Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Lauhdutin vai ei ?

Aloittaja Titus, 09 kesäkuu 11, 22:57:57

« edellinen - seuraava »

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Jasu - 07 heinäkuu 13, 21:47:07Öljyn kannalta se on täysin yhdentekevää onko kyseessä märkä/kuivasumppu tai millä jäähdytetään. Kun ei se öljy noita eroja tiedä, vaan käyttäytyy lämpötilan mukaan...

Eipä kyllä ole ihan noinkaan... se onko kuivasumppu vai markakone tekee eroa seehen että pumpataanko sitä öljyä paineellisena lorona keruusäiliöön, eli onko herkkää vaahtoutumaan. Se millää jäähdytetään, taasen vaikuttaa aika oleellisesti sen öljyn lämpötiloihin ja niiden muutoksiin. Öljyjen luokat vaan, sumpullisen ilmajäähykoneen omistajan kannalta valitettavasti, määritetään tietyissä lämpötiloissa ja olosuhteissa. Luokka kertoo varsin vähän sen öljyn käytöksestä luokitusalueen ulkopuolella. Toiset toimii mainiosti, toiset taas ei, vaikka ovatkin saman luokituksen omaavaa öljyä. Se onko se öljy markkinoitu työkoneeseen, autoon tai prätkään, ei tokikaan tee sitä eroa.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Kapteeni sika

#31
...



Titus

Mun mielestä nyt on enemmän kyse käyttäjien kokemuksesta tietyn öljymerkin toimivuudesta nimenomaan shovelissa.Öljypumppuja myös kaikenlaisia markkinoilla , toiset toimii toiset ei. Mullakin sellainen säädettävä , alkuperäisessä kuulemma heikko paluukierto saattaa kulminoitua ongelmaksi varsinkin jäähyä käyttäessä. Mun kone mineraaleilla hellepäivänä ruuhkassa seistessä tykkäs ruveta lykkäämään ylös öljyä seurauksena helvetillinen savutus. niin että hävetti ja vitutti. Ja koneessa ei siis mitään vikaa kannet rempattu ja silleen koko paletti käyty läpi ja varmaan ihan turhaan meni sekin työ koska mitään vikaa oikeastaan löytynyt . Kantapään kautta nää on kaikki tullu käytyä läpi. Mulle on ihan sama  mitä jossain öljytaulukossa lukee ,Ennemmin ammennan tietoa vaikkapa Ma^kon ja kapteenisian kommenteista jotka perustuvat todelliseen käyttäjän tietoon , kokemuksiin ja havaintoihin. Jos pyörit shovelilla nurkissa ja ajelet vaikkapa sellaisia 10-20 kilsan lenkkejä tuskin ikinä törmäät lämpöongelmiin edellyttäen että tankissa edes jotenkin järjellinen määrä öljyä. Mutta Tulepa reippaan maantieluukutuksen jälkeen seisomaan ruuhkaan , jolloin öljy jo valmiiksi melkein ylilämpöistä. Silloin tuo 20-30 c. matalampi öljynlämpö on namia koneelle.
Se vaan on kumma juttu kun noita savuongelmia ei Redillä ilmene. Tästä johtopäätöksenä että köyhän ei kannata ostaa halpaa. Mun Kokemukseen perustuen 220 fahrenheitia  on shovelille jo liian kova lämpötila öljylle.

Spöke

Tämä menee taas käyttäjän kokemuksiin, ei ehkä niinkään Shovelista vaan lämmöistä ja öljyistä. Eilen työnsin Purijaisista kotiin vajaa seitsemisensataa kilsaa, vauhtia koko matkan (lukuunottamatta hetkellistä ohituspaikan kärkkymistä) sellanen 115-140km/h. Pannussa suorat motulin viiskymppiset eikä mitään ongelmia pitää paljaalla kädellä öljysäiliön pinnassa kiinni. Eli taatusti alta sata astetta. Ja ulkolämpö jonkun matkaa päälle kahenkympin. Ei ainakaan tuo mun romukasa lauhdutinta tarvii.  Mut tekkee mopolleen minkä lystää.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hessu

Muistan lukeneeni jostain, että öljy lämpenee eniten pumpussa.
Mulla on rystyn säiliössä satavuotta sitten MCM:ssä ollut vinkki joka jäähdyttää öljyä ja vähentää vaahtoamista.
Sisällä vaakatasossa rei`itetystä pellistä tehtyjä hyllyjä pari kappaletta.


