Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Lauhdutin vai ei ?

Aloittaja Titus, 09 kesäkuu 11, 22:57:57

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Hyvää settiä... :P

Niin kauan kun soppaseos on kohdillaan ja vekotin liikkuu öpaut välillä 50-130 km/h sitä jäähyä ei siinä tarvii. Kilpikonnan vauhdissa sitä sen sijaan tarttis, mutta sillon siitä ei oo muuta hyötyä kuin että systeemin kokonaisöljytilavuus snadisti kasvaa. Erikoismiesten nopeuksista en tiiä, kun en sellaisia aja kuin hetkittäin.

Öljyn laadulla näyttäis olevan lämmönkeston suhteen merkitystä. Tarpeeksi lämmetessään perusmineraaligamis jotenki pilkkoutuu vedeksi ja krapulapaskaksi, joista edellinen tulee pihalle jokaisesta mahdollisesta paikasta ja jälkimmäistä saa lusikoida öljytankista. Red Line tai vastaava kestää paremmin kuumempia lämpötiloja.
Long John Stroker

Titus

 Eipä sitä tuon selvemmin voisi  sanoa. Väsynyt aihe :P

filtteri

xr1200:tasessa on lauhdutin orkkiksena ja mittarin mukaan lämpöä on kokoajan tasanen 200f eli noin 93celsiusta tämä tosin on mun käsityksen mukaan termostaattilla varustettu systeemi

lisätään vielä ennen kun joku koiranleuka ehtii...siis 200f ajossa ei kokoaikaa ;)

Make

Filtteri, se on jäähdytin eikä lauhdutin  ;D  ;D ;D
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 15 heinäkuu 13, 21:39:23
Kilpikonnan vauhdissa sitä sen sijaan tarttis, mutta sillon siitä ei oo muuta hyötyä kuin että systeemin kokonaisöljytilavuus snadisti kasvaa.

Höpöhöpö. Se öljyjäähy jäähdyttää yllättävän tehokkaasti myös etanavauhdeissa, huomattavasti enemmän kuin lisääntyneen öjytilan vaikutus. Kuitenkin ilman termaria on laite laskettava luokkaan "todennäköisesti enemmän haitaksi kuin hyödyksi".
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Joe Cool

Lainaus käyttäjältä: ma^ko - 18 heinäkuu 13, 18:53:10
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 15 heinäkuu 13, 21:39:23
Kilpikonnan vauhdissa sitä sen sijaan tarttis, mutta sillon siitä ei oo muuta hyötyä kuin että systeemin kokonaisöljytilavuus snadisti kasvaa.

Höpöhöpö. Se öljyjäähy jäähdyttää yllättävän tehokkaasti myös etanavauhdeissa, huomattavasti enemmän kuin lisääntyneen öjytilan vaikutus. Kuitenkin ilman termaria on laite laskettava luokkaan "todennäköisesti enemmän haitaksi kuin hyödyksi".
Noissa 80-luvun alun rautiksissa oli tarjolla 2 versiota jäähdyttimestä osaluettelon mukaan. vakio ja Deluxe, jossa oli jo termostaatti valmiiksi. Minulla on '81 Milwaukee Specialissa nimenomaan se Deluxe. Näkyy kuvassa, siinä letkut menevät keskeltä sisään, eivät päistä.  Kuvassa näkyy myös tuulisuojan oikea sijoitus - tästä voisi väitellä seuraavaksi 8) ;D

Hemuli

Ei ollu lämpömittaria just käsillä kun tulin suoraan tien päältä talliin ja laskin öljyt pois koneesta joka mielestäni kävi aivan poskettoman kuumana (laiha seos, paskat öljyt, pakoputki liian läheltä öljytankkia, lähes +30C ilman lämpötila pääasiallisina epäilyksinä) ja tulihan se sieltä säiliöstä kuin vettä vaan. Silti en edes polttanut sormeani kun tökkäsin sen säiliöstä valuvaan voiteluaineeseen. Ei sitä tietty siinä sekuntia kauempaa pitänyt mutta kokeilkaapa samaa kiehuvalla vedellä ;D. Samoin ajaessa tankin poski oli sen verran lämmin että sormet sai parin sekunnin kuluttua ottaa pois.

