Ohessa kuva Shovelin öljypumpun liitännöistä. Mistä mihin.
Toisioketjun voitelu ei tiettykään ole ollut remmivetoisissa käytössä.
Lisätty S&S pumpun kuva.
Muutama yleiskuva öljynkierrosta.
Lyhyt Shovelin öljynkiertoselostus. Numerot viittaavat edellisen vastuksen kuviin.
(Evoissa aika lailla sama, etenkin varhaisimmissa)
1. Öljy tulee omalla paineellaan tankista
2. Öljyn paluu tankkiin
3. â€Check valve†estää öljyn valumisen seisokin aikana kampikammioon
4.â€Check valve†avautuu, kun painetta on noin 3 psi. Öljy pääsee hydraulinostajille,
venttiilikoneistoon.
5. Paineensäätöventtiili avautuu noin 5 psi:ssä ja päästää öljyn pinionin kauttakeskilaakerille.
Venttiili pitää oikeaa painetta yllä. Jos paine nousee, venttiili laskee ylimääräisen öljyn
1980 ja vanhemmissa jakopäähän, nuoremmissa paluulinjan kautta tankkiin. Öljyn ollessa kylmä,
venttiili avautuu enemmän päästäen öljyä 1980 -1982 paluulinjaan, 1982 ja uudemmissa
syöttölinjaan.
6. Öljy menee paineella kampiakselin keskilaakerille, roiskuu kammion seinille voidellen sylinterin
seinämät, männät.
7. Öljy valuu venttiilikoneistosta sylinterin kanavia pitkin alas, roskuu sylintereille ja ympäri
kampikammiota.
8. Osa venttiilikoneistossa olevasta öljystä valuu nostatankojen suojaputkia alas, voidellen ne ja
nostajat. L1981 â€" E1982 osa tästä öljystä imettiin takaisin kampikammioon (23). Imun hoiti
kampikammion alipaine. Tarkoituksena oli saada ylimääräinen öljy nostajista pois. Löytyy
edelleen sylintereitä, joissa paikka tälle liitännälle. Öljyreikä sylinterissä on myös hieman
korkeammalla ja aiheuttaa esim KB mäntien kanssa päänvaivaa, kun reikää jää öljyrenkaan
yläpuolelle.
9. Pyörivä breather-venttiili (huohottimeksikin kutsuttu) on ajoitettu siten, että mäntien tullessa
alaspäin, se avaa kanavan kampikammiosta jakopäähän ja venttiiliin kertynyt öljy puhalletaan
jakopäähän. Venttiili sulkeutuu mäntien mennessä ylös ja kampikammioon saadaan alipaine.
Tällöin myös venttiilin tuleva pikkukanava avautuu ja öljyä imetään venttiiliin.
10. Puhallusvaiheessa breather-venttiiliin imetty öljy puhaltuu jakopäähän, voidellen siellä olevat
liikkuvat osat.
11. Myös ensiönvedolle menevä öljy työnnetään sinne tällä â€puhallusâ€paineella.
12. Jakopäässä olevan öljyn pumppaa öljypumppu takaisin tankkiin
13. Öljypumpun paluupumppu
14. Öljyn paluu tankkiin
15. Kampikammion öljynkeruukaukalo, josta sinne kertynyt öljy valuu breather-venttiilin öljytilaan.
16. Breatherin-venttiilin öljytila
17. Kanava, josta öljy imetään em. venttiiliin.
18. Kampikammion ylipaine tulee tätä kautta ulos. Alunperin menee ilmanputsarille.
19. Paluulinja ensivedosta. Öljyn imu bratherin öljytilaan tapahtuu mäntien ylösmenotahdilla.
20. Ilmalinja öljytankkiin
21. Toisioketjun voitelu, 1982 ja vanhemmat.
22. Öljynpaineanturin paikka
23. Nostajien ylimääräisen öljyn imu (ks kohta 8.)
Pähkäilin tässä just ameriikasta tuodun shovelini öljyliitäntöjä, hommassa oli
muten kaikki ok, mutta ensiö-öljyn paluu (imu) letku oli tukittu laittamalla pari tuumaa öljyletkua
ja pultti pannalla päähän koneen puolelta, onko ok tapa tukkimiselle?
Toisekseen ensiön voitelu oli yhdistetty toisioketjun voiteluun letkulla, eli lyhyt letku mutkalla vaan
öljypumpun liitoksissa, onko ok tapa?
kyseessä 72 shoveli hihnaenskalla ja ketjutoisiolla
Tuollainen tukkimistapa löytyy meidänkin Shovelista :) On pitäny.
Tuo toisioketjun voiteluviritelmä on mulle tuntematon.....
kuvan kaltaisesti on mulla nuo yhdistetty
(http://carphotos.cardomain.com/ride_images/2/329/1609/13320804002_large.jpg)
Yleensähän noi on niin että toisioketjun voitelun säätöruuvi on ruuvattu kiinni ja enskapuolen voitelun lähtö tulpattu. Eli tuo ajaa saman asian ainakin jos säätöruuvi on kiinni.
kiitos tiedosta, taidan sitten nykästä tuon ylimääräisen letkun pois tuosta tieltä ja tulpata perinteisesti, turhaa tuo tiellä tuossa on
Aiemmin postaamani kuvassa on S&S:n vanhempi pumppu malli. "Uudemmmassa" on vaihtoehtoiset syöttö- ja paluuliittännät. Voi käyttää jompia kumpia, käyttämättömät pitää tulpata. Laitan kuvaa jahka saan aikaiseksi.
Kiitos palautteesta!
Edit: Alla heikkolaatuinen kuva "uudemman" mallisesta S&S:n öljypumpusta. Vasemmanpuoleinen 31-6002 (1931 -91) oikeanpuoleinen 31-6039 (1992 ->)
1. Öljyn sisäänmeno. Kaksi vaihtoehtoa, käyttämätön tukitaan
2. Öljyn paluu. Kaksi vaihtoehtoa, käyttämätön tukitaan
3. Öljynpaineantturi
4. Ensiöketjun voitelu
5. Toisioketjun voitelu
Mikä viisaus piilee venttiilikoneiston öljynkierrossa, kun öljyä kierrätetään taaimmaisen rockerboxin kautta etumaiseen? Tarkotus olisi muutta öljynkierto knuclehead looklike. Eli haaroitus öljylinjaan rockerboxien väliin. Aiheuttaneeko onglemia? Talonpoikaisjärki sanoo, että edessä voitelu vaan paranee.
Mun mielestä toi on vaan ulkonäkömodi. Kyllä perinteisellä takarokkerista eturokkeriin-öljylinjallakin öljyä tulee riittävästi, jopa liikaakin. Eli senkun laitat, hyöty on siinä luukissa.
-Spöke-
Kyllä se etupytyn paon keinuvippa-akseli saattaa käydä orkkis linjoilla kuivana. Kuulemma. Eli sinällään jopa suositeltavaa tuo haaroittaminen ennen venakoppia.
Näkyy saavan ihanan halaboo valmista settiä: http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/WebSite.woa/wa/DirectAction?navi=1.1.1.1.1&page=%21WW32757 (http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/WebSite.woa/wa/DirectAction?navi=1.1.1.1.1&page=%21WW32757)
HUH!
On halapa juttu, kolme kartiokierrejuntturia ja pätkä haaroitettua putkea, vain mummotonnin... elämä on.
No tuosta (http://www.motorcyclestorehouse.nl/product/902773) aavistuksen edukkaampaa mutta onkin sit niin nykymuodin mukaista että ai että.
tulossa S&S pumppu vm.75 shoveliin.. pitää ilmeisesti porata yks lisäreikä...? miks ja mihin?
