Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa

Aloittaja Spöke, 05 helmikuu 11, 19:59:31

« edellinen - seuraava »

Hessu

Mulla ei ainakaan näy korjattua kuvaa. Siis jarrulaikan keskiö on pisteessä c.

Tuusulan T-Bone

Näkyykö kellään muulla? Mulla se näkyy oikeen...
Long John Stroker

Jack

Flatheads!!!

Joksa

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 08 helmikuu 11, 13:39:31
Ja skaalan keskipisteessä kulmat alfa ja beta ovat samat.

Jotenkin linkusto, jossa  ab == cd ja ad == bc, tuntuisi hyvältä lähestymistavalta.

Don Quijote

AC/DC toimii ja sen ymmärtää, muuten alkaa päätä särkeä näistä teidän teorioista  ;D Onneksi tuli omaan laitettua pumppukeula... ::)
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Tuusulan T-Bone

Long John Stroker

Spöke

Kuva on kiva !Mutta olennaisinta mielestäni on voimien jakautuminen vektoreina, kun jarrutustilanteessa keula painuu jousitetun massan painosta alas, jolloin satula liikku ylös suhteessa keulaputkiin. Tällöin reaktiotangon kulma muuttuu.
TÄMÄ on mun mielestäni tärkeää:
*vetääkö reaktiotanko tuolloin keulaa ylös liiallisena antidive-ilmiönä (vaarrrrallinen)?
*toimiiko se neutraalisti ?
*vai lisääkö se keulan painumista kasaan?

Osaksi tämän voisi suunnitella osaksi yhtälössä on liikaa muuttujia. Asennan kuitenkin tuon tangon siten, että ei tapahdu ainakaan tuota keulan ylöspäin vetämistä, se olisi kamalaa, aivan kamalaa. ;D
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 08 helmikuu 11, 15:38:15
TÄMÄ on mun mielestäni tärkeää:
*vetääkö reaktiotanko tuolloin keulaa ylös liiallisena antidive-ilmiönä (vaarrrrallinen)?
*toimiiko se neutraalisti ?
*vai lisääkö se keulan painumista kasaan?

Excellent, man!

Reaktiotangon (ab) kulma muuttuu joustoliikkeen aikana peilikuvana suhteessa linkun (cd) kulmaan. Jos teet sen noin kuten kuvassa, jousituksen liikevaran puoleen väliin saakka tapahtuu dive. Siitä eteenpäin (keulan painuessa lisää kasaan) tapahtuu antidive. Koska sekä linkku että reaktiotanko ovat aika lyhyitä ja näin ollen koko ajan lähellä tota kuvan tilaa, asialla ei ole suuren suurta merkitystä. Pääasia on, että voima reaktiotankoon kohdistuu oikeaan suuntaan eli vetävänä, ei työntävänä.

Kumpi ompi parempi, dive vai antidive? Pitäisköhän tehdä tosta kuvasta vielä dive- ja antidive-versiot... ja bonuksena jive-versio... :P ;D

Long John Stroker

Spöke

Oli mennä tääkini ilta ihan paskan jauhamiseksi, kun lankomies kävi usuttamassa minua fiksaamaan hänen KAWASAKIAAN.
No jotain valmista sentään, jatkoin satulan kiinnitysrautaa ja lisäsin sen takareunaan kymppimillin keppiraudan, sai siihen hieman lihaa ja ulkonäköä. No joo, eihän se näy.
Tolleen:



Rälläköin entiset kötöstykset pois ja hitsasin natsan reaktiotangolle nyt siten, että parin sentin jouston jälkeen tanko on vaakasuorassa.



Nyt tanko on melkein keskilinjassa eli ei pitäisi juurikaan kammeta satulaa vinoon. Väli on ahdas, mutta kyllä noi romut sinne mahtuu. Toivottavasti takajarru on iisimpi.



-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Jake


Tuusulan T-Bone

Mä haluun koeajaa ton sitte ku on valmis. Jos totean keulan toimivaksi, rakennan +30" over leafer chopperin. :)

Tossa ei taida montaa senttiä olla joustovaraa muutenkaan?
Long John Stroker

jyrggä

Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Spöke

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 08 helmikuu 11, 20:50:42
Mä haluun koeajaa ton sitte ku on valmis. Jos totean keulan toimivaksi, rakennan +30" over leafer chopperin. :)

Tossa ei taida montaa senttiä olla joustovaraa muutenkaan?
Koeajo sovittu- vajaalla parin tuuman joustolla pitäis pärjätä. Tuosta Hessun heittämästä ideasta tuli kans ajatus pitkästä leaferista, jossa jousi olisi...enpä kerrokaan. Pituudeksi ajattelin 31" överiksi.  ;D
Huutaahan toi pyörä paljon muutakin kuin rumpujarruja, loppuu vaan resurssit. Versiossa 2.1 on brittipyörän 19" vanteet rumpuineen kummassakin päässä, nyt mennään näin.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

jesse

jotenkin pari viimeistä sivua lukiessa alkaa miettimään että onpas hankalaa harrastaa  :P
mutta todella hienoa että täällä asiallisesti "puututaan" ongelma kohtiin ennenkuin on jo tienpäällä vahinkoa tullua  ;D
varsinkin kun vielä mietitään yhdessä ja neuvotaan että miten tehdä oikein/turvallinen  8)
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Spöke - 08 helmikuu 11, 21:40:38
Versiossa 2.1 on brittipyörän 19" vanteet rumpuineen kummassakin päässä, nyt mennään näin.

Onk ne vanteet korkevakanttiset?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.