Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelhead -80

Aloittaja Lyytinen, 13 maaliskuu 12, 22:13:18

« edellinen - seuraava »

Lyytinen

Tähän asti sytkänä on ollut kärjet. Kokeilenpahan minkälaisen äjjäyksen modernimpi sytkä antaa, kärkisytkä kulkee kuitenkin sivulaukussa aina varalta mukana. Alle kahdellasadalla saa Ultima-merkkisenä Dyna 2000i -pakettia, jossa on single fire puolakin, ohjelmointikaapeli maksaisi satasen, mutta sen näemmä pystyy turostelemaan itsekin, tarkemmin aiheesta täällä. Itse kun tekee niin tulee just semmoinen kun sattuu tulemaan.


Lyytinen

#91
Köhelöinti jarrujen kanssa jatkuu... ensiksi vanne tasalleen jyrsimeen. Tällä kertaa ilman pyöröpöytää yms. viritelmiä, liian kiikkeriä ja arvaamattomia saada suoraan.



Vanha laakeripesä pois ja poteron syvennystä noin muutenkin.



Y-suunnassa ei oikein riittänyt liike, että olisin 63 mm plaanauspäällä saanut kavennettua vannetta niin tein 20 mm kiekosta plaanauspään ja siihen sorvin terävarsi, toimii.



Kun en muutamaan kuukauteen ollut tehnyt mitään, niin toiselta puolen nollaus keskelle meni hepuiksi (vasta jälkeenpäin tajusin) ja jouduin etsimään keskipisteen uusiksi. Yhden naurettavan viritelmän jälkeen tajusin, että puolissa on sorvattua pintaa ja sieltä se keskipiste löytyi.



Teräksestä laakeripesä. Sekopäissäni toiselle puolen tein 3 mm liian pitkän, kun ei auttanut hydrauliprässin varoventtiilin kiinni vääntäminen niin huomasin, että ei helvetti. No jonkun metallipalasen varovasti tiggaamalla siihen pesään kiinni sain naputeltua sen irti ja lyhennettyä.



Siinäpä sitä on 2003 sportsterin vanne 6 mm kapeampana ja timkeneille muutettuna. Ja '84 - '99 jarrulevyt käy nyt.



Suhtkoht hyvä tuli kun kehältä heitto on sivusuunnassa 0.3 mm ja pystysuunnassa 0.1 mm. Jarrulevyn tasoltakin heitto oli satasia, mutta silti kun pulttasin timkenit nollavälyksellä akseliin, otin vielä hiuksenhienon siivun pois molemmilta puolin, nyt ei pitäisi jarrulevyjen vipottaa ei yhtään. Samalla tein väliholkin, että sain 0.1 mm päittäisvälyksen.



Alkaa jo shovelin vakiokeulaan mahtua, vaikka vielä on alatuubeista ottamatta, että nuo jarrulevyjen "niitit" mahtuu pyörimään.



Paitsi, että eihän tämä edes mahdu paikalleen kun jarrusatulan korvaan tökkää... Olisiko 5 millistä kiinni. Nopeusmittarin pyörittäjän hahlon laitoin eri puolilla mahdollisimman eri puolelle "tasapainotussyistä", näyttää kyllä hiton hölmölle kun nuo niitit ei ole samalla tavalla. Ei kun irrota ja käännä.



Toisaalta tähän jos adapteria satuloitten kiinnittämiselle köhelöi niin tulee ihan karsean näköinen. Elikkä seuraavaksi vanhat korvat hiiteen ja tukevammat levystä hitsaten tilalle.



Tarkkaa peliä, mutta mahtuu se satula sinne. Pyörän pois ottamiseksi satulat pitää irrottaa, mutta toisaalta minusta kompaktimpi on nätimpi ainakin näin eturenkaassa.


Kiwi

Niinhän se jarrusatula pitää lähes kaikissa uusissa pyörissä irrottaa että saa etupyörän irti, eihän tuo ole kun kahella pultilla kiinni. Hienoa jälkeä!

Kapteeni sika

Kaunista. Kyllä 35mm keulankin tuplat pitää irrottaa että saa etutassun irti. Nou pik diil.

Jack

Flatheads!!!

Kapteeni sika

#95
Jaa, mun on pitänyt pudottaa jopa paineita renkaasta että saan sen lokarinkiinnikkeiden ohi. 100/90 metukka. Renkaanvaihto parinviikon sisään joten koitan repiä sen puristajat paikoillaan, muistaakseni oon kyl kokkeillut jo...


Edit: manuskasta kopsattu siivu etutassun irrotuksesta:



Sorry Lyytinen sun rojektimapin sotkemisesta.

Lyytinen

Joo kun tarkemmin muistelen niin kyllähän ne taisi pitää alunpitäenkin irrottaa ne satulat. Ei tuo meinaa mahtua tuo Metzeler nytkään noitten lokasuojan korvien välistä.

Lyytinen

Vanhat korvat hiiteen.



Siinä se nyt on ekaa kertaa akselin kera, jarrulevyn niitit mahtuu pyörimään hyvin, jarrulevyn pultit aavistukseen ottaa kiinni. Pitää miettiä olisiko matalampi profiilisia ruuveja vai sorvatako jokaisen pultin kannasta vähäsen vaiko vielä alatuubista pikkaisen.



Nyt kun ei ole vanhat korvat rajoitteena niin tuohon kun tärskäyttää hitsata uudet niin on melkein kuin tehdastekoinen.


Lyytinen

Joskus paikallisesta romulasta muun kaman ohessa ilmaiseksi saatu 20 mm alumiinilevy on oivallista materiaalia uusiin korvakoihin. Ollut ilmeisesti jonkin koneen päätylevynä, ja kaikin puolin vaikuttaa juuri sopivalta aineelta.



