Finnbikers

  • 30 Toukokuu 2020, 18:59:10
  • Tervetuloa Vieras
Tarkempi haku  

Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Kirjoittaja Aihe: Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa  (Luettu 47043 kertaa)

Hessu

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 889
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #30 : 08 Helmikuu 2011, 14:17:24 »

Mulla ei ainakaan näy korjattua kuvaa. Siis jarrulaikan keskiö on pisteessä c.
Kirjattu

Tuusulan T-Bone

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2353
    • Bone´s home
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #31 : 08 Helmikuu 2011, 14:20:50 »

Näkyykö kellään muulla? Mulla se näkyy oikeen...
Kirjattu
"If it ain't long, it's wrong." - Sugar Bear

Jack

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2022
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #32 : 08 Helmikuu 2011, 14:24:34 »

kun päivitti sivun rupes näkymään
Kirjattu
Flatheads!!!

Joksa

  • Jr. Member
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 53
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #33 : 08 Helmikuu 2011, 15:04:11 »

Ja skaalan keskipisteessä kulmat alfa ja beta ovat samat.

Jotenkin linkusto, jossa  ab == cd ja ad == bc, tuntuisi hyvältä lähestymistavalta.
Kirjattu

Don Quijote

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 869
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #34 : 08 Helmikuu 2011, 15:18:25 »

AC/DC toimii ja sen ymmärtää, muuten alkaa päätä särkeä näistä teidän teorioista  ;D Onneksi tuli omaan laitettua pumppukeula... ::)
Kirjattu
"ainoa asia mitä ihminen on oppinut historiasta on se, ettei ihminen ole oppinut mitään historiasta.

Tuusulan T-Bone

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2353
    • Bone´s home
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #35 : 08 Helmikuu 2011, 15:26:36 »

Sitten on myös AD-HD.
Kirjattu
"If it ain't long, it's wrong." - Sugar Bear

Spöke

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1856
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #36 : 08 Helmikuu 2011, 15:38:15 »

Kuva on kiva !Mutta olennaisinta mielestäni on voimien jakautuminen vektoreina, kun jarrutustilanteessa keula painuu jousitetun massan painosta alas, jolloin satula liikku ylös suhteessa keulaputkiin. Tällöin reaktiotangon kulma muuttuu.
TÄMÄ on mun mielestäni tärkeää:
*vetääkö reaktiotanko tuolloin keulaa ylös liiallisena antidive-ilmiönä (vaarrrrallinen)?
*toimiiko se neutraalisti ?
*vai lisääkö se keulan painumista kasaan?

Osaksi tämän voisi suunnitella osaksi yhtälössä on liikaa muuttujia. Asennan kuitenkin tuon tangon siten, että ei tapahdu ainakaan tuota keulan ylöspäin vetämistä, se olisi kamalaa, aivan kamalaa. ;D
-Spöke-
Kirjattu
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Tuusulan T-Bone

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2353
    • Bone´s home
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #37 : 08 Helmikuu 2011, 16:16:13 »

TÄMÄ on mun mielestäni tärkeää:
*vetääkö reaktiotanko tuolloin keulaa ylös liiallisena antidive-ilmiönä (vaarrrrallinen)?
*toimiiko se neutraalisti ?
*vai lisääkö se keulan painumista kasaan?

Excellent, man!

Reaktiotangon (ab) kulma muuttuu joustoliikkeen aikana peilikuvana suhteessa linkun (cd) kulmaan. Jos teet sen noin kuten kuvassa, jousituksen liikevaran puoleen väliin saakka tapahtuu dive. Siitä eteenpäin (keulan painuessa lisää kasaan) tapahtuu antidive. Koska sekä linkku että reaktiotanko ovat aika lyhyitä ja näin ollen koko ajan lähellä tota kuvan tilaa, asialla ei ole suuren suurta merkitystä. Pääasia on, että voima reaktiotankoon kohdistuu oikeaan suuntaan eli vetävänä, ei työntävänä.

