Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapääbobber "Dirty Bastard"

Aloittaja Hemuli, 05 marraskuu 09, 15:39:51

« edellinen - seuraava »

jesse

#345
Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 28 helmikuu 11, 09:46:35





öööh mitenkähän osaisin pukea sanoiksi ajatukseni... (lukihäiriöisenä  :o )

tuo reaktio tangon kiinnitys kulma suhteessa springerin "akselointeihin" ja jarrukilven akselointeihin
lainaamasi kuva ja siihen verrattuna sinun kuvaasi
aika erillaiset voimat niihin osuu...
jos sinulla hajoaa kilpi ensimmäisessä isommassa jarrutuksessa ja toinen on kestänyt ajoa pidempään ???

sinulla tuo kilvessä oleva reaktiotangon kiinnitys piste näyttäisi menevän tuonne springerin putkien väliin...
miten sen geometria käyttäytyy jarruttaessa ja keulan painuessa...

kuvia vertaamalla tuossa toisessa reaktio tangon kiinnitys kilvessä on samalla kohtaa kuin sinulla vaijerin kiinnitys uniball...
eli olisiko siinä joku pointti?

jarrutusvoima pyrkii kilpeä pyörittämään pyörimis suuntaan ja keulan painuminen taas vääntää omaansa...

kun saisi ne molemmat kuvat päälleekäin suoraan sivulta päin vaikka piirrettynä...
vai hämääkö kuvat kun on hiukan eri kulmista otetut
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

tyg

Onko se kiinnityskohdan tappi kilven sisäpuolella (tappi, johon jarrukengät nojaa) oikea halkaisija?
Tarkoitan että sen pitäisi natsata jarrukenkien päiden puoliympyräkoloihin tiiviillä sovituksella.

Sekin osaltaan vastustaa vääntäviä voimia kun jarrua painetaan.

Muuten kyllä uskon että toi paikka on väärä uniboltseille. Juuri eilen tein omaan sprinkkuun vihoviimeisiä keväthuoltoja,, ja prässäsin uudet tiukat puslat orggis reaktiotankoon.
Nyt ei enää ketutakkaan, että auringonpaisteessa toheltaa vielä hämärässä tallissa.

Hessu

Aiheesta ei eilen illalla ollu juttua, mutta kyllä T-bonen jutussa on vinha perä.
Tossa Veskun jarrussa kilven kiinnityspiste on hyvin lähellä klo 12:ta. (Taas tää alkaa)
Sulla noin klo 10:ssä.  Se optimi kun olisi että tanko olisi tangentin suuntaan sellasella kuormituksella missä jarrutus alkaa. Se nykäsy on varmaan melkonen kun se reaktiotanko etsii oikeaa asentoa. Klappia ei sais olla yhtään. Suosittelen muuttamaan. Sekä laittamaan keulaan jäykempiä jousia.
Tanko tosin menee väärään asentoon ja tulee enemmän sitä antidiivaa ja siks se kiinnityspiste pitäis olla korkeammalla. Jäykät jouset jeesaa...
Keula alkaa käyttäytyä paljon paremmin jarruttaessa, kun jäykistää sitä.
Vähän hakkaa käsille mukulakivillä ja nimismiehenkiharoilla(tai oikeestaa ihan vitusti).
Oon viritelly alemmiksi sisäjousiksi pätkät jostain sportin keulajousista.

Onks toi jarru muuten teillä oikein päin. Ja onko kenkien hihnat yhtä pitkiä? Jotkut rumpujarruthan haukkaa rajusti kiinni jos kengät laittaa väärinpäin.

Hemuli

Toi reaktiotangon lyhyys johtuu tekohetkellä vallinneesta ajattelutavasta (joka näkyy mm. MMAF:n ohjeistuksissa) jonka mukaan sen pituus tulee olla sama kuin etäisyys etuakselista haarukan takajalan akseliin. Sittemminhän tuli todistettua parinkymmenen sivun verran että näin ei suinkaan tarvitse olla, riittää että tangon kulma on suurempi kuin rockerilla joskin divea tulee silloin enemmän.

