Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Savumerkkejä

Aloittaja IsoD, 08 heinäkuu 12, 15:35:34

« edellinen - seuraava »

Titus

Cranen kovat on . Ei ole muuutospalikoilla tehty. Early 79 80cid. Eipä ole paljoakaan muuta ku lohkot alkuperäistä. Kannet 79 valulla . Muutettu tuplatulpiksi.  Yläkertaan menevän öljyn määrää pystyn säätämään suoraan pumpulta. Pumppu Feuling. No kohta se selviää mikä mättää.

Kapteeni sika

Eikös se pumppu pumppaa yläkertaan ja nostajille öljyä heti kun koneen starttaa, sit kierroksilla, tietyssä paineessa aukee relief valve ja vuosimallista riippuen öljy pääsee sillon kampuralle (pre -81) tai jakopäähän uudemmissa, ja uudemmissa kampurakin saa painevoitelua heti.
Vaikka pumppu olisikin "uutta" mallia (ja lohkoon porattu reikä) niin sillä säätökikkareella säädetään sitä millä paineella relief valve aukee, eli öljynpainetta kansiin ei voi vähentää sillä mutta lisätä voi. Luulen ma.

Mä heittäsin helevettiin sellasen säätimen. ;)

Joku tämmönen ilmeisesti: http://www.ertproducts.com/PRO-JUST.html

Kysyin sitä nostajanpesätulppausta siksi että jos ne on auki niin sillä voi ainakin teoriassa "hukata" sitä yläkertaan menevän öljyn painetta. Tästä syytä mä otin ne tulpat omasta laitteesta veks.

Titus

Hmmm. Jos paine laskee niin eikös virtauskin pienene. Jos relief aukeaa pienemmällä paineella pitäisi kampuran saada myös aiemmin öljyä  ja osa öljystä lähtisi aiemmin paluukiertoon . Mielestäni silloin myös yläkerran saama öljymäärä pienenee ?? Kyl sillä säädöllä mun myllyssä on vaikutusta. Muistanko ny väärin vai oliko sen porauksen tarkoitus parantaa paluukiertoa vai tasata paine-eroja. Nostajapesistä entiedä onko tulpattu vai ei. Joku tuontapainen se munkin säätöventtiili on . Eri valmistajan vain. Tuotteen brosyyrissä kerrottiin tällä voitavan säätää just tuota ylä alakerran välistä voitelua. Jossain se on mulla koneella tallessa. Joskus kyselinkin moisen venttiilin merkityksestä ja säädöstä tällä sivustolla tuloksena 0 vastausta. Saattaa lähteäkkin romukoppaan oli vaan jo tuossa kun ostin pyörän.

Kapteeni sika

Joo voin olla (olen) väärässäkin. Ulkomaan elävien palstalta vaan joskus tuosta luin eikä pidetty hyvänä idiksenä.

Hokkuspokkus kikat jää usein omaan arvoonsa.

Titus

Munkin mielestä se on hyvin arveluttava kapistus. Siis se säädin. Koko pyörästä puhumattakaan . :D

Kapteeni sika

Älä muuta sano. ;D

Olis pitänyt vähän tonkia kuitenkin ennen kun avasin suuni, mut Shovelheadfoorumilta löytyy kommentteja säätimestä, tais olla oikein kokemuksiakin. ;)

Kausi taputeltu pakettiin ja öljyt valuteltu, osa lattialle ja osa kanisteriin. Savumerkkien selvittely osa III voi alkaa.

Titus

Olo kuin pikkupojalla .kohta pääsee katsomaan mitä siellä on sisällä. paras päivä ikinä . Osa 4.

Titus

Luvassa mahdollisesti semmost hardcorea että paree pistää  yv.nä.

Kapteeni sika

Mun tutkiminen jää käytännössä siihen että tsekkaan vaan miltä ohjurit näyttää, käytän ne pajalla enivei. Ei mulla o tiatotaitoo tutkia venojen/ohjurien välyksiä puhumattakaan siitä että osaisin tehdä niille mitään. Kannet vaan koppineen ehjäämöön ja haen ne koottuna.

Mut epäilyksenä on et väljää on jo ohjureissa puhumattakaan niistä keinujen puslista, ne on takuuvarmasti väljät. 

