Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

07 ja uudemman (ruisku) viritys

Aloittaja vaakko, 08 heinäkuu 15, 10:16:52

« edellinen - seuraava »

vaakko

Penkkiaika on nyt varattu juhannusviikolle. Työt meinaa haitata harrastusta tässä välillä... Tässä kerkeää vielä hyvin kikkailla autotunen kanssa ja hieroa täyskaasu-osioita kartasta vielä paremmaksi. Nyt penkitystä odotellessa nautin ajamisesta :)

vaakko

Autotunen ja karttojen ihmettelyn merkeissä on taas aikaa vietetty, toki samalla nauttien ajamisesta ja mukavista mutkapätkistä pk-seudun lähistöllä.

Yksi huomio on sellainen että VE taulujen mukaan koneen bensanhalu pienenee n. 5500rpm ja siitä ylöspäin vs. suht selkeä bensahalun kasvu pieniltä kierroksilta siihen 5000rpm saakka. Eli tuossa tapahtuu jotain mikä vaikuttaa kun muutos on kohtuu selkeä. Bensahalun kai pitäisi mieluummin kasvaa kun AFR tauluissakin siirrytään tasaisesti 13,6 -> 13,0 kohti isoja kierroksia ja kaasun asentoa.

Otos on vaan nyt aika pieni kun noita on vaikea saada autotunella kohdilleen kun nopeudet perhana kasvaa yleisillä teillä "tosilaittomiksi" niin nopeasti :)

Sen mitä itse tätä nyt tulkitsen niin esim. putki aiheuttaa syystä tai toisesta reversiota 5500rpm jälkeen jolloin labdat sanoo että bensaa liikkuu riittävästi että eipäs työnnetäkään niin paljoa lisää. Tämä tuli itselle ekana vaihtoehtona mieleen.

Toinen on että voiko johtua ettei kone saisi riittävästi ilmaa ja tällöin ei syötetä niin paljon bensaakaan?

Yksi arvaus on myös sytytystaulut eli siellä ennakko kasvaa juuri 5000->5500 siirryttäessä n. asteella. En itse juuri mitään sytytyspuolesta ymmärrä enkä ole sinne muutoksia Hammerin karttaan tehnytkään eikä autotunekaan ole tehnyt kuin marginaalisia muutoksia pienten kierrosten osalta. Eli tässä olisi viisaampien ajatukset tarpeen jos on ideoita? Tuossa vaan osuu tuo muutos juuri samaan kohtaan joten tämän suhteen heräsi itsellä mielenkiinto.

Pyörä menee huomenna penkkiin niin nähdään tarkemmin mitä koko kierrosalueella tapahtuu, mutta jos on jotain ideoita niin voisin varautua B suunnitelmalla jo ennen penkitystä kun muutoksia on kumminkin niin nopea tehdä vetojen välissäkin. Penkissä on tarkoitus kokeilla myös ilman ilmanputsaria niin tietää tuon AN:n Big Suckerin rajat. Pistän lappua tänne sitten.

vaakko

#77
No niin, ekat vedot on vedetty. Ja ekan lapun jälkeen naama viturallaan :D Tulos: 81hp/103Nm.

Ilmanputsari otettiin pois jolloin tulos 82hp/108Nm. Vääntökäyrän tasainen nousu 3000-6000rpm voi mennä yleisen vaihtelunkin piikkiin mutta kohtuu selkeältä tuo näyttäisi että ainakin hiukan putsari rajoittaa jo noilla tehoilla.

Ilmanputsari takas paikoilleen ja bonusvetona putkesta huilu ja pääty kokonaan pois. Nyt alko hiukan tapahtuun 5000rpm jälkeen eli tuloksena 96hp/105Nm.

Positiivista on se että potentiaalia parempaan on reilusti ja tämäkin on tuntunut jo tehokkaalta :) Yllätys oli että säädöt on täyskaasulla varsin viturallaan eli Target Tunekaan ei kerkeä täysin mukaan eli manuaalista karttasäätöä on tiedossa mutta nyt kun on dataa niin se onnistuu. Ns. normiajomoodissahan Target Tune on pelannut hienosti, mutta täyskaasulla kartat on sen verran pielessä ettei tuokaan pysy perässä. Pitää opetella käyttämään loggausta ja sitten sen perusteella tekee manuaalisesti muutokset ja unohtaa autotunen hetkeksi jos sitä kautta pääsisi nopeammin maaliin.

