Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

07 ja uudemman (ruisku) viritys

Aloittaja vaakko, 08 heinäkuu 15, 10:16:52

« edellinen - seuraava »

jape

Liittykö tää sun kokoonpanoon ja onko tehty

Target Tune is a product that uses a control module and 2 Bosch wideband AFR / Lambda sensors. It uses the existing closed loop, adaptive fuel control strategy in your Delphi ECM, but with changes made to the calibration to allow your ECM to use the wideband sensors. In order for the system to work, you must have a calibration flashed to your bike with the various edits required to make it work. At this time only a Certified Power Vision Tuning Center, or a Dynojet technical representative can make those edits.
So my ECM is now able to use wideband o2 sensors and fix-up my tune on the fly?

Yes, your ECM has now been transformed and is allowed to read and manage wideband o2 sensors, and more importantly, use them for closed loop control on your fuel table.


vaakko

Liittyy joo eli mulla on tuo Target Tune (TT) lisäpalikka. Nykyinen koneessa oleva kartta ei ole TT-yhteensopiva, mutta käsitin teksteistä niin että se vaikuttaisi vain siihen että TT-lisäominaisuudet ei ole toiminnassa (autotune pro ei vaadi TT-ominaisuuksia). Mutta nyt epäilen että tuo lambdojen toimimattomuus johtuu juuri tuosta kun mitään muuta selkeää selitystä ei oikein ole. Lambdojen piuhat kiertää TT-lisämoduulin kautta joten voisi olla ihan loogistakin. Mulla on sama kartta jo olemassa TT-modattuna, mutta saan sen koneeseen sisään vasta lauantaina.

vaakko

#62
Heitin TT yhteensopivan kartan (Hammerilta alunperin) koneeseen ja kävin heittämässä lenkkiä. Autotune ei tarjonnut TT vaihtoehtoa eli joku tuossa vieläkin haraa vastaan. Samat ilmotkin tuli että lambdat ei valmiina kun koitin autotune pro:lla ajella.

Noh, jotain tuossa silti tapahtui TT-yhteensopivan kartan myötä (muuten siis sama kuin aiempi). Kone käy tosi siististi ja kun aiemmin hiukan kaasua antaessa esim. kolmosella ja nelosella meni aiemmin selvästi rikkaalle eikä veto lähtenyt heti kunnolla päälle niin nyt oli oikeinkin responsiivinen kaasun suhteen, selvä muutos aiempaa vaikka kartta on siis sama. Tämän perusteella epäilisin kyllä vahvasti että TT pelaa nyt kuten pitää kun muutos on noinkin selvä eli hakee automaattisesti koko ajan säätöjä jotta tavoite-AFR saavutetaan. Mutta jostain syystä autotune ei nyt toimi kuten pitäisi. Pitää selvitellä lisää ja pistää viestiä Dynojetille. Parempi olisi että kartta olisi lähellä optimia jolloin TT:n tarvisi tehdä vain pieniä muutoksia lennossa.

Liitteenä Hammerin tekemän pohjakartan AFR taulu.

Yhteenvetoa nyt TT-yhteensopivalla kartalla: Tosi tasainen veto heti alakierroksilta alkaen ja paukkuja on. Olen ajellut nätisti pintakaasulla ja välillä aina hiukan kokeillut miten vetää max n. 4000rpm asti. Ja kyllähän se vetää, 3500rpm kohdalta alkaa rokkenrolli soimaan ja maisemat vaihtuun... 8)

Edit: PV-yksikön firmwareen oli ainakin saatavilla tuoreempi versio joten päivitin sen, pitää koittaa keretä vielä heittään lenkkiä iltapäivällä josko olisi ollut tuosta kiinni.

Edit2: Nyt laite tarjoaa uusia autotune vaihtoehtoja, myös TT autotunea eli voisi kuvitella että ongelma on ratkaistu. Ei vaan kerkeä enää ajelemaan kun pitää iskeä grilliä päälle ja alkaa nauttimaan vappusimaa... Huomenna jatkuu.

jape

Ite en ton tyyppisessä moottori konfiguraatiossa ajais edes noita välialueita päälle 13.6

jape

Eli AT asetuksista olet valinnut TT
Ja virrat / run päällä ja flässännyt ecun?
Näyttääkö ajossa afr arvot?

vaakko

Japen kanssa hiukan veivattiinkin puhelimitse, kiitos taas konsultaatiosta. Muokkasin AFR taulun nyt niin että kaikki jotka tuossa Hammerin taulussa oli yli 13,6, niin tiputin ne 13,6:een. Muuten siis ennallaan mutta nyt maksimi on 13,6.

