Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Rautapääbobber "Dirty Bastard"

Aloittaja Hemuli, 05 marraskuu 09, 15:39:51

« edellinen - seuraava »

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 09 helmikuu 11, 15:50:33
Jos sillä sen 150 kilsaa pääsis tankkaamatta niin riittäis mulle.

Pääseehän sillä mut sit oot ajanut liian hiljaa rautikselle.  ;D Nimimerkillä 70 kilsaa tankillisella
A.K.A. Rambe

Hemuli

Kaikkihan muistaa että tähän masiinaan tuli laitettua se evolaisen öljypumppu? Kaiken muun hauskan lisäksi tuossa swapissa poistui käytöstä vanhemmissa rautapäissä öljypumpun käyttörattaan yhteydessä oleva ajoitettava huohotin - saman tyylinen hässäkkä kuin bigtwineissä. Nyt siis piti keksiä jotain millä saadaan alipaine kampikammioon mäntien lähtiessä ylöspäin ettei öljyt roisku pitkin tannerta - ongelma jonka kanssa painittiin pitkään Firestarter-projektin yhteydessä eikä se itse asiassa ole vieläkään lopullisesti ratkaistu vaan vaatii vielä jatkokehittelyä.

Aikaisemmasta kokemuksesta viisastuneena tiesin suurin piirtein miten homma tulee hoitaa. Rautapää hönkii höyryt pihalle jakopäänkopasta laturin kohdalta. Laturin käyttöakselilla on prikka jonka pitäisi roiskia suurimmat öljyt pois huohotusilmasta mutta sen lisäksi tarvittiin jonkunlainen läppäventtiili estämään ilman pääsy kampikammioon mäntien noustessa ylös sylintereissä. Jos ilma ei pääse sisään, ei sitä myöskään ole sieltä tulossa ulos - ainakaan niin paljoa - kun männät tulevat takaisin alas. Nelivaihteiset evosportit huohottavat myös samasta paikasta, niissä vaan on tehty huohotinventtiili kopan sisälle mutta rautapäässä se ei onnistu koska laturi vie kaiken tilan. Niinpä päätin tehdä vastaavan virityksen kopan ulkopuolelle.

Ensin jyrsimellä koppa tasaiseksi että olisi edes teoreettisia mahdollisuuksia saada se tiiviiksi.



Sitten ensin keskelle reikä H-D:n sateenvarjoventtiilin kiinnitykselle ja sitten ympärille kahdeksan lisää huohotusilmalle. Lisäksi tarvittiin kaksi kierteytettyä reikää huohotinkopan kiinnitykseen.



Pyöräytin sorvilla mahdollisimman siron kopan johon sai vielä 1/8" jenkalla olevan 3/8" letkuliittimen.



Sateenvarjoventtiili asennettuna. Samanlaiset löytyy kaikista kansiin huohottavien evojen venttiilikopista.



Ja koko hässäkkä valmiina. Täytyy vielä kiillottaa toi koppa niin sitten se on siinä.

Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Spöke

Aika pro. Vieläkö olisit saanut mahtumaan O-rengasuran tiivistykseksi kopalle, ois ollu ultrapro. Taitaa vaan tila olla rajattu, kun tuo sateenvarjo on larke.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Janne R.

Jos foorumilla olis peukkuhehiö niin laittasin sen tähän.

Raimo-Raato

Mitäs jos varmuuden välttämiseksi vielä huohotuksen letkuun filtteri jossa kanssa yksisuuntainen venttiili?
A.K.A. Rambe

Hemuli

Itse asiassa selailin tänään pajalla rautiksen shop manualia ja koko ton homman olis voinut jättää tekemättä. -76 ja uudemmissa kun on toi sama pumppu mutta perinteinen huohotus - huohotusputkessa on vaan takaiskuventtiili joka tekee saman homman kun toi mun viritys. Eli olisin selvinnyt pelkällä huohotinputken tuoreempaan malliin päivittämisellä.

Mutta olisko se nyt ollut muka hauskaa?  ;D
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

mista

Uskomattoman hienoa jälkeä saat aikaiseksi. Työstökoneitakin näyttää olevan hyvin käytössä. Suorastaan kateeksi käy.
1975 Rautis, 1974 Rautis,  Volvo 240 Tbo, Ford Model A Pickup Hotrod

Hemuli

Viimeiset pari vuotta olen kytännyt josko löytäisin käyttökelpoiset sylinterit pikkurautikseen, pyörän mukana tulleet olivat kiinnileikanneet ja jo valmiiksi +.050" ylikoossa joten niitä ei voinut enää porata. Kaverilta sain parin putkitettuja sylintereitä mutta niissäkin oli aivan holtiton välys ja porausvaroja ei ollenkaan kun putki oli tehty niin ohueksi että alkuperäinen sylinterinhelmakin oli vielä tallessa. Ysisataseen ei tunnu löytyvän määrättyjä osia kovinkaan helposti, kiinalaiset toki tekevät aftermarketpyttyjä mutta laatu vähän arvelutti. Koska koko tänä aikana ei esim. ebayssa ollut löytynyt yhtään järkevässä ylikoossa olevia pyttyjä olin jo luopunut toivosta ja tilasin kiinansylinterit.