Täytyy muuttaa kiinnityspiste lähelle kello kahtatoista.

Jarru on kieltämättä "väärinpäin" mutta sillä ei pitäisi olla merkitystä koska se on samalla käännetty puolelta toiselle, eli toimintasuunta pysyy samana. Kengätkin ovat täsmälleen toistensa peilikuvat, tämä tuli tarkastettua kun systeemiä suunniteltiin.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

filtteri

sä oot kiillottanu sen liian ohuex ;) no leikki leikkinä onnex ei käyny hullummin.oliko toi jarru kilpi muuten ihan ehjä?? ehkä siinä oli hiusmurtuma?? jessen postaamassa kuvassa ylinnä näyttää et kilven etuosasta puuttuu biitti olisko se saanu moukaria jossain elämänvaiheessa,joskus kun on jarruhihnoja vaihdellu autosta ja ne on jämähtäny on irrotus metodit hermojen mentyä melko brutaalit

Tuusulan T-Bone

Ei sun sitä tarvii purematta niellä, pureskele vaan ensin... ;)

Reaktiotangon kiinnityspisteen paikasta kilven kehällä on siis kysymys. Rumpujarrussa sen pitäis olla öpaut klo 12 kohdalla. Tämä pätee siis vain rumpujarruun. Tossa Hemulin kiinnityksessä jarrutuksen aikana reaktiotangon etupää pyrkii ylöspäin ja keulan joustaessa takapää taas pyrkii alaspäin. Tulee wääntöä. Suuntaa-antavasti voit ajatella, että tangon etupäähän kohdistuu semmonen 1000 Nm vääntömomentti...

Jos olen ymmärtänyt oikein, niin pelkästään jarrukenkien puristuminen rumpuun kiinni ei pitäisi aikaansaada sivuttaisvääntöä, right? Siis sellaista, joka pyrkisi puskemaan kilpeä ulos rummusta. Tässä mielessä en oikein usko, että uniball olis huono tossa. Sen sijaan jos siellä rummussa jokin saa aikaan sivuttaisvääntöä, ei se uniball asiaa myöskään auta. Toisaalta sellaista voimaa ei tuo pronssihelaversiokaan riitä pitämään aisoissa.
Long John Stroker

Hemuli

Kyllä mäkin alan kallistumaan tohon reaktiotangon kiinnityspisteen vaikutukseen vääntöasiassa. Täytyy siirtää se reilusti eteenpäin, samalla tosin joutunee siirtämään myös haarukassa olevan kiinnikkeen, koska muuten tangon kulma menee persiilleen ja keula nousee jarrutuksessa pystyyn. Mutta eihän toi mikään ongelma ole kun sitä on jo kertaalleen siirretty.

Täytyy myös muistaa että nyt puhutaan 40 vuotta vanhoista osista. Noita kilpiä paukkuu vanhuuttaan ihan orkkissovelluksissakin. Silmämääräisellä tarkastelulla tuossa ei näkynyt hiusmurtumia ja kiillotuskaan ei juuri materiaalia poistanut.

Voidaan myös pohtia, onko teleskooppikeulaan tarkoitetun rumpujarrun soveltaminen springerkeulaan järkevää - teleskoopissahan toi kilpi on kiinteästi pultattuna. Springerissä se taas on laakeroitu etuakselille ja pääsee liikkumaan kehän suunnnassa jolloin siihen kohdistuu ylimääräistä rasitusta.

En ajatellut kuitenkaan vielä antaa periksi ja laittaa levyjarrua ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Antti S.

Voi ny sviddu!
Mä taidan olla viimeisimpiä foorumilaisia joka näki tuon edesmenneen jarrukilven ehjänä ja käytössä.
Hyvin tuntui pelaavan kun ajoit sen ACS:stä pihalle.
No,onneksi meni vaan kilpi,eikä tullut vitutusta isompaa henkilövahinkoa.