Titus

ei mullakaan maantiellä koskaan ollut mitään ongelmia samat 110-140 mullakin aina matkavauhtina, mutta se ruuhkassa seisominen. Loiskelevyt varmaan johtaakin hyvin lämpöä. Suoraa motulin öljyä en kyllä ole koittanut ,moniasteisia kyllä . Ei mulla niistä pahaa sanottavaa ole. Redi vaan toimii mun ajotyylille ja pyörälle paremmin.
Olkoon se jäähy sittenkin siellä hyllyllä edelleen.



Kihveli

Jäähdyttimen ongelma on kai se että se toimii kyllä kun ollaan liikkeellä, mut just sillon kun sitä oikeesti tarttis, eli ruuhkassa paikallaan ni eihä se sillon mitään jäähdytä.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 4 Beta
Ohittaminen kannattaa aina

Titus

Kyl se muuten jäähdytttää. Ei nykyautoissakaan jäähdyttäjänpuhaltimet koko ajan pyöri, vaan tarpeen mukaan. Kyllä jäähy paikallaankin luovuttaa lämpöä.jäähdytintä käyttäessä öljytilavuus kasvaa muutaman desin joka omalta osaltaan auttaa myös lämmönlaskuun.  Saivartelut sikseen. Jäähyllä öljy ruuhkaan tullessa on vaan 20 astetta viileämpää joka antaa vähän lisää peliaikaa seistä paikallaan. täytyykin laserimittarilla ihan mielenkiinnosta tsekata pumpun lämpötilaa. Kyllä menee taas ihan hullunhommaksi  tällaiset touhut mut ei auta . Pakko katsoa  tämäkin käsi.

ma^ko

Ölljynjäähdytin toimii yllättävän tehokkaasti, pienikin. Meillä pääsääntöisesti vallitsevissa olosuhteissa on iso riski että öljynjäähdyttimestä on enemmän haittaa kuin hyötyä jos se on asennettuna jatkuvaan kiertoon, siis ilman termostaattiohjausta. Öljy rupeaa helposti käymään jopa liian kylmänä jos on öljyjäähy ilman termostaattia(siis öljyn toiminnan kannalta liian kylmänä).
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Jokainen olkoon uskossaan onnellinen ;D...

Tulee vaan mieleen että jos täällä kylmässä peräpohjolassa tuskaillaan öljyjäähdyttimien tarpeessa, niin mitenköhän fillarit mahtaa toimia ollenkaan jossain Arizonan tai Nevadan aavikoiden helteessä missä näillä ilmajäähyisillä maamoottoreilla on kuitenkin ajettu jo aika paljon kauemmin kuin Suomessa on harrikoita edes nähty.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 09 heinäkuu 13, 09:53:31
ilmajäähyisillä maamoottoreilla on kuitenkin ajettu jo aika paljon kauemmin kuin Suomessa on harrikoita edes nähty.

No ei kai nyt sentään. Eikös HD ollut suomen yleisin prätkämerkki ennen edellistä jäsentenvälistä kovapanosammuntaa.

Kapteeni sika

#41
...

Jack

Juu, nää ei oo uskon asioita.

Ensimmäinen käikele mikä ruuvattiin irti Pannusta sen tultua Suomeen aikoinaan, oli öljyjäähdytin.

Laittakaa vaan niitä jäähyttimiä mopoihinne, ei oikeesti niitä tartte....samaan kastiin menee ku kromikotkat, ja antaa ruuvaajastaan ihan saman kuvan. Head of Gotka  :P

Whatever rocks your boat  ;D
Flatheads!!!

Kapteeni sika

#43
...

Titus

Olikohan toi johdattelua? ;)