Ei lähdetty kaikkia versioita testaamaan tai säätämään karttoja kun huilu selvästi hankaa reilusti vastaan ja Nessin ilmanputsarikaan ei täysiä pisteitä saa. Hammerilta lähtee Crush-mallin ilmanputsari tilaukseen niin on täysi varmuus että se ei rajoitteena toimi ja putken osalta otetaan huilunrakennustalkoot vielä kesän aikana ja lähdetään varioimaan eri versioita.

Sellaisen setin testaan, että otan katkaistun orkkishuilun, säädän karttoja manuaalisesti ja käyn ottamassa vedon niin näkee onko muutokset oletettuja. Sen jälkeen sitten isommin uuden huilun kimppuun. 100hp on saatava rikki ;D

Kuvat:
- dynovedot: tässä on ilmanputsari pois huilu kiinni (82/108) JA ilmanputsari kiinni huilu pois (96/105)
- 1250_perustavoite: tässä on oranssilla piirretty "tavoitekäppyrä" mitä suuri osa tämän tyyppisistä 1250 seteistä noudattaa
- afr:iä kun kattoo niin 3000rpm jälkeen enemmän hehtaarilla oleva käyrä on "ilmanputsari pois huilu kiinni" versio

Jack

Nyt sit joku kertoo verrokiks mitä saadaan aikaan pelkillä hengitysmuutoksilla? Kiitos. (oletuksena että vehje on säädetty)

Kiitos.
Flatheads!!!

vaakko

Sen mitä maailman foorumeita oon selannu niin hyvissä säädöissä hyvin toimivalla putkella ja putsarilla tulokset on (parhaimmillaan) luokkaa n. 80hp/100Nm (1200 ruisku vakiokansilla).

Jack

 ;D  piisaa emännälle....  Nightsteri tuntuu sysäävän aika mainiosti nyt, vaikkei oo hifistelty säätöjen kans. Technoresearchin säätöpotikkalla ECUa sorkittu.
Toi kiinanpoikien 2-1 putki ainakin pitäs hönkää.. mitäänhän ei oo optimoitu :-)

Flatheads!!!

vaakko

Joo tällainen 80hp/103Nm tuntuu jo aika makealta ettei valittamista ollenkaan ;D Pitää vaan noi piilossa olevat 20-25hp hieroa täältä ulos kun potentiaalia on eikä näissä viritystoimenpiteissä muuten mitään järkeä olisi ollutkaan kun samaan pääsisi paljon vähemmälläkin. Ihan minimitavoite on saada se 95hp rikki koska muuten taas kansityön hyöty jää kyseenalaiseksi. Paitti se että voi kylillä huudella että tässä on portatut kannet.

twinspeed

#82
Joo, putkesta se riippuu nyt, kuten tyypillistä.

Eikös Hammerilla ollu jossain joku huiluviritelmä (puolitettu huilu tms) tohon RSD putkeen. Muistan lukeneeni, että painivat putkelle tyypillisen ongelman kanssa, ja löysivät asiakasta tyydyttävän ratkaisun.

(Edit: joo, kyllähän siellä Hammerin teksteissä on kohdassa RSD Tracker just sellasta etsintää ja puolitetulla huilulla löyty aika toimiva lopputulos)

Tossa putkessahan on se ongelma, että huilun kera, rajottaa selkeesti huipputejoa, ja ilman huilua tulee keskialueelle pikkunen tai ei niin pikkunen notkahdus. Tämähän näkyy selkeesti sun dynolapussa.

Saiskos tohon sun huiluun reikiä lisää tai osan siitä pois tai jotain, ettei ahdistais sillon, kun pitäs kaasujen kulkea. Toisaalta sellanen pyramidisisus, kun tuossa 883-1200 konversio -kutjussa on, minkä Jape teki, vois toimia myös RSD trackerissa.