Löytyi tämmöinen (http://pweb.jps.net/~splaxco/oiling.htm) linkki.
helv.. pumppu vaihdettu ja porattu ohjeiden mukaan... käytetty hetki ja paineet ok.. seisoi viikon ja taas pukkas huohotinletkusta öljyä... olisko vanhan pumpun jäljiltä...? sit vaikuttaa et tekee painetta öljysäiliöön.. vaikuttaako asiaan...? säiliö ylämerkkiin asti täynä öljyä.. olisko liikaa...
Lainaus käyttäjältä: jouni - 21 toukokuu 11, 20:06:32
helv.. pumppu vaihdettu ja porattu ohjeiden mukaan... käytetty hetki ja paineet ok.. seisoi viikon ja taas pukkas huohotinletkusta öljyä... olisko vanhan pumpun jäljiltä...?
Oman kokemuksen mukaan öljyä saattaa tulla noin puolesta -> yhteen minuuttiin, joskaan en ole koskaan ottanut aikaa. Jos eka koekäyttö oli lyhyt niin todennäköisesti on vanhan pumpun peruja.
Minkä numeroinen S&S:n pumppu on kyseessä?
http://www.vmparts.fi/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=110_115&products_id=676 (http://www.vmparts.fi/shop/index.php?main_page=product_info&cPath=110_115&products_id=676)
tollanen se on..
Lainaus käyttäjältä: jouni - 30 huhtikuu 11, 16:51:05
tulossa S&S pumppu vm.75 shoveliin.. pitää ilmeisesti porata yks lisäreikä...? miks ja mihin?
Yhden reiän vissiin jouduit poraamaan? Olettaisin että se muuttaa relief venttiilille tulevan liian öljyn paluureitin suoraan pumpun paluupuolelle, kun se orggisversiossa kulkee jakopään kautta vuoteen -80 asti. Siis tämä on minun oletukseni.
Lainaus käyttäjältä: jouni
sit vaikuttaa et tekee painetta öljysäiliöön.. vaikuttaako asiaan...? säiliö ylämerkkiin asti täynä öljyä.. olisko liikaa...
Moottorin käydessä öljysäiliössä lienee aina hieman painetta, koska koneen kampikammiosta tulee tankkiin ilmaletku, jonka tarkoituksena on tasata paine niiden välillä.
yksi reikä ja noilla ohjeilla.. mitä toi sitten tarkalleen suomeksi tarkoittaa???
That hole is used for a vent passage above the pressure regulator valve in the pump.
without that hole the regulator plunger in the 1981 and later pump may hydraulic lock and the oil pressure will not be controlled by the spring above the plunger. It's simply there just to vent any trapped oil above the regulator plunger
http://pweb.jps.net/~splaxco/oiling.htm (http://pweb.jps.net/~splaxco/oiling.htm)
No tuossahan se, päästää venttiilin männän yläpuolelle mahdollisesti kertyneen öljyn pois ja estää siten "hydraulisen" lukon syntymisen, joka taas estäisi jousen ohjaamasta öljynpainetta. Elikkä siinä tehdään reitti öljypumpusta jakopäähän.
Aiempi olettamukseni oli siis potaskaa. Ei tullut tuota Rautahaulin postaamaa linkkiä niin tarkaan tsekattua.
oikein tuo tuli itsellänikin ymmärrettyä...
nyt asiaa tarkemmin mietittyä alkoi huohotin lykätä öljyä ulos taas sen jälkeen kun lisäsi säiliöön öljyä ylämerkkiin asti..sitä ennen öljypinta alamerkissä... säiliö tarvikepönttö ja huohotinputki tulee säiliön alaosaan myös kiinni... olisko mahdollista et ei kestä laittaa öljyä maksimiin... josko peittää huohotinputken pään...??
näyttää siltä et öljyn vähentäminen säiliöstä auttoi.. miksei alunperin ole voitu laittaa huohotinliitäntää säiliön päälle ???
Ei kai se huohotinliitäntä sentään pääty sinne öljytankin alaosaan? Yleensähän säiliön sisällä kulkee putki joka päättyy nestepinnan yläpuolelle. Missään tapauksessa huohotinputken pää ei saa jäädä pinnan alle, muuten kaikki öljy valuu seisoessa takaisin koneeseen.
Öljysäiliöön kannattaa jättää muutenkin riittävästi ilmatilaa, pumppu vatkaa paluuöljyn sekaan niin paljon ilmaa että säiliössä alkaa tulla ahdasta jos siellä ei ole lebensraumia. Sen jälkeen ölppää voikin vuotaa mitä ihmeellisimmistä paikoista. Mystisin mihin itse olen törmännyt tihkutti venttiilinohjuria pitkin pakokanavaan...
ei varmaan päätykkään alaosaan mutta näemmä ei tule kovinkaan korkealle.. niinpä se on aina ollu et kaikki pitää oppia kantapään tai kokemuksen kautta ;D
Etpä ole Hemuli ainoa jolla ollut sama tihkutusongelma. Öljyä tosiaan tuli lähes joka raosta , ei kylläkään paljoa. Shovelin öljytankissa tulee huohotusletku kyllä päälipuolelle. Öljyn vähentäminen ei kyllä loppujen lopuksi auttanut koska nyt öljyä melkein ylärajassa eikä mitään ongelmaa.Tulee aika siistit savut kun alkaa tihkuttamaan. Kai se sitten oli mullakin tuollanen hydraulilukko.Jotenkin tuli mieleen filtterin läpäisykyky , Josko olis ahdistanut liiaksi paluupuolta.Minunkin koneeseen toi reikä porattu + evon pumppu.Öljyn ja filtterin vaihdon yhteydessä ajoin startilla konetta niin kauan kun paluuletkusta piisas öljyä.Tulee muuten yllättävän paljon.siihen loppu mun koneen öljyvaivat.
Saako kampikammion huohotuksen tukkia?
Nimittäin sieltä tuloo öljyä sen verta paljon...
Ihmetyttää,että miksi kusee niin paljon kun puristuksetkin oli kymmen hujakoilla.
Lainaus käyttäjältä: bluesoul - 28 kesäkuu 11, 14:38:18
Saako kampikammion huohotuksen tukkia?
Ei saa! Muuten mäntien alaspäin suuntautuvasta liikkeestä syntyvä ylipaine löytää kyllä jostain muualta tiensä ulkoilmaan.
No prkl. Laitanko menemään takasin säiliöön ja korkkiin pikku reikä?
Etutönärien juurestakin kusee öljyä. Miten voi olla mahdollista,mun HD vuotaa ;D
Oon siis ottamasa pyörää vasta ajoon tälle kesälle.
Lainaus käyttäjältä: bluesoul - 28 kesäkuu 11, 15:17:45...Oon siis ottamasa pyörää vasta ajoon tälle kesälle.
Eli kyse on on ensikäynnistyksestä pidemmän seisokin jälkeen? Öljyn tulo huohottimesta on silloin täysin normaalia, sitä valuu seisonnan aikana öljypumpun kuluneen kuulan läpi kampikammioon ja kun kone lyödään seuraavan kerran tulille, painaa kampikammion paine sen huohotinputkea pitkin ulos. Letkunpää keräysastiaan ja pidä huoli että säiliössä riittää öljyä niin kyllä se ylimääräisen tulo aikanaan loppuu.
Laitoin nyt tosi pitkän huohotus letkun joka kiertää akun reunaa ylös ja toiselta reunalta alas ja pään käänsin alas voitelemaan ketjua. Nähtäväksi jää onko kuinka sotkeva ratkasu.
Viime kesänä letku tuli laatikon taakse ja letkun päässä oli suodatin, suodattimen pohja tosin oli revennyt eli jonkin moinen paine siellon ollu. Viime kesän öljyt oli 20W50,nyt 25W60.
Mitäs mieltä raati on näistä halvemmista drop in - suodattimista:
(http://purolachoppers.shop.wosbee.com/filemanager/productpics/1225picture1Upload.JPG)
Tuollaisia olisi hakumatkan päässä 5.30â,¬ pala. Jos ajaa asiansa niin voisi ostaa talliin useampia talteen.
