Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Twin Camin öljypumpun ja jakopään päivitys

Aloittaja Kokkonen, 18 syyskuu 09, 19:40:23

« edellinen - seuraava »

flhx

#90
Saattaa olla että oli pumpun ja "cam platen" välissä se ohut O-rengas..No, aivan sama, kannattaa kuitenkin ne O:t tosiaan vaihtaa ja muista tuo tämän ketjun 1 sivulta lainattu Kokkosen muistutus:

Ameriikan foorumeilta tihkuu tietoa, jotta tuon nokkien tukilevyn (cam plate) ykkös- ja kakkoskiinnitysruuvien jengat koneen lohkossa korkkaavat helposti. Tehtaan kiristystiukkuus näille (kuudelle) ruuville on  90 - 120 in-lb (10 - 14 Nm). Mutta noita ei pitäsi kuitenkaan kiristää yli 100 in-lb.

Kampuran heiton varmaan voinee samalla huumorimielessä tarkastaa, tosin tuskin ongelma jos ei ennen remppaa huohotellut kuten mainitsit.

Tarkemmat ja mahdollisesti "updatetut" ohjeet öpumpun kohdistamisesta kannattaa kysyä Atelta ja kerro ihmeessä tännekin sitten miten homma luonnistui.

Kato saatana, tasotusmaali....

Edit: Kato saatana, 6-1....
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

ss454

Itsekin pumppua kohdistaessa mietin, että tarvitaanko tähän noita 10â,¬ pultteja. (ebaystä onneksi löytyy yleensä vastaavia kuin HD:n omat työkalut huomattavasti edukkaammin) Ja tässähän tuo vastaus sitten tulikin, että ei niitä olisi tarvittu. Tokihan yksin turatessa antavat sellaista turvaa homman onnistumiseen. Olivat kuitenkin tässä kiristäjien vaihtorumbassa itselle ehkä se halvin tarvittava komponentti.

Raimo-Raato

Näinkin voi käydä. Sofailissa öljyletkut on joka kulmasta muovisilla pikaliittimillä joissa x-määrä O-renkaita. No tässä yksilössä syöttöletkun lohkon puoleisen liittimen O-renkaasta oli lähtenyt pala kävelemään ja avot!
A.K.A. Rambe

Kokkonen

Olikos tota liitintä availtu vai lähtikö sieltä ihan omia aikojaan?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Raimo-Raato

-03 mopo jota myös koneen osalta rakenneltu enemmän joten on se ainakin kertaalleen ollut auki aikojen saatossa.
A.K.A. Rambe

ss454

En tiedä onko jo muut huomanneet, mutta jos joku tätä operaatiota harkitsee niin SE:n osina tullut 2011 näköjään uusi versio.

http://www.harley-davidson.com/gma/gma_product.jsp?PRODUCT%3C%3Eprd_id=845524448777488&FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374309438103&ASSORTMENT%3C%3East_id=2534374309438103&locale=en_US&bmUID=1314341741113&bmLocale=en_US

Vanhasta kerrotaan näin: The kit includes the improved late-model Twin Cam 96 oil pump that increases flow by 8% and scavenging by 22% to enhance other performance upgrades.

Tuo uusi: This kit increases the oil supply by 23% and scavenging by 50% when compared to the '99-'05 Original Equipment oil pump, and reduces operating temperature of bearings to improve bearing life.

Eli öljyä saadaan palikoihin paremmin, mutta tuo scavenging minulle hiukan vieras sana tässä. Liittynee öljyn puhdistukseen, mutta eikös tuolla tainnut olla vain joku karkea sihvilä ja öljynsuodattimessa sitten pienpartikkelit siivotaan.

eeko


Hemuli

Scavenging viittaa öljyn poistamiseen koneesta. Se on aina ollut heikko lenkki näissä maamoottoreissa ja siksi pumpussa poistopuoli on aina ollut tehokkaampi. Öljy kun tulee tankista niin se on suhteellisen tiiviissä muodossa, sitten kun kone vatkaa sen ilman kanssa sekaisin niin se ei poistukaan yhtä tehokkaasti kuin mitä se on järjestelmään tullut. Tästä sitten seuraa kaikkea kivaa, mm. reipasta huohotusta kun ajetaan pidempään isoa kovaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jelly

Tuo cam support plate mikä andrewsinkin sarjassa, on ilmeisesti muuttunut.
Enää ei ole pinion akselillakaan mitään laakeria vaan akseli pyörii suoraan levyssä.
Luultavasti samanlainen öljykanavointi kuin nokillakin. (Zanotti  part no 25355-06A)

Mauri H.

