Finnbikers

  • 29 Toukokuu 2020, 19:51:40
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: Twin Camin öljypumpun ja jakopään päivitys  (Luettu 57385 kertaa)

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2243
  • Dinosaurus
Twin Camin öljypumpun ja jakopään päivitys
« : 18 Syyskuu 2009, 19:40:23 »

Twin Cameissa 99 -07 (pl Dyna 06) on tuon jakopään kanssa ongelmaa, ne jousikuormitteiset kiristäjät ovat toisinaan kuluneet loppuun jo parinkymmen tonnin ajon jälkeen ja myös öljypumpun toiminnassa on ollut toivomisen varaa. (Paljon vaihtelua, ilmeisen epätasainen laatu niin ketjuissa kuin kiristäjissäkin).  Nämä ongelmat tehdas korjasi -07 malleista alkaen, parantamalla öljypumppua, korvaamalla jousikuormitteiset kiristäjät hydraulisilla ja ketjut muuttuivat tavallisiksi kaksirivisiksi.

Päivityssarjoja valmistavat ainaskin:
- Screming Eagle eli tehdas itse
- Andrews
- S&S
- Feuling

Joista SE on ylivoimaisesti edullisin (25284-08), sisältäen tehokkaamman pumpun, tukilevyn? (cam plate) hydraulikiristäjät ja yhden ketjun.
Andrews satsi on vielä täydellisempi, siinä tulee molemmat uudenmalliset ketjut, mutta nokka-akselit pitää myös vaihtaa.
S&S on sitten ratasvälitteiset nokat, joilla pääsee ketjuista kokonaan eroon ja niitä voi yhdistellä myös Feulingin pumppuun ja tukilevyyn.
Sössö on myös hintavin.
SE:n sarja tulee maksamaan EZ-tankojen kanssa noin 400 Euroa, Antero menee tuonne vajaaseen 1200 E ja S&S taitaa ylittää puolitoistatonnia.

Itsellä tuo päivitys on edessä ensi talvena -02 Twin Camiin, sen jakopää ja venttiilit pitävät ääntä..

Noilla jokaisella sarjalla on puolensa. Nyt kun itse huojun vaihtoehtojen välissä, niin olisi mukava kuulla kommentteja. SE on aika hyvissä asemissa hintansa puolesta.
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Hemuli

  • Administrator
  • ******
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7348
  • C.T.F.S.
    • Aliens Mc
Vs: Twin Camin öljypumpun ja jakopään päivitys
« Vastaus #1 : 18 Syyskuu 2009, 20:14:07 »

Aikoinaan pyörittelin messuilla S&S:n esittelypukeissa olevia jakopäitä - toinen oli vakio ketjuvetoinen ja toinen ratasmallia. En tiedä paljonko oli mainoskikkaa mukana mutta se ketjujakopää oli aivan tolkuttoman raskas pyörittää - ne jousikuormitteiset kiristimet pistivät niin paljon hanttiin että sai kaksin käsin vääntää. Heti kun toisen laahurin käänsi pois päältä helpottui homma huomattavasti. Ratasjakopää taas pyöri kuin itsekseen.

Jos edellä kuvattu pitää paikkansa myös tosielämässä niin voisin kuvitella että muutaman hevosraukan työpanos menee pelkästään noiden laahureiden kuorman kumoamiseen.

Mistähän muuten johtuu että S&S:n öljypumppu on aivan tolkuttoman hintainen verrattuna Feulingiin? Tuleeko siinä enemmän osaa mukana?

Edith: Aivopieru korjattu
« Viimeksi muokattu: 18 Syyskuu 2009, 21:47:58 kirjoittanut Hemuli »
Kirjattu
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

flhx

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1095
  • Florida - the gunshine state
Vs: Twin Camin öljypumpun ja jakopään päivitys
« Vastaus #2 : 18 Syyskuu 2009, 21:34:02 »

...mutta se ratasjakopää oli aivan tolkuttoman raskas pyörittää ...
Tarkoitit varmaan ketjujakopää. Itsekin kokeillut tuota sössön demoa, ero on melkoinen, ratasjakopää todella kevyt pyörittää..

