Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelhead -80

Aloittaja Lyytinen, 13 maaliskuu 12, 22:13:18

« edellinen - seuraava »

Kapteeni sika

Tässä vielä mittaritaulujen erot, näkee että neulat heiluu ihan eri alueilla.

Km-mittari:



Varamittaristo on mallia maili:



Tästä syystä erilaiset pyörittäjät navoissa.

Lyytinen

No niinhän ne minullakin ne tankit on, arvelin pysyvän niitten irti rocker boxista kun kiristää tarpeeksi, mutta ei. Mitenkäs se alaletku, kun ainakin minulla ne tankin lähdöt on alaspäin eikä 90 astetta toisiinsa päin niinkuin uudemmissa tankeissa. Ainakin tuommonen Gatesin nykyajan paskapensoja kestävä letku ei meinaa taipua kunnolla ja teräspunospäällysteinen söisi rocker boxia taas. Ajattelin köhelöidä semmoset kiinnikkeet, että tankki nousee about tuuman, ei se äkkiä katottuna huonolta näyttäisi.

Kapteeni sika

Mun tankeissa on letkunipat 90 asteen kulmassa, oletan että leilit on orggikset. Letku on pujotettu etukiinnikkeen ja runkoputkien välistä, ei rockerin päältä, ei ole ihan optimi linjaus kun letku menee vähän ylös-alas mutta ihan hyvin siellä gaso virtaa.
Sellasiakin on nähty että letku kiertää runkoputkien etupuolelta, eikä se mun silmiin pahalta näytä sekään.

Takapää osuu ainakin takakoppaan jos tankit vaan kiristää nostamatta. Toisessa tankissa on vähän jälkeä osumasta.

Tankkien shimmailu suoraan toisiinsa nähden on sitten salatiedettä johon mä en lähe, ei oo niin millin päälle, mulle. ;)

Lyytinen

No joo. Tulipahan sitten hommattua 5 gal tankit ja en ruvennut niitten korvakoita vääntämään, vaan tein tuommoset kiilamaiset prikat jotka lisäksi supistaa kiinnitysreiät 5/16" kokoisiksi, ja offsettaa samalla tankit mahdollisimman irti venttiilikopasta. Rälläköin rungon takakiinnikkeet hiiteen ja hitsasin latasta uudet.




Nyt on tankit jännitteettömät mahdollisimman rungon myötäisesti eikä millään ilveellä yletä ottamaan koneeseen kiinni. Ainut vaan, että normi tankkipaneeli ei käy enää yläkiinnikkeen reikiin, pitää pellistä ja nahasta köhelöidä jotain.


Lyytinen

Nostajan rullat tuli tarkastettua, kaikissa 0.04 - 0.05 mm välys.



Keinuvipuja ei tarvinnut mitata, näki silmällä, että 3000 km ajetut kiinan keivuvivut oli ihan horot pusliltaan ja pinta oli ruvennut murentumaan yhdestä vivusta venttiilin päästä. Aika uskomatonta, minkälaista paskaa. Piti sitten laittaa S&S rullakeinut.



Näköjään on se niin, että pakoputkien kiinnitys on erittäin tärkeää. Uusista kansista takakannesta lähtenyt pakoaukko leviämään kun drag pipet huonoilla kiinnikkeillä tärisseet. Etukanteen taas pakoputkea pitänyt pidätinruuvi katkesi, onneksi sain jämän kivuttomasti pois.


Lyytinen

Kannenpulteista riittää aina huumoria. Yksi pultti oli niin nylppääntynyt, että ei meinannut millään lähteä. Sitten älysin ostaa ulkopuolisen Torx-hylsyn, sisusta vähän kovertaa jyrsimellä ja sehän toimikin loistavasti nylppääntyneeseen pulttiin. Tarinan opetus lienee se, ettei ikinä pidä nylppääntynyttä pulttia laittaa takaisin.

