Finnbikers

  • 07 Heinäkuu 2020, 14:46:36
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa  (Luettu 48231 kertaa)

Spöke

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1856
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« : 05 Helmikuu 2011, 19:59:31 »

Vitun jarrut! Onks pakko jos ei tahdo?
No, tein sorvilla jyrsimällä yläkiinnikkeen brembon satulaan, johon porasin reiän ja M12 jengan.
Tuttua sorvijyrsimistä (Samalla Hemulin jyrsinhommiin vihreänä kateudesta...)



Kasimillisestä rosterilatasta ruma brembonkannake, johon alapäähän laakerointi akseliholkille. Tilaa ruhtinaalliset kymmenen milliä. Kuka käski tehdä noin kapean leaferin? Tyhmä:



Näiden seurauksena tän illan tulos tossa. Vaikka välys on minimoitu, pääsee sivusuunnassa liikkuun. Miten noissa springereissä noi systeemit on saatu tukeviksi?



« Viimeksi muokattu: 05 Helmikuu 2011, 21:23:54 kirjoittanut Spöke »
Kirjattu
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Don Quijote

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 869
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #1 : 05 Helmikuu 2011, 23:50:13 »

Ei se pieni sivusuuntainen liike käytännössä mitään haittaa, korkeintaan pitää pientä helinää ajaessa. Jarrutustehoon tuskin vaikuttaa mitenkään heikentävästi, ikäänkuin semi-kelluva jarrusatulahan tuo on.
Kirjattu
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Spöke

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1856
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #2 : 06 Helmikuu 2011, 09:19:29 »

Ei se pieni sivusuuntainen liike käytännössä mitään haittaa, korkeintaan pitää pientä helinää ajaessa. Jarrutustehoon tuskin vaikuttaa mitenkään heikentävästi, ikäänkuin semi-kelluva jarrusatulahan tuo on.
No hemmetti, saletisti natsaa ja etujarru on ihan guudbai. Takajarrun kimppuun siis...
-Spöke-
Kirjattu
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Smokie

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 969
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #3 : 06 Helmikuu 2011, 09:49:32 »

Tuo varmaan selviää vasta käytännössä. Helposti käy niin että jarru helistelee palat kauemmas levystä ja voi joutua jopa pumppaamaan kahvaa ennenkuin jarruttaa. Lievempi vaihtoehto on että kahva menee melkein pohjaan niinkuin mulla oli. Vihasin sitä sydämeni pohjasta :(
Kirjattu

j

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 177
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #4 : 06 Helmikuu 2011, 10:10:57 »

Moro!

Kyllä ne heitot saattaa aiheuttaa ärsyttävää epätarkkuutta jarrutustapahtumaan. Ite ymppäsin aikoinaan jonkun japaninkyykyn jarrut järnhästeniin ja kauheat oli; onneksi ei tarvinnu alkaa korjaamaan kun nekin suli...
Parasta on vaan tehdä justiinsa, jos meinaa ettei suututa / pelota aina kahvaa painaessa. Osiin kohdistuu aikamoisia kuormia; harvemmin kai niitä liian jämeriksi tai hyviksi tehdään. Paitti tietenkin harrikan tehtaalla.

j
Kirjattu

Spöke

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1856
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #5 : 06 Helmikuu 2011, 10:50:27 »

No nyt loppuu järki. Toi pronssihela satulan raudan alapäässä on 8mm leveä ja protsattu satkun välyksellä akseliholkkiin, jossa on olkapää rajoittamaan liikettä napaan päin. Ulkopuolella liikettä haarukaan päin rajoittaa 2mm leveä rosteriprikka. Kaikki tila on siis käytössä.
Mitenkäs tuon toisella tavalla toteuttaisi? Satulahan on lisäksi uiva kannakeeseen kahden liukutapin varassa, sitä liikettä ei voi/pidä rajoitta, lakkaa koko höskä toimimasta. Pitäis olla vanhempi pyörä, riittäisi pelkkä takajarru, suola-aavikollahan on piiiitkät matkat jarrutella...
-Spöke-
Kirjattu
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Don Quijote

