Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Chopper ja Custom Klassikot sekä Legendat

Aloittaja Kokkonen, 12 toukokuu 09, 20:22:10

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

#75
Burt Munro on mainittu topikissa aikaisemmin, mutta ei tämäkään ole vielä liikaa

Burt Munro & The World's Fastest Indian (Billy Idol - Speed)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

streamliner

Kokkosen jo esittelemästä Trumpan Hotkijasta eli Turnip Eaterista lisää juttua.

Lähde: motorcyclemuseum.org

LainaaEventually, even beating national riders wasn’t enough, so Payne aimed his Harley at a new challenge: land speed records on the Bonneville Salt Flats. Because the machine had been built for drag racing and had only one gear, though, Payne had to make a few adjustments for this new type of competition.

To get under way, Payne would hold onto the door handle of a car that would tow him up to about 75 mph (n. 121 km/h). Then he’d let go, engage the clutch, aim at the timing lights and accelerate up to cruising speed. The technique obviously worked, since Payne was able to set a record of 202.379 mph (n. 325 km/h) on the salt in 1970 to become the first non-streamliner to go more than 200 mph.

Jumaluta rautiksella 325 tauluun, huh huh!!!

Tolla takarattaalla tarvittiin siis suomalaisen motarin kattonopeus auton ovenkahvasta kädellä hinaamalla, että saatiin pyörä liikkeelle. Aika rajua touhua!


streamliner

#77
Legenda

E.J. Potter - The Michigan Madman



Amerikkalainen E.J. Potter tuli tunnetuksi näytösajoistaan amerikkalaisilla ja eurooppalaisilla kiihdytysradoilla 60-luvulla, hänen itsetekemällään "Widowmaker" nimisellä Chevyn pikkulohko V8-moottorilla varustetulla moottoripyörällään. Moottori oli kuten kuvasta näkyy runkoon nähden poikittain, että voimansiirto voitiin toteuttaa ketjuvetoisena.



Potter aloitti jo varhain koneiden parissa harrastamisen. Jo kymmenvuotiaana hän laittoi ruohonleikkurin moottorin polkupyöräänsä ja Buickilla vierellä ajava äiti kellotti nopeudeksi 96 km/h. Potter ei ollut niinkään suunnittelija-rakentaja-ajaja, vaan rakentaja-ajaja-suunnittelija. Hän valitsi ensiksi mielenkiintoisen moottorin ja ryhtyi rakentamaan pyörää sen ympärille. Yritys ja erehdys metodista johtuen hänen projektin olivat aina pysyvän muutoksen kourissa. Idea V8 moottorin kiinnittämisen moottoripyörään tuli, kun hän huomasi, että 6,5 litrainen Chevyn kone näyttää päästä aivan H-D:n twiniltä, ainoastaan vähän pidemmältä. Alun perin moottoripyörän runko oli putkirunkoinen, mutta pian hän siirtyi täysin itse tehtyyn palkkirunkoon. Hänen tunnetuimmissa moottoripyörissään (jotka kävivät myöhemmin alkoholilla) ei ollut vaihdelaatikkoa, eikä kytkintä (itse tekemä keskipakoiskytkin ei toiminut) joten liikkeelle lähteminen tapahtui "hivenen" erikoislaatuisesti.

Potter asetti pyöränsä lähtöviivalle, nosti takapyörän ilmaan takatuen varaan, moottori käyntiin, kaasua punarajalle asti ja hoplaa - potkaisi tuen alta. Kuuleman mukaan Potter katosi savupilven sisään ja ajoi pitkän savuavan mustan kumivanan jälkeen jättämänä maalialueelle. Takakumin nopeus ennen lähtöä oli 160km/h, mutta välityksiä muutellessa ja alkoholilla polttoainetta terästäessä se oli yli 300 km/h, joka sen ajan renkailla oli temppu sinänsä. Silminnäkijöille tuli lähdöstä "nyt on kaikki nähty" tunne.





Aikalaiset muistelevat.

LainaaI was a witness to the spectacle that was EJ Potter in about 1965. It was raining at Biloxi Dragway, and it was pretty apparent, even from a distance, that the promoter did not intend to pay EJ unless he ran the Widowmaker at least once. After some spirited armwaving, EJ hooked up the Widomaker and towed it down the strip to bump-start. Returning to the line, he calmly set the centerstand, grabbed a handful of throttle and let her go.

EJ was immediately surrounded by a cloud of steam and tire smoke. Things kind of happened in slow motion and the bike, barely moving, was completely obscured. Suddenly EJ appeared from the cloud, completely sideways and still wide open. He never straightened up and never let off the throttle. Amazing!