Mutta asiaan, itse en nähnyt muuta vaihtoehtoa kuin S&S ratasjakopään, halusin ketjusta eroon. Pointtina se että mitä vähemmän hajoavaa osaa sen kestävämpi...Laitteena -06 touring TC88, ajettu yli 60 000km. Laaharit olivat yllättävän hyvät, mutta näyttivät kuitenkin siltä että jonkun verran muovia oli lähtenyt kiertoon. Ei kuitenkaan missään nimessä loppuunajetut. Ratasjakopään asennus vielä kesken kansiongelmista johtuen joten en vielä osaa mekaanisista äänistä sanoa sen enempää. Oman sössö-kitin ostin ja hain eräällä Daytona reissulla jenkeistä ja oli rutkasti halvempi kuin tuo puolitoista tonnia...

Nyt jos harkitsisin päivitystä niin edelleen kallistuisin juuri ratasjakopään kannalle, ihan vaan sen takia että on vähemmän romua mikä voi mennä rikki...Ketjunokat ei vaan oikein herätä luottamusta. Mekaanisista äänistä niin väliä..Omassa laitteessa pärjään vielä hetken orgis-liemipumpulla, tosin tekisi mieli vaihtaa esim. juuri Feulingin tekeleeseen, budjettisyistä jäi nyt väliin.
Kirjattu
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

arho

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 114
Vs: Twin Camin öljypumpun ja jakopään päivitys
« Vastaus #3 : 19 Syyskuu 2009, 09:25:18 »



Itsellä tuo päivitys on edessä ensi talvena -02 Twin Camiin, sen jakopää ja venttiilit pitävät ääntä..

Noilla jokaisella sarjalla on puolensa. Nyt kun itse huojun vaihtoehtojen välissä, niin olisi mukava kuulla kommentteja. SE on aika hyvissä asemissa hintansa puolesta.


Itsellä myös 01 Electrassa (n.68000km) pientä naputusta venttiileistä ja kohinaa?! jakopäästä.
Tarkoitus olisikin nyt talvella otaa jakopää auki ja tarkastaa kiristäjät ja muut asiaan kuuluvat vermeet.
Kuinka työteliäs ja vaativa tuo toimenpide on? Tarviiko erikoistyökaluja tai muuta sellaista jota ei normaali työkalukaapista löydy?
Peukalo ei ihan keskellä kämmentä ole, mutta arveluttaa kun Twincamia koskaan ottanut auki.
Muita koneita kylläkin.
Itse kallistuisin tohon halvimpaan vaihto ehtoon ainaisen rahapulan kanssa, mutta katsellaan ja kuunnellaan.

Arska
Kirjattu
Do it doggystyle

flhx

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1095
  • Florida - the gunshine state
Vs: Twin Camin öljypumpun ja jakopään päivitys
« Vastaus #4 : 19 Syyskuu 2009, 09:52:32 »

Tuolta löytyy hieman tarinaa allekirjoittaneen ratasnokkaprojektista, ei tosin vielä (19.9) valmis:
http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=151.0

Jakopään mekkala saattaa tietty johtua loppuunajetuista laahareista, noissa on tuntunut olevan nettitietojen perusteella aikamoisia eroja laadussa.Amerikan foorumeilla joku ajanut loppuun ne 40 tkm kohdalla, joku ottanut padan auki 100tkm kohdalla eikä laaharit vielä loppu. Tosin ajotyyli ja huollotkin vaikuttanee asiaan...Omassa laitteessa (06 FLHX, yli 60 tkm) laaharit vielä aika hyvässä lyönnissä, joskin kulumaakin oli. Käsitykseni mukaan laahareita ei saa kuin OEM ja hinta ainakin Suomessa on sen mukainen.

Itse en edelleenkään edes väitä osaavani moottorinrakennusta, en edes internetissä, mutta mielestäni ainakaan tuo nokkien vaihto ratasversioon ei ole mikään paha projekti. Sattuneesta syystä ei ole kokemusta SE ketjuversion vaihdosta....Hieman työteliäämpi kuin evossa ja vaatii mm.prässin+nokkalaakerien ulosvetäjän sekä erikoistyökalut nokkalaaharien+ketjun irroitukseen/paikallaan pitämiseen. Nämä tiedot siis olan yli kurkittuna, en tehnyt itse...Spesiaalia on juuri tuo nokkaketjun/laaharien kanssa puuhastelu sekä cam platen kanssa temuaminen kun prässäillään laakereita ja nokkia kiinni,lisäksi öljypumpun keskitys, mutta jos työkalut pysyy kädessä niin ei pitäisi olla paha rasti. Loimaan Atelta saa ainakin hyvin neuvoja aiheesta.

