Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

07 ja uudemman (ruisku) viritys

Aloittaja vaakko, 08 heinäkuu 15, 10:16:52

« edellinen - seuraava »

vaakko

Kuvia huiluista.

Oikealla alkuperäinen huilu sillä erolla että tämähän on käynyt kontaktissa moottoritien kanssa kun pääty ja huilu lähti vauhdissa irti. Alkuperäisessä päätykappale on umpinainen eli kaikki pakokaasu poistuu noista huilun rei'istä. Lisäksi alkuperäisessä oli tiheää verkkoa huilun ympärillä. Asfalttikontaktin jälkeen ei ollut päätytulppaa eikä verkkoa.

Vasemmalla talvella pika-askarreltu huilu jolla siis nuo penkkivedot on tehty ja jolla olen ajanut moottorimuutosten jälkeen. Siinä on suora linja juurikäyrien yhtymäkohdasta päätykappaleeseen.

No nyt sitten sahasin alkuperäisestä huilusta n. puolet pois eli ajatus on katsoa tapahtuuko sama mitä Hammerin putkitestissä (alkuperäinen huilu -> ilman huilua -> puoliksi sahattu huilu). Kokeilen ajaa tämän kanssa että miltä kulku tuntuu ja samalla voipi suunnitella ns. lopullista ratkaisua mitä tuonne kollektorin sisään oikein laitetaan.

Perjantaina on tarkoitus lähteä pörräämään mutkapätkiä kolmeksi päiväksi, pitää koittaa huomenna ja pe aamulla ajella tällä huilulla että onko sellainen että kannattaa yrittää vai pistänkö aiemman huilun takaisin ja jatkan säätöä reissun jälkeen.

vaakko

#91
Ja samantien persdyno kertoo että paukkuja on lisää heti 2000rpm lähtien eikä ainakaan samassa määrin puudu 5000rpm jälkeen. AFR:t näyttää olevan hehtaarilla mitä tuosta PV:n näytöstä ajon aikana kattelin, toki ihan aluksi käynti ei ollut mitenkään optimia mutta tosi nopeasti target tune tuota fiksaa. Eli tällä katkaistulla orkkishuilulla mennään nyt hetki ja katsotaan säätöjä hehtaarille. Sitten kun Hammerin putsari saapuu niin voisi ottaa dynovedon ja tehdä päätöksiä mihin suuntaan huiluasian kanssa menisi.

Testailin myös lokitusta ajon aikana ja sehän tuottaa kätevän csv tiedoston jota voi tutkia alkuhätään vaikkapa excelillä. Yhden näytteen tiedot on aina yhdellä rivillä eli selaamalla näkee hyvin miten AFR:t on pysyneet kartalla eri kierros/kaasualueilla. Ja hyvinhän ne on pysyneet, ei ole monia "ohiarvoja" eli hirveästi yli 14 tai hirveästi alle 13, eikä eroa siitä mitä PV näyttöyksikkö ajon aikana näyttää. Eli hyvin tuo Target Tune kyllä pelittää mutta täyskaasulla vedettäessä ei pysy mukana jos/kun pohjakartta on pielessä.

Pitää asennella joku softa millä noita lokeja pääsee kätevämmin pälyilemään, Dynojetiltakin löytyy se mitä penkeissä käytetään.

Kohta reissuun! :)

vaakko

Päivitystä tännekin kun on saanut lomareissuja hiukan alta pois. Asentelin tänään Hammerin Crush mallin ilmanputsarin joka valmistajan mukaan ei rajoita tehoja n. 110hv saakka eli minulle pitäisi riittää. Tässä tuli myös ns. horse shoe huohotuslenkki ja letkut ja filtteri niin nyt pitäisi huohottaakin järkevämmin kuin aiemmin. Putsarielementti on ISO :)

Kävin ajaan pientä autotune-lenkkiä ja VE-tauluihin tulleet muutokset kertoo että lisää bensaa menee koneeseen koko alueella kohtuu selkeästikin eli ilmaa tulee enemmän tämän läpi kuin aiemman Arlen Ness big sucker stage I:n kanssa. Persdyno sanoo että terävyyttä, kaasuvastatetta ja tehoa tuli selkeästi lisää! Lisäys tuntuu heti pieniltä kierroksilta saakka ja rajoittimelle lyödään selvästi helpommin kuin aiemmin.

Sitten lisää autotune ajelua ja dynoon niin näkee mitä nämä muutokset on tehneet. Persdynon perusteella paljonkin, mutta vaikea sanoa kun ei ole vertailukohtaa että onko nyt tullut pari hevosta lisää vai selvästi enemmän?

Arlen Ness:




Hammer:












jape

Hämääkö vaan vai onko oikeesti tollainen kynnys (kuva 2) putsarin pohja / ruiskurunko?

vaakko

Hammerissa on sen verran syvä tuo ruiskurunkoon menevä "suu", että kuva hämää. Sulavasti istuu paikoillaan.

