Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Twin Camin öljypumpun ja jakopään päivitys

Aloittaja Kokkonen, 18 syyskuu 09, 19:40:23

« edellinen - seuraava »

Eagle57

#105
Moi

Itselläni on FXDWG 1999. Vaihdoin öljypumpun o-renkaat. Löysin seuraavat Tiivistekeskuksesta ( ETRA):

80640105000 OR 9,0 X 2,5 NBR70 1 KPL

80640267000 OR 17,04 X 3,53 NBR70 1 KPL

80641021000 OR 50,47 X 2,62 NBR70 1 KPL
Fxdwg 1999

pulukka

Kiitoksia Etra -vinkistä, tuoltahan noita renkuloita varmasti saa hätäpäissään suoraan hyllystä ilman mistään tilailua. Itse tykkäisin tilata tuommoiset pikkukikkareet netistä sen takia että tuota pyörää tulee laitettua sen verran kaukan sivistyksestä että kunnon k-rautakin olisi luksusta -Olisi siis mukavaa tilailla noita vaikka aamuöstä netistä räjäytyskuvien avulla suoraan postiluukusta tipahtelemaan ilman että tarttee ajelemaan/soittelemaan jokaista o-rengasta, pulttia, prikkaa tms. mitä rempan edetessä huomaa taritsevansa; Varsinkaan kun en kuitenkaan onnistu kaikkea kerrallaan muistamaan/etukäteen hoksaamaan. Eikä todellakaan tartteisi olla mistään rapakon takaa olla, joku nettisivu missä ois sarjanumerot räjäytyskuvineen ja että ne toimittaisivat suomeen suht nopsaan niin että yhde o-renkaan postikulut olisivat kokoisensa esineen luokkaa eikä niin että postikulut aina kiinteät 15â,¬ tms...

Löysin tuonkin toisen mainion jakopääketju -ketjun missä tosiaan kuvia samanlaisesta -99 -lohkosta missä puuttuu se ylempi vasemman reunan öljyreikä kokonaan, noh säästyypähän yhden o-renkaan hinta, kaipa tuo ihan soiva peli on silti tuo early -99 kone :) -Itelläni oli näköjään edellisen omistajan/maahantuojan toimesta vaihdettu 00 -sarjanumeroon loppuva cam plate, säädettävät työntötangot sekä nokkien sisäpäihin torringtonit. Ketjulaahainten kuluminen olis lähes nimellistä eli operaatio on todennäköisesti tehty hiljattain. Laitan silti ratasnokat entisen systeemin tilalle kun kerran kampiakseli sen "vähäisellä" ..002" kieroudellaan mahdollistaa. Näillä näkymin siis säästän mukavan tukun rahaa ja aikaa ilman vaivalloista sisäpään laakereiden irroittamista ja säädettävien tönäreiden hankkimista. Tarttee vaan hankkia nokkasatsi rattaineen, sen asennussarja, parit öljypumpun o -renkaat sekä nostinkoteloiden tiivarit. Ne nostimet/tappetsithan voi jatkossa niiden ruvetessa ääntämään vaihtaa ilman posken irrotusta, jotenkin tuntuu että olisivatkin nekin ihan iskussaan kun niin siisteiltä päällisin puolin , kuten kaikki muutkin sisuskalut. Kyseessä siis 55 tkm ajettu -99 mopo...

pulukka

Hep vielä, varmaankin päädyn tuohon s&s:n ketjunokkasarjaan, mitä ihmeen liejua muuten lienee vihreä loctite jota kehoitetaan laittamaan ko. firman asennusohjeessa kampiakseleiden ja sisempien hammasrattaiten väliin, ohje löytyy sivulta 7 yläreunan kuvasta:

http://www.sscycle.com/uploads/instructions/51-1047%281%29.pdf

Saako tuommoista täältä pohjolasta mistään ja millähän tuon voisi korvata -Just aikomus käydä punanen ja sininen permatex (halvempaa kun loctite, samaa shittiä?) motonetistä?

