Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Shovelhead -80

Aloittaja Lyytinen, 13 maaliskuu 12, 22:13:18

« edellinen - seuraava »

masa

Lyytinen vitun hyvät kuvat  :D

Nuppe

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 24 huhtikuu 13, 10:50:07
Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 23 huhtikuu 13, 22:49:59...Oma lukunsa saada tuo lukkorengas paikalleen ehjänä, mutta tiivisteitten irrotuskoukulla ja meisselillä nysväämällä menee se...

Jos pieni mainostus sallitaan niin aivan ehdoton työkalu tohon hommaan on Knipexin 4921-A01 lukkorengaspihdit. Periaatteessa ihan tavalliset ysikympin kulmassa olevat ulkopuolisille lukkorenkaille tarkoitetut pihdit mutta ton mallin kärjet onkin jousiteräslankaa joka on prässätty pihdin runkoon. Niillä saa uskomattoman hyvän otteen lukkorenkaasta ja taivutetuilla kärjillä mahtuu just sopivasti sinne jakopäähän taiteilemaan.



kiitos pihtivinkistä - ko. lukkorenkaan irrotus ja takaslaittaminen ei ois voinu enää helpommin mennä!
On se hiano!

Lyytinen

Päivitystahti tässä vastaa about nikkaroimisen tahtia taas... Tuossa joku aika sitten kun pyöri ilmassa idea, että pitäs olla enemmän juttua vastoinkäymisistä niin voisinpa tarinoida hieman aiheesta maalaus.

Eli tämä projekti oli about räystästipussa vuoden ja muutenkin kun tekniikkakin tuli soodapuhallettua niin en siitä rungon patinasta niin välitä. Niinpä sitten piti ruveta maalaamaan sitä runkoa uusiksi, joskin sitä ennen entiset maalit piti saada pois. Säkistä imevä hiekkapuhalluspistooli ei kyllä ollut sovelias, joten hommasin 80 litrasen puhalluskellon. Ongelmana oli heti aluksi älytön holvaamistaipumus. Laitoin sitten rei'itetyn putken pohjaventtiiliin niin parani kummasti. Silti vettä tiivistyi pyttyyn ongelmaksi asti.

Puhaltelin kuitenkin rungon puhtaaksi ja sitten maalailin epoksipohjamaalilla ja jäsen Jensenin neuvosta Bilteman tai Motonetin veneisiin tarkoitetulla polyuretaanimaalilla. Aika hienoa jälkeä tulikin, mutta eihän sitä mitenkään joka kohtaa älyä maalata kerralla. Minulla kun ei tällä haavaa ole maalaamiselle paikkaa, niin Brezhnevin aikaisen pihakeinun rungon "kurkihirteen" laitoin rungon roikkumaan Pohjolan avaraan talliin. Seuraavana päivänä maalasin toisen kerroksen, mutta vieläkin jäi johonkin huono kohta. Kun purkin kyljessä luki, että päällemaalaus 24 tunnin sisällä ja sinä päivänä sade lähestyi, ajattelin, että jospa tämä toimii niin kuin Miranol eli ei muuta kun pensseli käteen. Seuraavana päivänä koko paska oli ihan rakkuloilla. Unohtui, että saman efektin näin kotteron alatukivarsissakin kun ruiskutin liian paksun kerroksen.

Millään en jaksanut hioa tasaiseksi sitä röpelöä niin ei muuta kuin uusiksi puhaltamaan. Tämä maalipa oli niin kovaa, että hiekkapuhalluspytty ennätti lämmetä ja täyttyä vedellä ennen kuin sain kovinkaan isoa plänttiä puhallettua. Samoin kellon mukana tulleessa puhallusletkun suuttimet kului silmissä ja eihän siitä tullut mitään. Sitten muistin, että joku suositteli vanhoja tulppasulakkeita suuttimeksi. No ei muuta kuin paineilmanippa ja pyöröteräksen pätkä sorviin ja prässillä yhteen ja päähän tulppasulake kumiletkun pätkällä. Muuten hiton hyvä, mutta 8 baarin paineella 2 millisellä hiekalla minuutissa kului väljäksi. Kaiken kukkuraksi lopuksi kuului *FLOPS* ja kohta *KOPS* mökin katolta. Pari metriä alemmas niin olisi pitänyt miettiä, oliko se kolmilasisen ikkunan hinta kolmi- vaiko nelinumeroinen ::)

