensin lasikuulapuhallus jolla enimmät roskat pois, sitten pesu ja ei muuta kun pakkaan kiinni.



Katkasuterällä on kivaa tehdä kappaleeseen uria, tuossa on vielä joku pinnoite joka haisi pahalta kun alkoi lastuamaan, tarkoitus olisi vielä kiillottaa koko rumpu mutta millähän tuon saisi nätisti veks? Lasikuulilla ei lähtenyt. Jos tuon joutuu hiomaan täytyy palikka vielä käyttää sorvin kautta että noista kura-urista tulee saman näköiset kuin etunavassa.



Tällaista tällä kertaa, huomenna ehkä taas jotain muuta.

Kiwi

Penkki tuli aamusta hitsailtua taas yksiosaiseksi, tuli myös tehtyä tankin kiinnikkeet ja tehtyä laatikon pohjaproppuun uusi kierre. Siitäpä sitten loota paloiksi, josko laakeroisi sen nyt niin ei ens kesänä sitten särkyis. Ainakaan ne laakerit. Toivottavasti.


Kiwi

Oisko tuosta linkistä pitänyt löytyä muutakin kuin joku myyty tuote?

Vuppe

olis. Myy myös suoraan ilman gaybayta.

Kiwi

Eli siis tuo on joku rattaan spacer jossa on o-rengas?

Vuppe

#247
Joo, speiseri rattaan taakse. Nykyään Anrews tekee nelosrattaita joissa on o-rengas samassa kohdassa. Vissiin vähän kopsattu ideaa, toteutettu vaan erilailla.

Mulla on ollut sellanen (speiseri) lehmänläjässä ehkä viitisen vuotta, ei ole loota vuotanut yhtään. Edellyttää tietty että loota on muuten kunnossa, samaisen nelosrattaan ronssipuslaa myöten.

Muoks.

Tässä sellanen laitetaan paikalleen.

https://www.youtube.com/watch?v=2bVehjzJuG4&t=623s

Kiwi

Eipä tuo nyt maailman ihmeellisin keksintö ole, täytyypä tutkailla vielä tota stefaholkkia että mitä sille tekee vai tekeekö mitään. Ei mulle ole ongelma pyöräyttää silikonia tuohon akselin päälle, kuten se on ollut.

Täytyy ottaa tarkka mitta vielä käyttöön, pesun jälkeen löysin vain 41 neulaa kun 44 niitä pitäis olla. Hyvähän ne on vaikka vaihtaakin välillä mutta kun ei nyt ole tietoa onko joku ylikoko jo laitettuna vai ei.

Vuppe

Kyllä ne sitä pienenä ihmeenä pitää jotka on vuotavan nelivaihteisen kanssa paininut kymmeniä vuosia.  ;D

Tarkistin, -14 piti laittaa vaan tuo speiseri stefoineen kun ei ne rappaukset pidä pitkässä juoksussa. Ilmeni että pääakselissa oli päittäisvälystä muutama milli. Vein lootan korjattavaksi, pääakselin "pyrstölaakeri" kulunut.

Eli 6 vuotta vuodotonta ajamista, 12-16K km/ vuosi. Nyt taitaa sama laakeri jurnuttaa, vien askin samaan paikkaan, samalla uus speiseri.

Mut tää on sun rojektiosios, jatka vaan.

Kiwi

Kivaahan täällä on keskustella, mietin vaan että saisiko tuon o-rengas-uran sorvailtua tähän nykyiseen spaceriin, se kun näyttäisi täysin käyttökelpoiselta.

Tämänpäiväisten tutkimusten perusteella laatikkoon ei tarvitse vaihtaa sivuakselin laakereita, mutta pääakselille vaihtuu se millinen kuulalaakeri sekä nelosen pusla.

Välikysymys, miksi tuo pääakselin laakeri on usein peltikuorinen? Eikö öljyssä uivan laakerin olisi suotavaa olla avoin?

Havaintoja laatikosta: rattaat hyvässä kunnossa, edellisestä remontista ei välttämättä ole kulunut kauaa. Sivuakselilla Torringtonin kuulalaakerit, ei irtoneuloja kuten käsittääkseni -75 pitäisi olla. Laatikko voi toki olla uudempikin, tai jonkunlainen sekasikiö, mistä näistä tietää. Siirtäjähaarukat näyttäisi olevan ok kuntoiset, ei tarvitse shimmata. Tilasin .0008" ylikoon neulat tuohon rattaan taakse, mittauksissa sain moisen tuloksen mittaamalla yli puolet neuloista.

Vuppe

Pitäs olla irtoneulat sivuakselissa -75 , häkitettiin L76

Minkäslaisia merkintöjä on lootan pohjassa, selviää ainakin kuorien vm.

Kiwi

Lootan pohjassa -65, sopis kuvaan. Oliskohan kannessa ollut -52.

Kiwi

Mitä tänään syötäisiin? ;D


Kiwi

Hiljainen säie on tämä nyt ollut, tullut aina kaikkea pientä väsättyä mutta valmiiksi en oikein mitään oo saanut. Viimeviikolla ajelin töissä koeajolenkkiä kun auto kääntyi eteen, asiakkaan Honda nurin ja pieni liuku tiellä. Aika vähillä vaurioilla selvis kun polvessa ihottumaa, vasemman pikkusormen kynsi lähtee irti joskus ja yks kylkiluu murtui. Ei oikein voi sairaslomalla töihin mennä omiakaan hommia tekemään kun ei sohvalta taho päästä ylös.

Asiaan.

Pitkän etsinnän jälkeen löysin sopivat männät tuohon moottoriin ja ne on nyt matkalla Alavudelle jossa pytyt on olleet kesäleirillä jo pidemmän aikaa. Sen verran hintavia tuotoksia että vanhat +.040" männät jää nyt odottelemaan josko niitä joskus tarviis ja uudet onkin jo "big boret" eli +.070" kun ei pienempiä löytynyt. Tuostahan tulee siis noin 89 kuutiotuumaa jos oikein laskin ja ruttu menee johonkin 9.4:1 paikkeille (kansistakin joutui hieman höyläämään joten potku saa jatkossakin olla reipas). Nokka hieman kiistelty Andrews A, ei nyt tähän remppaan aleta vielä muita pohtimaan.

Sylintereihin pitäisi joku kiva väri keksiä, mustia on aika monta tullut nähtyä vaikka se onkin klassikko. Jatkuvan persaukisuuden vuoksi koko pyörä saattaa jäädä maalittomaksi joten joku valuraudan värinen voisi olla hyvä pyttyihin ja nostajapesiin.

Spöke kerkisi tuon Full Metal Shovelhead-nimen aikoinaan "patentoimaan" joten ei aleta kopioimaan, mutta kyllähän se pitäisi projektille nimi olla.