Eiks toi oo ihan perushinta tollasesta sudista? Emmä oo ikinä eroa niissä huomannu, parempi taatusti, kuin ilman ja ilmankin on pärjätty.
-Spöke-
En tiedä mikä on perushinta mutta olen käyttänyt samoja mitä esim HB myy, yli kolminkertaiseen hintaan.
Näitä:
(http://www.hotbike.fi/kauppa/contents/media/l_25545.JPG)
No nyt on muutama suti noita halvempia mutta mitä vit... Niissähän on läpireikä, tuleeko nuo jonkun erillisen tötterön sisään? Jos laittaa tuollaisenaan paikalleen niin osa suodattimen keräämästä kurasta valahtaa öljytankkiin.
Malli on D002
Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 13 heinäkuu 11, 20:33:03
No nyt on muutama suti noita halvempia mutta mitä vit... Niissähän on läpireikä, tuleeko nuo jonkun erillisen tötterön sisään? Jos laittaa tuollaisenaan paikalleen niin osa suodattimen keräämästä kurasta valahtaa öljytankkiin.
Malli on D002
Noi on varmaan siihen erilliseen suodattimeen?
HB myy samaa mallia:
Öljynsuodatin mitä käytetty öljysäiliön sisällä 1953-82. Korvaa H-D Oem. 63839-53 ja 63840-53.
Purolan suti : klik (http://purolachoppers.shop.wosbee.com/PublishedService?file=page&pageID=9&itemcode=87107)
Pitää sovittaa kun tulee ajankohtaiseksi.
Mulla myös öljynsuodattimessa reikä pohjassa HB:stä ostettu ..ed. mallisa ei ollut reikää.
suodatin on custom chromen drop in oil filter models whith in-tank filters 1953-1983.
Pyörä on shovel -78.
OK! Eli ilmeisesti suodatin on oikean mallinen. Pitää vaan välttää suodatinkorkin turhaa availua ja putsata tankin pohja rätillä/magneetilla kun on sudin vaihtoaika.
Niin ne mielipiteet muuttuu. Ostin perinteisen mallin sudin kun kävin Lempäälässä, siinä on pohjassa reikä jossa on läppä ja sen takana jousi. Jos suti tukkeutuu niin läppä aukeaa ja päästää ölyn reijästä karkean verkon läpi tankkiin. Nerokasta. Noi "läpihengittävät" jää kaappiin. (menkööt oppirahoina) Ei tuokaan maksanut kuin 11â,¬, motorsykkeli storehousen paketti.
E: Siis Tämmöinen (http://www.motorcyclestorehouse.nl/product/510416)
Moro,
Laitetaanpa nyt tähän säikeeseen sitten kun tuntuisi olevan lähellä...
Eilen töistä kotiin ajellessa Shoveli oksenti öljyt huohottimesta tielle. Jonkin verran roiski jo viime syksynä mutta nyt ne tuli tyyliin "kerralla pihalle". Lykky oli ettei tullut vasemmalle kaartuvassa rampissa :)
Mikä tuon todennäköisemmin aiheuttaa? Kone käy ok ja mitään isompaa remppaa ei ole tehty, vain enskakoppa oli auki keväällä. Pyörä on melkoisen alkuperäinen, 1980 mallia, ketjuenskalla.
Affe
Ensimmäisenä tulee mieleen öljypumpun antautunut kiila.
Paluuletkun (tai suodattimen) tukkeutuman olet jo varmaan kattonutkin?
En tiedä voisiko hajonnut breatheri tehdä noin, omassa tursusi vähän kaikkialta.
Moro,
Otin pumpun auki. Paluun kiilahan sieltä oli pettänyt. Rattaan väliin oli kiilautunut jokin, toistaiskesi tuntematon metallinkappale... Taidan hakea Moorelta uudet osat ja lyödä kasaan ja katsella mitä tapahtuu, ilmaantuuko lisaa metallia rattaille...
Palaillaan :)
Affe
Jos sinulla on noin hyvä tuuri, että tuo on ainut rikki mennyt kohta, niin oletko varma, että haluat koittaa vielä toisenkin kerran? Nostajan rulla kyllä ilmoittaisi itsestään, mutta sehän voi olla täälläkin varoitettu juttu eli jousiprikalla shimmatut keinut jotka ennemmin tai myöhemmin antautuu?
Lainaus käyttäjältä: Affe - 04 elokuu 11, 16:07:38
Moro,
Otin pumpun auki. Paluun kiilahan sieltä oli pettänyt. Rattaan väliin oli kiilautunut jokin, toistaiskesi tuntematon metallinkappale... Taidan hakea Moorelta uudet osat ja lyödä kasaan ja katsella mitä tapahtuu, ilmaantuuko lisaa metallia rattaille...
Palaillaan :)
Affe
Komppaan Lyytistä, jostainhan tuo metallipalanen on tuonne pumpun paluupuolelle tullut. Ymmärsin että sulla on melko orkkis tuo kapine - onko siinä vielä tuo enskan öljyn imu ja pumppupuoli käytössä (eli kierrättää koneöljyä enskassa) vai onko enskassa ihan oma öljy? Käytitkö breather valvea irti - mille sen poraus näytti ja oliko siellä breatherin sihdissä metallirojua? Itse ainakin katselisin vähän pidemmälle, ei tuo varmaankaan ollut ainoa irtometallin palanen tuolla koneessa. Tai sitten sulla on vaan onnea ja homma pelaa...
Moro,
Peli on tosiaan hyvin alkuperäinen, eli enskan öljyäminenkin on tehtaan jäljiltä, koneöljyn kierrossa. Tuo enska multa oli auki kun oli tarkoitus tutkia olisiko vetorattaan välistä tuupannut sen öljyn mikä syksyllä renkaan likasi... Into kuitenkin loppu kun juhannus tuli ja laitoin enskan takaisin läjään sellaisenaan. Mulla oli ensiöveto jo purettuna niin pitkälle että olisi pitänyt vetää pääakselilta kytkin irti mutta kun en saanut ajoissa hankittua ulosvetäjää niin jäi ens talveen :) On tietty mahdollista että tuon enskan kanssa pelatessa jokin lastu sieltä irtosi ja jäi sisään mutta enhän mä sellaista kyllä myönnä :)
Pitää nyt miettiä yön yli avaanko tuon jakopäänkin...
Affe
No niin,
Avasin aamutoimikseni sen jakopään ja varsin siistiltä siellä näytti, ei metallipurusta jälkeäkään breatherin öljytilassa. Breatherin pinta todella siistissä kunnossa, samoin pesä. Verkossa oli pieni painuma, ikään kuin siihen olisi joku osunut mutta tuollainen siru ei sitä saa aikaiseksi, jollei sitten ole pyörähtänyt verkon ja pesän välissä...
Mutta koska mitään jälkiä siitä että jotain olisi vahvasti murenemassa ei löytynyt lyön myllyn kasaan ja kokeilen. Totta että jostain se metallin pala on sinne mennyt mutta kun ei muita löytynyt niin ei viitsi kesken kesä koko konetta purkaa että todetakseen ettei edelleenkään tiedä mistä se tuli :)
Jotta nyt tulisi vähän asiaakin tähän säikeeseen niin vastataan nyt vaikka yhteen kysymykseen joka itsellä oli kun tuota selvitin...
Öljypumpun saa ihan kivasti pois vaikka kone on paikallaan. Kansi pois, pumpun akselin circlip pois, rattaat pois, pumpun runko pois. Pitää vaan varoa ettei työnnä pumpun akselia sisään jolloin pumpun vetorattaan kiila saattaa tippua jakopäähän. Ei tietty ongelma jos jakopäänkin meinaa avata...