Jos otat padan auki ja haluat paremmin virtaavat kannet iskeä kiinni niin myyntipalstalla allekirjoittaneella myynnissä TC kannet...(härskisti mainostusta..)
Kirjattu
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2243
  • Dinosaurus
Vs: Twin Camin öljypumpun ja jakopään päivitys
« Vastaus #5 : 19 Syyskuu 2009, 11:26:31 »

Lainaus käyttäjältä: arho
Itsellä myös 01 Electrassa (n.68000km) pientä naputusta venttiileistä ja kohinaa?! jakopäästä.
Tarkoitus olisikin nyt talvella otaa jakopää auki ja tarkastaa kiristäjät ja muut asiaan kuuluvat vermeet.
Kuinka työteliäs ja vaativa tuo toimenpide on? Tarviiko erikoistyökaluja tai muuta sellaista jota ei normaali työkalukaapista löydy?

Tuon SE paketin vaihto sinällään ei liene mikään ihmeoperaatio, jenkkifoorumilla kehuvat tekevänsä sen 4-5 tunnissa. Se toimitetaan ainakin kuvien mukaan aika valmiina (?).  Mutta kun: "TC:ssä on nokissa INA laakerit lohkon puolella. Sama tyyppi on ollut käytössä evossa ja ei mikään täysin luotettava. Laakerikehä ei ole täynnä rullia vaan niitä on vain puolet, joiden välissä muovia. Jos jakopään avaa, kannattaa laakerit vaihtaa Torringtonin B-148 tyypiksi."
Niin noiden laakereiden ulosvetoon pitää olla asianmukainen työkalu, ulosvetäjä tai liukuleka sopivine päineen.
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2243
  • Dinosaurus
Vs: Twin Camin öljypumpun ja jakopään päivitys
« Vastaus #6 : 19 Syyskuu 2009, 11:43:31 »

Vielä edelliseen viestiin liittyen: Time saver työntötankosarja helpottaa hommaa huomattavasti, ettei tarvitse purkaa kansia, esim. SE  17997-99A jossa myös suojaputket mukana ja tuohon SE jakopää/pumppusarjaan lisäksi pitää hommata shimmausprikkasarja 25285-08 ynnä tarvittavat tiivisteet. Niitä ei tuossa satsissa näyttäis olevan mukana.
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2243
  • Dinosaurus
Vs: Twin Camin öljypumpun ja jakopään päivitys
« Vastaus #7 : 19 Syyskuu 2009, 20:09:57 »

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen
Tuon SE paketin vaihto sinällään ei liene mikään ihmeoperaatio, jenkkifoorumilla kehuvat tekevänsä sen 4-5 tunnissa. Se toimitetaan ainakin kuvien mukaan aika valmiina (?).

No joo, saa sitä sanoa, jos on pelit ja vehkeet, mutta tässähän se kyllä jo olikin... :-[

Lainaus käyttäjältä: flhx
Hieman työteliäämpi kuin evossa ja vaatii mm.prässin+nokkalaakerien ulosvetäjän sekä erikoistyökalut nokkalaaharien+ketjun irroitukseen/paikallaan pitämiseen. Nämä tiedot siis olan yli kurkittuna, en tehnyt itse...Spesiaalia on juuri tuo nokkaketjun/laaharien kanssa puuhastelu sekä cam platen kanssa temuaminen kun prässäillään laakereita ja nokkia kiinni,lisäksi öljypumpun keskitys, mutta jos työkalut pysyy kädessä niin ei pitäisi olla paha rasti.

Eli kyllä siinä prässille on käyttöä. Molemmat nokat pitäs sitten vielä poistaa ja asentaa yhtä aikaa sen ketjun takia.

