Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapääbobber "Dirty Bastard"

Aloittaja Hemuli, 05 marraskuu 09, 15:39:51

« edellinen - seuraava »

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 31 maaliskuu 11, 21:43:19
T-Bone, sihdin alla on alkuperäinen sumppu mistä öljy on aikanaan paennut vanhanmalliseen pumppuun. Nyt jos toi kampikammiolta tulevan esikammion ja sen välinen aukko tukitaan sillä öljypumpun akselin/rungon ympärille tulevalla o-renkaalla varustetulla alumiiniholkilla niin sehän jää ihan turhaksi onkaloksi. Eihän sitä toki ole pakko tukkia mutta onhan se hölmöä että lohkon pohjalla on aina puoli desiä öljyä joka ei liiku mihinkään.

Pitäähän niiden irronneiden metallinkappaleiden johonkin kerääntyä...

Mutjoo, nyt ymmärsin. Mites noissa uudemmissa rautaporstereissa, meneekös se öljy niissäkin kampikammion kautta pumpun paluupuolelle? Mietin vain, että ellei mene, niin systeemihän muistuttaa just tota jonka rakensit. Mistä taas seuraa, että...
Long John Stroker

ma^ko

Rataspumppu kuitenkin tykkää että öljy tulee sen tykö "itsestään" eli jos on suora yhteys, mä kyllä hyödyntäisin sen. Todennäköisesti on kyllä ollut jollakulla jokin syy mielessä miksi se on kierrätetty "vesilukon" kautta, äkisti ei tule muuta mieleen kuin että mahdolliset partikkelit ei suoraan päätyisi pumpun rattaille.

Pääasiahan toiminnallisesti kuitenkin on kuivasumpun kanssa aina, että kaikki öljy päätyy palautettavaksi ja pumppu ne palauttaa. Kuvaa katsellessa tulee mieleen että tuo käy yläkautta koska pumpun rataspari on ylempänä kuin öljypohja, eli ettei seistessä valu rataspari tyhjäksi. Mä todennäköisesti pyrkisin hyödyntämään molemmat reiti, teisin siitä "putkimiehen unelman" eli haaroittaisin paluun kummmaltakin pumpulle sisään, jos se on rakenteellisesti mahdollista ja jos nyt tulkitsin tuos kuvast noit suhteita oikein.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Kiitos lyytiselle kuvista, viisivaihteisessa on periaatteessa sama systeemi kuin vanhemmassa evossa (ja -77 uudemmissa rautapäissä - T-Bonelle tiedoksi). Voishan sinne poteroon kiinnittää vahvan magneetin korvaamaan öljysuotimen puutetta. Sen vois sitten kauden jälkeen aina ottaa pois ja putsata.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Välillä välähtää.

Mut oisko se nyt oikeesti poissuljettu vaihtoehto värkätä siihen alkuperäistyylinen ajoitettu huohotus? Äkkiseltään tuntuis jotenkin niin paljon helpommalta kuin purkaa koko motti reikien porailua varten ja siltikkään ei vois olla vielä varma toiminnasta. Noissa uudemmissa kumminkin selkeä "öljypohja" jonne pumpulle pääsyä jonottava öljä kerääntyy ja vanhemmassa rautiksessa sitä ei ole.

Tai jos tolle "emmental" linjalle lähdet niin aluksi kokeilisin ottaa paluuöljyt juuri sieltä mistä ekassa versiossa oli kanava. Sillä erotuksella vanhaan että kampikammiosta tuleva paineaalto ei pääsisi karkaamaan tukkimisen ansiosta suoraan jakopäähän
A.K.A. Rambe

Hemuli

Emmä aikonu purkaa mosaa porailun ajaksi vaan paineistaa kampikammion ja käyttää reilusti vaseliinia poranterässä. Mä jotenkin vierastan sitä ajoitettavaa huohotinta varsinkin kun siellä ei oikein ole tilaa. Vanhassa versiossahan pumpun käyttöratas on eräänlainen putki joka on ylhäältä asti auki - siitä sitten öljy purskahtaa rattaan keskeltä jakopäähän ja edelleen toisen puolen kammioon josta sitten pumpulle.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Make

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 31 maaliskuu 11, 21:00:39
Käyttääkö joku jotain liimoja konetta kasatessaan?

EI. Kyllä kalja ja lonkero saa riittää. (sori, oli ihan pakko)
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

Hemuli

Ei se mitään, joskus on tullut avattua sellaisia motteja mitkä tosiaan näyttää siltä että liimaa on mennyt tukkupakkauksittain - sekä koneeseen että sieraimiin ;D...

Tein Väyryset - eli nukuin yön yli - ja sain mielestäni järkeä noihin aikaisempiin sepustuksiin. Otetaanpa vielä kerran tämä kuva:



Eli nyt jos jakopäähän porataan nuo neljä reikää ja tiivistetään öljypumpun käyttöakselin ja sihdin reikä niin silloinhan huohotusilma siirtyy kulkemaan noista ylimmistä rei'istä ja sen mukana ei pitäisi tulla juurikaan öljyä. Ilmahan kuitenkin etsii aina sen lyhimmän ja helpoimman reitin kulkeakseen ja se sijaitsee juuri sylinterien alapuolella nostajapesien välissä. Mahdollinen öljy putoaa sitten kampikammion pohjalle ja kulkeutuu nostajien kautta tulevan öljyn kanssa jakopään pohjalla olevasta reiästä kampikammioon. Kampikammiossa kaapija heittää öljyt kammioon jonka pohjalta ne valuvat öljypumpulle - ja koska tästä eteenpäin johtava reikä on tukittu, ei pitäisi olla mitään häiriötekijöitä jotka estäisivät öljyn matkaa pumppuun.

