Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Lauhdutin vai ei ?

Aloittaja Titus, 09 kesäkuu 11, 22:57:57

« edellinen - seuraava »

Titus

Jäähdytin poistettu kokonaan!! Kylläpä tuli paljon siistimmän näköinen.

juppe66

Niin lähti multakin just pois.

Kokkonen

Meillä on jäähdyttimet 1340 Shovelissa ja Rautiksessa, molemmissa JAGGin manuaaliventtiilillä ohjattavissa. Auki ne ovat olleet kun helteet menee yli 30 asteen, mutta mitään mittauksia en ole niiden vaikutuksesta suorittanut. Lienee ainoastaan psygologinen merkitys. Ko. pyörien öljytilavuuksilla ja kuivasumppuvoitelulla en pidä jäähdytintä tarpeellisena. Jos sellainen kuitenkin on, se pitää olla ohjattavissa mielellään termostaatilla tai ainakin mauaalisesti, muuten öljyt saattavat olla aina liian viileät eivätkä hoida hommiaan optimaalisesti.
1200 Shovissakin on jäähdytin, mutta lentää mäkeen.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

masa

Lainaa1200 Shovissakin on jäähdytin, mutta lentää mäkeen.
Enpä oo huomannut jäähytys tarvetta omassa 1200 :ssa,vaikka näitä helteitä on täälläkin ollut,varmaan toi ölpän kokotilavuus vaikuttaa asiaan,omassa hevonkenkään ja erilliseen öljynsuotimeen menee tota öljyä sen verran et lämmöt on pysyny kurissa helteelläkin.

Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: KokkonenÖljyn lämpötilaa olisi hyvä seurata, esim. öljytankin korkkeja varustettuna lämpömittarilla on
saatavana. Öljyn optimaalinen lämpötila on 95 â€" 105 °C (200-220 F) välillä. Jos lämpö
pakkaa olemaan jatkuvasti yli tämän, olisi parempi siirtyä synteettisiin tai kannattaisi harkita
lauhduttimen asennusta. Jos sellaista ei huvita laittaa, olisi öljynvaihtoväliä järkevää lyhentää.
Normaalit vaihtovälit Harrikalle ovat 4000 tai 8000 km, riippuen mallista. Yli 115 °C (240F)
lämmöt alentavat mineraaliöljyn ikää nopeasti. Liian alhainenkaan lämpötila ei saisi jatkuvasti
olla, mielellään lähellä 90 °C

Koko artikkelihan lötytyy Moottoriöljyistä pdf muodossa.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

shoveltimppa

Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 18 kesäkuu 11, 08:39:40
Lainaus käyttäjältä: KokkonenÖljyn optimaalinen lämpötila on 95 â€" 105 °C (200-220 F) välillä. Jos lämpö
pakkaa olemaan jatkuvasti yli tämän, olisi parempi siirtyä synteettisiin tai kannattaisi harkita
lauhduttimen asennusta.

Onko Kokkosella tiukkaa faktaa synteettisten öljyjen lämpötilan kestävyydestä? Artikkeli ei antanut nopealla vilkaisulla vastausta tuohon. Hyvä tarkennus erotella synteettiset ja mineraaliöljyt. Se mitä itse kirjoitin aikaisemmin, koski nimenomaan synteettisiä öljyjä.

Kokkonen

Tiukkan faktan tarjoaminen öljyasioissa ei ole helppoa, pitäisi olla puolueettoman tutkijan testitulokset käytössä. Asian tiimoilta löytyy 21/2006 Tekniikan Maailman öljytesti, jossa vertaillaan 12 eri 5W - 40 öljyä kahden 5W - 50 öljyn ollessa vertailuöljyinä.
Lämpökestävyyden mittana on ollut haihdutushäviö.

Lainaus käyttäjältä: TM21-2006Haihdutushäviö kertoo sen, miten paljon moottoriöljystä pyrkii haihtumaan sen joutuessa toimimaan kuumissa olosuhteissa. Haihtuminen on öljyn ominaisuus, joka korreloi usein melko hyvin myös öljynkulutukseen. Aivan samoin kuin testissämmekin, haihtumista tapahtuu myös moottorissa ja öljytaso laskee mittatikussa. Tietysti öljynkulutus on moottorikohtainen ilmiö, mutta haihtumishäviöt selittävät yleensä erojen muodostumista eri moottoriöljyjä käytettäessä.

Haihtuessaan öljy menettään ominaisuuksiaan lisäaineistuksen myötä.

Kuten alla olevassa grafiikassa näkyy, pärjäsivät hyvät synteettiset tässä(kin) testissä parhaiten. Mutta pitää myös huomata että B-teman synteettinen taas ei. Tässä törmätään siihen tosiseikkaan että hyvää ei saa halvalla. Huono synteettinen saattaa hävitä hyvälle mineraaliöljylle.

(Tiukan faktan ulkopuolelta: Mobil ilmoittaa synteettisensä kestävän jatkuvaa 180 asteen lämpöä ja hetkellisesti 200 astetta.)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Titus

Mielenkiintoinen testitulos!! Löytyisiköhän MP öljyistä samanlaista testiä.