S&S:n uusin, se jossa nokat ja niiden rattaat hoitavat jotenkin öljypumpun virkaa, on kokonaan eri juttu, sen asennus taitaa onnistua ilman prässejäkin. Siinähän nokille on puslat kopan kannessa..? Ei käy B-koneeseen.
Edit: Tämä paketti on kallis, koska siinä tulee kaikki uutta, myös koppa. Erillistä öljypumppuhan siinä ei ole lainkaan. Systeemi on sama, mikä on S&S Twin Cam kloonikoneissa.
« Viimeksi muokattu: 20 Syyskuu 2009, 08:55:03 kirjoittanut Kokkonen »
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2243
  • Dinosaurus
Vs: Twin Camin öljypumpun ja jakopään päivitys
« Vastaus #8 : 20 Syyskuu 2009, 09:09:30 »

Kokeillaas saada muutama kuva kandidaateista:

S&S sarja, ilman nokkia:




Screaming Eagle:



Feulingin kit:



Andrewsin kit, nokat pitää tilata erikseen



Sitten on markkinoilla tarjolla eri myyjien tekemiä yhdistelmiä em. sarjoista sekä S&S osista, joissa sitten on yleensä kaikki, timesaver tönarit, tiivisteet, liimat, laakerit, jne... sekä nokat valinnan mukaan
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

arho

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 114
Vs: Twin Camin öljypumpun ja jakopään päivitys
« Vastaus #9 : 20 Syyskuu 2009, 09:59:34 »

Kyllä taidan kallistua ton SE:n satsiin kustannussyistä. Timeseivereitäkään en taida ostaa koska kannet irtoo tarkastuksen, uteliaisuuden sekä etupytyn tulpan kierteiden huonouden takia. Nyt ei sitten tarvitse kuin ostaa toi SE:n satsi, tiivarit ylä ja jakopäähän sekä o-renkaat. Ja mistähän sitä viitseliäisyyttä vois ostaa ;D Tarvittavat työkalut löytyy ilmeisimmin duunipaikan pajalta paitsi noi laahureiden pidätys "pinnit" Pystyisikö ne valmistaa jostain paksusta pienolangasta tai vastaavasta?
Niin ja pitäisi kai odottaa että ajokausi päättyy ;)
Kirjattu
Do it doggystyle

flhx

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1095
  • Florida - the gunshine state
Vs: Twin Camin öljypumpun ja jakopään päivitys
« Vastaus #10 : 20 Syyskuu 2009, 10:11:26 »

Ehdinkin jo Kokkonen hetken ihmetellä että mistä sait sössölle niin härskin hinnan, mutta tarkoititkin tuota satsia missä tulee liemipumppu samassa. Itsellä kun on vain ratasnokka-kit, ilman pumppua ja se ei maltaita maksa. Tuossa sössön öljypumppusatsissa allekirjoittanutta häiritsi ainakin tuo jakopäänkoppa, ei oikein iske tuollainen billet-look. En ole ihan varma että saako tuosta pumpun vaihdosta sitten kuinka paljon hyötyä jos ei aio kilpaa ajaa ja vanha pumppu toimii ok = paineita on eikä moottori huohota, tosin huohotus kuulemma voi liittyä kampuran ongelmiin tai sitten tosiaan pumpun mailit täynnä. Joka tosin saattaa olla seuraus kampuran alkavasta hajoamisesta...Itsekin kyllä aion jossain vaiheessa päivittää pumpun.

Melkoisia laatueroja tuntunut olevan näissä twin cameissa, joillakin ollut selkeitä kampuraongelmia, joillakin öpumppuongelmaa, sitten esim.allekirjoittaneen padalla ajettu se yli 60tkm eikä huohota tippaakaan öljyä.(Smurffin lain mukaan tosin tuon vielä kesken olevan nokkaprojektin jälkeen tuo laite tietysti alkaa kuolata kuin pedofiili lastentarhassa) Tuolla nahkatakin ostelijoiden palstalla taisi jollain olla TC Electra joka on uudesta asti huohottanut reilusti öljyä, maahantuoja luonnollisesti todennut sen olevan normaalia...BS sanon minä...

Tuossa muuten kun vaihtelee nokkia niin kannattaa muistaa vaihtaa öljypumpun o-renkaat (näitä ei tietääkseni tosin ole mm.enää TC96 eikä ainakaan kai Feulingin TC88 pumpuissa?), niistä on jossain varoiteltu että saattavat myös aiheuttaa ongelmia. Toinen o-rengas on pumpun ja lohkon välissä(sama o-rengas kuin tönärien putkissa!) ja toinen pumpun ja camplaten välissä. Tuon pumpun joutuu joka tapauksessa vähintäänkin löysäämään kun cam platen ottaa irti joten siinä vaiheessa o-renkaiden vaihto ei enää kauaa vie.
Kirjattu
R.I.P. Lohka, WMC 1965 - 2014
R.I.P. Corey, died Oct 4 2017 Sarasota, Florida. Miss you buddy.