Jos noista tarkkaakin tarkemmista mittaustuloksista voi jotain päätellä niin ehkä ne öljyt oli jotain 80-90 asteisia. Ei siis lähelläkään vielä niin kuumia että mitään jäähyä olisi tarvittu.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Kapteeni sika

Työkaveri tuikkas joskus (märän)sormenpään sulaan alumiiniin, sekään ei ollut "nesteessä" sekuntiakaan mut lämpöö n.750C, ei palovammoja. Tää oli tehty ihan testimielessä. :)

Titus

Eilen 3h. kans täysin edesvastuutonta repimistä mutkateitä sekaan kaupunkiruuhkaa pari tupakkitaukoa ja  perillä öljynlämpö 85c. 2600 kilsaa ollut red line 20w60 eikä haihdu näköjään.

Kapteeni sika

#54
Kokeilin kikantin lämpömittaria kiehuvaan veteen ja aika tarkka on öljynlämpö-alueella, 101C näyttää kuplivasta vedestä.

Mikäs mun laitoksen lämpöjä sit voi niin kuumentaa kun en pääse alle 90C:n muuten kun jäähyllä. Ei pitäs olla mitään imuvuotoja ja kone käy tosi hyvin joten tuskin on sytkäkään pielessä. Öljy virtaa hyvin. En usko että laihallakaan käy, jos tulppien väristä jotain voi tulkita.

Aamulla liki 300km:n lenkki ja palatessa totesin et onpas vitun kuuma ö.tankki. Hain mittarin ja kävin vielä motarilla, ei se näyttänyt kuitenkaan kun max 89C. Jäähy oli kyl kuuma eli termari päästi öljyn jäähylle.

Milläs kierrosaluella Tituksen laitos liikkuu satkun nopeuksissa?

Spöke

Laihahko seos tai aikainen sytty nostaa lämpöjä tehokkaasti. Nykybensoilla on ihan turha tuijotella tulppien värejä.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

ma^ko

Kyllä se ihan kalpee kynttilä nykygasollaki laihuudesta kertoo ja synkeen musta paksuudesta. Öljytankin mallikin vaikuttaa öljyjen lämpötilaan aika huomattavasti.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Titus

Mulla on niin pitkät välitykset ettei se paljoa kierrä satasen vauhdissa. Pitänee laittaa jonkun sortin rundari.Enskan etuhihnapyöräkin niin iso et on höylätty koppaan lisää tilaa alapuolelle että mahtuu kulkemaan. Lootan päässä kans niin iso ratas kun mahtuu en kyllä muista hammaslukuja. Juhannusajoissa lähti vasemman puolen käyrästä lämpösuoja siitä öljytankin vierestä omille teilleen, tais tuo luonnollinen poistuma tiputtaa muutaman asteen kun en mitään muutakaan ole räpeltäny,  mut lämmöt kuitenkin  laskeneet . Hyvä näin. Nyt rupes toi kierrosluku vaan vaivaamaan sen verran että täytyy varmaan vaikka jollain testerillä tutkia. Olisko jotain ideaa mikä helpoin tai halvin tapa indikoida kierroslukua ?

ma^ko

Inguktiivinen dikitaalinen kierroslukumittari, alkaen viistoist taalaa ja signaalin saa tulpanjohdon ympärille kietastusta johdonpätkästä, esmes tommottinen:

http://www.ebay.com/itm/Inductive-TACH-HOUR-Meter-For-2-4-Stroke-Gas-Engine-New-/230670115385?pt=Motors_Car_Truck_Parts_Accessories&hash=item35b502a239&vxp=mtr
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kapteeni sika

#59
Juu en usko et laihalla käy, tulppien elektrodit on aika tumman ruskeet ja mustaa loput (kuivaa nokea), putkien sisäpinnat samoin mustaa kuivaa nokea. Enemmänkin liian rikkaalta soosilta vaikuttaa.

Kaupunkiajossa ei erikoisemmin kuumene mut tosiaan täydessä laukassa pitempi siivu ja öljynlämmöt nousee. Satkun vauhdissa kierrokset on liki 3500. Öljyjen kyl pitäs kestää lämmöt ilman jäähyäkin mut sais varmaan olla alle sen 117C mitä ne ilman jäähyä oli, maksimissaan.  

Varaosaluettelo kertoo et rattaat pitäs olla 23 ja 48 piikkiset alunperin, pitää tsekata ainakin takaratas, enskaa en pura nähdäkseni eturataan hammaslukua. Usein koipi sitä isompaa pykälää kauhoo, mut ei sitä ole. ;) . Ylivaihde ei olis huono.



Kaveri kertoi niin korkeita evolaisen öljynlämpöjä kaupunkiajossa mitä en usko näkemättä.