Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa

Aloittaja Spöke, 05 helmikuu 11, 19:59:31

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Long John Stroker

Hemuli

Mitäs olet T mieltä reaktiotangon pituudesta, päteekö tuossa sama kuin tavan springerissä - linkun akselin ja etuakselin välinen mitta? Jää meinaan aika lyhkäiseksi. Kulma tietysti on hyvä olla sama kuin rockerissa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 07 helmikuu 11, 15:22:29
Mitäs olet T mieltä reaktiotangon pituudesta, päteekö tuossa sama kuin tavan springerissä - linkun akselin ja etuakselin välinen mitta? Jää meinaan aika lyhkäiseksi. Kulma tietysti on hyvä olla sama kuin rockerissa.

Siis ei mitenkään mahdollista leaferissa laittaa rockerin ja reaktiotangon suuntaa samaksi, joustossa liike on eri suuntaan! (tai siis voi ne "levossa" olla samansuuntaiset)
Katotaan, saanko tuohon etupuolelle tehtyä tilaa. Tai miksen sais.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Tuusulan T-Bone

#18
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 07 helmikuu 11, 15:22:29
Mitäs olet T mieltä reaktiotangon pituudesta, päteekö tuossa sama kuin tavan springerissä - linkun akselin ja etuakselin välinen mitta? Jää meinaan aika lyhkäiseksi. Kulma tietysti on hyvä olla sama kuin rockerissa.

*PASKAPUHE ALKAA*Ei päde, vaan leaferissa linkun keskimmäisen ja etummaisen reiän välinen mitta (samoin kuin kulma) on oikea.*PASKAPUHE LOPPUU*

Leaferissahan toi linkku on ikään kuin keinulauta: kun etummainen reikä nousee, takimmainen laskee. Springerissä taas kaksi etummaista reikää nousee, mutta takimmainen pysyy paikoillaan, kun keula joustaa. Mun nähdäkseni tossa KIWI:n keulassa ollaan hyvinkin alueella.



Mä äänestän edelleen rumpujarrun puolesta. Sopis tyyliinkin kuin lyhkänen kakkoseen, vai miten se sananlasku nyt menikään... :D
Long John Stroker

Jack

Kiwin sivuilla on oikeen galleria noista keuloista. Ehkä niistä kuvist ajostain sekiää hieman enemmän.
Uskoisin että Mr Kiwi, Mike Thomas tietää aika tarkkaan mitä tekee...
Flatheads!!!

Spöke

On vain kaksi tapaa harrast...
Oikea& väärä
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Spöke

Versio 1.1 valmiina, huomenna vuorossa 1.2. Siirrän tuon reaktiotangon tuosta satulan päältä tuonne leaferin jalkojen taakse piiloon. Satulan tukirautaan korvake ja takajalkaan toinen. Saa nuo rumat kötöstykset pois. Ollaanko "alueella"?
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Tuusulan T-Bone

On tää saatana kova nassu, parissa tunnissa ehtii värkätä uudet jutut ja vielä linkittää ne tänne. Suspektia... ;D

Mutjoo, ollaan alueella. Tota 1.2 versiota pitää ens yönä vielä miettiä tosin.
Long John Stroker

Spöke

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 07 helmikuu 11, 20:02:23
On tää saatana kova nassu, parissa tunnissa ehtii värkätä uudet jutut ja vielä linkittää ne tänne. Suspektia... ;D
Ekkaisä T kuvittele, että mä tuohon käytin koko ton väliajan? Kannoin puut, laitoin keskuslämmityskattilaan tulet ja...ei oo häpee olla ripee. Siinä ajassa kun te tuumatte, mä ehdin tekeen jo pari suttajasekundaakin.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 07 helmikuu 11, 21:15:30
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 07 helmikuu 11, 20:02:23
On tää saatana kova nassu, parissa tunnissa ehtii värkätä uudet jutut ja vielä linkittää ne tänne. Suspektia... ;D
Ekkaisä T kuvittele, että mä tuohon käytin koko ton väliajan? Kannoin puut, laitoin keskuslämmityskattilaan tulet ja...ei oo häpee olla ripee. Siinä ajassa kun te tuumatte, mä ehdin tekeen jo pari suttajasekundaakin.
-Spöke-

No eeeennnhän ny toki. Noin vertailun vuoksi: havaittuani perseelleen menneen kötöstyksen oisin itte juonu aluksi pari päivää viinaa, sitten miettiny muutaman yön sitä mikä meni pieleen, ärsyyntyny, juonu pari päivää viinaa, muutama tunti kankkusta ja sitten uusi kötöstys.
Long John Stroker

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 07 helmikuu 11, 15:35:44
Ei päde, vaan leaferissa linkun keskimmäisen ja etummaisen reiän välinen mitta (samoin kuin kulma) on oikea. Leaferissahan toi linkku on ikään kuin keinulauta: kun etummainen reikä nousee, takimmainen laskee. Springerissä taas kaksi etummaista reikää nousee, mutta takimmainen pysyy paikoillaan, kun keula joustaa. Mun nähdäkseni tossa KIWI:n keulassa ollaan hyvinkin alueella.

