Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Twin Camin öljypumpun ja jakopään päivitys

Aloittaja Kokkonen, 18 syyskuu 09, 19:40:23

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: börje - 12 heinäkuu 10, 13:38:41
LainaaTässä muuten just lähdössä tallin toinenkin TC n(-00) auki kun jakopäästä alkoi kuulumaan ujellusta. Hyviä vehkeitä 

Muisteleisin että noissa alkupään TC:ssä meni nuo jakopään ongelmat tehtaan takuun piikkiin vielä takuuajan jälkeenkin. Eli oli siis konstruktiovirhe. Kannattaa kysyä virallisesta huoltoliikkeestä

No tässä tapauksella pyörällä oli ajettu n. 100 tkm ja tehtaan suosituksen mukaan laahaimet pitäisi ilmeisesti tarkistaa/vaihtaa 75 tkm välein.

Sinällään käsittämätöntä että tehdas ei ole sisällyttänyt noiden laahaimien tarkistamista huolto-ohjelmaan.  ??? Tarkistin asian -01, -06 ja -10 service manuaaleista eikä niissä mainittu mitään tuosta asiasta. Voisin ihan mutulla välttää että muilla merkeillä nokkaketjun kiristäjien kunnon tarkistus kuuluu norlmaalina osana tiettyjä kilometrihuoltoja.
A.K.A. Rambe

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 08 heinäkuu 10, 22:51:42
No nih. Sit valistuneita arvauksia kehiin että minne katosi kaverin 70 tkm ajetusta -04 sohvasta öljynpaineet. Öljynpaineen merkkivalo oli alkanut pikkuhiljaa hehkumaan ja kohta tönärit alkaneet kalkattamaan joten öljynpaineet siis oikeasti hävinneet. Kierroksilla ei ollut vaikutusta asiaan. Nyt jakopää purettu eikä mitään syytä löytynyt. Pinioni vippaa sen 0,07 mm ja pumppu yms. vähintään yhtä hyvässä kunnossa kuin Kokkosella oli ollut. Paskaa eikä irtomujua ollut missään ja paineilma kulki kaikista kanavista läpi. Hämmentävää?!?

Edit: Koneessa alle tuhat kilsaa ajetut Red Linen 20W60 täyssynteettiset litkut.

No, löytykö syy paineiden häviämiseen?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 04 elokuu 10, 11:29:59
No, löytykö syy paineiden häviämiseen?

Ei löytynyt mitään syytä. Kone kasattu uusilla tiivisteillä mutta muuten samoilla rojuilla ja öljynpaineet olleet tallella heti ensistarttauksesta lähtien. Motskarilla ei ole vielä keretty pitempää testiä ajamaan mutta suomen kilpiin saatu kumminkin jälleen yksi Road Glide. Eka piti vaan katsurille puola kääriä teräsverkkoon sähkömagneettisen yhteensopivuuden takaamiseksi.  ;D
A.K.A. Rambe

ranze

Tässä bagger prospektina olen huuli pyöreänä seuraillut näitä kirjoituksia. Olen hieroskellut kauppaa -02 Road King Standardista, siis TC88 kaasariversio kyseessä. Pyörä on tehtaan jäljiltä, jopa putketkin. Eikä ole tarkoitustakaan ainakaan isosti roplata. Ajokilometrit vasta reilut 20k, mutta ei tietoa onko jakopäälle tehty mitään. No, jos pyörän laitan.. lienee jakopää ainakin jossain välissä päivitettävä. Noilla kilometreillä taitaisi vanha pumppu vielä eläkeläisen ajelut välttää? Vai olisiko se helpompi tehdä samalla kertaa?

Eniten on kiinnostusta herättänyt tuo hammasjakopää; olisi jatkossa yksi huoltokohde vähemmän. Selailin sössön sivustoa ja siellä tuli vastaan tää "easy start" -systeemi. Onko näistä kokemuksia?

http://www.sscycle.com/product/cart.php?m=product_detail&p=20004
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

Hemuli

Ei ehjää kannata korjata. Kaveri juuri tuossa eilen sanoi avanneensa oman päälle 70 tonnia ajetun TC:nsä jakopään ja sieltä oli laahuritkin vasta puolessa välissä. Noin vähän ajetulla pyörällä ajaa vielä pitkään ennen remontin tarvetta.

