Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Lauhdutin vai ei ?

Aloittaja Titus, 09 kesäkuu 11, 22:57:57

« edellinen - seuraava »

Titus

No nii , nyt on ajeltu +30 lämmöissä ilman lauhdutinta motaria +120km/h 40km.lenkki Sitten mutkateitä hiljaa ja kovempaa  ja sitte kaupungin ruuhkaa milloin rupes sauhuttaa tyhjäkäynnillä.
öljynlämpötilassa eroa +5-10c. Tänään lauhdutin takaisin ja samanlaista reipastakin luukutusta+ samat sauhut tyhjäkäynnillä taas pysähtyessä . 30 minsaa lepoa ja tupakkia ni ei yhtään sauhuttele. On tää kyllä henkimaailman juttua taas ton savuttelun kanssa kun ajaessa ei sitten pätkääkään .Täytyy myöntää ettei tuolla lauhduttimella taida oikein tarvetta olla. Öljyä oli  mittatikun ylärajaan asti ja on edelleen.No tulipahan testattua ihan ittekin.

Kihveli

Se ei toi öljynjäähdytin oikein tahdo toimia jos ei o ajoviimaa, silloin sen vaikutus kai lämpöihin saattaa olla jopa enemmänkin niitä nostava kuin laskeva. Öljynlauhduttimia kai näihin pulttilinkoihin on vähemmän asennettu  ;D
Ohittaminen kannattaa aina

Titus

Mun pyörässä se oli jo valmiina ostaessa.Viime kesänä näin yhdessä sivuvaunulla varustetussa sitten ihan helvetin suurikokoisen.Eipä tuota kaupunkiajoa niin hirveesti tule muutenkaan että siitä suoranaista haittaakaan olisi ollut.Poistan sen kyllä omasta.

Hemuli

Kihveli viittaa tähän ikuiseen "lauhdutin/jäähdytin" -termistön käyttöön. Teknisesti lauhdutin on laite jossa kaasuuntunut aine muutetaan takaisin nesteeksi, jäähdytin taas härveli joka vaan jäähdyttää sen läpi kulkevan nesteen. Kaikki kuitenkin puhuvat lauhduttimesta vaikka näissä härveleissä onneksi öljy ei ihan kaasuuntumiseen asti kuumene.

No joo, se viisastelusta. Joskus tuli noita jäähdyttimiä käytettyä ja vakio öljytilavuuksilla niistä ei juuri hyötyä ole. Yhdessä softailissa oli oikein termostaatti ennen jäähyä, oliko nyt suunniteltu aukeamaan 90 asteessa tai jotain sinne päin. Pistinpä sitten kerran termarin kylkeen tarran joka mittaa lämpöjä (käytetään mm. Catin koneissa) vain todetakseni että ei se ollut auennut kertaakaan kesän aikana. Siispä turha letkuhässäkkä pois.

Toisaalta, nykyinen bigbore-Buelli vaatii jäähyn koska öljytilavuus on ainoastaan alle kaksi  litraa ja iso kone tekee kovasti lämpöä. Tosin siinäkin mulla on manuaaliventtiili josta kennon voi kytkeä pois kierrosta ja öljy kiertää suoraan säiliöön. Rautapää tuntuu myös käyvän sen verran kuumana - eikä sielläkään öljyä kuin 2,5 litraa - että pieni jäähy on tarpeen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Titus

Koitan pitää sen öljypinnan ylärajassa.Silloinhan siel on jotain 3,7 l.35 kilsan maantielenkin jälkeen paine 10 psi tyhjäkäynnillä ,sen jälkeen kaupunkia 30 minsaa öljy 90c . Jotenki tekis mieli koittaa tota red lineä jollei rupeis käryyn niin helposti. Ei viittis purkaakaan kun muuten laulaa tosi upeesti.Mulla kun oli öljyä tankissa  jotain 2,5 litraa rapisteli kyllä aika äänekkäästi etupytyn yläkerta.Kyllä se tyhjäkäyntisavuttelun syykin vielä löytyy sitten aikanaan. Nyt kyllä ajelen , ropaan sit talvella.

filtteri

tuo buellin alle 2lit öljy tilavuus kuullostaa oudolta,omaan lorautan liki 3lit onko s1 öljysäiliö pienempi kun s3:mosessa?