Ja kyllä se tosiaan tuosta laitteen firmiksestä oli kiinni eli nyt uudella firmiksellä "target tune autotune" moodi päälle ja datalog-screeniä ihmettelemään ja pyörällä ajelemaan. Johan alkoi "osumia" tulemaan jo pihatieltä lähtiessä eli nyt laite tunnistaa muutostarpeita VE-tauluihin eli nyt homma toimii. Parit autotune-sessiot vedin kun tuli muutama tunti ajeltua ja flashasin ecm:n aina välillä ja koko ajan sulavammin käy pyörä. Kotona vielä äsken tsekkasin läppärillä että autotunen jäljiltä on tosiaan VE-tauluihin tullut muutoksia kuten pitikin.

Nyt sitten vaan autotune-sessioita seuraavat 500km, öljynvaihto ja sitten pääsee avaamaan hanaa kunnolla. Tällöinkin autotune-sessioita vaaditaan kun alkaa tulemaan koko kartta käyttöön eikä vain alle 4000rpm.

vaakko

Autotunea on tullut käytettyä ahkerasti ja homman juju alkaa aueta. Koko ajan menee moottorin käytös parempaan suuntaan. Kokeilin nyt taas ajaa ilman autotunea eli silloin on aina automaattisesti closed loop (target tune) päällä ja laite automaattisesti muuttaa VE tauluja jotta tavoite AFR saavutettaisiin. Autotunea käytettäessä taas closed loop ei ole käytössä. Pistin näyttöön molempien lambdojen AFR:t ja tavoite AFR:n joka on siis 13,6 suurella osalla karttaa. Ja kyllä se hyvin tavoitteessa pysyy, lambdojen ilmoittamat arvot pyörii pääosin 13,4-13,8 välillä ja kokonaisuudessaankin n. 13,0-14,2 välillä. Autotunella tarkennetaan aina sessioissa VE tauluja jotta target tunen tarvisi tehdä vähemmän muutoksia lennossa -> target tunen tarkkuus paranee.

Yksinkertaista kun tämän on nyt käytön kautta tajunnut, mutta ei tämä mitenkään kristallinkirkasta ollut vielä Dynojetin markkinointimatskujen perusteella. Hyvä siitä huolimatta että ostin tämän target tune version PV:sta, koska edut on tosi selkeät perusversioon tai pro versioonkin nähden :)

SanttuS

Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista

vaakko

Nyt on sisäänajo 800-900km ajettu nätisti kierrokset alle 4000 (noin). Hienosti pelaa vaikka koko ajan tuntuu tulevan pieniä muutoksia kun autotunea käyttää. Target tunella kun ajaa niin käyntiäänikin muuttuu aika erilaiseksi ja käynti tasoittuu selvästi. Tiedä sitten jos haluaisi pelkällä autotunella päästä samaan niin paljonko sitä pitäisi oikein säätää :) Target tune rocks! Tänään iltapäivällä uudet öljyt ja voi alkaa antaan enemmän hanaa. Pitää kääntää kahvaa varovasti ettei lähde käsistä... :D

jape

Hienoa...
Joko on penkissä käynti varattu...

vaakko

Ei vielä, ajattelin ensin ajella autotunella uusia alueita eli yli 4000rpm niin näkee miten pyörä käyttäytyy ylipäätään ja sitten katsoa penkitystä kun alkaa tuntumaan ns. hyvältä.

Hiukan modailen käsipelillä parhaillaan noita VE-tauluja kun on yksittäisiä soluja selvästi muusta linjasta poikkeavilla arvoilla. Uskoisin että nopeuttaa autotunen toimintaa. Ja modaan tässä samalla myös tuota tällä hetkellä ajamatonta aluetta sen mukaan mitä muutoksia ajoalueelle on tullut (käytännössä nostan bensan tuottoa hiukan) jotta olisi paremmin hehtaarilla nyt kun ajelut yli 4000rpm alkaa.

vaakko

Öljyt vaihdettu ja kahvaa on väännetty motarin liittymissä ja vähän missä nyt tilaa sattui olemaan. Härski kone! ;D Kasvaa nopeudet pahasti laittomiksi aika nopeasti... Ajatus oli että tsuumailen AFR:iä reilummin hanaa annettaessa mutta ei suunnitelma oikein pitänyt kun piti keskittyä ajamiseen kun laitehan repii 4000rpm jälkeen oikein tosissaan :D Nytkään ei tainnu kierrokset mennä juuri 5500rpm yli mitä sivusilmällä vilkaisin ja lystiä oli koko rahan edestä.