Kasaaminen sitten... no katsotaan, periaatteessa päinvastaisessa järjestyksessä niin kuin kirja sanoo :)
Affe
katto nyt se pumpun sisäpuolen kiila samalta akselilta ettei oo ottanu (liikaa) kipeää sekin.
Mulla poiki aikoinaan just se jakopään puoleinen kiila.
Kasatessa pitää muistaa, että ei väkisin mitään, jos ei mene suosiolla niin silloin pitää ottaa isompi leka.
Öljyletkujen vaihto edessä viimeistään talvella, rosterikuoret sai vähän osumaa oikosulussa keväällä ja ne on muutenkin kovettuneet.
Nyt huohotus- ja öljyn paluuletkut nousee tankin päälle suorinta reittiä eli pakoputken ja runkoputken välissä, tämä ei varmaan ole paras reitti koska ne on oikeastaan kontaktissa pakoputken laippaan vaikka niitä on koitettu nippusiteillä pitää siitä irti. Ajattelin laittaa uudet letkut niin että tankin päältä alas mutta sitten ne kiertäisi runkoputken vasemmalta puolelta ja siitä pumpulle. Pitäisi sopia sitä kautta mutta pitää laittaa vähän pidemmät letkut.
Jos joku viittis laittaa kuvia omista ratkaisuista, ja siis pyörästä jossa on suht orggis osat näiltä osin ja neliskanttinen öljytankki, onko sellaisia? :D
koitan huomenna saada aikaseksi kuvia kun mulla taitaa olla aika orkkismallin öljylinjat
Kreit! Ja öljyletkujen reititys siis kiinnostaa.
Menee vähän hankalaksi muuttaa letkujen reittiä kun tuo jarrutukihässäkkä on edessä. Pitemmät ja notkeammat letkut tilalle jotka saa vedettyä öljytankin kylkeä nykyisiä alemmaksi ja kohti pumppua.
(http://img651.imageshack.us/img651/306/070811002.jpg)
Niin ja toi letkut yhdistävä romikäikäle lentää helevettiin, toisen otin jo pois.
Omaan laitoin lämpösuojan letkujen ja putken väliin eikä ole ongelmia letkujen lämpenemisen kanssa.Ei niille mun mielestä paljon parempaakaan reittiä löydy, tulee helposti jyrkkiä mutkia ja saattaa taittua lintalleen.Eikö ne kokolailla näin mene alunperinkin. Siis melkein takakäyrässä kiinni, ei tosin noin lähellä laippaa.Minä ainakin olen muutosvastainen tämän asian suhteen.
Juu taitaa olla parempi että jätän tuon linjan mutta öljytankin kylkeä nuollen. Piilossa olevien letkujen vauriotkin saattaa jäädä huomaamatta, ajoissa.
tuosapa muutama kuva.runkoputkessa on kiinike letkuille jolloin eivät mene läheltäkään pakoputkea, näkyy yläviistosta otetusta kuvasta.
Kappas vaan, siellä tosiaankin on joku kiinnike. Pitää tsekata onko mun sykkelissä tuollaista.
Kiitos kuvista, noin ne laitetaan!
se kiinnike on tuossa keskimmäisessä kuvassa olevan pultin alla ihan tavallinen rautalätkä jota vähän taivutettu ja painattaa letkuja laatikkoon päin
Onkos kukaan laittanut kampikammion huohottimen letkuun (DIY) Catch Cania? Sellaiselle itsekin naureskellut (ituhippihommia) mutta paikka missä pyörää säilytän ei ole oma ja kun pari tippaa merkkaa aina kun pyörän jättää ajon jälkeen niin kesän mittaan jälkiä jää.
Tehdastekoiset on aika kalliita ja liian isoja. Desi-pari olisi sopiva koko ja sen voisi saada vielä johonkin lootan alle/eteen/taakse piiloon.
Vinkkejä? , DIY tai pienikokoinen tehdastekoinen.
lentokoneesta pikku cokistölkki...niitä ihan snadeja
^Varmaan toimii mutta ajattelin vähän haitekkimaisempaa versiota.
Jännitteensäädin on nostettu romitellinkiin koneen eteen joten orggispaikka on vapaana. Laitan siihen vähän röökiaskia isomman alumiinirasian, esim täältä. (http://www.vekoy.com/index.php?cPath=81_862) Siihen letkunippa ja toisen päädyn yläreunaan alaspäin suunnattu putki. Paskaa keräävää ulkoista sutia en laita vaan sisälle tulee teräsvillaa. Alareunaan piiltemalainen kompuran tyhjennysroppu.
Laitan kuvan kun saan valmiiksi, vuoden sisään nyt ainakin. :D
Taisi tämäkin ratketa itsekseen. Otin suodattimen pois letkun päästä puhdistusta varten enkä muistanut laittaa sitä takaisin. Pari viikkoa ajettu ilman eikä tiputa öljyä yhtään, letkunpää ei ole edes öljyinen ja tyhjäkäynnillä papattaa öljytöntä ilmaa, tiiä sitten mitä kierroksilla. Joko suti tekee kiertoa häiritsevää vastapainetta(?) tai sitte sumu vaan lentää ajossa helevettiin.
Just näin kävi mullekin ! Enkä laita koskaan takaisin. Keväästä asti ollut samassa paikassa yöt parkissa , eikä ole tiputellut letkun päästä.
Letkusta tulevassa ilmassa on kunnossakin olevassa moottorissa aina vähän öljysumua. Se sitten tiivistyy suodattimen pintaan ja kun sitä on tarpeeksi, tulee se tippoina alas. Sinänsä suodattimen pois jättämisestä ei ole suurta haittaa, joissain sudeissa on tosin takaiskuventtiili joka hiukan helpottaa koneen huohotusta koska sen ei pitäisi päästää ilmaa takaisin koneeseen päin. Näin mäntien puskeman ilman määrä vähenee jolloin kone teoriassa laukkaa vähän vaivattomammin.
Ainakin omissa virityksissäni olen huomannut selkeän eron käyntiäänessä kun huohotusjärjestelmään on lisätty takaiskuventtiili. Tietysti jos sitä ei ole alun perinkään ollut niin mitään eroa ei ole eikä tule.
Missäs vaiheessa se huohotus kääntyy toisensuuntaiseksi, eli imee? Shovelivoorumilla suositellaan jättämään suodatin pois kokonaan.
Näin sellaisenkin virityksen tuontipyörässä kuukausi sitten että letkunpäähän oli laitettu iso bensansuodatin. Eihän siitä saanut puhaltamalla mitään läpi. Takapytyssä oli pientä öljyvuotoa ja ehkä juuri tästä syystä. En tiedä onko vuoto loppunut sudin poiston jälkeen.
Nythänmähokasin... Tullut sen verran tiiviisti pelattua Sportsterimoottoreiden kanssa viime aikoina että unohdin kokonaan että bigtwineissä on ajoitettava huohotin. Eli unohtakaa edellinen kommentti, ei koske teidän lossinmoottoreita ;D.
Vai lossi... :D
Takaiskuvenat kuuluu perämoottoriteknologiaan ;D
-Spöke-
Lainaus käyttäjältä: Spöke - 31 elokuu 11, 07:20:50
Takaiskuvenat kuuluu perämoottoriteknologiaan ;D
-Spöke-
Niimpä, eikös noi Sporat oo aika lähellä noita perä prutkuja kaikin puolin muutenkin ;D
Bensansuodatin mullakin oli ,iso ja valkoinen .Tippa roikku aina päässä ja oli muutenkin typerän näkönen. Yhdellä tupakkitauolla reissun päällä poistin sitten turhana kötöstyksenä. Kai siinä nyt on 30 senttiä pitkä letku nippusiteellä alarunkoputkessa kiinni. Sen verran utelias olin että puhalsin paineilmalla puhtaaksi. Ei sieltä ainakaan hiekkaa tullut , ehkä pari tippaa öljyä.