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2243
  • Dinosaurus
Vs: Twin Camin öljypumpun ja jakopään päivitys
« Vastaus #11 : 21 Syyskuu 2009, 22:49:29 »

Sekotetaas pakkaa taas vähäsen, kun oma pää on jo aivan pyörällä kaikista vaihtoehdoista:

Tässä pisteitä ketjuille:
Lainaus
Crankshaft Pinion Runout: Too much crankshaft pinion runout for the gear drive cams? The new hydra-chain cam conversion is a great (and many say a better) solution. Cost comparisons show that the hydra-chain conversion is very economical as well.

Anteron manuaali sanoo jos pinionin max. heitto on yli 0.003" TIR (tai toisaalla, jos se on 0.004" TIR) ratasjakopäätä ei tulisi asentaa. (TIR = Total Indicator Reading)

EDIT: Feulingin ohje sanoo maksimiheitoksi 0.0025"

Itte en pääse tuota pinionia omasta moposta vielä mittamaan. Ratasjakopäätä ei kenekään kuitenkaan kannattane ennen tuota mittausta hankkia. :-\
« Viimeksi muokattu: 03 Lokakuu 2009, 10:40:18 kirjoittanut Kokkonen »
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Lyytinen

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1040
Vs: Twin Camin öljypumpun ja jakopään päivitys
« Vastaus #12 : 21 Syyskuu 2009, 23:13:20 »

Eikös sitä pitäisi jo tuossa vaiheessa kampiakseli asettaa kyseenalaiseksi.
Kirjattu

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2243
  • Dinosaurus
Vs: Twin Camin öljypumpun ja jakopään päivitys
« Vastaus #13 : 22 Syyskuu 2009, 09:16:19 »

Eikös sitä pitäisi jo tuossa vaiheessa kampiakseli asettaa kyseenalaiseksi.

Kyllä nimenomaan, sillä:
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen
TC:llä on ollut toisiaan myös kampiakseliongelmaa, kovissa kiihdytyksissä, moottorijarrutuksissa tai burn outeissa vauhtipyörän prässiliitokset ovat antaneet periksi, seurauksena pinionin akseliin heittoa joka johtaa edelleen öljypumppun  ja jakopään vaurioihin. Jos jakopää pitää poikkeavan kovaa ääntä, nostajat tikittää tai huohotus on voimakasta, saattaa kyseessä olla tämä vaiva. Sitä on korjattu keskitappi kiinni hitsaamalla ja vaihtamalla lohkon vasen laakeri Timkeniksi (2003 ja uudemmat).

Lisää aiheesta: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=193.0
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

  • Global Moderator
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2243
  • Dinosaurus
Vs: Twin Camin öljypumpun ja jakopään päivitys
« Vastaus #14 : 30 Syyskuu 2009, 21:37:19 »

Päädyin itse Andrews sarjaan, tilasin sen Englannista, jossa satsi oli saatavana täydellisenä, mukana mm. tiivisteet, kaikki ruuvit, asennusöljyt ja kierreliimatkin, kuten myös Timken/Torrington neulalaakerit. Palaan tähän vielä kuvan, hinnan ja toimitusajan muodossa.
EZ-tönärit pitää kuitenkin hankkia erikseen.

Andrewsin sarjassa KAIKKI osat ovat H-D:n originaali tavaraa, paitsi nokat. Nämä HD:n osat ovat samat, siis samoilla osanumeroilla, jotka ovat 2006 Dynassa ja 2007 alkaen muissakin malleissa.
Tukilevyssä ei ole muuten sitten enää laakereita lainkaan, vaan nokat pyörivät suoraan tukilevyssä, jossa tietty öljyreiät. Pääsee siitäkin laakereiden puljaamisesta.
Nokat pitää olla Andrewsin N sarjaa, tehtaan  -07 nokkia ei voi käyttää, koska tuolloin myös lohkossa oleva (l. sisempi) nokka-akselin laakerin koko muuttui 1", kun se 99-06 oli 0.875" johon taas N-sarja passaa.
« Viimeksi muokattu: 01 Lokakuu 2009, 21:07:46 kirjoittanut Kokkonen »
Kirjattu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W