Uudet pultit onkin näitä 12-kantaisia 7/16". Kovasti tunnutaan olevan sitä mieltä, että laskukaavat voi työntää sinne minne valo ei paista ja mennä perimätiedolla. Pitää olla just tietynlaiset adapterit ja momenttiavaimet 90 asteen kulmassa. Ajattelin, että katsotaanpa tämäkin tie sitten ja tilasin semmosen Stahlwillen 2" pitkän 3/8" vääntiöllä olevan adapterin. Ja sillähän ei tehnyt sitten kertakaikkiaan yhtään mitään. Ei ensimmäiseenkään pulttiin toiminut ainakaan tuommoisella kolholla monumenttiavaimella. Ehkä tekisi jos kone olisi pukissa pöydällä?

Motonetistä paras starttimoottoriavain mitä löytyy, sattuu käymään 7/16" pultin kantaan todella napakasti. Ei varmasti ainakaan nylppäänny. Lisäksi M16 kokoinen 12-kantahylsy, josta sorvilla ihan aavistus harjoista pois, että menee avaimen isompaan päähän ihan käsivoimin ja lähtee poiskin.



T60 kokoisesta torxista sorvilla harjaa pois, että 7/16" hylsy käy siihen ja paremmalla momenttiavaimella tsekkaus, että kolmenkympin hintainen avain pitää jotenkin edes kutinsa.



Sitten avain väliin ja tulokseksi saadaan, että momenttiavaimeen pitää laittaa momentti kerrottuna luvulla 0.765.



Mahtuu miljoona kertaa paremmin joka sopukkaan eikä jousta yhtään eikä mitenkään hankala käyttää.




Kapteeni sika

Samaa kokoluokkaa on mun momenttiavain ja sillä sai kiristettyä stoolvillen adapterilla. Jotain pultteja piti kiristää niin että työnsi karan avaimen toiselle puolelle, ja sit käänsi momenttiavaimen adapterin toiselle puolelle... sillä sai lisätilaa. Mun avaimessa kun on kiristys vain toiseen suuntaan.
Jälkikiristykseen pitää ottaa kaasari irti, eikä kytkinvaijeria kannata laittaa ennen sitä ees paikoilleen, pitää muuten irrottaa sekin. Ja jostain tönärin suojaputkestakin otin klipsin irti että avain mahtui kääntymään.
Nää sillä nysällä adapterilla.


Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 20 maaliskuu 16, 22:56:00
Ajattelin, että katsotaanpa tämäkin tie sitten ja tilasin semmosen Stahlwillen 2" pitkän 3/8" vääntiöllä olevan adapterin. Ja sillähän ei tehnyt sitten kertakaikkiaan yhtään mitään. Ei ensimmäiseenkään pulttiin toiminut ainakaan tuommoisella kolholla monumenttiavaimella.

Tuommoisilla kolhoilla monumenttiavaimilla ei tee sitten kertakaikkaan mitään... ;D

Stahlwillen adapterilla ja kelvollisella momenttiavaimella on Tuusulassa kasattu menestyksekkäästi N kpl moottoreita. Onnistuu kiristykset kone paikallaankin vaivattomasti. Ja kun adapteri on siinä 90 asteen kulmassa, niin ei tartte laskeakaan. Tosin olen sitä mieltä, että shovelin kannessa momenttien kanssa ei ole tarpeen olla niin kauhean tarkkana - kunhan on riittävästi.

Tämä noin niinku oikaisuna tohon sun levittämään disinformaatioon... ;)
Long John Stroker

Lyytinen

Ehkä ennemminkin kiukunpurkaus kuin disinformaatio. Nyt kun funtsin, niin oma vikahan se on jos paskoilla työkaluilla yrittää könytä. No ehkä opittiin kuitenkin se, että kunnon adapteri ei pelasta markan monumenttiavainta (*)? Kun mulla tuo on vielä karumpi kuin kapteenilla.

(*): legenda kertoo, että kuhmolaisen korjaamon seinällä on momenttiavain ja alla ihan seliteteksti "monumenttiavain"

Kapteeni sika

Ohuesti harmitti kun sniiduilin ja ostin ensin 3":n avaimen, sehän ei sovi mihinkään.

Ahtaimmat paikat on vasemmalla puolella, takapytystä etummainen ja etupytystä takimmainen. Mun momenttiavain on ½" karalla ja se vaatii karamuuntimen että adapterin saa kiinni. Itse asiassa jos adapterissa olisi ½" reikä niin momenttiavain ei sopis kumminkaan päin. Mutta sillä karamuuntimella saa sen momenttiavaimen pois ahtaimmasta välistä (offsettia) kun sen kääntää adapterin yläpuolelle. Tulipas Mieleen että karamuuntimen ja momenttiavaimen väliin vois laittaa lyhyen jatkon, sillä sais tilaa avaimelle vielä enemmän.