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 869
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #6 : 06 Helmikuu 2011, 11:38:12 »

Hyviä pointteja tuli tuossa yllä. Nyt onkin kysymys, kuin suuri se liike on? Muutama milli ei suurella todennäköisyydellä aiheuta ongelmia. Itselläni oli aikanaan springerissä vastaavantyyppinen systeemi, Tokicon 4-mäntäinen satula itsetehdyssä kiinnikkeessä (ruma kuin perkele). Kyllä siinä klappia oli mutta jarrutusteho riitti helposti eturenkaan lukitsemiseen ajonopeuksista. Löytyi jopa kuva virityksestä...  :-[ :-[
Kirjattu
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Tuusulan T-Bone

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2360
    • Bone´s home
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #7 : 06 Helmikuu 2011, 11:54:11 »

No nyt loppuu järki. Toi pronssihela satulan raudan alapäässä on 8mm leveä ja protsattu satkun välyksellä akseliholkkiin, jossa on olkapää rajoittamaan liikettä napaan päin. Ulkopuolella liikettä haarukaan päin rajoittaa 2mm leveä rosteriprikka. Kaikki tila on siis käytössä.
Mitenkäs tuon toisella tavalla toteuttaisi? Satulahan on lisäksi uiva kannakeeseen kahden liukutapin varassa, sitä liikettä ei voi/pidä rajoitta, lakkaa koko höskä toimimasta. Pitäis olla vanhempi pyörä, riittäisi pelkkä takajarru, suola-aavikollahan on piiiitkät matkat jarrutella...
-Spöke-

Kyllä se justiin noin on risukeulassa yleensäkin toteutettu. Ainoa ero on, että pronssihela on tavallisesti leveämpi, mutkun sulleiootilaa... Haittaako se klappi, paha sanoa. Kokeilet sitten kevväämmällä.

Kun kokeilet, niin varovaisesti. Nyt tossa käypi niin, että jarruvoima painaa tota reaktiotankoa kasaan. Oon nähnyt hajonneen useampia risukeuloja vastaavalla tuennalla.

Suola-aavikko on hyvä mesta. Ei tartte jarruja ollenkaan. Tohon väännät vielä rosterista sellasen sikarinmuotosen kokokatteen pyrstöllä niin avot... ;)
Kirjattu
"If it ain't long, it's wrong." - Sugar Bear

rodchop

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1292
  • HFFH
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #8 : 06 Helmikuu 2011, 12:24:08 »

Kokemuksesta tiedän ettei toi pikku klappi kyllä mitään haittaa. Jos muuten jarru suhteet kuosissa.
Eks ne kaikki  jonkin verran klappaa ::)

Onko sulla tuo olake tarpeeksi korkea ? Jos sitä kasvatat saat lisää tuenta pintaa.
Itse tehnyt siten että sivuilla teflon  pinnotteiset liukulaakeri prikat niitä olakkeita vasten, taikka laipalliset liukulaakerit, joka tapauksessa 2kpl olakkeellisia holkkeja + pieni päittäis välys.
mieti tosiaan tuo R-tangon kulma & kestävyys.
Hyvä tosta tulee...

Kuis sä muuten menit tuon jarrun paraati puolelle laittamaan ?
Kirjattu
HOG Forever Forever HOG

Hessu

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 891
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #9 : 07 Helmikuu 2011, 07:49:09 »

Kokemuksesta tiedän että klappi haittaa helvetisti ja snadi klappi on muutaman tuhannen kilsan jälkeen buli klappi. Ja sit se vasta haittaakin.