Eikä noita S&S:n nokkiakaan tarvita jos kone on täysin vakio, noi tulee tarpeeseen sitten kun kuutiotilavuutta ja puristuksia on enemmän ja starttaus sitä myöten vaikeampaa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ranze

Huomasin että aiheesta oli oma ketjunsakin.. sorge.

http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=829.0

Eli tuolla orkkisjakopäällä uskaltanee vetää ainakin 50 tkm. Lähestyvä talvi vähän rajoittaa kilometrien kartuttamista.  :-\
Only a biker knows why a dog sticks his head out of a car window.

arho

Hemuli viitannee ilmeisesti mun soffaan!? Jep laahurit puoleen väliin kuluneet. Syy minkä takia koneen otin auki oli mootttorijarrutuksissa tullut helinä! Jakopää auki, totesin palojen kuluneisuuden enkä mitään muuta! Nokan laakerit ehjät, nostajien rullat vaikutti ehjiltä sekä öljypumppu lähes uuden veroinen.  Tarkoituksena olis vaihtaa ainostaan laahurit (jos löytyy pelkät laahurit) sekä nokan laakerit
(Timken) Sekä säädettävät tönärit. Kone muuten vakio paitsi stage 1:sen vaatimat hengitys muutekset ja sillä on ajettu 72000km.
Do it doggystyle

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: arho - 02 syyskuu 10, 22:58:19
Tarkoituksena olis vaihtaa ainostaan laahurit (jos löytyy pelkät laahurit)

Kyllä meiltä löytyy.  ;) Taitais olla hyllyssäkin.
A.K.A. Rambe

arho

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 03 syyskuu 10, 10:40:24
Lainaus käyttäjältä: arho - 02 syyskuu 10, 22:58:19
Tarkoituksena olis vaihtaa ainostaan laahurit (jos löytyy pelkät laahurit)

Kyllä meiltä löytyy.  ;) Taitais olla hyllyssäkin.

Hienoo Rambe!!
Do it doggystyle

Kokkonen

Twin Camin koneen kestävyydestä, hyvyydestä, huonoudesta, yms... virinnyt keskustelu on jaettu omaksi aiheekseen: http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=2328.0
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ss454

Otsikon alle sopivasti kai tämä pähkäily menee, eli onko jollakin vaihdettu tuo oil pressure spring. Eli öljynpaineen jousi vapaasti suomennettuna. Äkkäsin tämän modin vasta kun omat lelut olivat jo kasassa ja nyt harmittaa. Lähinnä kesäkuumassa koneen tyhmäkäydessä tuo öjynpaineen lasku mittarissa kiusaa. Mikäli olen itseni antanut ymmärtää oikein niin tuolla saa paineet pysymään korkeampana, onko sitten hyvä vai huono asia. http://baisley.com/oil_spring_product.htm
Modina sinänsä halpa ja tuo LMR-004 se mitä tietenkin itse himoitsisi.

Kokkonen

#71
Tuo relief jousi vaikuttaa siihen, milloin sen "varo"venttiili aukeaa, eli päästää öljyn poistumaan suoraan varsinaisesta kierrosta ja rajoittaa paineen tuon jousen maksimiin. Feulingin mukaan tuo pop off arvo pitäisi TC:ssä olla 50 - 60 psi, joka varmaan heidän jousella saavutetaan. Baisley ei ilmoita tuota pop off painetta. Tämä paine voidaan saavuttaa vain suuremmilla kierroksilla ja hyvällä pumpulla. Tyhjäkäyntipaineisiin tuolla ei ole vaikutusta, ellei se paikallaan oleva jousi ole sitten ihan solko. On myös mahdollista että itse venttiili jumittaa, jolloin paineet ovat kautta linjan matalat. Ei tavatonta TC:ssä.
En tiedä originaalijousen painetta, mutta näyttäis olevan ainaskin näissä uusissa vähintään 50 psi.

