Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Savumerkkejä

Aloittaja IsoD, 08 heinäkuu 12, 15:35:34

« edellinen - seuraava »

Kapteeni sika

Here we go:



Eli kannet on momentissa. Kiristin ne ensin 75Nm sit 88Nm. Ensin öljykanavien viereiset, tän ohjeen taisin linkittää aikasemmin. Siitä hyvä ohje että kun kiristää ensimmäiseen momenttiin niin toinen kiristys napsauttaa momenttiavaimen kesken liikkeen, vaikka pari pulttia on ahtaissa paikoissa ja niissä ei saa avaimelle pitkää liikettä. Paikaltaan lähtevä kiristyshän vaatii enemmän voimaa.


Kapteeni sika

Pientä tunarointia.  :-X

Laitoin eilen kaasaria kiinni ja siinä vaiheessa huomasin että kansien ja sylintereiden väleistä näkyy paikoitellen hylomarin purseita. Kotona sit aattelin et mitenkähän ne öljyreijät...

No aamusta talliin ja kannet irti. Etukannen paluureikä oli tukossa noin 100 rosenttisesti eikä se takakannenkaan tilanne juur parempi ollut.  Nöölit lähti kokonaisuudessaan pois, ne oli noin kannentiivisteen vahvuisia laattoja.

Kannet kii ja momenttiin. Tekniikka tutuksi.  ;D

Viime kerralla sivelin kannentiivisteet (kupariset) asetonilla ohennetulla hylomarilla eikä silloin ollut vastaavaa onkelmaa. Nyt levitin sitä vaan sormin suoraan tuubista, en olisi uskonut että se olisi aiheuttanut tuollaisen sotkun. Mielestäni en sitä paljoa laittanut mut sitähän on turha kieltää että niin kuitenkin tein.

Seuraavan kerran kun on kannet auki niin lutrataan taas asetonilla.

Kapteeni sika

Semmonen pikku huomio että venakoppien välinen öljyputki oli katkaistu putkenkatkaisijalla ja pärsät oli jätetty, ~3.6mm öljykanava oli kuristunut noin puoleen. Ehkä lisäsi takakannen öljynpainetta, ehkä ei. Useampi pikku tekijä jotka on sitä kärytystä saattanut aiheuttaa.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 13 lokakuu 14, 05:23:19
Näkyykö T-bone männissä jälkiä että karsta olisi kiilannut mäntien ja sylintereiden väliin vai mistä moinen diagnoosi? Ei kai oikea seos karstaa poista.

Näkyy ja poistaa, kansista irtoili vielä irrotettunakin sellaisia kovia karstakikkareita ilman erityistä väkivaltaa.

Jatkotutkimuksia on tehty. Raapaisin pytyt ja männät irti, putsasin ja mittailin. Seitsemän satkun asennusvälys oli muuttunut kahdeksikympiksi. Pytyt oli tarkemmin tutkiessa paremmanoloiset kuin pelkäsin, ainoastaan pikkuisen soikeat ja kartiot, eikä mitään syviä naarmuja. Männäntapin suuntaan ovat käytännössä asennuskoossaan. Sen sijaan mäntien helmoista on lähtenyt toistakymppiä tavaraa pois, myös männänrenkaiden seudulla ja lähellä männänlakea on selkeitä kulumia, siinä kohtaa välystä on kilometri.

Teoria: nykyisillä pensoilla on paha juttu, jos ajaa rikkaalla soosilla. Kuivattaa öljyt sylinterinreunoilta, eikä siinä ole edes lyijyä enää voitelemassa.
Long John Stroker

Kapteeni sika

Paljonko se sillä sössöllä sitten kulutti gasoo vs mikuni? Mä oon epäillyt että menee liian laihalla kun on ollut välillä alle vitosen kulutusta, mut kun ruuvaa sopparuuvia isommalle niin aika pian alkaa röpellys, huomattavissa esim kun vedättää vaikka jossain satkun vauhdeissa. Eli melko helposti huomattavissa että liian rikkaalla mennään.

