Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapääbobber "Dirty Bastard"

Aloittaja Hemuli, 05 marraskuu 09, 15:39:51

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Onks se kumminkin näkyvillä jossain tossa kuvassa vaiko esim. jakopään kopassa?
A.K.A. Rambe

Hemuli

Mulla on hämärä muistikuva mutta haluan sille vahvistuksen ennen kuin esitän teorian johon kukaan teistä ei kuitenkaan usko :D...

Tässä pohtinut jotta ottaisko joutessaan koneen pois rungosta, eihän se ole kuin muutamalla ruuvilla kiinni. Seuraava suunnitelmissa oleva siirto vaan olisi huomattavasti helpompi toteuttaa kone pöydällä...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 31 maaliskuu 11, 14:57:42
Seuraava suunnitelmissa oleva siirto vaan olisi huomattavasti helpompi toteuttaa kone pöydällä...

S&S:n mylly tilalle?  ;D

Semmoisesta puheenollen niin eihän tuolla oo enää ees reikää kampikammiosta jakopäähän. Ainakaan näkyvillä. Kuva

PS. Tänään mä en taas tajuu mistään mitään joten huutelen vaan lämpimikseni  ::)
A.K.A. Rambe

Raimo-Raato

No nyt mä sanon jotain järkevää. Tosin en jaksa tarkistaa onks tää täällä jo todettu.

-77 ylöspäin rautiksissa öljy valuu itseasiassa jakopäästä kampikammioon päin ja siellä on pohjalla kanava jota pitkin se öljypumpun imun ja mäntien alaspäin liikkuessa luoman ylipaineen avulla saadaan öljypumpun paluurattaille. Näkyy kokkosen laittamassa kuvassa kohdassa 17:



Eli öljynkeräys on aivan eri paikassa kun vanhemmassa rautiksessa. Evoissa lie samalla tavalla?
A.K.A. Rambe

Kiiski

Oisko ideaa et ennen kuin poraat mitään reikää jakopään ja kampikammion väliin niin otat timing plugin irti ja katot vaikuttaako mitään öljyn paluu syöttöön?

Lyytinen

Minulla on tuolla 5-vaihteisen lohkot levällään, voisi kahtoa saako niistä mitään kuvaa. Niissähän tosiaan se öljy ryystetään kampikammion pohjalta olisko about yhteensä 10 cm pitkän kanavan kautta. Voisiko olla niinkin älyttömästi, että sen imukanavan pitäisi olla ohut ja pitkä, ettei se pumppu horase kaikkea kerralla ja jää sitten hupittamaan ilmaa?

ma^ko

Hemuli, jos löysäät letkua pumpun päästä ja heität keruusihdille öljyä niin valuuko se vapaasti alas pumpulle? Vai jääkö matkalle funtsimaan?
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

jesse

eihän siellä vaan ole joku kanava tukossa?
liimaa tai jotain muuta kokkaretta väärässä paikassa ::)
onko mitkä öljyt? ajattelin vaan että miten jotkut jäykemmät toimis...
vaseliiniä kone puolilleen  ;D
lukihäiriöni saattaa kirjoittamiini teksteihin iskeä.... ja välillä luetun ymmärtämiseen...

hapi

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 29 marraskuu 10, 15:17:21
Sen lisäksi että pumppu on täysin eri muotoinen niin lisää päänraapimista tuli siitä että rautiksen ja evon pumput pyörii eri suuntiin. Syöttöpuolella tämä oli helposti ratkaistu kun pumppu asennettiin lohkoon takaperin, letkujen paikat vaihdettiin päikseen ja kampuralle menevään kanavaan asennettiin letkuliitin ulkopuolista kiertoa varten. Paluupuoli tuotti vähän enemmän hommia, lohkoon piti ensin porata uusi kanava paluuöljylle ja pumppuun samanlainen reikä joka osuu lohkossa olevaan. Alkuperäisen paluuliittimen reikä tulpattiin ja toiselle puolelle tehtiin kierre uutta letkuliitintä varten. Lohkoon hitsattiin vähän lisää alumiinia että saatiin pumppu kaikilla kahdella ruuvilla kiinni.

Meniköhän tässä pyörimissuunnan muutoksessa kaikki oikein ? Eli pyöriikö pumppu oikeinpäin imu- ja painesuuntaansa nähden ?
British MCC Vierumäki

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: hapi - 31 maaliskuu 11, 20:30:54
Meniköhän tässä pyörimissuunnan muutoksessa kaikki oikein ? Eli pyöriikö pumppu oikeinpäin imu- ja painesuuntaansa nähden ?

Tää on muuten helkutin hyvä pointti.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

Liimaa koneessa? Käyttääkö joku jotain liimoja konetta kasatessaan? Ei taida mulla olla muualla kuin lohkojen välissä ja on toi öljypumppukin ollut nyt sen verta monta kertaa auki viimeisen viikon aikana että ei varmasti ole mitään tukkeita.

