Finnbikers

  • 29 Maaliskuu 2020, 05:34:44
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: Alkuperäisen ilmanputsarikotelon muokkaus  (Luettu 8882 kertaa)

Sepixlh

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 76
Alkuperäisen ilmanputsarikotelon muokkaus
« : 11 Helmikuu 2009, 09:21:13 »

Eli tässähän on kyseessä se vanhempi ovalimallinen putsarikotelo, samaa voi tietenkin soveltaa myös muihinkin koteloihin.
Ensin huolehditaan siitä että suodatinelementille tulee riittävästi ilmaa.
Kuvassa vasemmalla orkkis taustalevy ja oikealla modattu. Huomaa että alkuperäisessä kaikki suodattimelle tuleva ilma kulkee tuon oikeassa reunassa olevan aukon kautta. Tuossa alkuperäisessä näkyy selvemmin tuo sisempi "kehä" joka on kaulus johon asti tuo suodatin elementti tulee. Muokkaaminen on tehty leikkaamalla lähes kaikki pois tuon suodatinelementin ulkopuolelle jäävä materiaali pois. Tuohon modattuun on jätetty tuonne yläreunaan vähän peltiä ettei suodatinelementti satessa kastu. Samoin tuosta muokatusta on leikattu/sahattu tuo keskiosa joka tulee kaasutinta vasten pois. Tuotahan ei tietenkään tarvitse tehdä jos kaasari säilyy samana.



Tässä on sitten lisää, jos myös kaasutin on vaihtunut niin se ei todennäköisesti sovi tuohon alkuperäiseen tautalevyn reikään. Tässä vaiheessa on hyvä miettiä mikä on oikea asennus syvyys, ettei putsarikotelo ole polven edessä eikä osu bensatankkiin



Samoin jos kaasari on kumikiinniteinen on tässä vaiheessa hyvä tehdä taustalevyyn hyvät kinnikkeet. Kiinnityksen tulee olla mielellään niin tukeva että kaasari pysyy paikoillaan vaikka imusarja ei ole paikoillaan.
Kun tämä on tehty voidaan taustalevyä sovittaa paikoilleen, tässä läppä-keihin on vaihtunut Mikuni HSR:n



Sitten otin vain 1,5mm peltiä ja leikkasin siitä pyöreän kiekon joka sopii tuohon sahattuun reikään. Tästä tulee noissa uusissa muovisissa taustalevyissä vähän ongelmaa...
Tuon taustalevyn ja kaasarin väisellä tiivisteellä saa tehtyä hyvän mallin tehtäviä reikiä varten. Tuossa Mikunissahan tuossa on adapteri jonka pitäisi sopia ainakin joihinkin malleihin suoraan, tässä käytin sitä mallina.
Tässä saatiin koko putsarikotelo siirtymään sisäänpäin noin 30mm joka on jo aika paljon lisää polvitilaa.



Loppuhan on pelkkää sovittelua, eli tässä on tuo keskiosa hitsattu MIG:llä ( ei niin kauniisti) .
Sitten vain väri päälle ja paikoilleen, luonnollisesti hitsisauma on vedenpitävä...












Kirjattu
Siis mitä nyt taas..

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2242
  • Dinosaurus
Vs: Alkuperäisen ilmanputsarikotelon muokkaus
« Vastaus #1 : 11 Helmikuu 2009, 09:54:55 »

Kyllä tota kelpaa kattella... 8)
Mites SepiXLH viime kauden käyttökokemukset Mikunista ja putsarista, kerkisitkös miten ajelemaan?
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Sepixlh

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 76
Vs: Alkuperäisen ilmanputsarikotelon muokkaus
« Vastaus #2 : 11 Helmikuu 2009, 14:23:09 »

Ihan perhesyistä kilometrejä tuli erittäin vähän, sen verran kyllä että suuttimet sain "arvottua" jos aikas kohdalleen.
Oliksos tullut 1500-2000 km koko kesän aikana.
Ei ole kuin positiivisia kokemuksia, 42 HSR muka liian iso rautapäähän... no mitenhän se toimisi jos olisi "oikean" kokoinen. Kone toimii nöyrästi koko kierrosalueella, vaikka suuttimet eivät ole vielä optimaaliset.
Putsarina on HD:n oma vaahtomuovi K&N:n öljyllä käsiteltynä, toimii silläkin.
Kirjattu
Siis mitä nyt taas..