Mut mulla on vakiomotti.

Tuusulan T-Bone

Vitosen pintaan kulutus on just passeli, ei oo laihalla. Strokeri vie sillä Mikunilla vitosen, sössöttimellä vähintään kutosen. Suuttimina oli välialue 280, pääsuutin 62 ja thunderjet joku jota en muista. Vieläkin olis pitäny saada laihemmalle, mutten osannut enkä jaksanut. Mikuni kiinni ja kas: soppaseos kohdallaan, käyntiinlähtö yleensä laakista, kaasuun vastaavuus jotain ihan muuta ja kulutus pienempi.
Long John Stroker

Kapteeni sika

#111
Lähdin sääteleen seoksia siitä syystä kun nokesi tulppia ja oletin että käy liian rikkaalla, no sehän sit tais selvitä että se oli öljy mikä nokesi. Tulpat ei olleet öljyiset mutta kyllä öljyä kuitenkin snadisti paloi. Loppukaudesta takatulpan eristeessä näkyi öljyinen täplä imuvenan puolella ja se kait on vähän sen merkki että se öljy tulee venttiiliosastolta. Ja sieltähän sitä vikaakin löytyi.

Viisaamman kanssa puhuin karstoittumisesta ja ymmärsin että karstaa kertyy joka tapauksessa tässä(kin) konemallissa.

Tuusulan T-Bone

Käväisin ohikulkiessani Johnson Metallilta ostamassa metrin tinapronssia. Nyt täytyis opetella sorvaamaan kohtuullisen tarkkaa mittaa... ::)

Jänskää muuten, että Carrillon veiveissä männäntapin puslat ei ollu kulunu sitten yhtään. En saanut mun mittavehkeillä sellaista eroa aikaiseksi, että olisi voinut varmasti todeta ne soikeiksi, mitta muutenkin justiin sama kuin asennettaessa oli pari vuotta sitten. Sen sijaan sössön rullavippojen puslissa soikeutta melkeen viis satkua. Itse akselissa pari tuhannesosaa.

Laakeripronssilla ja laakeripronssilla taitaa olla eroa.
Long John Stroker

Tuusulan T-Bone

Meinaa duuni häiritä harrastustoimintaa, mutta jotain sentään. Sain lopulta sorvattua keinuvippoihin uudet puslat. Aikaa meni harjoitellessa ja kuulostellessa sorvin sielunelämää, mutta lopputulos on hyvä.

Paras menetelmä sisäreiän lopulliseen mittaan ajamiseen olis varmaan tappihooni, jossa niin pitkät kivet, että saisi hoonattua molemmat päät yhdellä kertaa. Sellaisen puuttuessa askartelin tällaisen työkalun, jolla saan vipan asennettuine ja alueelle sorvattuine puslineen kiinni sorviin:


Ensin kellotellaan tuo suoraan, sitten vippa siihen kiinni, ja kellotus:



Sitten sisäterällä sopivaan mittaan ja pinta flexhoonilla siistiksi.

Työkalun malli on rehellisesti varastettu sieltä mistä mun kaikki muukin vähäinen koneistusosaaminen - Hesuz Ultimate Front Forks Ltd:ltä. ;D Muuten toi on samanlainen, mutta jyrsäisin tuon loven, jonne vippa mahtuu.

Nyt on kaikissa puslissa välys 0.0005" - 0.001".
Long John Stroker

Kapteeni sika

Kolmisen tuhatta rullattu fiksatulla yläkerralla eikä käryä vieläkään.  ;)  Toistaiseksi.

Sellainen huomio että öljyjäähykin ollut kylmillään koko kevään. Esim eilen parinsatkun reissu enimmäkseen 80-120 nopeuksilla ja kun mittasin tallissa öljynlämmöt niin 57 C.
Veikkaan että parin edellisen kauden pitkälti yli satkun öljynlämmöt johtui siitä kun keinujen puslat oli väljät ja ne päästi liiaksi öljyä kansiin, kuumimpaan paikkaan. Takakannessa oli kyllä vuoto ohjurin ja kannen välissä mutta herkästi se etusylttykin kärytti vaikka ohjurit oli vielä ok haarukassa. Ja kyllähän se ylimääräinen öljy tulee ennemmin tai myöhemmin ohjurin raosta vaikka olis gummit päällä. Luulen.