Eli vastaava systeemi kuin mikä on 96-koneissa, rullalaakerit on onneksi kuopattu.

Eilen just omaan Bobiin nokat vaihdoin ja hydraulikiristeiset laahaimet on lähes uuden veroiset 19 tkm ajettuna. Tästä päätellen tuo voisi olla fiksu upgrade 88-koneisiin, samalla voisi se huohotus korjaantua.
Fat Bob 2008
XR1200 2009

jelly

#100
Onko kellään kokemusta / törmännyt oikeasti tuohon pinionakselin (kampura) kiertymiseen ja siitä aiheutuvaan konerikkoon?
Kuinka "helposti" tuon saa aikaiseksi (ajokokemuksia), tarvitseekö olla edes huippuunsa virnautettukaan?

pulukka

Terp, itellä työn alla kans ratasnokkien päivitys -99 FXDX:ään. Todennäköisesti tilaukseen lähtee S&S 510g -ratasnokkakitti, pitää vielä pohtia valintaa kun onhan noita vaihtoehtoja oikeasti ihan liikaa. En kuitenkaan viitsisi yläkertaa ropata vielä tänä talvena joten tuo 510g toiminee hyvin orggisventtiilinjousien ja -puristuksen kanssa ja antanee jotakuinkin tyydyttävästi lisähönkää yläkierroksille. Jos sitten ensi talvena laittais 95 -satsin ja nostais puristuksia tuohon 9,5 kantturoihin niin varmasti mopolla ajelisi sen jälkeen huoletta monta kertaa auringonlaskuun :) -voi sitten (vielä) isompana vaihtaa vielä kireämmät nokat jos ei kulku riitä.

Aikomus joka tapauksessa säilyttää orggis oljympumppu, kampuran vipotus oli hieman vajaat 0,06 mm eli jotain .002" luokkaa eli riittää minulle. Mitään huohotusongelmia ei yhden kesän ajokokemusten aikana löytynyt. Tällä hetkellä pähkäilen noita S&S:n nokkakitistä puuttuvia kikkareita, lähinnä o-renkaita jotka voisin tässä tuumaillessani jo laittaa tilaukseen.

Öljypumpun taakse rungon ja itse pumpun väliin (intake) pitänee saada uusi o-rengas OEM #11293
Lisäksi varmaan kandee se öljypupmun ja cam platen väliin jäävä roottoreitakin isompi o-rengas vaihtaa OEM #11286? Mutta entäs siinä lohkon vasemmassa reunassa olevan öljykanavan o-rengas OEM #11301, miksi niitä tämän linkin takaa löytyvässä kuvassa on 2 kpl (osa numero 10): http://www.imagessite.com/OEM_Images/hd_mc_images/HD00FXD006.gif
Eihän mulla ole tuossa yläpuolella mitään tuommoista kuvanmukaista paikkaa mihin tuota rengasta tunkea, onko tämä taas jotain näitä 1999 -vuosimallin omia erikoisuuksia -Onko kenelläkään hajua?

+onko jotain vinkkiä mistä näitä pikkutiivareita yms. öljynrenkaita kandeisi tilata näppärästi netistä, jenkeistä kun mulkerot eivät niitä enää lähettele..?

Hemuli

Kannattaako tuollaisia o-renkaan tapaisia kilkkeitä metsästää merta edempää? Eikö ne saa näppärimmin kotimaiselta kauppiaalta, hintaero ei euroissa voi olla kovin suuri.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Wanaja73

Noista öljyrenkaista:TC:ssä on käytetty 3 erilaista cam platea, joten tuo sinulta puuttuva o-rengas todennäköisesti puuttuu 99-mallista. ::)
Aliens MC Vantaa

ss454

Lainaus käyttäjältä: Wanaja73 - 12 tammikuu 12, 02:11:21
Noista öljyrenkaista:TC:ssä on käytetty 3 erilaista cam platea, joten tuo sinulta puuttuva o-rengas todennäköisesti puuttuu 99-mallista. ::)

Tämä tuli itsellekin mieleen ja tuossa ketjussa missä itse jorisin operaatiosta on ainakin yksi huono kuva sivulla 4 missä näkyy että vanhassa camplatessa tulpattu se toinen reikä. Eagle57 on tainnut jossain ansiokkaasti kertoa mitkä kumitiivisteet vastaavia ihan etolasta tms... Jos tästä Päijät-Hämeen alueelta olet niin voin kaivaa tallistakin että löytyykö, kun mielestäni tuli jotain kappaleita tuplaten.