Riippuu tietenkin paljon ajotavasta. Jos tsykällä jammailee, huonollakin jarrulla pärjää. Mutta jos yrittää ajaa moottoripyörämäisesti, niin parista kahvan pumppauksesta ennen jarrutusta tulee ainakin mun makuun liikaa viivettä.
 
Molemmanpuolisilla männillä olevan puristajan saa toimimaan paremmin. Parhaiten toimivan jarrun springeriin tai tollaseen lehtijousikeulaan saa tehokkaasta rumpujarrusta. Mä laitoin viidentoista vuoden kokeilujen jälkeen rystyyn Trumpan huonoksi haukutun Conical hubin. Pelaa mun kaikista kokeiluista parhaiten.
T- bone tossa jo toteskin. Toi reaktiotanko on vaarallisen väärin.
Kirjattu

Tuusulan T-Bone

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2360
    • Bone´s home
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #10 : 07 Helmikuu 2011, 08:45:39 »

Parhaiten toimivan jarrun springeriin tai tollaseen lehtijousikeulaan saa tehokkaasta rumpujarrusta. Mä laitoin viidentoista vuoden kokeilujen jälkeen rystyyn Trumpan huonoksi haukutun Conical hubin. Pelaa mun kaikista kokeiluista parhaiten.

Funtsin viime yönä, että miten tollaseen keulaan pitäis jarru laittaa, että olis hyvä. Mutta sieltähän se tuli!

Paa Spöke siihen rumpujarru. Jos rumpujarru on teknisesti kondiksessa, se on enemmän kuin riittävän hyvä tollaseen pyörään. Sen saat myös tuettua siististi ja toimivalla tavalla!
Kirjattu
"If it ain't long, it's wrong." - Sugar Bear

Spöke

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1856
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #11 : 07 Helmikuu 2011, 14:57:36 »

Toi reaktiotanko on vaarallisen väärin.
Apua! On se hyvä että tulee laitettua noita fotoja näkösällekin, niin mokat huomataan ajoissa, eikä mullan alla...! Tuon satulan mä nyt siihen laitan, kun tuli hankittua pääsylinterikin.
Auttakaa tyhmää, miten leaferin reaktiotanko pitää olla? Kyllä mä tiedän miten se on springereissä, mut näissä kun linkut menee vähän eri suuntiin.  Etupuolelles sijoitettuna olisi reaktiotankoon veto, niinkuin pitäisikin, mutta liike menee eri suuntaan joustossa alalinkun kanssa. Oon mää tyhymä ???

-Spöke-
Kirjattu
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Spöke

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1856
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #12 : 07 Helmikuu 2011, 15:06:11 »

Onko toi nyt sit oikein??
Kirjattu
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Hemuli

  • Administrator
  • ******
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7360
  • C.T.F.S.
    • Aliens Mc
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #13 : 07 Helmikuu 2011, 15:14:34 »

Olishan se huomattavasti lujempi jos reaktiotankoon kohdistuisi työnnön sijaan veto. Satulahan voi olla tuossa mihin olet sen laittanut mutta brackettia pitäisi muokata sen verran että reaktiotangon kiinnitys tulisi haarukan etupuolelle.

Hessu tätä joskus selitti hyvin järkeenkäyvällä tavalla. Ota pätkä lattaa ja laita se ruuvipenkkiin pitkittäin päistään kiinni. Lähde pyörittämään leukoja kiinni päin ja kas - ei vaadi kummoistakaan voimaa että latta taipuu luokille. Sama homma toisin päin. Kiinnitä latta saman ruuvipenkin leukoihin vaikka hitsaamalla ja lähde pyörittämään aukipäin. Taitaa hajota penkki ennen kuin latta venähtää millin osaakaan.

Eli reaktiotanko kestää huomattavasti enemmän rasitusta kun se kohdistuu siihen vetomuodossa.
Kirjattu
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Jack

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2026
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #14 : 07 Helmikuu 2011, 15:17:47 »

Näin sen tekee KIWI.

Kirjattu
Flatheads!!!