Hessu

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 26 huhtikuu 11, 08:51:29
Jos olen ymmärtänyt oikein, niin pelkästään jarrukenkien puristuminen rumpuun kiinni ei pitäisi aikaansaada sivuttaisvääntöä, right? Siis sellaista, joka pyrkisi puskemaan kilpeä ulos rummusta. Tässä mielessä en oikein usko, että uniball olis huono tossa. Sen sijaan jos siellä rummussa jokin saa aikaan sivuttaisvääntöä, ei se uniball asiaa myöskään auta. Toisaalta sellaista voimaa ei tuo pronssihelaversiokaan riitä pitämään aisoissa.

Unibalilla se sen läpi menevä tappi pääsee kääntymään. Ainut mikä sitä estää on kilvessä oleva laakerointi. Eli kilpi on lujilla. Mutta kun on leveä holkki, se pitää tapin suorassa. Toki tangon on oltava leveää, tai siis paksua kamaa jotta se ei taivu sivusuunnassa. Mutta vaikka taipuiskin, ei taida samallalailla yrittää kiilata alsasen kilven reikää.
Niin kuin oon ennenkin todennu, noi unibalit ei oo näissä jarruosissa kovin hyviä eikä nättejä. Käteviä kyllä.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hessu - 26 huhtikuu 11, 09:59:26
Unibalilla se sen läpi menevä tappi pääsee kääntymään. Ainut mikä sitä estää on kilvessä oleva laakerointi. Eli kilpi on lujilla.

Mikä aiheuttaa sen tapin kääntymisen?
Long John Stroker

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 26 huhtikuu 11, 08:51:29...Reaktiotangon kiinnityspisteen paikasta kilven kehällä on siis kysymys. Rumpujarrussa sen pitäis olla öpaut klo 12 kohdalla. Tämä pätee siis vain rumpujarruun...

Niin ja tästä ei projektin jarruja tehdessä vielä ollut julkaistua tietoa vaan kaikki sillä hetkellä voimassa olleet olettamukset perustuivat siihen "pyhään vinoneliöön" ;D... No, hyvä että tämä asia tuli todistettua teorian lisäksi käytännössä ja seuraavat tekijät osaavat varoa sitä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 26 huhtikuu 11, 10:07:56
Lainaus käyttäjältä: Hessu - 26 huhtikuu 11, 09:59:26
Unibalilla se sen läpi menevä tappi pääsee kääntymään. Ainut mikä sitä estää on kilvessä oleva laakerointi. Eli kilpi on lujilla.

Mikä aiheuttaa sen tapin kääntymisen?

Jarruvoima joka kääntää jarrukilpeä tangentin suuntaan. Kun kilpi pysyy paikallaan reaktiotangon avulla, jatkavat jarrukengät matkaansa eteenpäin vääntäen kilven läpi menevää tappia sen verran kun uniballissa on kääntömahdollisuutta. Tästähän päästäisiin eroon sillä että reaktiotangon kiinnitys olisi jossain muualla kuin jarrukenkien akselitapissa, se vaan on jokseenkin mahdotonta hitsaamatta kilpeen vahvikkeita jonnekin muualle.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Hessu

Se että tämä unibal on sivussa jarrukengistä. Jos se olisi kenkien keskilinjalla rummun päällä, ei tulis sivuttaisia voimia.

Tuusulan T-Bone

Voimia tulee joo. Mutta voima on eri asia kuin liike, ja liikettä ei saisi tulla, vai kuinka? Eli se tappi ei saisi kääntyä mihinkään, vaikka jarrukengät sitä yrittävätkin reaktiotankoa vasten kääntää?

Meinaan jos se tappi todella pääsee sielä kääntyilemään, ei uniballia saa käyttää missään nimessä, vaan tommonen kiinnitys kun Veskulla. Sekin on kyllä siinä tapauksessa lujilla.
Long John Stroker

Lyytinen

En ole ennättänyt lukea ajatuksen kanssa näitä niin en ymmärrä mitään, mutta oikaisen kurssia ihan pikkuisen: ei liikettä voi tulla ilman voimaa (*). Siinä mielessä ei kannata nyt pitää liikettä ja voimaa "eri asioina".

(*): siis alunperinhän se on, että jos kappaleeseen ei kohdistu mitään voimaa, se jatkaa suoraviivaista liikettään. Jos se on levossa, niin silloin se pysyykin levossa.