Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Savumerkkejä

Aloittaja IsoD, 08 heinäkuu 12, 15:35:34

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 09 marraskuu 15, 14:29:40
Onkohan liki 20 psi;n kuumankoneen öljynpaineet ihan yleisiä vanhassa laitteessa (tyhjäkäynnillä)...

Ei oo.

Ton verran näyttää kello kun on toistasataa vauhtia. Ja öljyä riittää sangen hyvin jokapaikkaan.

Ei oo omakohtaista kokemusta noista rattaista, mutta noin niinqu akateemisessa mielessä sanoisin, että ei ole hyödyllistä heittää kiukaaseen lisää öljyä. Sitä kun ei saa sieltä tarpeeksi lujaa pois. Joe of America noita kyllä kehuu.

Mutta paappas Kapitän Schwein ostaen ja asentaen tommonen setti ja raportoi sitten tänne, miten pelaa!
Long John Stroker

Kapteeni sika

Jos manuskaa tiiraa niin normi öljynpaineet on parintonnin kierroksilla 12-35psi, ja siihen haarukkaan sopii helposti, kierrokset jää muutenkin mun välityksillä ja ajotavalla reilusti alle neljäntonnin. Ei ne paineet normilämpösestä koneesta paljoo yli parinkympin psi:n nouse kierroksillakaan. Mittari on länsimainen ja toimi saman kaavan mukaan koko kesän. En tiedä miksi ne paineet on niin korkeat kuumanakin, mut ei se välttämättä vika ole, vai? Mataliin paineisiin taas kun ei välttämättä auta uusi pumppukaan jos on väljät paikat; nostajat pesiinsä, keinujen puslat, pinionin pusla jne.

Oikeesti kuuman koneen paineet saattaa kyllä olla matalammat, laitoin mittarin vasta viime keväänä eikä siltä kesältä tule heti mieleen yhtään hellepäivää kun olisin ruuhkassa madellut.

En minäkään näe syytä miksi öljyä pitäisi pistää kiertoon tuplakierroksilla vakioon nähden, aattelin vaan jos mulla on jo toi setti asennettuna, (ja jos ei ole niin ei kyl tulekaan) alakertaa kun ei ole avattu ainakaan viiteen vuoteen ja tötterö on ollut auki kerran. Eli ei ole varmaa tietoa. Kyllähän sen ratastilanteen sais selville kun ottas pumpusta kannen auki ja laittas käyttöakseliin merkin, monellako kampuran kierroksella pumpun akseli tekisi täyden kierroksen. Voi olla helpompikin konsti mut tää nyt tuli ekana mieleen. ;) Mut ei se tieto mitään muuttais, tällä setillä mennään.
Kun ostin pyörän niin siinä oli lohkon päällä olevassa öljykanavan nipassa reilut 5mm reikä, eli väärä nippa, pitäs olla 3mm. Sit kun öljyputken sisähalkasija on aikasemmin mainitsemastani poiketen noin 3.5mm niin se putki oli siinä linjassa ahtain paikka lohkon ja takakannen välissä. Ja sössön ohjeistus että 0.060" riittää, eli noin 1.5mm. Laitoin ensin 2.2 millisen "suuttimen" mut vaihdoin sen jo 2 milliseksi ilman testinkiä. Pienempää sit tarpeen mukaan  ;)

Näkyy olevan Relief valve jouset ainakin sössöllä ja Cranella mallia +2-3 psi ja sen mä oon vaihtanut enkä kyllä oo merkistäkään ihan satavarma. Oletan että ne plussat on vakiojousesta ja siitä syystä laitan orkkisjousen, keväällä näkee onko eroja.

Kapteeni sika

Juu ohan se uusi orggisjousi muutaman millin lyhyempi kun 3-4 vuotta paikallaan ollut Sössö-Jimssi-Crane, mikä lie. Puolisenkierrosta ehkä kierrettä vähemmän. Sitä en tiedä onko mitään merkitystä paineisiin, se nähtään kevväällä. Putois nyt jonkinverran.

Kapteeni sika

Ja putoshan ne. Kone käyntiin ja viisari nousee noin 33 psi:n kohille, syssyllä, ja koko kesän se heilahti heti startista sinne liki viittäkymppiä.
Saattaa olla että relief valvessa oli jotain häikkää, en usko että pelkkä jousen vaihto noin vitusti vaikuttaa, tai sit se oli väärä.
Kuumaksi asti en käyttänyt, kevväämmällä sit katotaan miltä näyttää...

Kapteeni sika

Reilut pari tonnia rullattu. Paineet kuumana noin 12 psi tyhjäkäynnillä ja kierroksilla muutama psi lisää. Takakannen öljykanava kuristettu 1.7 milliseksi. Nyt kun öljyä ei pukata kovalla paineella venakoppia täyteen niin öljyt pysyy huomattavasti viileempinä, ilmajäähyhän tää on, ei öljy.  ;)  kulutus parikolme desiä mainitulla pätkällä.