Hemuli

Näin se on, S1 tehtaan manuaali antaa öljytilavuudeksi 2 qt. eli noin 1,8 litraa. Senpä takia niihin tehtiin aikoinaan alumiinista isompia öljysäiliöitä ja jäähdyttimen lisäksi pakollinen varuste on mahdollisimman suuri öljyfiltteri. Hyvin tuollakin pärjää kun muistaa käyttää hyvälaatuisia öljyjä ja vaihtaa ne tarpeeksi usein.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

SOHVELI-76

 Hemuli, mistäs hommasit noita tarralämpömittareita? olis eduksi tuossa metsä/talvi pyörässä ja jos halpaa huvia niin voihan niitä lätkiä vaikka joka laitteeseen..
0405691644

Hemuli

Kaveri käytti niitä duunissa - ei ne varsinaisia lämpömittareita olleet, väri muuttui pysyvästi lämpötilan mukaan. Toisin sanoen niistä näki korkeimman saavutetun lämpötilan. Caterpillar niissä luki.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

SOHVELI-76

 OK. Joskus niitä sai jostain -mutta mistä- 3 kpl. alta parin kympin ja ihan pyöräkäyttöön...
0405691644

ma^ko

[öfftoopi]
Lauhduttimen ero jäähdyttimeen on myös se, että sen höyryyntyneen/kaasuuntuneen lämpö siirretään toiseen virtaavaan nesteeseen, eli makeavesijäähdytteisen venekoneen lämmönvaihtimesta tulee lauhdutin kun kone keittää.
[/öfftoopi]

Ölppäkuuleri oli liki jokaises jenkkituonti pyöräs '80/90-luvulla ja tuskin siitä missään olosuhteissa hirveesti haittaa on, en mä ainakaan niin isoa ole tavannut et se maamoottorin öljynkierto/lämmöntuotto suhteella saisi öljyt liian kylminä käymään. Tarpeellisuus ja hyödyllisyys on kyllä vähintäinkin kyseenalaista jos öljytilavuus vehkeessä on normaali.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

JPP

Softailissa (EVO) alkuperäinen 1.9 litran öljytilavuus. Öljyn lämmöt pysynyt helteilläkin alle 80 asteessa, eikä kone "kilise" sammutuksen jälkeen, kuten jotku lämpimänä käyvät koneet.

Hemuli

Mako, jäähdyttimen haitat tulee esiin kylmällä koneella ajettaessa - kestää huomattavasti kauemmin että moottori saavuttaa optimikäyntilämpötilan.

JPP - missä softailissa on _vakiona_ alle kahden litran öljytilavuus?
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 11 kesäkuu 11, 11:17:27
Mako, jäähdyttimen haitat tulee esiin kylmällä koneella ajettaessa - kestää huomattavasti kauemmin että moottori saavuttaa optimikäyntilämpötilan.

Periaatteessa, vaan en käytännössä ole kyllä havainnut mitään merkitykellistä eroa. Eipä noi noissa olevat kuulerit yleensä kovasti edes kummallista jäähdytyskapasiteettia omaa. Joskus vaan nimittäin kuitenkin tullut ajettua samaa fillaria ensin kuulerillisena ja sittemmin ilman, ei siinä normaaleissa lämpötiloissa joissa prätkäl viitsii ajaa  ole mitään oleellista eroa onko se pari rivinen kuuleri vaiko eikö.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

JPP

Lainaamissä softailissa on _vakiona_ alle kahden litran öljytilavuus?

FXSTS -89. Ohjekirja sanoo jotain 1.95 litraa, mut pikkasen jää aina letkuihin, joten öljynvaihdossa menee vähän vähemmän. Öljynvaihdot oon suorittanut 1-1,5tkm välein vähien ajelujen takia.