Mahtaako pilikan rosterikuorinen bensaletku olla käyttökelpoista öljylinjoissa? (vaikka onkin sisähalkaisijaltaan vajaa puolimilliä väljä. 3/8"-10mm) Vanhat on päässyt vähän kovettumaan ja ne muistuttaa enemmän putkea kuin letkua ja on ne vähän saaneet osumaakin.
Vai mikä olisi parempi, tai hyvä vaihtoehto?
Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 11 syyskuu 11, 21:55:37
Mahtaako pilikan rosterikuorinen bensaletku olla käyttökelpoista öljylinjoissa? (vaikka onkin sisähalkaisijaltaan vajaa puolimilliä väljä. 3/8"-10mm) Vanhat on päässyt vähän kovettumaan ja ne muistuttaa enemmän putkea kuin letkua ja on ne vähän saaneet osumaakin.
Vai mikä olisi parempi, tai hyvä vaihtoehto?
Saa tuota ihan öljylle tarkoitettua punottua letkua metritavarana. Ask your local dealer.
Pitääkö siinä olla sitä rosteripunosta? Ja puoli milliä on aika raju ero, itse lopetin kymppimillisen letkun käytön jo vuosia sitten kun niitä oli vähän hankala saada tiiviiksi. Ameriikanautopuljusta kolmekasia mustaa kumiletkua metritavarana, ei mene ne helkkarin rosteripunoksen piikit kynsien alle ;D....
Mä pistin tuota bilteman hienoa (bensa)letkua öljylinjoihin keväällä.
Kaveri tuli käymään tallilla, meinasi samantien silpoa poikki ne ja huusi kovaa: Nyt saatana otat poies nuo paskat! Tuo ei kestä öljyä eikä pensaa!!
Etralta löytyy tuumamitoilla sellasta mukavan retroa kangaspäällysteistä letkua ja sitä mä sitten hain.
Muutenkin tuntuu taipuvan nätimmin mutkille ja piiloutuu tuota blingbling letkua paremmin.
Ai jaa mulla kyllä ollu ainakin 2 vuotta tuota bilteman teräspunos letkua öljy linjoissa, enkä oo ongelmaa huomannu. Varmaan on parempiakin joo.
Lainaus käyttäjältä: rodchop - 12 syyskuu 11, 18:56:39
Ai jaa mulla kyllä ollu ainakin 2 vuotta tuota bilteman teräspunos letkua öljy linjoissa, enkä oo ongelmaa huomannu. Varmaan on parempiakin joo.
Ehkä sul on rajoittunut huomiokyky? :D
Mut oikeesti toi BiilHellveten teräspunosbensaletku on nykybensaa kestämätöntä/huonosti kestävää, öljyt kestää kyllä pääosin. Laadullisesti se on myös varsin vaihtelevaa eli ilmeisesti hankintapaikka vaihtelee BiilHellvetellä.
Eiköhän noi läpivirtaavatkin sudit tule käytettyä, mutta kuinka päin ne tulee?
Pudotetaanko ne ö.tankkiin noin päin kun se on kuvassa? Toiseen päähän on liimattu matala kumirengas. kuvassa näkyvässä kumissa on kaulusta suodattimen sisään noin 30mm.
(http://purolachoppers.shop.wosbee.com/filemanager/productpics/1225picture1Upload.JPG)
Sovitin tuollaista filsua tankkiin ja sinnehän se holahti pohjalle. On ikäänkuin mallia lyhyt. Mutta tuo suti vaatiikin Oil Filter Cupin, mihin suti laitetaan. Eihä mulla tuollaista ole. Hö.
(http://www.nosparts.info/img/fotos/63826-53.jpg)
Pitäisi löytää 3/8" öljyletkua. Ei ole pilikassa, motonetissa eikä ollut parissa usa-auton osia myyvässä kaupassakaan. (Tampereelta kyselin) Bensaletkua oli 3/8" mutta myyjällä ei ollut tietoa kestääkö lämpöä.
Hydrauliikkaletku varmaan kestää lämpöä riittävästi?, sen alan kauppoja on useampia aika lähellä.
Ameriikanliikkeiden bensaletkua mä oon tähän asti käyttäny. Ei ne NIIN paljoa lämpene etteikö tavallinen kumiletku riittäisi. Mitenhän o-renkaat kestää koneessa... Evolaisissakin ainoastaan kannentiivisteen yhteydessä olevat renkaat on vitonia, muut ihan tavallista kumia.
Ok, eli haen sitä bensaletkua. Tänks!
Gatesin bensaletku 10â,¬/metri. Ei tarvinnut sitoa kiinni mihinkään ja nyt sopii käsi helposti letkujen ja putken väliin.
(http://img838.imageshack.us/img838/9210/asennustasmall.jpg)
Öljytankin ja -kierron puhdistus on siirretty omaksi aiheekseen, (Moottori yleistä)
Öljytankin ja -kierron puhdistus (http://finnbikers.fi/foorumi/index.php?topic=4358.0)
Laitoin viime viikolla öljyt tankkiin ja päräytin koneen käyntiin. Öljyn paluuletkusta tuli ilmaa/öljyä/vaahtoa mutta sitä vähän odotinkin koska letkut oli vaihdettu ja kierrossa oli siis ilmaa. Etupytystä kuului pientä naputusta ja kun avasin etummaisen keinuvipuakselin tulpan niin sieltä tuli öljyä joten siellä ainakin oli virtausta.
Avasin tappet screenin tulpan (kone ei käynyt tässä vaiheessa) ja kolossa ei juuri öljyä ollut, yleensä se on ollut täynnä.
Käytin koneen lämpimäksi mutta en niin kauaa että öljytankki olisi lämmennyt. Pyörä on kylmässä tallissa (kyseisenä päivänä viitisen astetta plussalla) joten öljyt oli kelistä johtuen "vähän jäykähköt" 20W-50:t. Nyt kun on jo pakkasen puolella niin en enää laitetta kiusaa ennen kevättä mutta minkälaisia metodeja on pumpun ilmaukseen? Vai lähteekö ilmat kun öljyt lämpenee kunnolla?.
Siis paluuletkusta kuuluukin tulla aina ilmaa ja kuplia. Mitoitus on sellainen, että kone ei missään olosuhteissa pääse täyttymään öljystä, eli paluukierto on suunniteltu menoa tehokkaammaksi. Pääasia että kiertää.
-Spöke-
Ok. Kesällä öljynvaihtojen yhteydessä katsellut virtausta niin aika tasaisesti on lorotellut. Nyt näyttäisi siltä että joku ilmalukko on nostajien kanavassa. Ehkä. (termit saattaa olla taas vähän haussa) Toisaalta taas se naputus väheni kun kone oli käynyt jonkin aikaa.
Vai onko se mahdollista että öljy nousee kansiin mutta nostajat ei öljyä saa, onko ne samassa kanavassa.
Taas pari tyhmää kyssäriä. ;)
Hydraulit jos valuu tyhjiks ni kestää jonkin aikaa, mitä jäykemmät öljyt sen pidemmän aikaa, ennenkuin nostajat hiljenee.
Lainaus käyttäjältä: Rautahauli - 01 tammikuu 12, 12:05:28
Ok. Kesällä öljynvaihtojen yhteydessä katsellut virtausta niin aika tasaisesti on lorotellut. Nyt näyttäisi siltä että joku ilmalukko on nostajien kanavassa. Ehkä. (termit saattaa olla taas vähän haussa) Toisaalta taas se naputus väheni kun kone oli käynyt jonkin aikaa.
Vai onko se mahdollista että öljy nousee kansiin mutta nostajat ei öljyä saa, onko ne samassa kanavassa.
Taas pari tyhmää kyssäriä. ;)
Ilmaa se. Pumpun päältä tulppa auki ja niin kauan annat poljet että sieltä tulee öljyä eikä ilmaa.
