Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Siperian Sputnik

Aloittaja Kokkonen, 20 tammikuu 13, 19:07:16

« edellinen - seuraava »

kimmo l

Toi siperian sputnikin etujarru... oisit vaan vaan pysyt yksi sakaraisessa ja vaihtanut siihen kunnon vaijerin ( länsimaalainen ), on meinaan parempi kuin toi dneprin kakkonen....

tuolla saa vauhdin hurmaa kun kaksinkäsin puristaa... vauhti hidastuu vain fysiikan lakien johdosta.. ;D. kun yrittää +350kg jarruttaa normi vauhdista, ja tuohon perään , kuten edellinen mainitsi , niin ei riitä paukut.. se +20hv ei kauheesti jaksa kiirus/mafia perällä kulkea kuin  22m/s takatuulessa..

Aparaatti

Mutta elä huoli. Kyllä se sillä harvemmallakin perällä liikkuu..muttei kovempaa. Mullaki kahessa pyörässä sellane. Toinen tosin soolo.
Jos vauhtia haluu niin sitte helpoin tapa on laittaa siihe nepparin sivuventtiilikone.
..löytyy yks jos tarvetta ;)

Kokkonen

#107
Tuo etujarru ei teknisiltä ratkaisuiltaan vakuuttanut minuakaan ja oletan myöskin, että se yksinapainen olisi itse jarrutustapahtumassa toimivampi. Mutta tämä on urheilullisemman näköinen ja siten sopii Sputnikin vauhdikkaaseen olemukseen paremmin.
Vaijeri oli se syy miksi jarru vaihtui. Ei ollut juuri silloin saatavana uutta, kilven sisään menevää vaijeria ja myyntimies osasi hommansa. Olisiko ollut jotain sukua laukkuryssälle.
Perän välitys on harvempi, mutta ei se kaikkein harvoin, KGB peräksikin kutsuttu. Tämä on se miliisiversio, vai miten päin ne järjestyksenvalvojien välitykset menivätkään. Yhtä kaikki, lujaa mennään. Ainakin haaveissani. Luulen, että tällä 60 kmh tuntuu hurjemmalta vauhdilta kuin Harrikan 100 kmh.
Ei, vielä en ole valmis koneenvaihtoon. Sivuventtiilillä sivuteitä sikana savuttaen salolle.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

#108
Siperia on nyt sähköistetty pääosin. Viimeiseen kolkkaan, eli jarruvalo-osastolle saadaan sähköt, kun kytkentä-asema löytyy. Sulakkeitakin on asennettu.



Neuvostomaan nopeusmittarin suunnittelijalta ei ole optimismia puuttunut mutta ilmeisesti tieto, mihin värkkiin mittalaite on menossa.




edit typo
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Härpätin oli jo kutakuinkin koottuna ja valmiina ajoon, mutta, mutta.... laatukone huohottaa melko voimallisesti vääristä paikoista, vaikka mitään syytä ei pitäisi olla. Omistajakaan ei huohota, puuskuttaa vaan.  Joten piti sitten vielä avata jakopää ja tarkistaa huohottimen ajoitus. Ei sieltä vilppiä löytynyt. Tiedä sitten mitä tai ketä syyttäisi. Saksalaisia vissiin, heidän juoniaan varmana.

Kuvassa huohottimen venttiili tuossa keskimmäisen rattaan akselilla, joskaan ei ihan kohdillaan, koska päätylohko pitää sen paikallaan. Ei sitä hevin saa väärin asennettua, mutta olen ennekin onnistunut siinä missä toiset ei.
Niin, ja missä on ruostetta, siellä on rautaa.



Siperian Superpyöräklubin pojat sanovat, että tämän masiinan ei tulisi työntää painetta esim venttiilien säätöluukuista. Sputnik on eri maata.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

kimmo l

Mitään en tunnusta, mutta jos huohottaa, niin 99% varmuudella on männänrengas poikki. ;)

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: kimmo l - 05 marraskuu 13, 19:01:35
Mitään en tunnusta, mutta jos huohottaa, niin 99% varmuudella on männänrengas poikki. ;)

Se on sitten laitettava sylinterin mutterit liotukseen, niissäkin on ollut rautaa. Joskus.
Onneksi seuraavaan pystymettään on vielä aikaa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

kimmo l

Niin tai joo... mites ois tuo ajankohta tavoitteena....

http://www.uralroikka.fi/pulinat/viewtopic.php?f=10&t=8240

Siellä se laskuri laskee jäljellä olevia päiviä.. ::)

eeko

253 päivää vielä jäljellä nyt eli
ehtii pientä säätöä vielä tehdä.  :D
-eeko

Kokkonen

Kiirettä pitää, jos meinaa keritä...vuosi huoltoa ja kaksi päivää ajoa. Ei tällä menolla pääse Teboilin kanta-asiakkaaksi, joskin öljyä kuluu toistaiseksi enemmän kuin bensaa.

Siis mittausta ja säätöä. Sain lainaksi länsimaisen ohivirtausmittarin, jolla koitin metsästää huohotuksen syytä. Kapitalistisesta alkuperästään huolimatta mittari antoi varsin tyydyttävät lukemat molempiin pyttyihin. Kait punakoneen arvot pitää olla aina punaisella.





Siis minun puolesta huohottakoon.
Joten iloisena ajelin parin kilsan lenkin ja sitten olikin jo koneen huuhtelun ja öljynvaihdon aika. Pakki ei mene päälle vaikka vapaa on valittuna. Mutta etiäpäin kyllä pääsee. Ja lujaa, joskin kaikki on suhteellista.



Mutta ei tuo vielä valmis ole....
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

kimmo l

Mielenkiintoista... ::)
Oliko millaiset öljyt? Tuli vaan mieleen , että oisko olleet ihan synteettiset kun houhotus noin kovaa , ilman suurempia puristuseroja....

Itäpyörä toimii hyvin ihan tavan 50W öljyillä jota isossa pänikässä tai sitten bilhelvatun litran purkeissa...

tyg

Onko tässä jotain projektikertomukseen sopivaa symboliikkaa?

kimmo l

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 08 marraskuu 13, 20:55:46





Mutta ei tuo vielä valmis ole....


Onko tankinluukku tallessa, jos ei ole löytyy puuttuva osa tallista , tosin se on musta.

Kokkonen

Synteettiset öljyt olivat ja loppusuoralla vielä huuhteluaine lisänä, kone oli senverran Siperian pölyssä sisäpuolelta ja  ilmeisesti voiteluaineenakin lienee ollut saman maanosan raakaöljy.  Nyt näyttää kirkastuvan. Kiitos kysymästä, luukku on tallella, saranatapit eivät, mutta siihen varmaan lötyy apuja jostain romiksesta.
Tyg, tuo kuva on oikein osuva, saattaa olla tämänkin projektin tulevaisuutta.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Aparaatti

tuosta huohotuksesta sen verta että ootko kattonu että se nokka-akselin päässä olevan "huohottimen" reikä on oikeassa asennossa?

osa numero 1563
http://www.easthighway.com/?PHPSESSID=8371e1e1ee613d1213f8104371e09bdb&page=bike&bikeid=4&sectionid=6&PHPSESSID=8371e1e1ee613d1213f8104371e09bdb