Ja pyörimissuunnan muutos on helppo todeta. Imaiset ensin pumpun täyteen öljyä, sitten nostat sen ylös ja pyöräytät ensin toiseen suuntaan - öljy tulee jommasta kummasta liittimestä ulos. Sitten pyöräytät vastakkaiseen suuntaan ja kas, öljy tuleekin toiselta puolelta ulos. Ja onhan se jo moneen kertaan todettu että pumppu sekä työntää öljyä koneeseen sekä ottaa sitä sieltä pois niin kauan kuin pumppu saa öljyä. Eli toimii.

Mutta Rambe voittaa viikon ropelihatun palkinnon. Tässähän joutuu itsekin tunnustamaan että enhän mä mitään tiedä Sportsterin moottorista kun öljynkiertokin on näin hakusessa. Ja niin joutui itse asiassa toinenkin erikoismies nöyrtymään... Eihän sieltä jakopäästä mitään mene pumpulle vaan kaikki kiertää kampikammion kautta. Nyt olisi tietysti mielenkiintoista nähdä miten viisivaihteisessa sama homma menee mutta tässä nyt malliksi nelilovisen evosportin lohkoista lähikuvaa. Nehän ovat hyvin samanlaiset kuin viimeisten rautapäiden lohkot.

Ensin kampuran puolelta - punaisella ympyröidyt reiät liittynevät paineen tasaukseen, keltainen reikä taas valuttaa öljyt jakopäästä kampikammioon. Alakulmassa näkyvästä sinisestä reiästä sitten painetaan öljyt pumpulle.



Saman lohkon jakopää värikuvassa - samat reiät samoilla väreillä, lisäksi poistoöljykanavan reitti kuvattu sinisellä. Nuolen kohdassa on öljypumpun sisäänottokanava.



Täähän ei suinkaan ole tekemätön paikka. Rautapäästä kun löytyy niinkin muinaushistoriallinen aparaatti kuin toisioketjun voitelulaite ja sen säätöruuvi. Kyseistä ruuvia kääntämällä on säädetty toisioketjulle valutettavan moottoriöljyn määrää - nykyisillä o-rengasketjuilla moista vuodokkia ei tarvita. Säätöruuville lähtee kanava kampikammion paluukammiosta ja säätöruuvin kierre sattuu olemaan sopivasti 1/8" NPT. Tästä päästäänkin seuraavaan kuvaan...



Tukitaan ensin sihdin alla oleva reikä, sitten sorvataan öljypumpun rungon ympärille alumiiniholkki jonka yläreunaan o-renkaalle ura. Holkki tiivistää kampikammiolta jakopäähän tulevan kanavan. Sitten porataan evolohkoa vastaavat reiät kampikammioin seinään ja vedetään öljypumpulle letku toisioketjun säätöruuvin reikään kierretystä letkuliittimestä.

Kuulostaako ihan höyrypäiseltä? ;D
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Höyrypäiseltä todellakin kuulostaa, mutta sehän on just hyvä niin...

Mutta mitä ton sihdin alla sitten tapahtuu, tai siis pitäisi tapahtua? Mä tipahdin vaihteen vuoksi kärryiltä...
Long John Stroker

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 31 maaliskuu 11, 21:00:39
Kuulostaako ihan höyrypäiseltä? ;D

Höyryillä mitään väliä, kunhan saa öljyt vapaasti valumaan paluupumpulle palautettavaksi niin sittenhän juttu toimii... oli höyryjä tahi ei. Eli kunhan paine tasaantuu ettei liikaa kurluta ja tuolta öljysumpun pohjalta on "vapaastivaluva" yhteys öljypumpun paluupuolelle ni toimiihan se.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

T-Bone, sihdin alla on alkuperäinen sumppu mistä öljy on aikanaan paennut vanhanmalliseen pumppuun. Nyt jos toi kampikammiolta tulevan esikammion ja sen välinen aukko tukitaan sillä öljypumpun akselin/rungon ympärille tulevalla o-renkaalla varustetulla alumiiniholkilla niin sehän jää ihan turhaksi onkaloksi. Eihän sitä toki ole pakko tukkia mutta onhan se hölmöä että lohkon pohjalla on aina puoli desiä öljyä joka ei liiku mihinkään.

Mako, mullahan olis valmis reikä suoraan pumpulle siitä kammiosta mihin öljy kampuralta kerääntyy - olisiko kuitenkin järkevämpää ajaa öljy ylös pitkin kanavaa ja siitä sitten kuvassa näkyvää juntturia pitkin pumpulle. Näinhän se on tuossa evon lohkossakin tehty - vielä paljon pidemmällä, ylöspäin suunnatulla kanavalla. Pakko siihen joku syy on olla ettei öljyä ole vaan vedetty suoraan kampikammiosta pumpulle.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Lyytinen

Tässähän tämä olisi. Tarkkasilmäisimmät erottaa kangen laakerin muruset tuosta läheltä mistä öljypumpun pitäisi imeä.




Punainen kuvastaa tässä omalla painollaan menevää öljyä ja vihreä sitä minkä öljypumpun pitäisi imeä. Sininen on vapaa ilman kulkureitti.