Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapääbobber "Dirty Bastard"

Aloittaja Hemuli, 05 marraskuu 09, 15:39:51

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Mainittakoon tähän väliin että ainakaan pre -77 rautiksissa ei paluuletkusta tule, öljyjen ollessa lämpimät, öljyä todellakaan tasaisesti vaan hyvin satunnaisena räkimisenä. Näin mielestäni myös vanhemmissa big twineissä. Ja sehän johtuu luonnollisesti vaan siitä että paluupuolen ollessa syöttöpuolta tehokkaampi, ei paluupumpulle riitä jatkuvasti pumpattavaa. Eli ilma ei siis meinaa mitään rataspari mallisten pumppujen kanssa.

Paljon mulla ois tähän hemulin ongelmaan liittyviä kysymyksiä ja mahdollisia sudenkuoppia mielessä tähän suunnitteilla olevaan ratkaisumalliin mut en mä niitä ainakaan nyt tähän paperille saa päästäni tulostettu. (Vaan pääsinköhän kumminkin heroksi tällä pään avaamisella...  ::) )
A.K.A. Rambe

Hemuli

Emmä jaksanu odottaa sunnuntaihin vaan kävin pikaisesti pyöräyttämässä jakopään tiivistysosat duunin jälkeen ennen kuin oli pakko sännätä kotiin ruokkimaan jälkikasvua. Tuollaiset niistä nyt sitten tuli, toi öljypumpun ympärille tuleva kaulus vaikuttaa aika napakalta reikäänsä, saas nähä joutuuko noita o-rengasuria vähän syventämään. Olis varmaan pysynyt tarpeeksi tiiviinä ilmankin mutta juuri oikean kokoisia rinkuloita on vuosien varrella jäänyt erinäisistä evobigtwinien tiivistesarjoista yli (en ole ikinä keksinyt mihin tuollainen kuuluu) niin pitihän siihen sellaiset tehdä.



Sihdin tilalle tuleva kansi istuu hyvin paikalleen kiinnittyen alkuperäisellä puikkoratkaisulla.



Sunnuntaina sitten asennetaan öljypumppu paikoilleen - toivottavasti viimeistä kertaa. Pitäkää peukkuja!  ;D ;D ;D
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

Lainaus käyttäjältä: Raimo-Raato - 01 huhtikuu 11, 17:53:21
Eli ilma ei siis meinaa mitään rataspari mallisten pumppujen kanssa.

Ei meinaa ei, jos sen ilman tilalle valuu vapasasti pumpattavaa kunhan sitä pumpattavaa ilmaantuu. Sitten jos tilanne muuttuukin niin että ilmaa pyörittävän rataspummpun pitäisi imeä sitä pumpattavaa nii yhtälö menee perseelleen.

Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Hemuli

No sitä ongelmaa ei vanhassa rautiaisessa ole. Tämän parempaa kuvaa mulla ei valitettavasti ole kampikammiosta mutta kyllä tuostakin näkee miten se öljynpoisto toimii. Kampuran pyöriessä öljy nousee sen mukana leikkautuen tuossa kaapijalevyn kohdalla poistokammioon josta se valuu sumppuun. Sieltä sitten öljypumppu ottaa sen haltuunsa. Niin kauan kuin kampura pyörii, öljy liikkuu.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

tyg

 Nyt on olennainen hukassa,,, Ei se tuolta "poistokammiosta" valu mihinkään sumppuun.

Ylämäkeen on paha minkään valua.

Tässä sen ajoitetun huohottimen yksi tärkeä funktio tulee kehiin. Männät laskee ja paine kampikammiossa nousee,,, ollaan jo lähempänä alakuolokohtaa kun huohotin aukeaa ja silloin ilma syöksähtää megalomaanisella nopeudella tuon poistokammion kautta, huohottimen läpi ylämäkeen
jakoposkeen, vieden ne kaavitut öljyt mukanaan.
Ennen kuin ilman suunta vaihtuu, huohotin sulkeutuu.

Lopun hoitaa poistopumppu



Hemuli

Näinhän se tapahtuu - alkuperäisessä Sporsterissa. Mutta kun tossa mun motissa tulee seinä vastaan siinä kohtaa missä ennen oli ajoitettu huohotin - tai siis tulee kun saan survottua tossa aikaisemmassa kuvassa olleen o-renkailla varustetun sylinterin sinne reikään. Öljypumppu ottaa öljyt pois siinä sumpussa joka on ennen sitä huohotinsylinteriä. Ja jakopään puolelle tehdään samanlaiset reiät kuin evosportissa jolloin sinne nostajien läpi tuleva öljy valuu kampikammioon ja nousee sieltä tuonne sumppuun.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

tyg

Ok,
onko riskitekijänä että mäntien liikkuessa ylöspäin vakuumi imisi tuon "uuden" sumpun ja pumpun
paluupuolen kuivaksi??  Paljon öljyä ei tuohon kanavaan mahdu kerralla.