Titus

Kyllä väljän ohjurin tuntee käsipelilläkin , jouset vaan irti pyörittelet ja liikuttelet eri asennoissa sivuttain eipä sais kyllä juurikaan olla sivuttain liikettä. Eipä ne kyllä paljoa uudetkaan ohjurit maksa. Meinaat että väljät keinuvipuakselin puslat sekoittais öljynkiertoa. Samaan tilaanhan se koppaan jokatapauksessa päätyy josta sylinterin paluukanavasta kampikammioon ja tönäriputkia pitkin alas jakopäähän. Vai mitä . Huomasitko muuten jenkkivoorumeilta että löyty aika monta keissiä joissa oli aika pienillä toleransseilla mäntä sylinteri renkaat alueella välykset pielessä. Ihan kun ei olis seurattu valmistajan specsejä lainkaan. Katsemin tallilla mun vanhoja venoja ja ohjureita ei niissäkään kyllä paljoa ollu tyhjää. Olis varmaan menny viellä knurlaamalla pitkänkin ajan samoin ohjurikumit vieläkin mielestä olis mennyt vielä. Jospa onkin väljä niin puhaltaa säiliöön ja alakertaan aika puhinalla joka ei ainakaan helpota öljynkiertoa ja nostaa öljyn lämpöä.

Kapteeni sika

Joo mutta jos ne puslat on väljät niin öljyä pukkaa sen mitä pumppu työntää, jos ne on tiukemmilla välyksillä niin ne rajottaa sitä öljyn määrää kopissa. Niistä akselin/puslien välistä se öljy niihin päätyy.

Jos on renkaat moro niin eikö ne taas pistäs puhaltaan öljyä huohottimesta.

Titus

Niinpä muuten onkin. Tarkoitatko tankkiin menevää huohotusletkua vai breatheria. Toi keinu ibun pusla juttu voisi tehdä ehkä tuon vuoronperään sauhuttelun. Mulla ei kyllä mitenkään poikkeavasti puske kummastakaan painetta. Olisikohan oikeasti noi puslatjotka päästäis liikaa läpi. Ihan loogista kyllä.

Kapteeni sika

#87
Sitä breatheria tarkotan. Siihenkin laitoin välillä limuputelia mut saaliina vaan pieniä pisaroita. Kun oli öljytankki täynnä niin sillon roiski vähän enemmän. Varmaan sotkee huohotusta täys tankki.

Tota vuoronperään sauhuttelua itsekin pähkäilin ja kun oli kaasari irti niin siellähän näkyi öljytahroja imusarjassa. JOS esim etuimun kautta kusee öljyä niin voisko se takaimu vetää sieltä oljyä, eikös se ota seoksesta ensin ja etupytylle jää loput. (voi olla kaukaa haettua  :D )

Mut tosiaan toi puslahomma on mainittu ulkomaan voorumilla moneen otteeseen, että jos ne puslat on kunnossa niin öljyn virtausta ei tarvi kuristaa noin niinkun savutuksen estomielessä. Ja ne lyhyet ohjurit saa kunniamaininnan että ne saa herkästi savuttaan.


Titus

Kai sekin on mahdollista. Varmaan oot nähny ilmanputsareita missä öljyä alasyrjässä ilman että putsarikoppaan tulisi huohotusletkua. On kuulemma ihan tavallista aina ne kuulemma röhii tollai. En sitäkään sen jälkeen ole miettinyt...  täytyy ottaa taas servicemanuaali yölukemisiksi  jos sais jotain ajatusta välyksistä. Tänä kesänä ajellu Motulin 20W50 ölpällä  Red linen sijaan. Onhan se kuumana melkosta kusta ja loroo varmaan helpommin läpi. Harmi vaan kun noita venakoppiakaan ei saa irti kansia irroittamatta jollei kone irti .ja sittenhän se o kin helppo ottaa jo sylinteritkin irti ja mittailla joka paikka. Paree jättää kone paikalleen , muuten tulee loputkin purettua . Alakerrassa ei ainakaan mitään hälyttävää .

Kapteeni sika

Kävin nostamassa kannet pois. Ohjureissa vähän märkää, varsinkin takapaossa. EHKÄ imaissut sittenkin takakannen öljyreijästä öljyä, tai sit öljy valui vasta kannen irrotuksen jälkeen.

Ohut kuiva karsta mäntien päällä, ei se juur oo öljyä polttanut. Vien kannet tarkisettavaksi kuitenkin.

Pitää koittaa tätä konstia:

http://knuckleheadtheology.blogspot.fi/2007/01/shovel-head-gasket-tip.html