Saas nähdä kuinka korkeelle lämmöt nousee kun kesä alkaa.

Titus

Villi  veikkaus 110 c.

Kapteeni sika

Niijjuu, jäähy on edelleen kii termareineen, tuskin paljoo yli 90 asteen nousee.

Kusevat puslat olis ehkä huomannut jos olis ollut ö.p.mittari kiinni aikasemmin. On ilmeisesti yleinen syy hukkaan paineita.


Kapteeni sika

Otin pakoputket irti vaimennusta varten ja niinpä siellä näkyy snadisti kosteutta pakovenojen seutuvilla.  :)  Ei se käryttänyt missään tilanteessa vaikka koitin oikein rääkätä savuja esiin parisen viikkoa sitten.

Öljynpaineet on kylmänä liki 50psi ja kuumana putoo pikkasen alle 20psi:n ehkä 17 on alin mitä huomasin, ja siis tyhjäkäynnillä. Parin keinun päähän piti vaihtaa kesän aikana o-rengas vuodon takia, samoin tönärien suojaputkissa oli vähän samaa pikkuvaivaa. Eli öljyä on kansissa vähintäänkin riittävästi, ja sitä vois vähän koittaa rajottaa.

Lohkosta lähtevään öljylinjan nippaan porattu upotus johon on ruuvattu toppariruuvi, isoin on 2.2mm ja sillä siis lähdetään, vaikka ei se paljoa kurista. Se on mainittu jossain Service Bulletinissa joskus -83-84. Sössön öljypumpun asennusohjeissa on mainittu 0.060" eli reilut puotoista milliä toimivaksi, sillä pitäs rajottaa sen verran että öljy ei pakkaa koppia täyteen. Nipan sisäreikä on alunperin kolmisen milliä ja öljyputken sisähalkaisija pikkusen vielä sen alle.

Säätösarja:



Mä oon joskus vaihtanut relief valven jousen, voiskohan olla mahdollisesti liian tiukka, tuntuu vaan noi paineet kuumanakin kohtuullisen korkeilta. Väljiä puslia ei sen mukaan juur taida olla.

Kapteeni sika

Osui sattumalta silmiin ulkomaisen kaupan S&S:n "relief valve spring" jossa mainittiin että se nostaa öljynpainetta 2-3 psi:ä. Mulla on nyt muistaakseni Jimsin jousi.

Testaan mitä ö.p mittari näyttää kun vaihdan jousen, sais muutaman psi:n pudota, laite kun on ollut aika savutusherkkä.

Virallisen diilerin kautta sais Jimmsiä, Sössöö ja Storehousen omaa (Taiwan?) mutta myös orkkista alle 3â,¬:n kappalehintaan. Sitä testataan. Yleensähän taitaa olla toisinpäin että painetta on liian vähän.  ;)

Kapteeni sika

#119
Onkohan liki 20 psi;n kuumankoneen öljynpaineet ihan yleisiä vanhassa laitteessa (tyhjäkäynnillä) vai onko ne saatu kikkailemalla. Mun rätkäs on suunnilleen samat paineet kun kaverin liki 20v tuoreemmassa sössön koneessa.

Viittaan tämmöseen ratassettiin jolla saa tuplattua öljypumpun kierrokset. Sovelis pumpun välitykset on 4:1 (-73 up, vanhemmissa 5:1)ja tällä setillä 2:1. Tuuppaa ilmeisesti myös yläkertaan runsaammin voiteita.



Sattui vaan keskustelu aiheesta silmiin ulkomaan voorumilla, mainittiin että 3psi:n paineet heilahti yli parinkympin kyseisellä setillä.