Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelin öljypumpun liitännät + öljynkierto

Aloittaja Kokkonen, 30 tammikuu 10, 10:08:05

« edellinen - seuraava »

Rautahauli

FXEF-81

jouni

#16
helv.. pumppu vaihdettu ja porattu ohjeiden mukaan... käytetty hetki ja paineet ok.. seisoi viikon ja taas pukkas huohotinletkusta öljyä... olisko vanhan pumpun jäljiltä...?  sit vaikuttaa et tekee painetta öljysäiliöön..  vaikuttaako asiaan...? säiliö ylämerkkiin asti täynä öljyä.. olisko liikaa...

Kokkonen

#17
Lainaus käyttäjältä: jouni - 21 toukokuu 11, 20:06:32
helv.. pumppu vaihdettu ja porattu ohjeiden mukaan... käytetty hetki ja paineet ok.. seisoi viikon ja taas pukkas huohotinletkusta öljyä... olisko vanhan pumpun jäljiltä...?

Oman kokemuksen mukaan öljyä saattaa tulla noin puolesta -> yhteen minuuttiin, joskaan en ole koskaan ottanut aikaa. Jos eka koekäyttö oli lyhyt niin todennäköisesti on vanhan pumpun peruja.

Minkä numeroinen S&S:n pumppu on kyseessä?
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W


Kokkonen

Lainaus käyttäjältä: jouni - 30 huhtikuu 11, 16:51:05
tulossa S&S pumppu vm.75 shoveliin.. pitää ilmeisesti porata yks lisäreikä...? miks ja mihin?

Yhden reiän vissiin jouduit poraamaan? Olettaisin että se muuttaa relief venttiilille tulevan liian öljyn paluureitin suoraan pumpun paluupuolelle, kun se orggisversiossa kulkee jakopään kautta vuoteen -80 asti. Siis tämä on minun oletukseni.

Lainaus käyttäjältä: jouni
sit vaikuttaa et tekee painetta öljysäiliöön..  vaikuttaako asiaan...? säiliö ylämerkkiin asti täynä öljyä.. olisko liikaa...

Moottorin käydessä öljysäiliössä lienee aina hieman painetta, koska koneen kampikammiosta tulee tankkiin ilmaletku, jonka tarkoituksena on tasata paine niiden välillä.

"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

jouni

#20
yksi reikä ja noilla ohjeilla.. mitä toi sitten tarkalleen suomeksi tarkoittaa???
That hole is used for a vent passage above the pressure regulator valve in the pump.
without that hole the regulator plunger in the 1981 and later pump may hydraulic lock and the oil pressure will not be controlled by the spring above the plunger. It's simply there just to vent any trapped oil above the regulator plunger
http://pweb.jps.net/~splaxco/oiling.htm

Kokkonen

No tuossahan se,  päästää venttiilin männän yläpuolelle mahdollisesti  kertyneen öljyn pois ja estää siten "hydraulisen" lukon syntymisen, joka taas estäisi jousen ohjaamasta öljynpainetta. Elikkä siinä tehdään reitti öljypumpusta jakopäähän.

Aiempi olettamukseni oli siis potaskaa. Ei tullut tuota Rautahaulin postaamaa linkkiä niin tarkaan tsekattua.
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

jouni

#22
oikein tuo tuli itsellänikin ymmärrettyä...
nyt asiaa tarkemmin mietittyä alkoi huohotin lykätä öljyä ulos taas sen jälkeen kun lisäsi säiliöön öljyä ylämerkkiin asti..sitä ennen öljypinta alamerkissä... säiliö tarvikepönttö ja huohotinputki tulee säiliön alaosaan myös kiinni... olisko mahdollista et ei kestä laittaa öljyä maksimiin... josko peittää huohotinputken pään...??

jouni

näyttää siltä et öljyn vähentäminen säiliöstä auttoi.. miksei alunperin ole voitu laittaa huohotinliitäntää säiliön päälle ???

Hemuli

Ei kai se huohotinliitäntä sentään pääty sinne öljytankin alaosaan? Yleensähän säiliön sisällä kulkee putki joka päättyy nestepinnan yläpuolelle. Missään tapauksessa huohotinputken pää ei saa jäädä pinnan alle, muuten kaikki öljy valuu seisoessa takaisin koneeseen.

Öljysäiliöön kannattaa jättää muutenkin riittävästi ilmatilaa, pumppu vatkaa paluuöljyn sekaan niin paljon ilmaa että säiliössä alkaa tulla ahdasta jos siellä ei ole lebensraumia. Sen jälkeen ölppää voikin vuotaa mitä ihmeellisimmistä paikoista. Mystisin mihin itse olen törmännyt tihkutti venttiilinohjuria pitkin pakokanavaan...
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

jouni

ei varmaan päätykkään alaosaan mutta näemmä ei tule kovinkaan korkealle.. niinpä se on aina ollu et kaikki pitää oppia kantapään tai kokemuksen kautta ;D

Titus

Etpä ole Hemuli ainoa jolla ollut sama tihkutusongelma. Öljyä tosiaan tuli lähes joka raosta , ei kylläkään paljoa. Shovelin öljytankissa tulee huohotusletku kyllä päälipuolelle. Öljyn vähentäminen ei kyllä loppujen lopuksi auttanut koska nyt öljyä melkein ylärajassa eikä mitään ongelmaa.Tulee aika siistit savut kun alkaa tihkuttamaan. Kai se sitten oli mullakin tuollanen hydraulilukko.Jotenkin tuli mieleen filtterin läpäisykyky , Josko olis ahdistanut liiaksi paluupuolta.Minunkin koneeseen toi reikä porattu + evon pumppu.Öljyn  ja filtterin vaihdon yhteydessä ajoin startilla konetta niin kauan kun paluuletkusta piisas öljyä.Tulee muuten yllättävän paljon.siihen loppu mun koneen öljyvaivat.

bluesoul

Saako kampikammion huohotuksen tukkia?

Nimittäin sieltä tuloo öljyä sen verta paljon...

Ihmetyttää,että miksi kusee niin paljon kun puristuksetkin oli kymmen hujakoilla.
FLH-72

Raimo-Raato

Lainaus käyttäjältä: bluesoul - 28 kesäkuu 11, 14:38:18
Saako kampikammion huohotuksen tukkia?

Ei saa! Muuten mäntien alaspäin suuntautuvasta liikkeestä syntyvä ylipaine löytää kyllä jostain muualta tiensä ulkoilmaan.
A.K.A. Rambe

bluesoul

No prkl. Laitanko menemään takasin säiliöön ja korkkiin pikku reikä?

Etutönärien juurestakin kusee öljyä. Miten voi olla mahdollista,mun HD vuotaa  ;D

Oon siis ottamasa pyörää vasta ajoon tälle kesälle.
FLH-72