Ja dynossa vois olla hyvä jos olis Putkelle vaikka pari nopeesti vaihdettavaa sisukaluviritystä, joita vois dynovedoissa koittaa ja verrata tulosta.


"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

vaakko

Joo Hammerin sivuilta löytyy Trackerin testit: http://1250kits.com/ttxlexhaust.shtml#rsdtracker

Itselläkin oli ajatus kokeilla nopeasti alkuperäisellä katkaistulla huilulla että mitä persdyno sanoo muutamien karttasäätösessioiden jälkeen. Todennäköisesti se ei kuitenkaan ole lopullinen ratkaisu vaan mieli tekisi kokeilla Japen tyylistä pyramidia, se ilmeisesti vähentäisi merkittävästi reversiota. Sitten voi myös olla että alumiinista päätykappaletta pääsee sorvaamaan reikää isommaksi tai reverse cone tyyppiseksi myös mutta se on helpompi juttu.

Mikään kiirus ei ole, naatiskellaan suvesta nyt ajamalla ja edistetään säätö- ja suunnitteluhommaa koko ajan tässä rinnalla.

Hammerilta pistin CRUSH tason ilmansuodattimen tilaukseen eli sitten tietää ettei se ainakaan rajoita tippaakaan. Jos joku on kiinnostunut tuosta Arlen Ness Big Sucker stage 1 putsarista ja H-D:n bobber style pyöreästä mustasta suojasta niin pistäkää viestiä. Varmaan pari viikkoa menee mutta sitten nuo olisi mulla jouten.

vaakko

Askartelin paskartelin omat käppyrät F48:n ja japen pohjille, saa paremmin vertailtua ns. referenssiin :)

Jack

Hammerin sivuja katellessa totesin , et toi rouvan Pranksterissa oleva halpis Danmoto omaa potentiaalia, pitää kattoa askartelisko siitä jotain. Aika meteliä se vaan pitää....oon miettiny siihen Supertrap Conmpetition tyyppistä päätyä jollain parillakymmenellä levyllä....
Flatheads!!!

jape

Sulla on vaakko sen verran pahasti pielessä noi seokset noissa vedoissa että ei anna oikeeta kuvaa kokonaisuuden toimivuudesta.

vaakko

^ Joo samaa mieltä, mutta tuon kiinni olevan huilun rajoitus näkyy kyllä selvänä 5000rpm ylöspäin kun ei siellä seokset enää niin pielessä ole vaikka rikkaalla käykin. Aika paljon paremmat tulokset tulis ihan pelkillä säädöilläkin varmasti. Nyt juhannuksen viettoon ja sitten heti maanantaina putken ja säätöjen kimppuun.

twinspeed

Tossa seoksessa näkee myös kivasti, minkä verran erilainen pakoputki tosiaan sekottaa sitä (tietty siinä on toi ilmanputsari vielä erona mutten usko että niin paha).

Kokeilitko koskaan ilman putsaria ja huilua, koska menee rikkaalle putsarin kanssa?

Huilun kanssahan ollaan lähes kartalla, pikkusen menee rikkaalle siinä viidessä donassa,  ja alussahan hiukan laihalla (ei paha). Kone tuntuis varmaan normiajossa vahvemmalta ton huilun kanssa, koska kierrokset on aika harvoin niin korkeella. Tietty dragracingissa menee huomnommin

Ilman huilua seokset heitteleekin tosi paljon: vääntökuopassa ollaan sairaan rikkaalla, mutta huippuväännössä (6000 RPM!!) ollaan aika kohdilla.

SUlla menis ehkä sata rikki ilman huilua, jos antaisit kiertää 7500 RPM. Toi vääntökäyrä kun on niin hyvä noin ylhäällä ja tehot senkun kiipee yhä ylemmäs, kunnes rajotin katkasee siivet.

Laskin näyttää, että jos vääntö pysyy 95nm:ssä 7500RPM, ollaan just 100,06HP tehoissa. Eli kyllä sä sen satkun rikki saat.

"The only sounds are the wind and the dull roar floating back from the mufflers."

vaakko

Putsari paikoillaan VS ilman kokeiltiin vaan huilu paikoillaan ja siinä ei merkittävää eroa afr käyrässä näy. Katotaan mitä Hammerin putsari tekee.