Kumpi ompi parempi, dive vai antidive? Pitäisköhän tehdä tosta kuvasta vielä dive- ja antidive-versiot... ja bonuksena jive-versio... :P ;D

Kirjattu
"If it ain't long, it's wrong." - Sugar Bear

Spöke

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1856
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #38 : 08 Helmikuu 2011, 20:05:51 »

Oli mennä tääkini ilta ihan paskan jauhamiseksi, kun lankomies kävi usuttamassa minua fiksaamaan hänen KAWASAKIAAN.
No jotain valmista sentään, jatkoin satulan kiinnitysrautaa ja lisäsin sen takareunaan kymppimillin keppiraudan, sai siihen hieman lihaa ja ulkonäköä. No joo, eihän se näy.
Tolleen:



Rälläköin entiset kötöstykset pois ja hitsasin natsan reaktiotangolle nyt siten, että parin sentin jouston jälkeen tanko on vaakasuorassa.



Nyt tanko on melkein keskilinjassa eli ei pitäisi juurikaan kammeta satulaa vinoon. Väli on ahdas, mutta kyllä noi romut sinne mahtuu. Toivottavasti takajarru on iisimpi.



-Spöke-
Kirjattu
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Jake

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 729
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #39 : 08 Helmikuu 2011, 20:25:03 »

Huutaako toi Brembo kiiltoa?  ;D
Kirjattu

Tuusulan T-Bone

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2353
    • Bone´s home
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #40 : 08 Helmikuu 2011, 20:50:42 »

Mä haluun koeajaa ton sitte ku on valmis. Jos totean keulan toimivaksi, rakennan +30" over leafer chopperin. :)

Tossa ei taida montaa senttiä olla joustovaraa muutenkaan?
Kirjattu
"If it ain't long, it's wrong." - Sugar Bear

jyrggä

  • Sr. Member
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 747
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #41 : 08 Helmikuu 2011, 20:51:09 »

Huutaako toi Brembo kiiltoa?  ;D

Ei, mutta tuo koko keula huutaa rumpujarrua ;)
Kirjattu
Nothing beats cubic inches...  except turbo!

Spöke

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1856
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #42 : 08 Helmikuu 2011, 21:40:38 »

Mä haluun koeajaa ton sitte ku on valmis. Jos totean keulan toimivaksi, rakennan +30" over leafer chopperin. :)

Tossa ei taida montaa senttiä olla joustovaraa muutenkaan?
Koeajo sovittu- vajaalla parin tuuman joustolla pitäis pärjätä. Tuosta Hessun heittämästä ideasta tuli kans ajatus pitkästä leaferista, jossa jousi olisi...enpä kerrokaan. Pituudeksi ajattelin 31" överiksi.  ;D
Huutaahan toi pyörä paljon muutakin kuin rumpujarruja, loppuu vaan resurssit. Versiossa 2.1 on brittipyörän 19" vanteet rumpuineen kummassakin päässä, nyt mennään näin.
-Spöke-
Kirjattu
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

jesse

  • Full Member
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 378
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #43 : 08 Helmikuu 2011, 21:41:17 »

jotenkin pari viimeistä sivua lukiessa alkaa miettimään että onpas hankalaa harrastaa  :P
mutta todella hienoa että täällä asiallisesti "puututaan" ongelma kohtiin ennenkuin on jo tienpäällä vahinkoa tullua  ;D
varsinkin kun vielä mietitään yhdessä ja neuvotaan että miten tehdä oikein/turvallinen  8)
Kirjattu
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

ma^ko

  • Hero Member
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3023
Etujarrujen geometriaa lehtijousi/springerkeulassa
« Vastaus #44 : 08 Helmikuu 2011, 21:43:52 »

Versiossa 2.1 on brittipyörän 19" vanteet rumpuineen kummassakin päässä, nyt mennään näin.

Onk ne vanteet korkevakanttiset?
Kirjattu
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.