Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Savumerkkejä

Aloittaja IsoD, 08 heinäkuu 12, 15:35:34

« edellinen - seuraava »

IsoD

Pitemmän ajoreisuun jälkeen alkoi -76 Shoveli tupruttamaan etupytystä kuin intiaanipäällikkö. Käynnistyksen jälkeen menee muutama sekunti enen kuin oire ilmenee. Missähän voisi vika olla?
Kansi on jo irti ja venttiilit pöydällä. Ei välyksiä ja muutenkin hyvältä näyttävät...joku rempannut kotvan aikaa sitten pronssi ohjureilla ja rosteri venoilla.

Sylinterissä ei näy mitään jälkiä, joten ei liene renkaatkaan menneet. Karstaa männänpäällä jonnin verran, mutta ei sen enempiä kuin viimevuonna takapytyssä kansipahviremontin yhteydessä.

Pikainen apu tarpeen!

Nimimerkki, Torstaina pääralliin

Jack

oliko pakopuolella ohjurinkumia? missä kunnossa....

paluukanavat kannesta, tukossa vai ei?
Flatheads!!!

Kiiski

Kannattais visiin nostaa pyttykin ylös ja tutkia männän kunto. Joskus käynyt vähän samanlainen juttu ja puuttu puoli helmaa männästä ja pytty aivan neitseellinen.

Hemuli

Jos sitä sauhua tulee koko ajan niin vika ei todennäköisesti ole kannessa. Väljistä ohjureista johtuva kärytys tulis pääasiassa moottorijarrutuksessa tai kun kaasu päästetään nopeasti kierroksilta pois.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

IsoD

Ohjureissa ei kumeja...ei kai niitä pronssisissa tarvihekaan? Pitää huomenna nypätä pytty irti. Savua tulee aikalailla kokoajan...oisko ollut niin, että pahemmin tyhjäkäynnilla kuin kierroksilla.

IsoD

Sylinteri irti. Muki, mäntä ja renkaat pistämättömässä kunnossa. Ei välyksiä renkaissa. Ehkä ihan snadisti renkaat tarras männän uriin....sliippasin vähän -> hyvät.

Kannen käytin paikallisella pajalla. Tutkinnan jälkeen ainut huomautettava asia oli imuohjurissa pari skraadua. Se koolattiin -> kansissa ei mitään moitittavaa.

Mystistä.

Huomenna nippuun ja testataan. Eipä olis ensimmäinen kerta kun jokin korjaantuu ihan vain puhaltamalla.

\D

Rautahauli

#6
Näin viime syssynä vastaavan tapauksen. Oli kuulemma savutus loppunut kun oli rengastettu, vanhat männänrenkaat oli ehjät. Eli ilmeisesti väljää oli. (juu ei varmaan pitkäaikainen apu)
FXEF-81

Hemuli

Vaikka renkaat eivät olisikaan kuluneet saattavat ne vanhemmiten kuoleentua eivätkä enää tiivistä kunnolla.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

IsoD

Pyörä nipussa. Akku kuollut parissa päivässä. Ei savuta enää merkittävästi. Tyhjäkäynnillä hieman, mutta haisee ihan palamattomalle pensalle, joten oisko tulppa viimeisellä matkalla.

Akku latuuksissa ja huomenna uudet tulpat paikalle. Torstaina pääralliin...eiköhän sillä reissulla selviä josko on kunnossa tahi ei.

Kiitos kaikille osallistujille. Kyllä harrastaminen on mukavaa.

\D

Jutesopperi

Mulla joskus Shoveli saanu öljyä kannentiivisteen välistä palotilaan.

IsoD

Moro,

Päärallireissu takana ja lähes ilman ongelmia. Savutuksesta ei tietoakaan, eikä latauksesta menomatkan puolesta välistä. Perillä syylliseksi paljastui katkennut laturin piuha.

Pyörä siis käy ja kukkuu eikä savuta. Tästä on hyvä jatkaa kohti seuraavaa ongelmaa.

\D

Jack

Moikka

Sinäkö mulle konkan lainasit Joutsassa, jos niin, niin, ota yhteyttä...

Jack
Flatheads!!!

Rautahauli

#12
Omassakin pyörässä ilmennyt vähän savumerkki- oireita, oikeastaan on ollut jo pitemmän aikaa. Ylimääräisiä ääniä paikallistaessa (korjattu. nostaja/hydraulivika) tämäkin vaiva muistui mieleen.
Eli kun kone on kuuma niin etuputki saattaa tupsautella tyhjäkäynnillä sinisiä savumerkkejä. Ei tee sitä aina edes kuumana. Tulpat on kuin kaksi marjaa eli niistä ei öljynpolttoa näe. Ei myöskään syö öljyä.

Vaihdoin keväällä rockerboxin keinuvipuakselin imupuolen päätytulppiin uudet o-renkaat, kesällä vaihdoin kaikki 4 ja nyt taas etummainen hikoilee. Eli öljyä taitaa kansissa riittää.  Näitä renkuloita on mennyt muutamassa vuodessa kourallinen, seuraavaksi tilaan teflonprikat. ;)

Olisi varmaan hyvä ottaa kansi talvella käteen, samalla voisi vaihtaa tihkuvan juuritiivisteen ja korjata etupaon keinun päittäisvälyksen.

Mutta mikä tuollaisen satunnaisen tupruttelun voi aiheuttaa? Ei tupsauttele pahasti. Puristukset molemmissa sylintereissä tasan 10kg/cm2.
FXEF-81

Rautahauli

Löytyyhän tuohon netistä syy-ehdokkaita; lyhyen ohjurin oireyhtymä -80 luvun alkuisissa,  sökö kansipahvi joka päästää paluukanavasta öljyä palotilaan jne.
FXEF-81

issakka

Joo.. ja minä ihmettelin tässä takapytyn savuttamista.. ja epäilin että kansi halki, vaan ei ollut halkeamaa: Hiomo kantanen oli tehnyt vähän reilunpuoleiset reiät ohjureille, heiluivat oikein reilusti sivuttain reiässä ja lähtivät nätisti sormin pois...
Sarolea -29, 2kpl ic 350cc -49, 3kpl ic  m-49, Lambretta ld-125 -52, 2 kpl ic m-56, J635 -57, jytäri