Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Lauhdutin vai ei ?

Aloittaja Titus, 09 kesäkuu 11, 22:57:57

« edellinen - seuraava »

Spöke

Aikas hurjat on kierrokset satkun vauhdissa, mulla 24/47 välityksillä jenkoja satasessa on 2500.
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Kapteeni sika

Joo, pieni tarkennus kun kävin äsken kokeilemassa: 100 vauhtia niin kierroksia on noin 3300.

Toision eturattaan kokoa en muista mut kutina et se olis ollu 23. Takaratas 51! Pitäskö pudottaa heti suosista muutamaa piikkiä pienemmäksi?

Spöke

Toi on puhtaasti ajotapakysymys. Minusta jenkoja sais ajossa olla se 3000 tai yli. Ite ku tykkään ajaa 120 ja risat vauhtia tuo kierrosluku toteutuu. Mut jos sä ajat pääasiassa satkua, toi välitys on ok.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Jasu

Lainaus käyttäjältä: Kapteeni sika - 27 heinäkuu 13, 13:25:48Mikäs mun laitoksen lämpöjä sit voi niin kuumentaa kun en pääse alle 90C:n muuten kun jäähyllä. Ei pitäs olla mitään imuvuotoja ja kone käy tosi hyvin joten tuskin on sytkäkään pielessä.
Syitähän voi olla vaikka mitä. Yksi minkä huomasin, oli se että väljällä koneella ("pikkasen" vanhat männänrenkaat) öljyt lämpeni aika reippaasti parempaan verrattuna.

Ja taas kerran esimerkkinä 602cc ilmajäähy, joka edelleen "auton" keulalla...

Yli 350000km ajettu kone, lämmönmittaus sekä öljytilasta että kannesta. Väljä kone lämmitti öljyt helposti yli 120 asteeseen, kansien sinnitellessä alle 60 asteisina, tiiviimmillä renkailla öljyjä ei tahtonut saada edes 80 asteeseen, kansien lämmön ollessa sadan pinnassa. Muut asetuksen tasan samat, moottorinohjausta myöten.

Ja kohta taas joku älähtää ettei autossa oleva moottori ole sama kuin prätkässä... ;D

Vaan tässä mielestäni on vähän sama juttu kuin esim yleisesti moottorinosien kohdalla, on tullut sellaisiakin varaosakauppiaita vastaan mitkä eivät "suostuneet" myymään auton osia kun mainitsin niiden menevän moottoripyörään, selityksenä oli "ei auton osat voi toimia moottoripyörässä"...

Kapteeni sika

#64
Lainaus käyttäjältä: Spöke - 28 heinäkuu 13, 11:13:33
Toi on puhtaasti ajotapakysymys. Minusta jenkoja sais ajossa olla se 3000 tai yli. Ite ku tykkään ajaa 120 ja risat vauhtia tuo kierrosluku toteutuu. Mut jos sä ajat pääasiassa satkua, toi välitys on ok.
-Spöke-

Tänks, olkoot toistaiseksi siinä. Aika satunnaisesti ne nopeudet satkusta ylittyy vaikka koneen äänet kuulostaa hyvältä kovemmissakin kyydeissä/kierroksissa. Mä oon semmonen paskahousu et meen rajotusten mukaan, pääsääntöisesti.

Ei ole väljä kone ja aika kuumakalle se on aina ollut (niinku mäki) mut tänä kesänä vasta mittaillu lämpöjä.  Mut ei se kuitenkaan kuumaa hohkaa sen kummemmin. Eli mahtaako siinä vikaa ollakaan.


masa

LainaaAikas hurjat on kierrokset satkun vauhdissa, mulla 24/47 välityksillä jenkoja satasessa on 2500.
mulla 25/49 taitaa olla aikalailla samat kiekat satkun vauhdissa ku Spökellä ,tosin yli satasen tuuli rupee tekeen ajosta aika haastavaa,tosin 120:ä menee jos ei kaameeta vasta tai sivutuulta.

Kapteeni sika

Nyt on 23/47. Kiepit putos satkun vauhdeissa kolmentonnin korville, ehkä vähän alle. Paljon mukavampi ajaa konetiellä ja hyvin toimii kaupungissakin. Öljy kiertää vieläkin jäähylle eli yli 80 asteen menee, ja pitääkin mennä. Noin kymmenen kilsan taajamapapatuksen jälkeen öljy ei vielä jäähyllä kierrä.

Mittasin puristukset eilen ajon jälkeen ja molemmissa sylintereissä tasan 11kg/cm2, tulpat kahvin ruskeat ja ohut musta noki tulpan kierreosan päässä.

Mut 20w-60 Redlineä kuluu snadisti, parilla tonnilla ehkä pari-kolme desiä. En ole huomannut että savuttaisi missään tilanteessa. Vähän kait pitää kuluakin mut ennen kansiremppaa, hoonausta, rengastusta ei vienyt juuri mitään, tosin öljy oli toisenmerkkistä ja mineraalia. Niin ja vaihtoväli oli kolmisen tonnia.

Kapteeni sika

...niin ja kuulimpana käy kun matkanopeuden kierroksia pudotti.

Kapteeni sika

Kun sattui laserlämpömittari kätösiin niin mittailin vähän kuuman koneen pintalämpöjäkin:  Sylinterien alalaipasta molemmissa noin 100C, kannet 120-130C mittauskohdasta riippuen. Öljypumppu noin 70C.  Öljyjäähyllä öljyt max 92C, ilman sitä ne tais olla max 117C.

Ja sit pikporesovelin vastaavia: sylinterien alareunasta noin 140-150C, kannet 170-180C... ja täsä ei kuulemma öljynlämmöt nouse yli 90C:n. Hmmmm....

Eiköhän lämpömttaukset ollu mun kohdalta tässä. ;)