Kiiski

O-renkaat Etolasta ja Permatexit rataiden väliin, hyvä tulee! ;D
Kandeisko ostaa o-renkaat ihan merkkiliikkeestä olis kerta heitolla sellasta materiaalia mikä kestää öljyä, lämpöä,bensaa ja jne niin kuin on insinöörit suunnitellu. Säästö tollasessa hommassa on kuitenkin jotain +/- 5â,¬. S&S:n ohjeet niiden osiin parhaat mitä löytyy tässä lajissa on momentit ja lukitteet ja jne kandeisko noudattaa? Lukitteiden väri ei kerro oikeastaan mitään punainen voi olla mieto tai laakerilukite eli sika kova kandeisko noudattaa niitä numeroita mitä tarjotaan? Ja siinä kuvassa ei suinkaan laiteta Loctitea sinne rattaiden väliin vaan kiinnityspultteihin ja blue ei ole vihreä.

pulukka

Juu kylläpä nuo o-renkaat kerkeän hankkia ihan "viralliset" yksilöt oikeine osanumeroineen, varsinkin kun noin kriittisistä komponenteistä on kysymys. Kyllähän tuo vihreä (green) loctite mielestäni kummitelee edelleen tuolla edellisen postaukseni linkin sivulla 7, kuvassa 7 laittamaan siihen nokan ja sisärattaan väliin; Tosin tarkemmin lukiessa tämä taitaa koskea vaan sitä jos joskus joutuu sen sisemmän rattaan iroittamaan ja uudelleen kasaamaan; Jos siis asia on niin että tuo tuo ratas tulee paketissa valmiiksi nokka-akseliin prässättynä? Ymmärsinkö oikein?

Joka tapauksessa ostin nuo lukitteet siten että sininen keskivahva on loctite 243 (kuten s&s:n ohjeessa mainitaan), ja punainen vahva on permatex punainen/vahva ilman mitään numeroa. Saisivat tuolla loctitellä hieman rauhoitella tuota numeronvaihtovimmaansa, esim. täältä Joensuusta ei tunnu mistään saavan muuta punaista loctiteä kuin 270 jota taas tuossa ohjeessa ei mainita. Permatex oli sitä paitsi halvempaa eikä tartte numeroiden kanssa sekoilla. Jos tarttee vielä lisäksi jotain vihreätä niin laitan räkää.

Motonetistä lähti mukaan STP oil treatment -purkki josta ilmeisesti saa sopivasti moottoriöljyyn lantraamalla oivallisen asennusrasvan/öljyn. Tästä homma etenee, hitaasti mutta epävarmasti ;)

ss454

Lainaus käyttäjältä: Kiiski - 13 tammikuu 12, 13:45:33
O-renkaat Etolasta
Kandeisko ostaa o-renkaat ihan merkkiliikkeestä olis kerta heitolla sellasta materiaalia mikä kestää öljyä, lämpöä,bensaa ja jne niin kuin on insinöörit suunnitellu.

Hiukan piti poistaa tekstiä, että asiasisältöön jäi vain tuo o-rengas juttu. Tätä itsekin olen tuumaillut, että kestääkö nuo Etolan renkaat samassa paikkaa vai ei. Tokihan kumiseoksia on niin pirun paljon, että maallikon käsissään pyörittämällä vaikea näppituntumalla sanoa miten mikäkin toimii tuolla moottorissa. Omaan mottiin tuli ihan viralliset kilkkeet kun muutakin osaa piti tilailla, niin samaa pakettiin noita osanumeroita oli helppo laittaa. (ehkä tästä syystä taisi tulla jopa tuplana osa, kun kuuluivatkin jo toimitukseen) Mutta jo tuolloin eräs tuttava kommentoi, että pitääkö ne o-renkaat juuri olla HD merkkiset eikä mitkään vastaavan kokoiset tarvikeliikkeestä löydetyt käy. Ja mietin juuri samaa huttua kuin Kiiski, enkä ole vieläkään ihan varma tuliko tilattua turhaan vai ei? No ehkä yöni nukun rauhallisemmin enkä ajaessa asiaa turhaan pohdi.

Eagle57


Tuolla on tietoa o-renkaiden materiaaleista. Jos epäilyttää nuo Etolan o-renkaat, niin sitten tuo ulkomailta tilaus kannattaa tehdä, saahan sitten nukkua yönsä kunnolla.

http://www.tisan.fi/materiaalitiedot.html
Fxdwg 1999

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: pulukka - 13 tammikuu 12, 15:44:19...Jos tarttee vielä lisäksi jotain vihreätä niin laitan räkää...

