Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelin öljypumpun liitännät + öljynkierto

Aloittaja Kokkonen, 30 tammikuu 10, 10:08:05

« edellinen - seuraava »

Kokkonen

Ohessa kuva Shovelin öljypumpun liitännöistä. Mistä mihin.
Toisioketjun voitelu ei tiettykään ole ollut remmivetoisissa käytössä.

Lisätty S&S pumpun kuva.

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kokkonen

Lyhyt Shovelin öljynkiertoselostus. Numerot viittaavat edellisen vastuksen kuviin.
(Evoissa aika lailla sama, etenkin varhaisimmissa)

1. Öljy tulee omalla paineellaan tankista

2. Öljyn paluu tankkiin

3. ”Check valve” estää öljyn valumisen seisokin aikana kampikammioon

4.”Check valve” avautuu, kun painetta on noin 3 psi. Öljy pääsee hydraulinostajille,
    venttiilikoneistoon.

5. Paineensäätöventtiili avautuu noin 5 psi:ssä ja päästää öljyn pinionin kauttakeskilaakerille.
    Venttiili pitää oikeaa painetta yllä. Jos paine nousee, venttiili laskee ylimääräisen öljyn
    1980 ja vanhemmissa jakopäähän, nuoremmissa paluulinjan kautta tankkiin. Öljyn ollessa kylmä,
    venttiili avautuu enemmän päästäen öljyä 1980  -1982 paluulinjaan, 1982 ja uudemmissa
    syöttölinjaan.

6. Öljy menee paineella kampiakselin keskilaakerille, roiskuu kammion seinille voidellen sylinterin
    seinämät, männät.

7. Öljy valuu venttiilikoneistosta sylinterin kanavia pitkin alas, roskuu sylintereille ja ympäri
    kampikammiota.

8. Osa venttiilikoneistossa olevasta öljystä valuu nostatankojen suojaputkia alas, voidellen ne ja
    nostajat. L1981 â€" E1982 osa tästä öljystä imettiin takaisin kampikammioon (23). Imun hoiti
    kampikammion alipaine. Tarkoituksena oli saada ylimääräinen öljy nostajista pois. Löytyy
    edelleen sylintereitä, joissa paikka tälle liitännälle. Öljyreikä sylinterissä on myös hieman
    korkeammalla ja aiheuttaa esim KB mäntien kanssa päänvaivaa, kun reikää jää öljyrenkaan
    yläpuolelle.

9. Pyörivä breather-venttiili (huohottimeksikin kutsuttu) on ajoitettu siten, että mäntien tullessa
    alaspäin, se avaa kanavan kampikammiosta jakopäähän ja venttiiliin kertynyt öljy puhalletaan
    jakopäähän. Venttiili sulkeutuu mäntien mennessä ylös ja kampikammioon saadaan alipaine.
    Tällöin myös venttiilin tuleva pikkukanava avautuu ja öljyä imetään venttiiliin.

10. Puhallusvaiheessa breather-venttiiliin imetty öljy puhaltuu jakopäähän, voidellen siellä olevat
     liikkuvat osat.

11. Myös ensiönvedolle menevä öljy työnnetään sinne tällä ”puhallus”paineella.

12. Jakopäässä olevan öljyn pumppaa öljypumppu takaisin tankkiin

13. Öljypumpun paluupumppu

14. Öljyn paluu tankkiin

15. Kampikammion öljynkeruukaukalo, josta sinne kertynyt öljy valuu breather-venttiilin öljytilaan.

16. Breatherin-venttiilin öljytila

17. Kanava, josta öljy imetään em. venttiiliin.

18. Kampikammion ylipaine tulee tätä kautta ulos. Alunperin menee ilmanputsarille.

19. Paluulinja ensivedosta. Öljyn imu bratherin öljytilaan tapahtuu mäntien ylösmenotahdilla.

20. Ilmalinja öljytankkiin

21. Toisioketjun voitelu, 1982 ja vanhemmat.

22. Öljynpaineanturin paikka

23. Nostajien ylimääräisen öljyn imu (ks kohta 8.)
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

72shovel

Pähkäilin tässä just ameriikasta tuodun shovelini öljyliitäntöjä, hommassa oli
muten kaikki ok, mutta ensiö-öljyn paluu (imu) letku oli tukittu laittamalla pari tuumaa öljyletkua
ja pultti pannalla päähän koneen puolelta, onko ok tapa tukkimiselle?