Kunnolla hitsausrailoa. Ennen hitsaamista korvakoita ja liukuputkia uunitin tunnin ajan 250 asteessa ja hitsauksen jälkeen jäähtyivät uunissa.



Siinäpä ne uudet korvakot on. Hitsauksen aikana sisällä oli 35 mm hiottu rosteritanko estämässä kieroon menemistä. Varovaisen 33 mm tangon ja 240 hiomapaperin avulla hoonauksen jälkeen keulan putket liukuivat kuten ennenkin.



Ensimmäinen kiinnitysreikä porattu.


selectedgrub

 :o
Edessä tai takana jalka?

Lyytinen

Jarrusatula on toki takana, tuo on oikealta puolelta. Korvakkeiden muodon hakemista, helpotti kummasti kun digimittalaitteessa on semmonen reikien poraus kehälle toiminto.



Laitoin pronssista puslat, olisi kai se toiminut ilmankin kun satula tulee jäykästi kiinni.



Alustavasti hiottu, tältä se alkaa näyttämään.





Lyytinen

Nyt on kaikki jyrsimellä tehtävät koneistukset tehty, vielä pitää akselille lopulliset holkit sorvata, nyt on putken pätkiä yms. Koekasaus osoitti kuitenkin, että etupyörä pyörii nyt ottamatta mihinkään kiinni ja väljää jäi joka suuntaan sen verran mitä pähkäilyissäkin. Myös mekaaninen mittarin pyörittäjä mahtui paikalleen. Jarruletkuviritelmiäkään ei tarvitse M10x1 / 3/8" UNF -adaptereita enempää muuttaa.


Lyytinen

Välillä pitää pajoittaa muitakin vehkeitä. Aikoinaan sportsterin ostaessani siinä oli jotkut todella paskat Custom Chromen tms. siirtosarjat, jotka heivasin omavalmisteitten tieltä. Sitä perua kuitenkin oli vielä se vaihteensiirtäjän akselilla oleva vipu. Alumiinisena siitä praakasi boorit melkein saman tien, vuosien mittaan tullut viilailtua yms. pielavetistä korjausta. Nyt se ei enää auttanut niin piti vähän paremmin fiksata. Ensiksi terästankoon hieman sorvilla muotoa, jokainen kartio aina 0.2 mm paksumpi kuin edellinen.



Ja jyrsimellä 23 hammasta niinkuin vaihteensiirtäjän akselissakin on.



Karkaisin tuon vielä vaikken edes tiedä oliko se karkenevaa ainesta. Toisaalta täyttöhitsauksen jälkeen tuli porattua tuo reikäkin ihan päin helvettiä keskilinjasta :D. Mutta hyvin tuli uudet boorit ja nyt pitää taas.


Lyytinen

Nopeusmittarin pyörittäjä oudoksutti kun entisestä meni se hakula poikki ja tilasin uuden niin näyttää ihan liian vähän, tyyliin 50 kun pitäisi 80. Liekkö uusi 2.625:1 suhteella oleva tarkoitettu mailimittareille, tässä kun on kilometrimittari ja yli neljän suhde yhteen välitys. No otin uudesta kuoret joita piti vähän hioa sopivuuden vuoksi ja vanhasta otin matopyörän ja madon kun ne olivat ihan uuden veroiset. Lisäksi rosterista sorvasin vähän pitemmän klunssin tuohon pyörittäjään, ettei tarvii prikkoja laitella akselille.



Bensatankit on aina löksöttäneet niin alhaalla, että alayhdysletku on ollut ihan luonnottomalla mutkalla ja alakiinnike hieroo etupytyn rocker boxia. Hitsasin sen rocker boxin nätiksi, mutta näköjään taas on paskana. No olkoon tämän kauden, sen sijaan tankkeja pitää nostaa. Kun en tiedä, miten shovelissa alunperin on tankit kiinni kun kyläsepät on taikoneet niin köhelöinpä itsekin jotain. Ensiksi rosterista kierreinsertti, päältä M10x1 ja sisältä 5/16" UNC.



Ja se runkoon tankin yläkiinnikkeeseen.


Kapteeni sika

Tankit ripustetaan etukiinnikkeisiin läpipultilla, sun tekemä systeemi helpottaa kyllä kiinnitystä/irrotusta.

Lähellä rockerboxia ne alakiinnikkeet on mullakin mut kiristysvaiheessa kun nostaa väljät ylös niin irti on pysynyt.

Jos johonkin kiinnityspisteeseen jää paljon jännitystä niin ennenpitkää joku paikka pettää.
Mulla on takakiinnikkeet sellaset että kun ne kiristää niin tankkilohkojen etupäät aukeaa monta senttiä rungosta, ja sellasta rakoo ei kyllä shimmata mitenkään siistiksi, eikä siihen sopis enää tankkipaneelikaan. ;)  Tein takakiinnikkekorvakkeiden ja pultinkantojen väliin kiilanmalliset prikat, eli nyt pultit vetää tankkeja vähän eri kulmassa runkoon.
Jätin ne kiilaprikat epähuomiossa toissa talvena pois, väänsin vaan raot pulteilla umpeen ja eikös sit kesällä oikean puoleinen tankki vuotanut takakiinnikkeen vierestä. Kiilaprikat on ehkä millin-pari toisesta reunasta ohuemmat, se kääntää tankkia suoraan riitävästi.  Jos hifistellään niin sellaset prikat pitäs tehdä varmaan tankkien ja korvakkeidenkin väliin mutta tankin sisäpinnat on niin epätasaiset että jätin ne tekemättä, ei ne kuitenkaan osu niille pinnoille ihan nappiin.