Miten sitten evosportsterissa pumppu imee öljyt tuota pitkää kanavaa pitkin, pysyy mysteerinä. Riittääkö kampikammiossa kuitenkin painetta huolimatta noista yläreunan rei'istä työntämään sen sinne? Aion nyt ensin kokeilla käyttää sitä ihan ensimmäiseksi tekemääni kanavaa joka sijaitsee kampikammiolta tulevan sumpun pohjalla. Jos se ei riitä niin ulkopuolisen kierron tekeminen ketjunvoitelulähdöstä ei edellytä kuin jakopäänkopan irrottamisen.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Itseasiassa noi yläreunan huohotuspaineen tasausreijät saattaISI jopa yksinään riittää koska silloin se ei enään kurluta öljyä huohotuilmalla kuten pelkkien alareikien tapauksessa. Ratkaisusi vaikuttaa kyllä ihan järkeenkäyvältä.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Täytyykin samalla kiskaista noi nostajanpesät pois ja parantaa vähän niidenkin öljynkiertoa ettei tönäriputket tukehdu. Tää on motorsporttii ;D...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

tyg

Viritys on onnistunut jos yli 80% alkuperäisestä tehosta on tallella,,,,,

Onko ne vanhemman rautiksen uudet pumput kovinkin arvokkaita?

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: tyg - 01 huhtikuu 11, 11:45:04
Onko ne vanhemman rautiksen uudet pumput kovinkin arvokkaita?

No esim. V-Twinillä vm. 1967-76 pumppu (12-9930) maksais rapiat 570 â,¬. Hieman halvemmalla selviää kun uusii vain rattaat ja pumpun rungon.
A.K.A. Rambe

Joksa

Lainaus käyttäjältä: tyg - 01 huhtikuu 11, 11:45:04
Onko ne vanhemman rautiksen uudet pumput kovinkin arvokkaita?

Saatu kokemushan on mittaamattoman arvokasta

Hemuli

Onhan tää ollut aika pitkä ja kivinen tie, koko homma lähti siitä kun joku täällä kommentoi kuinka eräs alan liike oli vastaavan sovitustyön tehnyt. Olisikin hauska tietää miten se toteutettiin, sen verran on nimittäin mutkia ollut matkassa että en missään tapauksessa lähtisi tätä tekemään tuntitöinä jollekin toiselle. Joskin nyt kun homma rupeaa olemaan loppusuoralla niin seuraavan tekemiseen ei menisi näin paljon aikaa.

Rahan säästöä suurempi hyöty tästä projektista on ollut sen aikana saatu tietotaito ja perehtyminen vielä vähän syvemmin Sportster-moottorin saloihin. Se on sellaista hyvää mitä ei rahalla saa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Mitä enemmän mietiskelen asiaa, niin sitä enemmän epäilen just sitä, että onko se paluupumpun syöttöpuoli liian avara. Viisvaihteisessahan ne kumilärvät enemmän tai vähemmän aiheuttaa se, että se tosiaan on umpio se kone silloin kun ne kumilärvät menee kiinni. Näin äkkiä tuntuisi, että ne paineenvaihtelut siellä alakerrassa on samanlaiset verrattuna kampiakselin kulmaan, nopeammassa tahdissa vaan esiintyisi. No seuraahan siitä tietty, että voimien pitää olla isommat jos sama asia tapahtuu nopeammin, mutta jos jätetään toistaiseksi tuo pohdinta pois. Jotenkin vaan tuntuisi, että ei se nyt huohotuksesta johtuisi. Sanottakoon tosin, että ei keljuttaisi yhtään vaikka olisin väärässä.

Edit: niin siis viisvaihteisessa se kanava on ehkä 7 cm pitkä ja tuo reikä minkä pääsee mittaamaan niin siihen mahtui 7 mm poranterä. Ihan kuin sieltä pohjalta paistaisi se kanava himpun verran ohuempana?

Sitäpaitsi muuten kun se pumppu työntää öljyä täyteen paluuputken ja sitten rupeaa hupittamaan ilmaa niin senhän pitäisi sillä imullaan saada sen verran painetta, että jaksaisi puskea se jo pumpatun öljyn siitä letkusta sinne tankkiin, että se ilma pääsis menemään myös. Sen takia siihen paluupumpun syöttöpuolelle pitäisi ehkä saada kuristusta, että vaikka absoluuttisesti tuotto ei oliskaan niin suuri, se kuitenkin pumppais koko ajan öljyä. Sopivan reiän koon hakeminen onkin sitten varmaan melkoinen ruljanssi.

Hemuli

Mullahan on yksi etu puolellani verrattuna evosporttiin - tässä konstruktiossa paluupumppu on lähestulkoon kampiakselin alapinnan tasalla. Ja pumpun päällä on sumppu mihin öljy pääsee kerääntymään, tätähän ei evossa ole ja siinä pumppukin huomattavasti ylempänä. Sijoituskorolla on haettu todennäköisesti huollon helppoutta, evon pumpunhan saa sujautettua rungosta pois eikä putkessa ole kuin pieni painauma.

Sunnuntaina varmaan päästään tositoimiin, katsotaan sitten lisää.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957