En ole minäkään vakuuttunut momenttiavaimen tarpeellisuudesta, mutta kun sillä jotenkin saa kannet kiristettyä niin laitetaan sillä. ;)

Tuusulan T-Bone

Pannussa noi pultit on vielä astetta vittumaisemmassa paikassa. Onnistuu niidenkin kiristykset edellä mainituilla työkaluilla kuitenkin.

Paskoilla työkaluilla ei saa kuin vahinkoa aikaiseksi. Hyvät työkalut maksavat, mutta onneksi niitä ei tarvitse ostaa kuin kerran.
Long John Stroker

Lyytinen

Ostin sitten Motonetistä sen kolmenkympin hintaisen 3/8" karalla olevan momenttiavaimen. Sillä onnistuu näköjään 90 asteen kulmassakin vääntää kannenpultteja tuon Stahlwillen adapterin kanssa. Ainoastaan vaihdevipu pitää irrottaa.

Torstai-iltana ekaa kertaa pariin vuoteen pyörä pääsi tien päälle. Täytyy sanoa, että nuo kyykyn jarrujen äpöstäminen 35 millin keulaan oli kyllä melkoinen savotta, mutta aika elämys oli kokea se käytännössä. Ainakin jos olisi leveämpi eturengas niin saisi stoppien helposti aikaiseksi parin sormen puristuksella. Aivan älytön jarruteho, mutta missään nimessä ei yhtään äkkipikainen. Kahvasta saa annosteltua voimaa hyvin sulavasti (9/16" sylinteri evosportista). Eikä tarvii spesiaalivaraosia. Seuraava askel on kyllä viritellä progressiiviset jouset ynnä muuta tuohon keulaan.



Sytkään olen aika tyytyväinen. Jotenkin tuntuu, että tyhjäkäynti on nyt sveitsiläisen kellon tasoa single firen myötä. Vanhat liruöljyt tosin sytytti öljynpaineen merkkivalon jos kierroksia ei ollut pitkälle toista tonnia. Saas nähdä uusien öljyjen kanssa huomenna, pesin ihan saippuavedellä öljytankinkin. Vielä pitää tehdä etupytyn putkelle lisäkiinnike, takapytyn putki ei muuten enää retua:


Kokkonen

Hienoa työtä Lyytinen!
"Täytyy pysyä liikkeellä. Koirat eivät kuse liikkuviin autoihin. Tiedät kyllä mitä tarkoitan"
Tom W

Kapteeni sika

Kaunista.

Jos näillä keleillä vilkuttaa öljyvaloa joka syttyy kun paine laskee alle 3:n psi:n niin kuinkas helteillä. Öljynpainemittari on mun mielestä hyvä hankinta, kun ei ota sitä halvinta. Vaikkei näyttäisikään tismalleen oikeita lukuja niin se näyttää kuitenkin samoja arvoja joka päivä ja jos jotain vikaa ilmenee niin todnäk se näkyy myös paineissa. Pelkkä valo kertoo kun pumppu on lepo.

Lyytinen

Kiitos kannustavista sanoista :)

Jarrusavotta ei vielä ole ohi, brittijulppi möi kunnostettuna satulat. Männät kyllä ei ihan sitä ole, tyyrpuurin puoleinen satula rupeaa aina vuotamaan, vaikka miten kasaisi. Aloitin sorvaamaan rosterista uudet männät.



Takajarruun ilmeisesti jää painetta jostain syystä kun jarruvalo jää helottamaan. Vaatii hieman lämpeämistä, tallissa en saa vikaa toistumaan. Ja ei, siellä ei ole sitä rumpujarruille tarkoitettua venttiiliä. On minulla öp-mittari, pitänee ruuvata se kiinni jahka saan jarrut fixattua. Uusilla 20W50 öljyillä vieläkin pitää olla vähän yli tonni kiekkoja, että sammuu. Etten nyt olisi vaan junk boxista kaivellut jotain auton anturia.