I just realized that was over 40 years ago and is still a vivid memory. I’m betting everybody who saw him perform has a similar story.

LainaaThis engine had Hilborn injectors and burned Nitro, and was producing about 500 Hp. It was started by having a couple guys hang on from the side, and it was pushed with a truck. When the engine fired, the assistants lifted the rear of the bike (these must have been some strong guys!) and put it up on a wooden stand that kept the rear tire, a 10" wide racing slick, off the ground. When the christmas tree said go, E. J. would rev the engine to 6000 RPM and the assistants would push him off the stand! It did a wheelie about half-way down the strip, and did about 160 MPH in the quarter mile. E. J. tried to find a small, light clutch for the thing, but he never found anything that would work. He tried helicopter clutches, but even they didn't quite do it. The rear wheel was coupled to the engine with a huge multi-width roller chain. Well, one day he reached the end of the strip and closed the throttle, and nothing happened - the throttle was stuck! He cut off the magneto, but a very hot engine (no radiator, just the thermal mass of the water in the block) burning nitro at wide open throttle doesn't need much ignition! It kept right on running. He hit the brakes (dual caliper aircraft brakes) and that slowed him to about 150 MPH, but he could feet the handle retreating under his grip. There was no fuel cutoff! As he was approaching a line of trees at the end of the strip, he took the only action he could think of, he jumped off! He slid on his rear until it burned through his chaps into his skin, and then did some somersaults. Amazingly, he ended up being able to walk after all this, and followed the new gap into the forest to see what became of his machine. All he could find was an engine block! Nothing else recognizable.



Tälläisellä laitteella ja tekniikalla ajava mies voisi monen mielestä olla vähintäänkin Marlon Brandon tai John Waynen näköinen hurjapää, mutta E.J. Potter oli vinkuheinähartioilla varustettu sarvisankainen rillipää, kuin suoraan Nörttien Kosto elokuvasta. Persoonana hän oli nimenomaan Pelle Peloton, joka sanoi tietämyksestä seuraavaa: tietämättömyys on voimakas työkalu ja kun sitä käytetään oikeaan aikaan, se ohittaa tiedon.



Tehtyään riittävästi rahaa näytösajoista Widow Makerilla ja Bloody Maryllä hän rakensi Fairchild J-44 suihkuhävittäjän moottorilla varustetun triken, jolla ajaessaan hän oli menettää henkensä. Seuraava projekti oli laittaa 1957 Plymouthiin 12-sylinterinen Allison lentokoneen moottori, jolloin hän oli palaa hengiltä.



Lopulta Potter siirtyi "luonnollisesti" tractor pullingiin, jossa hän kiinnitti traktoriin kaksi lentokoneen V-12 moottoria. Muut kilpailijat eivät pitäneet Potterista, koska siinä missä he itse rakensivat ja maalasivat laitteensa hienoiksi sekä koristelivat kromilla, Potter saapui paikalle rujoine hirvityksineen ja pani haisemaan. Pääasia, että on voimaa ja vehkeet liikkuu.



E.J. Potter


Vapaasti suomennettu seuraavista lähteistä:
http://thekneeslider.com/archives/2006/05/08/ej-potter-michigan-madman/
http://www.bangshift.com/blog/The-BangShift-Interview-EJ-Potter-AKA-The-Michigan-Madman.html
http://www.jockeyjournal.com/forum/showpost.php?p=668211&postcount=537
http://www.jockeyjournal.com/forum/showpost.php?p=669032&postcount=543
http://pico-systems.com/ejpotter.html

The Widow Maker






Liitteenä The Bloody Mary

shoveltimppa

Ehdotonta legenda-ainesta tuo yllä esitelty herrasmies!

Lycanth

LainaaJo kymmenvuotiaana hän laittoi ruohonleikkurin moottorin polkupyöräänsä ja Buickilla vierellä ajava äiti kellotti nopeudeksi 96 km/h.

Taitais lähteä lapsi nykyisin valtiolle jos tuommosen tempauksen tekisi.




bootsi

Siinä on äijä varustettu oikealla asenteella...   ja tarpeeksi rämäpää. ;D  i like!

Kokkonen

Kaiken kaikkiaan huima kaveri!!!

Tuubista löytyi video, jossa myöskin E.J. Potter vilahtaa pariin kertaan.
Pätkä kertoo enemmän Evel Knievelistä, myös hänestä löytyy aikaisempaa juttua tässä aiheessa.