Ihan vaan verrattuna evomallin autotyyppiseen öljypohjaan , jossa öljyä on jo reippaammin odottamassa poistovuoroa.

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: tyg - 01 huhtikuu 11, 22:51:02
Ok,
onko riskitekijänä että mäntien liikkuessa ylöspäin vakuumi imisi tuon "uuden" sumpun ja pumpun
paluupuolen kuivaksi??  Paljon öljyä ei tuohon kanavaan mahdu kerralla.

Ihan vaan verrattuna evomallin autotyyppiseen öljypohjaan , jossa öljyä on jo reippaammin odottamassa poistovuoroa.

Tää on just se asia mitä mä oon aivotuksissani pohtinut mutten oo saanut puettua sanoiksi. Kyllähän täällä on oltava joukossa joku joka tuntee fysikaasta pneumatiikan... eiku hydrauliikan... eiku en mä edes tiedä minkä mutta siis tän käsiteltävän asian kuin omat taskunsa.

Ja entäs kuinka tehokas toi kaapija on keräämään poteroonsa öljyä? Öljyn sinne heittää kait vain limppujen pyörivä liike ja sekin poteron kattoon ja sieltä vasta alas tippumalla täyttää kaapijan poteroa. Näitä pitäis päästä jossain koeympäristössä testaamaan.
A.K.A. Rambe

Hemuli

No tässähän meillä on koeympäristö...

En olisi niin huolissani paineenvaihtelun vaikutuksista öljyn käyttäytymiseen. Lohkoonhan tullaan poraamaan jakopäähän kaikkiaan neljä reikää. Yksi jakopään alaosaan öljyn valuttamiseen kampikammioon ja kolme nostajapesien väliin paineenvaihteluiden tasaamiseen. Näin se on tehty -77 ja uudemmissa Sporstereissa.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

ma^ko

En oikein usko, että vakuumi imee "miniatyyrisumppua" kuivaksi koska ilmatila on yhtenevä myös jakopäähän jne, joten ilmalla on liiketilaa ilman että tarvitsee öljyä nostella. Jos pyrkii nostelemaan niin asiallehan on helppo ratkaisu, eli avoin huohotus, silloin ei ainakaan nostele.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Raimo-Raato

No helevetti! Tilanneraporttia jo kehiin äläkä pidä meitä jännityksessä.  ;D
A.K.A. Rambe

Hemuli

No niin, kärsivällisyys palkittiin ja mopedi pelaa kuin buikki ;D...

Mitä sille sitten tehtiin? Tuossa edellä olikin jo kuvaa niistä kalikoista mitä pyöräytin jakopään tilkkeiksi mutta otetaan tähän ihan kertauksen vuoksi. Toi sylinterimäinen osa tiivistää kampikammiosta jakopäähän tulevan kanavan niin että paine ei pääse enää sitä kautta ylös, ja tulppamainen osa tuli siihen alkuperäisen sihdin paikalle.



Sylinteri tuli öljypumpun käyttöakselin ympärille ja koko komeus survottiin reikäänsä. Sovitus on todella napakka ja o-renkaat viimeistelevät tiivistyksen. Sylinterin yläpään ja akselin välissä on rako josta pumpun liukulaakeri saa voitelunsa.



Sitten jakopään kimppuun, alareunaan porattiin 10 mm reikä öljyn valuttamiseksi kampikammioon ja ylös kaksi kymppimillistä ja yksi kasimillinen evolaisen mallin mukaan huohotusilmalle. Tukin kaikki ylimääräiset reiät kampikammiosta ja paineistin sen paineilmalla ettei poratessa syntyvät lastut pääsisi kammion sisäpuolelle.



Huohottimeen tein öljyn paluulle kolmemillisen reiän ja jyrsin koppaan uran josta se pääsee valumaan.



Nostajanpesiäkin modifioitiin, tuntui että öljy ei valu tarpeeksi nopeasti jakopäähän ja siksi jyrsin alkuperäisen uran kuuden millin terällä isommaksi.



Pikainen niputtaminen ja sitten koekäynnistys - toimii todella hienosti, paluuletkusta tulee tasaisesti öljyä. Pari kertaa huomasi että paluu on tehokkaampi kuin syöttö kun pumppu horaisi ilmaa ja öljyn tulossa kävi katkos mutta se oli tosiaan vain hetkellistä. Huohottimesta tulee pelkkää puhdasta ilmaa ja kone ei savuta - tästä voi päätellä että kampikammio tyhjenee riittävän nopeasti.

Nyt päästään sitten viimeistelyhommiin, vielä on pari viikkoa Tampereen näyttelyyn. :) :) :)

Taidanpa palkita itseni tölkillisellä nallemehua...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Make

Jääräpäisyys palkitaan! Onnea ja reseptiä!  ;D
Greatest enemy of freedom is satisfied slave

F 48

Hieno juttu että sait toimimaan. Aika mielenkiintoista keskustelua ainakin asiasta on ollut.

Raimo-Raato

"Getting there is half the fun" lukee 7up pullon kylessä.  :)
A.K.A. Rambe