Tälläisia paineita on mitattu, ensin "vanha" 99-06 pumppu sitten SE:n sarja uudella 07-> pumpulla
Cold idle                     30psi    40psi
Warm idle                   18psi    32psi
Cold at 2750 rpm         32psi    50psi
Warm at 2750 rpm      30psi    42psi

Feulingin mukaan tyhjäkäynnillä (1000 rpm) paineen tulisi olla vähintään  7- 10 psi, joka ei pitäisi olla mikään ongelma alkuperäisilläkään pumpuilla.

Liian suuret paineet syövät tehoa, mutta eivät tuo mitään hyötyä vakiokuntoisen tasoisessa koneissa.

Oman TC:n venttiilikoneisto pitää kuumana yhä aika rapinaa tuossa 2000 rpm korvilla. Ja kuulee sen tyhjäkäynnilläkin. Mut mulla on ne huonommat Chevy tyyppiset nostajat.

EDIT: Siirsin tämän ja edellisen vastauksen tänne paremmin sopivina tuolta TC koneen kestävyyttä koskevasta aiheesta.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Muutama kuva joistain työkaluista tee se itse miehille
- Naulat laahureiden lukitukseen
- Hylsystä tai tulppa-avaimesta laahurin kääntötyökalu
- Epoksista rattaiden lukitus (tarvii tietty kuivua 1/2 tuntia)
- Nostajien pidike
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

JJA

Morjesta
Itseäni askarruttaa tuo twincamin öljypumpun heikkous. Mihin käytännön havaintoihin väite perustuu. Tuskin pumppua on selkeästi suunniteltu alitehoiseksi ja ajetaanhan vakiopumpuilla jatkuvasti ja paljon. Jos kiristäjien palasia menee pumpun läpi, se varmasti heikentää pumpun tehoa. Pumppu tarvitsee tietenkin uusia hydraulikiristäjien vaihtoon liittyen, mutta muuten jos pumpun seinämissä ei ole naarmuja, saavutetaanko pumpun uusimisella käytännön hyötyjä ? Tämän viestiketjun perusteella ei 2000 rpm esiintyvä tikityskään (löytyy minultakin) poistunut öljynpaineen nostolla.

Kokkonen

Tuo on hyvä kysymys. Näyttäis kuitenkin siltä, että harvemmin tuossa pumpussa itsessään on ollut häikkää vakio 88 koneessa. Tai se ei näy siinä. Ongelmia alkaa tulla kun konetta suurennetaan 95cui kokoon, jolloin kampikammioon kerääntynyt liika öljy hukkaa tehoja. Tuo tehohävikki voitaneen todeta jostain 3000 rpm alkaen, kertovat epäviralliset nettilähteet. Ongelma johtuu orggis öljypumpun imutehosta, joka ei liene kyllin hyvä.  HD:n uudessa pumpussa (-06/-07, 96cui koneet) on imutehoa lisätty 22%,  syöttöä 8% ja tehtaan mukaan siten pumpun vaihto mahdollistaa myös vanhemmissa koneen koon suurentamisen.

Hoitaako pumppu hommansa, sen voi tarkistaa ajamalla koneen käyntilämpöönsä, sammuttamalla sen ja avaamalla kampikammion alla olevan kuusikoloruuvin. Kampikammiosta ei saisi tulla öljyä 5oz (1,5 dl) enempää.
Ongelman syynä voi olla öljypumpun huono kohdistus tai sen vuotavat O-rengas  (-renkaat). Tai pinion akselin vipotus.

TC 88 koneen huohotus toimii normaalisti myös hyvin, mutta 95cui suurennetuissa koneissa se ei sitten aina pysty erottamaan öljyä poistoilmasta vaan pidempää kovaa ajettaessa saattaa öljyä tulla ilmanputsarista. Tämä kait johtuu suuremmasta ilmamäärästä, ei niinkään pumpusta. Sanotaan että vastaavaa ongelmaa on todettu joissa suurissa Evoissakin.

Tämä kaikki on toisen käden tietoa, ei itse koettua.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W