Video ei ole tasoltaan kaksinen, tehty 8mm kaitafilmistä, joka sekin on yli 30 vuotta vanha. Alkuun tulee tekstiä jonkin matkaa.

Evel Knievel
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Natking

Toi Plymouth mihin se tunkee tota Allisonia ei kyllakaan ole -57, vaan 64-66 mallinen Valiant. Eli siis A-body viela kaiken lisaksi :o

Garlitsin museossahan oli toi Widow Maker, ja yksi toinen oli myynnissa jokusen vuotta sitten Orlandossa. Luulin etta kyseessa oli sama peli mutta kaiketi eri laite koska toi sama rukki oli viela myohemminkin tuolla museossa, ja uutiset myynnista kertoivat etta pyora lahti johonkin lanteen...

Vahan tossa rukissa hairittee toi MSD sytkapoksi ja uuden mallinen patteri. Mutta sehan vaan haiskahtas silta etta rukkia olis kaytetty. Sopii kuvioon ihan hyvin kun kyseessa on Garlitsin museo.
Just trying to be different (like everyone else)

Redneck

#83
Onko tämä Herra tuttu ? Kenen rakentama pyörä ? tuskin Bo´n .  No jaa...aika vakiochopperin näköinen eikä klassikkoainesta, mutta kyllähän tuolla ajaisi  :)  mitäs mieltä olette tankin textistä.
Hra Diddley kerholaisia oli ? on ? .   



Niin on jos siltä näyttää.
Triumph 750 Bonneville 1977

eeko


eeko


Redneck

Eeko ehti vastata sillävälin kun tein lisäyksiä. On lainassa Angeleilta.  Mielenkiintoisia kuvia tuolla

http://rateyourmusic.com/list/francisharley/harley_motorcycle_on_cd/
Niin on jos siltä näyttää.
Triumph 750 Bonneville 1977

Kokkonen

Kenneth Robert Howard, alias von Dutch, pinstip guru, taiteilija, aseseppä, puukontekijä...
1921 - 1992

Mies joka on sananmukaisesti piirtänyt niemensä pinstriping historiaan pysyvästi.
Tasan takaan omien teidensä kulkija, yleensä vastavirtaan. Ajoi 50 luvulla Guzzilla kun toiset briteillä tai harrikoilla.

Lainaa“I make a point of staying right at the edge of poverty. I don’t have a pair of pants without a hole in them, and the only pair of boots I have are on my feet. I don’t mess around with unnecessary stuff, so I don’t need much money. I believe it’s meant to be that way. There’s a ‘struggle’ you have to go through, and if you make a lot of money it doesn’t make the ‘struggle’ go away. It just makes it more complicated. If you keep poor, the struggle is simple.“  â€"Von Dutch

Hänen kuolemansa jälkeen von Dutch tavaramerkki, "lentävä silmämuna", ja oikeudet on myyty edelleen ja nimellä tehdään tänä päivänä kovaa muotibisnestä...
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

mista

LainaaHänen kuolemansa jälkeen von Dutch tavaramerkki, "lentävä silmämuna", ja oikeudet on myyty edelleen ja nimellä tehdään tänä päivänä kovaa muotibisnestä..

Ja suurin osa näistä määlyistä ei edes tiedä, että Von Dutch ei ole mikään vaatemerkki :)

"Von Dutch.. Ai niin se vaatesuunnittelija"  ;D
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Kokkonen

Kaksi legendaa kerralla: Randy Smith ja hänen Magnum 45

Randy Smith on chopperaftermarket osavalmistajien pioneereja. Hän perusti 1967 Custom Cycle Engineer firman Long Beachiin.
Kuuluisin hänen rakentamistaan pyöristään on Magnum 45, joka on nykyään Harleyn museossa Milwaukeessa.

Pyörä on kevyt ja tehokas. Koneen alakerta on alunperin 1941 WLA:sta jonka hän muokkasi ensin WR:n osille, laakeroinnit, vauhtipyörät, kiertokanget ja sovitti lohkon päälle 900cc Sportin sylinterit ja kannet. Nokat ovat XLR:n PB:t, männät MC Supplyn (puristussuhteesta mulla ei ole tietoa)
Kannet muokkasi Dennis Nagashima Donovan Engineeringistä.

Pyörän paino 203 lbs (92 kg)  ja tehot dynossa takapyörältä 78 heppaa, kampiakselilta laskennallisesti 102 hv.




Koko Randy Smithin oma, kuvallinen kertomus, Big bike lehdelle Magnum 45 rakentamisesta löytyy tuolta Randy Smith Magnum 45 Siellä lisää tietoa sitä janoaville.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W