Toisekseen ensiön voitelu oli yhdistetty toisioketjun voiteluun letkulla, eli lyhyt letku mutkalla vaan
öljypumpun liitoksissa, onko ok tapa?

kyseessä 72 shoveli hihnaenskalla ja ketjutoisiolla

Kokkonen

Tuollainen tukkimistapa löytyy meidänkin Shovelista  :) On pitäny.

Tuo toisioketjun voiteluviritelmä on mulle tuntematon.....
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

72shovel


Hemuli

Yleensähän noi on niin että toisioketjun voitelun säätöruuvi on ruuvattu kiinni ja enskapuolen voitelun lähtö tulpattu. Eli tuo ajaa saman asian ainakin jos säätöruuvi on kiinni.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

72shovel

kiitos tiedosta, taidan sitten nykästä tuon ylimääräisen letkun pois tuosta tieltä ja tulpata perinteisesti, turhaa tuo tiellä tuossa on

Kokkonen

#8
Aiemmin postaamani kuvassa on S&S:n vanhempi pumppu malli. "Uudemmmassa" on vaihtoehtoiset syöttö- ja paluuliittännät. Voi käyttää jompia kumpia, käyttämättömät pitää tulpata. Laitan kuvaa jahka saan aikaiseksi.
Kiitos palautteesta!

Edit: Alla heikkolaatuinen kuva "uudemman" mallisesta S&S:n öljypumpusta. Vasemmanpuoleinen  31-6002 (1931 -91) oikeanpuoleinen 31-6039 (1992 ->)

1. Öljyn sisäänmeno. Kaksi vaihtoehtoa, käyttämätön tukitaan
2. Öljyn paluu. Kaksi vaihtoehtoa, käyttämätön tukitaan
3. Öljynpaineantturi
4. Ensiöketjun voitelu
5. Toisioketjun voitelu
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

ei pysty

Mikä viisaus piilee venttiilikoneiston öljynkierrossa, kun öljyä kierrätetään taaimmaisen rockerboxin kautta etumaiseen? Tarkotus olisi muutta öljynkierto knuclehead looklike. Eli haaroitus öljylinjaan rockerboxien väliin. Aiheuttaneeko onglemia? Talonpoikaisjärki sanoo, että edessä voitelu vaan paranee.

Spöke

Mun mielestä toi on vaan ulkonäkömodi. Kyllä perinteisellä takarokkerista eturokkeriin-öljylinjallakin öljyä tulee riittävästi, jopa liikaakin. Eli senkun laitat, hyöty on siinä luukissa.
-Spöke-
Pannun, parin Shovelin ja Rautapään loukussa

Raimo-Raato

Kyllä se etupytyn paon keinuvippa-akseli saattaa käydä orkkis linjoilla kuivana. Kuulemma. Eli sinällään jopa suositeltavaa tuo haaroittaminen ennen venakoppia.

Näkyy saavan ihanan halaboo valmista settiä: http://www.wwag.com/cgi-bin/WebObjects/WebSite.woa/wa/DirectAction?navi=1.1.1.1.1&page=%21WW32757

HUH!
A.K.A. Rambe

ma^ko

On halapa juttu, kolme kartiokierrejuntturia ja pätkä haaroitettua putkea, vain mummotonnin... elämä on.
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

Raimo-Raato

No tuosta aavistuksen edukkaampaa mutta onkin sit niin nykymuodin mukaista että ai että.

A.K.A. Rambe

jouni

tulossa S&S pumppu vm.75 shoveliin.. pitää ilmeisesti porata yks lisäreikä...? miks ja mihin?