Finnbikers

  • 30 Toukokuu 2020, 18:50:40
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa  (Luettu 47042 kertaa)

Tuusulan T-Bone

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2353
    • Bone´s home
Vs: Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #210 : 03 Maaliskuu 2011, 20:51:33 »

(Piti äkkiä käydä kuvista tarkistamassa että olihan meikäläisen alpha yli 90 astetta :D)

No mutta sullahan on semmonen popperi? Tykkäätsä Dr Pepperistä? ;)

Jarrusatulan paikan siirtyminen kehällä vaikuttaa jarrutehoon, mutta käsittääkseni niin vähän, että se ei kelpaa perusteeksi "ruåtsalaisuudelle". Satulan etäisyys etuakselistahan ei pääse muuttumaan. Tietty on mahdollista, että jarrusatulan surffatessa kehää eestaas se kolisee haarukan jalkoihin tai jotain muuta. Tämäkin mahdollisuus on kuitenkin lähinnä akateemista unelmahöttöä.
Kirjattu
"If it ain't long, it's wrong." - Sugar Bear

Lyytinen

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1040
Vs: Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #211 : 04 Maaliskuu 2011, 01:10:28 »

Elekeepäs vielä nuolasta, kun minulla on vielä laskelmat kesken :D
Kirjattu

Lyytinen

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1040
Vs: Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #212 : 04 Maaliskuu 2011, 03:12:15 »

Tässä jonkin verran kirjoittelin jo puhtaaksi noita laskelmia, niin tulipa mieleen tuo Hemulin mainitsema suositus, että sekä reaktiotangon että vipan kulmat takajalkojen suhteen pitäisi olla sama. Voin sanoa, että nämä laskelmat on aika monimutkaisia ja käppyrät suht villin näköisiä. Mutta entäpä jos lähdetäänkin tosiaan siitä, että niitten kulmien pitäisi olla samoja. Intuitio sanoisi, että silloin vipan (S) ja reaktiotangon (M) täytyy olla yhtä pitkiä, samoiten reaktiotangon etunivelen etäisyyden pyörän navasta (N) ja takanivelen etäisyys vipan takapäästä (O) pitäisi olla yhtä suuri. Nämä kun työntää tuonne laskelmiini, niin tuli melko shokeeraava tulos. Olkoon F5 reaktiotangon takajalkaan kohdistama alaspäin vetävä voima, P pyörän halkaisija, N reaktiotangon etunivelen etäisyys pyörän navasta ja F3 se jarrutusvoima. Silloin:

F5 = -1/2 * F3 * P/N * sin(2 * alpha)

Siis kaikki nuo "kriittiset" mitat M, O ja S häviää tuolloin tuosta yhtälöstä! Oikeastaan voisi sanoa, että ainoa merkittävä muuttuja tuossa on tuo kulma alpha. Eli -45 asteen (vippaa käännetään myötäpäivään kuvasta katsottuna) dive-vaikutus on voimakkaimmillaan, vaihtuu antidiveksi 0 asteen kohdalla ja antidive on voimakkaimmillaan 45 asteen kohdalla. 45 asteen keulakulmallahan se tarkoittaisi, että vippa osoittaisi suoraan alaspäin.

Sanoisinpa, ettei ne ruotsalaiset ehkä ihan hatusta ole moista keksineet :). Kannattaa kuitenkin huomata se, etteihän tämä vielä takaa, että keulan mitoitus olisi silloin "optimi" (mitä se sitten tarkoittaakaan). Se voi toki olla, mutta sitä ei olla vielä todistettu. Se on vaan noilla valinnoilla paljon helpommin laskettavissa ja sen käytös ei ole niin arvaamaton. Selvää kuitenkin lienee (ts. näin luulisin), että mittojen M ja S sekä mittojen N ja O välisten suhteen pitänee riippua jotenkin toisistaan, ettei keula käyttäydy "kaoottisesti". Veikkaisin (ihan puhtaasti hatusta), että sen suhteen mulkkaaminen siirtää jotenkin noita 45 asteen rajapyykkejä.
« Viimeksi muokattu: 04 Maaliskuu 2011, 03:32:16 kirjoittanut Lyytinen »
Kirjattu

Tuusulan T-Bone

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2353
    • Bone´s home
Vs: Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #213 : 04 Maaliskuu 2011, 08:35:45 »