Kiitos näistä. odotellaan kevättä. ;)
Lainaus käyttäjältä: Kokkonen - 22 toukokuu 11, 12:32:43
Lainaus käyttäjältä: jouni - 30 huhtikuu 11, 16:51:05
tulossa S&S pumppu vm.75 shoveliin.. pitää ilmeisesti porata yks lisäreikä...? miks ja mihin?
Yhden reiän vissiin jouduit poraamaan? Olettaisin että se muuttaa relief venttiilille tulevan liian öljyn paluureitin suoraan pumpun paluupuolelle, kun se orggisversiossa kulkee jakopään kautta vuoteen -80 asti. Siis tämä on minun oletukseni.
Lainaus käyttäjältä: jouni
sit vaikuttaa et tekee painetta öljysäiliöön.. vaikuttaako asiaan...? säiliö ylämerkkiin asti täynä öljyä.. olisko liikaa...
Moottorin käydessä öljysäiliössä lienee aina hieman painetta, koska koneen kampikammiosta tulee tankkiin ilmaletku, jonka tarkoituksena on tasata paine niiden välillä.
Itsellä kanssa s&s pumppu vm.79 shovelissa ja en ole mitään reikiä porannut kun ton olen asentanut :o
Hyvin se on kaks kesää sillä pelannut ja mittarin mukaan kansissa on hyvät paineet.
Tosin edellinen pumppu oli s&s joten olisikohan mahdollista että sieltä moinen reikä jo löytyy. ???
Onko siitä suurta vaaraa jos reikää ei ole?
Tuosta pumpun ilmauksesta vielä että mun fillarissa ei ole kiksiä enkä viitti starttia lämpimikseni pyöritellä. Ameriikan voorumilta löytyi niksi 2:n ; takatassu ilmaan, tulpat veks, nelonen simmuun ja takarengasta pyöritteleen. Pieni epäilys oli ettei jäykkä, kylmä öljy näillä keleillä letkuissa etene mutta kyllä se öljy vaan reittinsä löysi öljytankille. No takki piti ottaa päältä välillä pois mutta ei siinä mennyt kymmentäkään minuuttia kun öljy nousi tankille tasaisena tankona. :D
Tällätään kuva jonka otin yhden kesän huohotinletkun päässä olleesta kurankerääjästä. Kone ei käytännössä puhalla öljyä ulos mutta aika tehokkaasti öljysumu ja maantiepöly sudin tukkii. Vastustaa jo ilman kulkua kun puhaltaa läpi. Ei tämmöttii enää mun pyörään. Kurat irtosi helposti liukkarilla mutta suti siirrettiin hyllyyn odottaan muuta käyttöä.
Sudin yläpuoli oli vähän puhtaampi.
(http://desmond.imageshack.us/Himg528/scaled.php?server=528&filename=suti001small.jpg&res=medium)
Rupesin tossa värkkäämään uutta öljytankkia että saa samalla isomman akun sen yhteyteen, kun viime kesä tuli ajeltua kolmen akun voimin. Mutta voisitteko vääntää mulle rautalangasta miten toi öljynkierto oikeen menee... siis mulla on nyt tossa S&S.n pumpussa kytketty letkut niin että ei teräspuno tulee niiku tankista eli öljynsuodatin välissä, ylin letku lienee huohotus ja oikenpuoleinen menee suoraan öljytankkiin, alempana joka ei kuvassa näy on huohotin joka ruikkii toisioketjulle voitelua ;D. Mitkä noista nyt piti olla oljyn pinnan yläpuolella vai pitikö niitten olla??? Ja onko toi oikein laitettu?
(http://www.truettandosborn.com/shovel%20oil%20pump%20line%20routing2.gif)
Eli VENT ja RETURN pinnan yläpuolelle. Ainakin Vent.
Olishan se varmaan ihan kiva, jos se paluukin olis pinnan yläpuolella ei valuis öljytankista niin paljon takas koneeseen, kun ei ajele.
Öljynsuodatin paluupuolelle!!!
No perskeles... kiitoksia, oli sellanen aivojumi päällä mutta nyt alkaa selviämään. Putsari onkin sitten oikeassa linjassa kun se on paluu.... ja pistän ne kaks pinnan yläpuolelle, kiitoksia vielä.
Pitäisi saada tukittua jollain tuo toisioketjun voitelun säätöruuvin reikä. tuo pultti pyörii vaan tyhjää samoten kiristysmutteri ja valuttaa öljyä. millä porukka noita on tulpannut? pitäiskö vaan vääntää millinen pultti noille tuumasille kierteille että menee reikä täysin jumiin?
Pitääpä täältä kysyä vähän neuvoja minunkin. Kyseessä -75 1340. Eilen tuossa säätelin tönärit kohdalleen, jäykät nostajat kyseessä. Se tehty monesti ennenkin eli siinä ei ongelmaa. Tänään sitten tein vähän mutterinkiristyshommia siellä täällä ja tuli siinä samalla aukastua tuo öljypumpun sihti, puhdas oli. Aukaisin samalla sen paineentasausventtiilin(pressure regulating valve) ja tarkastin että se on ok, kaikki näytti ainakin päälle päin hyvältä ja jousi ok siinä kanssa.
Pistin sitten mopon tulille ja heitin sellaisen 60 km lenkin ja pysähtyessä huomasin että öljyä jokapuolella paitsi öljytankissa joka oli melkein tyhjä. Hain sitten siinä purkin öljyä huoltamolta ja kone tulille taas. Huohotinletkusta roiski öljyä pihalle ihan norona. Pääsin sentään muutaman kilometrin kotiin ajaen.
Kysymys on, että miten tuo paineentasausventtiilli vaikuttaa jos se on jotenkin jumissa? Heittääkö öljyt silloin huohottimesta pihalle. Tarkistan huomenna kun rauhoitun hiukan, että tuleeko pumpun paluuletkusta öljyä lainkaan vai missä mättää. Voi tietty pumppukin olla sanonut työsopimuksen irti, no harvoin soveli on koetellut aiemmin ;D
Onko vinkkejä kellään?
Mimmonen huohottimen suodatin sulla on? Jos on ahdas niin sylkee öljyt pihalle.
Ilmaa pumpussa tai paluu tukossa.
Ei ole suodatinta huohottimessa.
Tarkistan paluupuolen huomenna, eikö täällä jossain ollut ohje ilmauksesta, olen muistelevani lukeneeni? En kyllä koskaan aiemmin ole pumppua ilmannut vaikka irti ollutkin vuosien varrella.
Yllä mainittu ja toimivaksi todettu että nostat takatassun ilmaan, tulpat pois ja nelosvaihde päälle, sit pyörittelet takarengasta. Öljy nousee tankillle hitaasti mutta varmasti.
Pas, ilmataan avaamalla tulppa jonka alla jousi ja se kuula. Sitten vaan pyöritetään konetta. Näin siis minusta -fiksummat tarkentakoot mutta tällä voit kokeilla jos ei uni tule..
Kyllä uni tulee hyvin, pitää huomenna katella kun ehtii, pitää vaan käydä öljykaupassa ensin ;D Sovelihan ei yöunia vie koskaan ???
Ilmauksesta se ei ole kiinni koska se vaikuttaa pumpun syöttöpuoleen ja se tuntuis toimivan. Paluu puolella ei ole kuin reikä lohkossa jakopään sisällä, rattaat ja paluuletku. Rattaissa tietty kiila mikä aiheuttaa kyseistä ongelmaa jos porsinut. Mä veikkaan että se sihti on jollain lailla viturallaan ja nostaa pumpun paineet tappii, jolloin pumppu työntää öljyt suoraan jakopäähän ja paluu ei riitä ja huohottaa öljyt pihalle. Kokeile ilman sihtiä ja jousta sillähän se selviää. Itsellä ei ole moista sihtiä ollut ikinä koneessa ihan liian monimutkainen kapine mun yksinkertaisille aivoille.