Niin ja jos joku on kiinnostunut tuosta AN:n putsarista niin myyn sen pois, samaan syssyyn menee H-D:n oma "bobber style" pyöreä musta suoja joka mulla oli paikoillaan.

vaakko

Nappasin putkesta hiukan mittoja. Materiaalivahvuus on pieni eli ohuesta kamasta on tehty, joten sisämitat ei kauheasti noista karkeista ulkomitoista heitä. Pitäisi alkaa suunnittelemaan minkälaisen vaimentimen tuonne sisuksiin oikein laittaisi... Jape/F48 tyylinen pyramidi? Nykyisen katkaistun huilun kanssa on sovittu penkitys kahden viikon päähän, samalla kun tehdään 24tkm huolto.

vaakko

Oon nyt käyny taas päryyttelemässä niin että lokitus on päällä ja sitten lokien perusteella säätänyt VE-tauluja. Nättiä ajelua ja sitten joka välissä ykkösellä ja kakkosella rajoitinta vasten kun on ollut tilaisuus :D CSV-lokeista löytyy excelillä aika nopeasti täyskaasu-kiihdytyskohdat niin on helppo katsoa molempien lambdojen arvot ja sen perusteella tehdä muutoksia. Lähellä nuo on olleet koko ajan, mutta muutamissa kohden meni hiukan paksulle (n. 12) ja joissain kohdissa hiukan laihalle (n. 14). Nyt saa säätö riittää ja ensi viikolla näkee penkkivedon perusteella että miten tämä uusi kombo ja säädöt pelaa. Iloisesti se kyllä nyt rajoittimelle asti vie, eikä tule mitään havaittavaa puutumista millään alueella eli sen puolesta pitäisi odottaa ihan nättiä käppyrää. Huipputeho on vaan vielä arvoitus.

Webmaster

#97
Mä arvaan että 79HP +/-1HP ja 106NM +/-2NM lähtee takapyörältä.

Twin motorcyclesin Dris on tehnyt aika monta vetoa tollaseen -09 1200cc ja siellä myös heidän Torque Hammer putkella optimoitu tulos.
http://www.twinmotorcycles.nl/artikelen.asp?cid=16&aid=157

Toki vaatii varmaan karttojen aikamoista penkissä hieromista että saa tuon 81HP ja 114NM ulos ihan tuolla setillä.
 

vaakko

Lainaus käyttäjältä: Jarppi - 24 elokuu 16, 21:44:47
Mä arvaan että 79HP +/-1HP ja 106NM +/-2NM lähtee takapyörältä.

Toivotaan ettei tässä nyt sentään paikallaan olla jauhettu... :D Sen verran suuri ero persdynossa ihan alhaalta ihan ylös, mutta kattoo nyt dynossa miten korreloi persdynon kanssa. Rearsettien/jarruletkun kanssa tuli hiukan säätöä mikä hidastaa dynopuoltakin kun huoltoaika on kortilla, eli varmaan viikolla-parilla siirtyy dynottaminen. Palailen asiaan kun on käppyrää olemassa.

Webmaster

Lainaus käyttäjältä: vaakko - 25 elokuu 16, 08:54:22
Sen verran suuri ero persdynossa ihan alhaalta ihan ylös, mutta kattoo nyt dynossa miten korreloi persdynon kanssa.
Veikkaan että persdyno voi antaa eri tuloksia jos teho/vääntö piikki sirtyy kierrosalueella eri kohtaan.
Mut realiteetti valitetavasti taitaa olla, että tuolla sun mottorin tämän hetkisellä kombolla ei vaan enempään pysyty ns. "vakioraudalla".
Mutta mielenkiinolla jään odottamaan dynokäppyröitä.

vaakko

Ei tässä nyt ihan hirveästi "vakioraudasta" voida puhua :) Putken toimivuudestahan tässä on homma kiinni eikä muusta, senhän näytti jo nuo huonoilla säädöillä tehdyt vedot.

Webmaster

Lainaus käyttäjältä: vaakko - 25 elokuu 16, 10:22:45
Ei tässä nyt ihan hirveästi "vakioraudasta" voida puhua
Mitäs kaikkiea sulla nyt olikaan sitten laitettu? (en jaksa lukea koko topikkia läpi :P)
Olikos ne kannet tehty, männät/sylinterit ja nokka vaihdettu?

vaakko

#102
Hammer 1250, 10.0:1 männät, SE536 nokat, kannet työstetty (mm. isommat imuventtiilit) ja mitattu ennen ja jälkeen (virtaa nyt n. 105-110hp takapyörätehoon saakka), Dynojet PV+ target tune ruiskusäädöt, hammer crush ilmanputsari, rsd tracker putki katkaistulla huilulla.

Edit: Ja noiden dynovetojen aikaan oli eri huilu putkessa (selvästi siis huono) ja ilmanputsarina oli arlen ness big sucker stage 1 joka muuten tuolla twin motorcyclesin testeissä näytti rajoittavan myös (kiitos linkistä, tuli lisävahvistusta). Ja säädöt viturallaan täyskaasulla.

filtteri


Webmaster

Lainaus käyttäjältä: vaakko - 25 elokuu 16, 15:54:56
Hammer 1250, 10.0:1 männät, SE536 nokat, kannet työstetty (mm. isommat imuventtiilit) ja mitattu ennen ja jälkeen (virtaa nyt n. 105-110hp takapyörätehoon saakka), Dynojet PV+ target tune ruiskusäädöt, hammer crush ilmanputsari, rsd tracker putki katkaistulla huilulla.
Ok, no kyllähän tuolla setillä sit pitäs hönkiä enemmän. Mielenkiinolla jään odottelemaan tuloksia.