Mä en nyt kyllä saanut mitään shokkia, ellei sellaiseksi lasketa ymmärtämättömyyttä. Siis laskettavissahan tuo on kaikenlaisilla reaktiotangon pituuksilla ja kulmilla, vai kuinka? Optimitoiminta on jossain määrin subjektiivinen käsite. Harrastaja joutuu kuitenkin usein pelaamaan niillä osilla, jotka näpissä sattuvat olemaan. Jos jotain ominaisuutta tahtoo tällöin muuttaa, niin todennäköisesti helpoin (ja paras) tapa on siirtää reaktiotangon kiinnityspistettä haarukassa ja muuttaa sen pituutta. Mitään kovin isoja muutoksia ei tässäkään voi suosittaa, koska se satula siirtyy silloin levyn kehällä enemmän, mistä melko varmasti seuraa jotain ylimääräisiä rasituksia jonnekin. Mutta jonkinlainen pelivara siinä mun ymmärtääkseni on ilman, että seuraa kaaos. Mitä se kaoottinen käyttäytyminen tässä oikein tarkoittaa?
Kirjattu
"If it ain't long, it's wrong." - Sugar Bear

Raimo-Raato

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 939
Vs: Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #214 : 04 Maaliskuu 2011, 16:19:00 »



Kirjattu
A.K.A. Rambe

Rezi

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1728
Vs: Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #215 : 20 Huhtikuu 2011, 22:36:56 »

Meilläkin päin on noita leafereita tekeillä. Muoti-ilmiö ;)


Kirjattu

Jack

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2022
Vs: Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #216 : 21 Huhtikuu 2011, 08:48:55 »

no jo se on vittu kun pitää inkkarin osia tunkea moisiin härräköihin.....Ostakaa oikea huimapyörä, niin ei tarvii  ;D >:( :o :(

Tarttee varmaan ostaa jawa ja alkaa duunaa sitä....
Kirjattu
Flatheads!!!

kimmo

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 459
Vs: Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #217 : 26 Huhtikuu 2011, 11:49:00 »

Jaha...."PapaRezin" nopea kamerakäsi ehti dokumentoida tekeleeni....
Spöken Leaferprojektia on ollut hienoo seurata. Tämän topicin, oman hulluuden ja Rezin yllyttämänä hylkäsin springerin bongailun tohon projektiin ja aloin vääntään putkea.... Jousi on muuten 20 luvun letukasta.
Nyt tulee taukoa tähän ja niputetaan toi taustalla häämöttävä lätyskä kesän rientoihin.
Jack.. tossa keulassa ei oo yhtään Inkkarin osaa... :D ;D....eli ei varmaan toimi ollenskaan :-\
Kirjattu

Spöke

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1856
Vs: Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #218 : 26 Huhtikuu 2011, 12:03:55 »

Tarttee varmaan ostaa jawa ja alkaa duunaa sitä....

Jawan osia vasta viljelty onkin; kaikennäköisiä stereoperiä, teleskooppihaarukoita...
-Spöke-
Kirjattu
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

jesse

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 378
Vs: Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #219 : 05 Lokakuu 2012, 10:32:03 »

törmäsin netissä melko erikoiseen vekottimeen  ;D
en osaa tuosta pelkkää kuvaa kaapata tähän suoraan???
http://www.nettimoto.com/harley-davidson/softail/1364757

mietin lähinnä keulan toimivuutta ja tuon etuakselin paikkaa?
Kirjattu
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

Kiwi

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1326
  • Custom Farm Motorcycles
    • Tuurin Asema
Vs: Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #220 : 05 Lokakuu 2012, 10:51:59 »

törmäsin netissä melko erikoiseen vekottimeen  ;D
en osaa tuosta pelkkää kuvaa kaapata tähän suoraan???
http://www.nettimoto.com/harley-davidson/softail/1364757

mietin lähinnä keulan toimivuutta ja tuon etuakselin paikkaa?

Muutenkin näyttää erittäin ajettavalta...
Kirjattu

Hemuli

  • Administrator
  • ******
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7348
  • C.T.F.S.
    • Aliens Mc
Vs: Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #221 : 05 Lokakuu 2012, 10:52:54 »

Kun jarru on kiinnitetty haarukkaan joka liikkuu yhdessä etuakselin kanssa, se ei vaikuta keulan toimivuuteen mitenkään. Toivottavasti vaan etummainen haarukka on riittävän tukevaa tavaraa että se kestää jarrun kuorman. Näinhän ei ole esim. kaupallisesti myytävissä springerkeuloissa.
Kirjattu
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957