Toinen vaihtoehto että mäntä/ kuula jumissa, jousi viturallaan (välissä) siellä öljypumpun torneissa.
Kolmas paluupuolen kiila.
Tietty öljyletku tukossa/ liian jyrkällä mutkalla ja kasassa.
Vaikea kuvitella kuinka sen sihdin saisi asennettua niin vituralleen että se tukkisi kanavan, ei vaikka olisi väärinpäin. Kuuluu niin päin että sihdin avonainen pää alaspäin ja jousi päälle.
Edit: Sihdin kapea peräpää uppoaa osittain tulpan sisään, jos sihti on väärinpäin niin tulppa saattaa painaa sen läjään pesän pohjaa vasten kun leveämpi pää ei sovi tulpan sisään. (sakohan tästäkään mitään selvää ;D )
Kaveri avas talvella koneestaan (s&s) sihdin ekaa kertaa vuosiin, tai ei tiennyt oliko putsattu ikinä, ja sihdissä oli jonkun verran hienoa metalliputua. Varsinaiset karvaperseet löytyi kun upotti magneetin sihdin koloon. Hydraulit kait toimii ilman metalliputua. ;)
Eihän se niin vaikeeta ollut kuvitella, niin kuin huomasit, kaiken pystyy tekemään väärin. Se sihti on aivan turha varsinkin jos jäykät nostajat. Tää nyt on kuitenkin vaan mun mielipide. Samaten jakopäässä alunperin kuuluva huohotuksen sihti ja pelti on mulle aina ollut liian vaikeita asentaa ja huohotusletkun päähän asennettavat filtterit myös. Voihan olla että mulla vaan on jotain filsuihin ja metalliverkkoihin liittyviä lapsuuden traumoja, en tiedä. Ilmansuodatinta ja öljyfiltteriä olen kyllä pyrkinyt käyttämään aina kun se on ollut inhimillisesti mahdollista.
Nyt tuntuu öljyt pysyvän sisällä taas. Aukaisin paineentasausventtiilin ja sen sihdin tänään. Sihti oli ihan ok ja puhdas. Kiksistä poljin sen verran että sain sen paineentasaus venttiilin ylös ja sieltä tuli hyvin öljyä pihalle. Vaihdoin öljynsuodattimen ja kone sitten tulille. Paluuletkusta tuli tasasena virtana, eikä huohottimesta tullut kuin ilmaa. Koeajolenkillä retuutin konetta reilusti eikä öljypinta laskenut yhtään.
Mystistä mutta nyt tuntuu toimivan ok. En sitten tiedä oliko se paineentasausventtiili vaan jumissa vai mikä oli mutta pääasia että nyt rokkaa. :)
Palailen asiaan jos aihetta ilmenee, alkuviikosta pitäisi reissu Kuopioon tehdä ja kyllä se sillä matkalla sitten ilmoittaa jos jotain häikkää on ::)
Lainaus käyttäjältä: Peeärrä - 21 kesäkuu 12, 15:13:29
Palailen asiaan jos aihetta ilmenee, alkuviikosta pitäisi reissu Kuopioon tehdä ja kyllä se sillä matkalla sitten ilmoittaa jos jotain häikkää on ::)
Eilen reilut kolmekymmentä kilometriä ja sitten hävis öljynpaineet ja yksi helkatinmoinen kolina alkoi kuulua. Ihan kuin pajavasaralla hakattais valurautatynnyriä ;D No pääsin sentään Pomarkkuun ja autolla sitten loput.
Ensi viikolla alkaa loma ja sovelin koneen purku, saas nähdä mitä kaikkea hajosi. Mutta öljyt pysyy sisällä, eikä savuttanut yhtään, tehot ja paine vaan hävisi just ennen kolinan alkua. Etupytyn puolelta vaikuttais tulevan. No kattellaan paremmalla ajalla.
Jatkan tätä aihetta kun otsikko sopii tähän niin hyvin.
Kyseessä 81 shovel fhls ja sen öljyn kierto. Purin moottorin osiksi ja rupesin tutkimaan tätä insinoori taidon luomusta. Ihmettelin lähinnä öljyn paluuta kansista. Sylintereissä reijät paluulle mutta ei lohkossa. Öljy siis palaa alakertaan etusylinterin alhaalta nostajapesiin ( kuuluisiko olla liitin myös takasylinterissä?) ja myös ilmeisesti työntötankojen suojien/putkien kautta. Ajattelin laittaa T- haaran öljynkiertoon kansien väliin( tulviiko takakansi?) kannattaisiko porata reijät lohkoon sylintereiden paluukanavan kohdalle? ( niinkuin vanhemmissa)Ja poistaa nämä vm 81-82 letkut nostajapesiin. Vai tehdä niinkuin amf? on suunnitellut. Kokemusta parinkymmenen vuoden takaa vanhemmasta Shovellista ja tuli tehtyä joskus pan/shovelinkin. Tää 81 mallin öljyn kierto vaan mietityttää ja nykyajan meininki...
Tuota ulkoista öljyn paluuta ei käytetty kun Late-81- Early -82. Ja kyllä se oli molemmissa sylintereissä.
Olisko mahdollista että takasylinteri on vaihdettu ja siinä on öljynpaluu "normireittiä". Ei se öljy mene lohkon läpi vaan sylinterin öljykanava sukeltaa sylinterin sisäpuolelle alapäässä. Big Boret sun muut virit vaatii sen porauksen, kait.
En tiedä tuosta sun etusylinteristä onko siinä molemmat, eli tuleeko se öljy alakertaan ulkoista letkua sekä sylinterin läpi. En oo kyseisiä sylttyjä ees nähnyt. Muistelen lukeneeni että toi ulkoinen letku on vaan lisänä, voi olla että oon väärässä. Tsekkaa näkyykö sylinterin sisäpuolella öljyreikää.
Lisäys:
Venttiilin ohjureiden mallia vaihdettiin ~80 lyhyempiin ja paksumpiin ja siitä seurasi savutusonkelmaa. Sitä sitten koitettiin korjata venttiilin kumeilla, ulkoisella öljyn paluulla alakertaan ja sit vielä venakoppien öljymäärää rajoittamalla pienemmillä nipoilla putkeen joka nousee takakanteen. Vika saatiin korjattua vasta sillä kun ohjurit vaihdettiin toisenmallisiin. Ei niitä vanhoja lyhkäsiä taida enää mistään saadakaan.
Niinhän se on että öljyn paluu on sylinterin sisäpuolelle siellä alapäässä. Tässä vain oli etu sylinteristä se "ulosotto" ja letku T haaralla joka menee nostajapesiin. Kansia en ole vielä purkanut, enkä tiedä jos vaikka olisi joskus korjattu jo ja laitettu normi ohjurit, kai nekin uusiksi menee mitänyt tätä konetta on muuten tutkinut. :-\
Jaa se yksi paluuletkukin oli vielä jaettu molemmille nostajapesille. Mikähän idea siinä on ollut, voitelua ne nostajat saa tönäriputkien kautta yläkerrasta ja jos hydraulien öljykanavia ei ole tulpattu ( vaihdettu kovat nostajat?) nostajapesistä niin sitä kautta myös.
Venttiilingummit tuli soveliin late -81 eli kyl sun laitteessa pitäs jo sellaset olla.
Niin oli, kuulemma Ruotsista tuotu peli.... No nyt tutkittu lisää, takasylinterissä yksi paluureikä sylinteristä ja etummaisella kaksi siis sille nostajien letkuille ja toinen normi valumalle...hmmmm. No se siitä. Nyt kannet purettu ja sieltä löytyi teräs ohjurit jossa lukee U.S.A. Ja vielä hyvässä kunnossa, onkohan koskaan vaihdettu? Ohjuriden kumit oli myös, taka pako kumi rikki. Ja mistä erottaa pitkän ja lykkäsin ohjurin, eli lyhyen pituus?