Kapteeni sika

#23
...


Titus

Jaahas vanhaan lempiaiheeseen palattiin jälleen. Lockhart seisonut hyllyssä jo pari vuotta. Mineraaliöljyllä sauhutteli  ja helteillä sai vähän lisätäkin öljyä siis ilman jäähdytintä. viime syksystä menty Red line 20w60. lämmöt siinä 200f.
öljyä ei ole tullut lisättyä vielä kertaakaan. että kyllä öljyn merkilläkin näyttäis olevan paljonkin väliä.
Testi jatkuu..

Jasu

Öljynlämmöistä on "väitelty" jo muutama vuosi(kymmen) erään Ranskalaisvalmisteisen ilmajäähykoneen omaavan porukan kesken. Omakohtaisiin kokemuksiin perustuen, kun öljyllä on lämmintä enemmän kuin 90°C, niin kulku kevenee kivasti. Eikä lyhytaikaiset kuumemmaksi ajamiset ole ongelmia tuottaneet, vaikka lämmöt ovat joskus livahtaneet jopa 150°C asti...

Lainaus käyttäjältä: A. Graham Bell kirjassaan kirjoitti:...autonvalmistajien tekmissä täydellä kaasulla ajetuissa 24 tunnin testeissäkin on osoittautunut, että hyvälaatuista moottoriöljyä käytettäessä täysin hyväksyttävä moottorin öljypohjassa olevasta öljystä mitattu lämpötila on 120°C-130°C, ja hetkellisesti öljyn lämpötila voi olla jopa 150°C-180°C, mutta joka tapauksessa tällaiset moottoriöljyn lämpötilat edellyttävät että kyseessä on uusi tai ainakin uudenveroisessa kunnossa oleva moottori...

Minun mielestäni öljynjäähdytin on aiheellista hankkia silloin, jos moottoriöljyn lämpötila raskaammassa ajossa kohoaa säännöllisesti suuremmaksi kuin noin 120°C.


Lähde: Nelitahtimoottorin Virittäminen, A. Graham Bell, sivu 12.8
Tuossa tuota tuollasen ikänsä moottoreita virittäneen sällin kommentteja aiheeseen. Hauska oli tuokin lukea, viidentoista oman miettimis/testaamisvuoden tuloksena hyvin samansuuntaiset ajatukset öljynlämmöistä kuin virittäjävelhollakin...

Jossain päin kirjaa tuo mainitsi senkin ettei sillä ole mitään merkitystä öljyn kannalta onko kyseessä vesi- vai öljy/ilmajäähdytetty moottori. Aivan vastaavasti siellä se öljy jäähdyttää laakereita voitelutehtävänsä ohella...




PS. Jos jollakin on jäänyt sopivasti "tähteeksi" toimiva öljytermari, niin voisin sovelluskohteen tai kaksikin tietää moiselle.

Kapteeni sika

#26
...

Titus

No perskutti , on tosiaan säiliö paljon kuumempi. Ens viikolla 1000 km reissu suunnitteilla niin taidan jäähdyttimen kokeeks takaisin asentaa . Kai se redilläkin 20 astetta kylmemmäksi menee , vaihdetaan kokemuksia taas myöhemmin.
Mulla ei ole tuota termaria ikinä ollut kun ei mielestäni tollasia tarvi. Reissulla aina päästelly aika reipasta laukkaa perille asti . Tuntuu tykkäävän shoveli reippaasta menosta enemmän kun rauhallisesta lötköttelystä .Ja ikinä enää mitään mineraaleja koneeseeni kaada.

Kapteeni sika

#28
...

Jasu

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 07 heinäkuu 13, 16:36:24Onko autovalmistajien testit nyt ihan suoraan vertailukelpoisia kuivasumppuvoideltuun ilmajäähyyn...
Itse asiassa odotinkin tuollaista kommenttia... ::)

Öljyn kannalta se on täysin yhdentekevää onko kyseessä märkä/kuivasumppu tai millä jäähdytetään. Kun ei se öljy noita eroja tiedä, vaan käyttäytyy lämpötilan mukaan...

Niin, on miulle oltu joskus autotarvikeliikkeestä myymättä osiakin, kun mainitsin niiden menevän moottoripyörään. Kun ne kuulemma ei vaan voi käydä, siis auton osat motskariin...

Tuon herra Bellin juttuihin kuitenkin pystyy uskomaan, kun on aika paljon osallistunut kisakoneidenkin kanssa puljaamiseen, ja tuossa kirjassa on asioita käsitelty sekä katu- että kisakäyttöjen kannalta. Suosittelen ostamaan/lukemaan, jos yhtään on kiinnostunut moottorin sielunelämästä, ja haluaa ymmärtää sen toimintaa...

Tai no, mistäpä minäkään mitään tiedä, kunhan joutessani löpisen..?  ;)

Kummasti vaan tuon kirjan tarinat tukee omia kokemuksia, joten kaipa sitä on ainakin olevinaan oikealle tielle menossa...