Laita vaan, kai se yhtä hyvin pitää kuin tuo megaluja Loctiten vihreä laakerilukite ::) - on meinaan sitä luokkaa tavaraa että vois puhua metalliliimasta.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ranze

#113
Lainaus käyttäjältä: ss454 - 26 elokuu 11, 10:20:37
En tiedä onko jo muut huomanneet, mutta jos joku tätä operaatiota harkitsee niin SE:n osina tullut 2011 näköjään uusi versio.

http://www.harley-davidson.com/gma/gma_product.jsp?PRODUCT%3C%3Eprd_id=845524448777488&FOLDER%3C%3Efolder_id=2534374309438103&ASSORTMENT%3C%3East_id=2534374309438103&locale=en_US&bmUID=1314341741113&bmLocale=en_US

Vanhasta kerrotaan näin: The kit includes the improved late-model Twin Cam 96 oil pump that increases flow by 8% and scavenging by 22% to enhance other performance upgrades.

Tuo uusi: This kit increases the oil supply by 23% and scavenging by 50% when compared to the '99-'05 Original Equipment oil pump, and reduces operating temperature of bearings to improve bearing life.

Eli öljyä saadaan palikoihin paremmin, mutta tuo scavenging minulle hiukan vieras sana tässä. Liittynee öljyn puhdistukseen, mutta eikös tuolla tainnut olla vain joku karkea sihvilä ja öljynsuodattimessa sitten pienpartikkelit siivotaan.
Tuollainen tarttui matkamuistoksi jenkkilän reissulta. Sitä vanhempaa kittiä ei enää kuulemma saisikaan. Sarjaa täydennettiin SE:n muilla kikkareilla, mm. iisimallin tönäreillä, tiivistesarjalla, jotain shimmiholkkeja piti olla kans.

Pientä pettymystä aiheutti kun paketista kuoriutui juuri ne INA-malliset laakerit.

Ymmärtääkseni myös toinen alkuperäisistä ketjuista kiilloitetaan ja heitetään takaisin paikoilleen.
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

atco

Tässä alottelen tuota laahurienvaihtoremppaa..mutta mihinkä tuota kuvissa olevaa nostajien pidikettä tarvitaan, eikö nuo nostajat voi vain ottaa pois paikoiltaan..?



Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 05 lokakuu 10, 16:37:20
Muutama kuva joistain työkaluista tee se itse miehille
- Naulat laahureiden lukitukseen
- Hylsystä tai tulppa-avaimesta laahurin kääntötyökalu
- Epoksista rattaiden lukitus (tarvii tietty kuivua 1/2 tuntia)
- Nostajien pidike
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
FXDWG -02

määjussi

Ei tarvi irrotella nostajien kantta kun nostaa ne rautalangalla ylös, säästyy mahdolliselta uusien tiivareiden ostolta. Luulisin ma.

atco

Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
FXDWG -02

atco

#117
No niin, cam plate irti. Reilut 40t mittarissa ja tältä näyttää. Yleensä ilmeisesti tuo sisäpuolen laahain on se enempi kuluva mutta mulla sisäpuoli oli ihan ok, ulommainen sitä vastoin vaihtokunnossa; ehkä tuolla kesän ois ajellut mutta parempi näin.
Onko joku onnistunut asentamaan paikalleen tuon sisäpuolen laahurin ottamatta nokkia irti? Youtubessa oli joku tehnyt tarkoitukseen oman työkalun mutta oisko kellään jotain patenttia tähän?
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
FXDWG -02

atco

Tässä etevin työkalu mikä ko. hommaan löytyi..tarttee ehkä alkaa tekeen samantapainen härpäke.

Harley Twin Cam Chain Tensioner Replacement Tool.mpg
Hyvin suunniteltu on kokonaan tekemättä
FXDWG -02

ss454

Lainaus käyttäjältä: atco - 17 huhtikuu 13, 17:09:22
No niin, cam plate irti. Reilut 40t mittarissa ja tältä näyttää. Yleensä ilmeisesti tuo sisäpuolen laahain on se enempi kuluva mutta mulla sisäpuoli oli ihan ok, ulommainen sitä vastoin vaihtokunnossa;

Toi noitten kuluminen alkaa olla enemmän henkimaailman hommia. Eri kilometreillä ja eri tavoilla kuluvia.