Samana päivänän kuitenkin selasin vielä kerran ebayta ja törmäsin myyjään jolla oli kaksi todella suttuista kuvaa rautapään sylintereistä eikä mitään mainintaa niiden porauksesta. Pistin kysymystä ja myyjä vastasi että ne ovat "stock bore". Joopa joo, lehmätkin lentää... Seuraavana päivänä tuli tarkennus, poraus onkin 3.015" - jo kuulosti paremmalta. Pytyt tilaukseen ja kädet kyynärpäitä myöten ristiin että tulisivat ehjänä perille.

Myyjä oli laittanut sylinterit kahteen eri pakettiin etteivät ne kolhisi toisiaan mutta oli kuitenkin pakannut ne liian pieniin laatikoihin ja näinhän siinä sitten kävi.



Voitte arvata että vitutti, varsinkin kun pytyt muuten olivat täysin lupausten mukaiset ja alkuperäistä H-D laatua. Ylikoko oli +.020" mutta sylinterit eivät olleet juurikaan kuluneet ja kunnostuksesta selviää todennäköisesti hoonauksella. Ei muuta kuin puhelin kuumaksi ja neuvoja kyselemään, puikkohitsaus tuntui olevan päivän sana mutta esilämmittäminen ei paljoa innostanut sylinterin muodonmuutoksen pelossa. Hessu oli lopulta se joka neuvoi parhaan konstin. Ei muuta kuin Biltemasta (tämä ei sisältynyt Hessun vinkkeihin ;)) hakemaan puikkoja jotka ovat lähes puhdasta nikkeliä ja sitten hitsaamaan pyttyä kylmänä - piste kerrallaan heftiin ja jokaisen jälkeen annettiin raudan jäähtyä kosketuslämpöiseksi ennen jatkamista.

Haluan muistuttaa että en ollut koskaan hitsannut puikolla ennen tätä, siksi nuo saumat nyt ei ihan luokkatasoa ole ;D... Saanko esitellä - Mr. Frankenjug.



Pienen putsauksen jälkeen ei valmiista koneesta juuri huomaa että mitään on ollut rikki. Saumoille ei juuri tule rasitusta joten eiköhän noi räkäpallot kestä.



Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Huisaa puuhaa. Ja tekemisen makua.

Eipä noille mekaanista rasitusta tuu, tärinää ja lämpövaihteluja kylläkin. Niillä menetelmillä muuan hajottajafirma hajottaa mm. ydinvoimalan osia mainoslauseella "Meiltä mikään ei palaa ehjänä"... ;D

Mul on shovelin kannesta yks murtunut ripa hitsattu takas kiinni, ja on toi vielä pysynyt. Alsaa tosin. Tai mitä lie seospaskaa, silumiinia?
Long John Stroker

Hemuli

Tuossa on muutama päivä niistetty mustaa räkää ;D... Vanhemmat H-D:n alumiiniosat on järjettömän huokoista kamaa, eturattaan kopasta ei saanut millään kiiltävää.









Toi enskakoppa pitää vielä tehdä uusiksi, tuli jätettyä liikaa kolosia käymättä läpi. Jos olisin heti lähtiessä tajunnut miten kusipäinen homma sen siistimisessä on niin olisin jättänyt tekemättä - mutta kun kerran aloitti niin pakkohan se on viedä loppuun asti. On meinaan MPD:n valu todella karua jälkeä.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 23 helmikuu 11, 09:51:44
Tuossa on muutama päivä niistetty mustaa räkää ;D... Vanhemmat H-D:n alumiiniosat on järjettömän huokoista kamaa, eturattaan kopasta ei saanut millään kiiltävää.

Hehe, jopa mä oon huomannu, minkälaista paskaa ne aluosat on. Tietääkö muuten kukaan, mitä seosta ne tarkemmin sanottuna on? Silumiinia?

Yksi konsti, jolla ehkä saisi lopputulosta pikkuisen parannettua, voisi olla kuulakiillotus. Kuulat kun hakkaavat sitä pintaa ja huokosia kiinni. Ei kuulakiillotus taikatemppu ole, mutta teoriassa oikean suuntainen menetelmä.
Long John Stroker

Jake

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 23 helmikuu 11, 09:51:44
Tuossa on muutama päivä niistetty mustaa räkää ;D...

Alumiini sieraimissa tuntuu aika "jännältä" tuolla pakkasessa..

Kiitos motivointipläjäyksestä :D

Hessu

Ei ne silumiinia oo. Onneksi. Silumiini on sitä paskaa mistä tehdään merkkejä, kahvoja, rasioita ym.
Sitä ei kai oikein pysty hitsaa. Kyllä noi kannet on kohtuullisen puhdasta alsaa. Hiekkavalut on vaan niin huokoisia.

fullhandjp

kuka taiteili noi kopan kaiverrukset? vai artisti ite.. pirun hienot!!!

filtteri

hyvännäkönen pata siitä on syntymässä ainut miinus on et nimi dirty bastard eioo enää linjassa mutta se on kait toisarvoinen seikka :P