Mä repisin ne letkuhässäkät helevettiin siitä.
Väittäisin että jos sillä on ajettu niin ohjureitakin on mennyt. Valurautaa ne taitaa olla. Ei ole ohjureita säästävä konetyyppi. :D
Taisin vaan sotkee, en usko että niitä lyhkäsiä ohjureita on enää missään, mittojakaan en osaa sanoo. Ne on samoja 79-84.
On ajettu, Kiertokangen alapää sökö. Jims siellä luki, On siis jo ainakin kerran vaihdettu ja vaihdetaan taas. Teen täyden remontin koneeseen ja muuhun pyörän osiin. Ainoa mihin ei kosketa on vaihteisto.
Kyselen tällä palstalla jos on kysyttävää, nykyään tää niin helppoa...
Mulla on ollut kannet irti kolmena talvena peräkkäin.
Veronpalautukset kulkee nykyään nimellä Kansikassa.
???
Kumma juttu, mulla oli early shovel joskus 90 luvun puolivälin paikkeilla, tein yläkerran remontin ja ajoin 4 vuotta ja myin TRE:lle jonka jälkeen silla ajettiin 6 vuotta ja sitten tuli nostajaremontti eteen. :)
Ei kaikki osaa. Sulle on tulossa sitten 10v huolettomia kilometrejä. ;)
::)
Tarkotin etten mä osaa, tai paja missä mä teetän koneistukset.
Jos siltä tuntuu, tarttisko tehä jotain? vaikka vaihtaa pajaa osaavaan. Ei kansia oo tarkotettu joka talvi irrotettavaksi. Jotain pielessä jos vuosittain tarttee aukoa.
Samaa mieltä, elleivät ajokilometrit ole aivan hervottomissa lukemissa. Minusta kansilla pitäis päästä ainakin 50tkm ilman remontteja, ellei sitten nokassa ole valtaisa nosto.
-Spöke-
Totta hörisette. Viime remppakerta olisi voitu ehkä välttää kun olisi huomannut tsekata pari muutakin tekijää kun pelkät venat/ohjurit. Ohjurit ja venat siis uusittiin viime talvena, nyt ne valurautaohjurit oli kuitenkin kuluneet sen verran että oli nippanappa haarukassa. Varsinainen kärytyksen syy ei todnäk kuitenkaan ollut se. Kilsoja kertyy 10-15K kesä. Edellisellä kerralla vena-ohjurivälys tehtiin liki minimiin, nyt ne tehtiin minimiin.
Jos sallitaan niin pikkusen kertaan aikasempia tapahtumia, täysiä kansiremppoja ei siis ole tehty kuin 1.
Ekan kerran savutti etupytty, otin kannet irti ja vein ne ehjäämöön. Ne purettiin ja todettiin että etupaon ohjuri oli reilusti väljä, muutkin tulkattiin ja ne oli ok. Vaihdettiin pelkkä kulunut ohjuri. (+ kulmat venoihin ym)
Seuraavana syssynä savutti taas, muistaakseni molemmat syltyt. Kannet irti ja purkuun. Nyt oli kaikki muut ohjurit väljiä ja joku ohjuri oli lähtenyt liikkeelle. Venoissa kulumaa ja ne vaihdettiin ohjureiden lisäksi.
Nyt viime syksynä taas savutusta. Ohjurit nippanappa haarukassa mutta ilmeni että takakannen savutus johtuikin joskus hitsatusta kohdasta eikä ohjurin pesä ollut virheetön ja öljy pääsi ohjurin ja kannen raosta. Lisäksi keinuvipujen puslat niin väljät ettei niitä tarvinnut ees tulkata, sieltä kun pukkaa liiaksi öljyä niin jossain vaiheessa käryttää vaikka olisi kumit venttiilien varsissa.
Nyt on odotukset korkeella. :D Toivottavasti "savumerkkejä" vitja ei jatku mun toimesta ens syksynä.
Mulla on nyt työnalla breather valven vaihto orggis-muovisesta S&S:n metalliseen. Kaikki huolelliset kansihommat on tuhraantuneet kuuman kesäpäivän jälkeen, kun muovinen paska ei pysy hommassa mukana. Näin mä sen tulkkaan ja oon fiksummilta kuullut.
Joo sama käsitys, muovinen roskiin. Edellinen omistaja on sen jo vaihtanut mun pyörään. Ei ole edes naarmuja pesässä.
Terve täällä aloitteleva shovel omistaja ihmettelee öljyn kiertoa.
Muutama viikko ajeltu härpäkkeellä. Öljy letkut aikaisempien omistajien jäljiltä. Minusta jokseenkin vedetty erilailla mitä näissä ohjeissä tässä säikeessä.. Parit kuvat malliksi. Öljytankkina on ilman öljyn suodatinta oleva hevosenkenkä. Johon huohotus laitettu korkista putkella ulkoilmaan..
Onko siinä kampikammion huohotus, elikä nippa pumpun takaa, lohkosta, letkutettu öljytankin huohotukseen?
Niin se näyttäisi menevän. Sen alla näkyy myös tulpattu lähtö kuvassa.
Onko tämä toimiva systeemi vai kannattaisiko tuo huohotus jotenkin muokata? Talven aikana tarkoitus lisätä öljyn suodatin paluu linjaan. Sitä koetinkin jo tutkia toisesta säikeestä.
Näyttää mun silmiin että kampikammion huohotus on tukittu ja öljytankin huohotus on liitetty ensiön paluu nippaan, joka pitäisi olla tulpattu.
Katso tämän säikeen ekaa sivua, siinä on kuva.
Otanpa pakoputken pois tieltä ja muokkaan liitännät ekan sivun kuvan mukaiseksi. Kiitos vastauksesta.
Niin minä tekisin.
Onkohan se sylkenyt öljyä kampikammion huohottimesta kun (jos) on tulpattu. Ehdoton nounou.
Korkin pitäs olla tiivis, öljytankki pukkaa höyryt/kosteuden jakopään kautta huohottimesta mäjelle.
Lainaus käyttäjältä: Vuppe - 06 lokakuu 20, 12:38:14
Näyttää mun silmiin että kampikammion huohotus on tukittu ja öljytankin huohotus on liitetty ensiön paluu nippaan, joka pitäisi olla tulpattu.
Katso tämän säikeen ekaa sivua, siinä on kuva.
Tarkemmin peilin kanssa katteltuani asia on juurikin näin. Tarttee tää korjata heti.
Mahtaa tästä johtua pikkunen savuttelu motarilta tullessa😂. Normi ajossa ei savuta. Ja vetoja on hyvin.
On aika reilun kokoinen öljylinja lohkon ja kannen välillä. Runsaanpuoleinen kansien voitelukin voi sitä kärytystä aiheuttaa.
Mulla on omassa sovelissa orkkismallinen kova putki ja lohkonpuoleisessa päässä 0.8mm miglankasuutin, hyvin nousee kiksilläkin öljy kansiin.
savutuksen voi myös tehä se että kun lasket moottorijarrulle ni se imasee ohjureiden välistä ölsää männänpäälle ja käryää vähä aikaa, mulla tekee nuin ku ei oo venavarrenkumeja, ei oo haitannu yhtään, siinäpähän savuaa
Sekin vaan pahenee jos kansissa on tarpeettoman paljon öljyä.
Karstottaa vaan suotta.
Kiitos vinkeistä, aloittelin jo laittaan tuon huohotuksen kuntoon. Tarttee tuo öljy linja kansiin myös tarkistaa talven aikana.
Paluusuodatin tuohon myös tarkoitus rakentaa. Ja asentaa jonkinlainen indikaattori öljyn paineelle. Valo tahi mittari.