Ja vaikutti muuten heti ne manuaalisesti tehdyt karttamuutokset, kone veti ja rullasi tasaisemmin ja napakammin. Tästä on hyvä jatkaa autotune-sessioita laajemmalla kierrosalueella. Ja selvästi kannattaa välillä katsella karttoja myös läppärillä ja tehdä pikkutuunauksia sen mukaan miten autotune-alue on päivittynyt. Pääsee maaliin nopeammin.

vaakko

Homma etenee. Autotunella on vedetty aina tankillinen tai kaksi ja sitten kotona läppärillä katsottu mitä muutoksia VE-tauluihin on tullut ja siitä päättelemällä käsin korjausta niille alueille mihin autotunella ei ole tullut riittävästi osumia.

Nyt kun tätä rallia on muutamat rundit vedetty niin tänään ajelemaan lähtiessä jo pörinästä kuuli että aletaan oleen kohtuu lähellä optimia. Soundi on nimittäin sama kun silloin kun autotune ei ole päällä eli tällöin target tune hakee automaattisesti optimia ja säätää lennossa tavoite-AFR:iä vasten. Soundissa on tällöin sellaista kivaa "barkkia" :) Ja nyt sitä oli autotune päällä eli ilman target tunea. Autotunesessioiden päätteeksi tuli myös todistetta eli keskimääräiset muutokset alkaa olemaan hyvin pieniä (0-2%) suuntaan tai toiseen "pääajoalueella" (2000-5000rpm, 10-40% kaasun asento).

Sen tässä on autotunettelussa huomannut että todella vaikea saada ajettua kartan reuna-alueille (yli 6000rpm, kaasun asento yli 60%) osumia ns. tavallisessa ajossa vaikka kokeilisi antaa runtuakin. Sitä aina ajattelee että nyt perkele vedän tappiin asti maksoi mitä maksoi mutta joku selkärankaefekti käskee pistämään isommalle ja sitten kun kattoo kiekkoja niin siinä 6000rpm paikkeilla tuli vaihdettua :P :D Noh, noista jo onneksi näkee millaisia muutoksia VE-tauluihin tulee ja sitten olen käsin tehnyt vastaavat muutokset (=nostanut bensan määrää) niille alueille mihin autotune ei ole päässyt koskemaan.

Rikastin myös hiukan AFR tauluja eli AFR tippuu nyt nopeammin 13,6:n alle (13,5, 13,3 jne) kun antaa reilummin hanaa (kaasun asento yli 60%). Reuna-alueita en muokannut eli ne on Hammerin jäljiltä (pienimmillään 12,8). Bensan kulutus on pysynyt about samana eli 100km välein syttyy varatankin valo kuten aiemminkin.

Näillä näkymin säädöt alkaa olemaan suht. hyvin hehtaarilla ja voisi alkaa ajamaan ilman autotunea (eli target tune moodissa) niin näkee ajon aikana noita AFR arvoja että onko muutokset jo niin pieniä että target tune pysyy hyvin mukana lennossa säädellen. Sen mitä tuosta luin niin ilmeisesti target tunella on omat "hienosäätötaulut" joihin se tekee muistiin muutoksia, mutta näitä tauluja ei pääse mistään näkemään saati muuttamaan. Resetoimaan ne pääsee kyllä jos on esim. tehnyt isompia muutoksia AFR tauluihin.

SanttuS

Näkeekö jostain kuinka suuria muutoksia ( esim. prosentuaalisesti ) target tune osaa / pystyy tekemään lennosta?
Meinaan, onko tarvetta edes muutella käsin VE-taulukkoa niiltä osin joihin ei autotunettamalla yllä?
Olemme matkalla kohti maailmanlaajuista yhteiskunnallista, taloudellista, poliittista ja ekologista

vaakko

"Target Tune can subtract 30%, and add 40% fuel to a tune."

Eli aika isojakin muutoksia pystyy tekemään. Olen ajellut nyt aina autotunesessioiden välillä myös ilman autotunea eli tällöin target tune on toiminnassa. Ja kyllä se on selvästi aina edellistä kertaa paremmin toiminut eli target tune hyötyy hyvästä pohjakartasta. Ja tavallaanhan tuo käy järkeenkin, sitä tarkempi se on mitä pienempiä muutoksia sen tarvii lennosta tehdä.