Leaferikö on lehtijousikeula? Ok, sillä mennään. Mikäli ymmärsin T-bonen selitystä, oon eri mieltä.
Se kuinka pitkä on matka linkun keskimmäisestä reiästä (nivelpiste) etummaiseen, ei oo mitään merkitystä jousitusgeometrian kannalta. Ainut mihin se vaikuttaa on jousituksen jäykkyyteen ja reagointinopeuteen, ym. Se mikä vaikuttaa renkaanliikkeeseen ja myös jarrun toimintaan, on nivelpisteen ja takimmaisen reiän, eli etuakselin, etäisyys toisistaan ja kulma.

Keula toimisi samallalailla, vaikka nivelpiste ja etummaisen reiän etäisyys olisi puolimetriä ja suunta pystysuoraan ylöspäin ja lehdenpäässä oleva haarukka vaakaan lamppua kohti ja lehti pystyssä lampunpaikalla. Jos meni jakeluun.
Kas kun muuten sellasta ei näkyny. Sehän vois olla kierrejousikin.

Eli kyllä mun mielestä ton leaferin jarrun reaktiotanko pitään olla jotakuinkin saman mittainen kun etäisyys nivelpisteestä etuakselille tai vähän pidempi. Ja kulma sama, mutta miinusmerkkinen.
Eli etummainen kiinnityspiste alempana kuin takimmainen, kun jarru on keulaputkien etupuolella.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 08 helmikuu 11, 09:14:18
Eli kyllä mun mielestä ton leaferin jarrun reaktiotanko pitään olla jotakuinkin saman mittainen kun etäisyys nivelpisteestä etuakselille tai vähän pidempi. Ja kulma sama, mutta miinusmerkkinen.
Eli etummainen kiinnityspiste alempana kuin takimmainen, kun jarru on keulaputkien etupuolella.

Juuh, näinpä se taitaa olla. Mietiskelin liikaa springeriä noissa edellisissä jorinoissa, jolloin pääsi unohtumaan, että leaferissakin jarrusatulan toinen tukipiste on etuakseli. Kun keula joustaa, satulan pitää päästä liikkumaan samanlaisen ympyrän kehää kuin etuakselin.

Johtopäätös: unohdetaan noi edelliset jorinat ja mietitään uudestaan. Saikulla kun on aikaa, niin vois koettaa vaikka piirustaa kuvan.
Long John Stroker

Tuusulan T-Bone

#27
No nyt. Ylläolevat mun löpinät ovat siis aivopieruja, joihin ei sovi luottaa. Mutta sainpas Hessunkin kiinni ajatusvihreestä... ;) Ne kulmat muuttuu, kun keula joustaa. Tämä kuva esittää tilannetta, jossa jousituksen liikerata on tasan puolessa välissä:



Got it?
Long John Stroker

Hessu

En myönnä vielä. Toi kuva on väärin piirretty. Pisteessä c pitäisi olla jarrulaikan ja siis renkaan keskiö. Tossa on jousitettu ainoastaa jarrupuristaja. Nyt sinne pehkuihin goisaa. Sit kun oot kondiksessa, voidaan kinaa...
Mutta kun sen muutat, ja oot vielä samaa mieltä, selitän sitten korjatusta kuvasta.

Tuusulan T-Bone

#29
Jeps, oli vieläkin pikku "fiba". Mut oot väärässä silti noissa kulmissa. Pisteet b ja c liikkuvat ympyrän kehän eri puolilla, mistä seuraa, että kulmat alfa ja beta muuttuvat eri tavoin kun jousitus toimii. Siksi pitää hakea "skaala", jossa homma fudaa, ja tän "skaalan" keskipiste on jousituksen liikeradan keskipiste (mikä on siis eri kuin se kohta, jossa jousitus on "lepotilassa". Ja skaalan keskipisteessä kulmat alfa ja beta ovat samat.

Korjasin sen kuvan.
Long John Stroker