Nyttemmin olen ostanut kovametallisuuttimen jolleka pitää tehdä tolkullinen pidike. Tuolloin kuitenkin vein rungon oikeaan maalaamoon ja kun menin hakemaan niin pickupista tietty unohtui perälauta auki, ihme kun vaahtokumipatjan palaset ei lentäneet sieltä lavalta huit hiiteen. No jälki oli kuitenkin semmoista, että enpä minä kyllä olisi saanut aikaan. Yhteen kohti piti Miranolilla rötvätä kun hieman ohut peitto. Mutta sitten könytessä sain nirhaumia aikaiseksi lisääkin, esimerkiksi kun rupesin konetta nostamaan paikalleen enkä muistanut laittaa pehmusteita. Noh Miranolia tarpeeksi ja hioo tasaiseksi niin ei siitä loisteputken valossa erota mihinkä kohti tuli paikkamaalattua :)

Tulevia koitoksia varten kuitenkin pitää miettiä tuotakin puhallussysteemiä, pitänee ensi avuksi viritellä rakennuksen korkeudelta putki ylös ja takaisin alas ja lähtö metrin puolitoista ennen alastuloputken pohjaa, sillä varmaan aika paljon vettä saisi pois. Hiekkapuhallushiekankin seulon itse kun pihamaalla aina on syystä tai toisesta joku hiekkakasa. Nyt olen seulonut verkon ja lapion kanssa, mutta pitäisi joku epäkeskotäryyn perustuva koneseula kehitellä. Tuommonen 5.5 kilowattinen puolen kuution kompura kyllä riittäisi näihin prätkän osien puhallukseen hyvin, mutta isompia puhalluksia varten pitäisi varmaan traktoriin käypänen hommata. Tai sitten joku älyttömän iso ruuvikompura johonka kellään ei riitä proput ja siksi halpa ja sitten rukata se dieselkäyttöiseksi.

Samoten sitä runkoa maalatessa mietin eräänlaista runkopukkia niin kuin tyyliin moottoripukki, että voisi pyöritellä sitä siinä maalatessa. Tai sitten yksi idea olisi kehitellä tämmöinen traktorin perään, että voisi tallista ajaa rungon maalattavaksi auringon paisteeseen ja sitten takaisin suojaan kuivumaan talliin.

Tämmöstä siis maalauksen saralla, ehkä selventää miksi minun projektit on aina eräänlaisia Iisakin kirkkoja. Liestyy aina hommat, että yhdestä asiasta kehkeytyy kolme uutta.

Lyytinen

Tämä pyörä on kyllä elämää nähnyt, alaputkien lokarin kiinnikkeet olivat lähteneet murtumaan niin hitsasin ne kuosiinsa. Samoin ylemmässä alumiinisessa T-kappaleessa oli semmoinen vekki, että laitoin täytettä. Hitsasin myös umpeen ne pellitystä varten olevat reiät T-kappaleesta ja kiillottelin nämä osaset. Vielä pitää painosorvata parempi pölysuoja ohjausakselin yläpäähän.



Sylinterinkannet tulivatkin uudet S&S:n tekeleet, nuo originaalit tulee joskus toiseen shovel-projektiin ja niihin vissiin tulee toisenlainen palotilakin ja tasapäämännät. Mutta se sitten joskus kun saan jyrsimen CNC-konversion valmiiksi. Rockerboxeissakin oli aika paljon sanomisen varaa eli tiggiä tarvittiin niihinkin ja hiontaa ja kiillotusta perään. Josta tulikin mieleeni keinuvipuakselit, niissä oli aika paljon väljää niin sorvasin RST:stä uudet paksummat spacerit ja sitten olin ??? kun välys ei muuttunut miksikään. Sitten hokasin sorvata itse akseleista jolloinka puolestaan huomasin, että mutterit olisi pitänyt kiristää mitatessa kunnolla, nyt meni välys nollaan. No kymppi pois sieltä paksusta päästä, niin kaikkiin tuli sitten 0.1 - 0.15 mm välys.

Hauska yksityiskohta tässä kuvassa on iskarien kiinnityspultit sisältäpäin, jotka olenkin maalannut mustaksi syystä, että sattuipahan vaan olemaan Miranol-purkki auki silloin. Ekalla kertaa kun maalasin niin ajattelin, että tulipa niin hieno, että pakko ottaa kylmätyypit. Sitten ihmettelin paljaalla metallilla olevia pulttien päitä, että justhan ne maalasin. Jonkun ajan päästä älysin, että se maali oli haalarien persiissä.

Lyytinen

Sitten niinkin yksinkertainen asia kuin pyttyjen välinen öljylinja voi pistää hanttiin. Se oli vähän turhan pitkä ja yritin nujuta sitä paikalleen, vain sillä tuloksella, että takapytyn kopasta lähti se nippa väärille kiirteille. Sitten kun lyhensin putkea 2 mm niin ei se nippa lähtenyt oikeille kierteille.



Tein sitten niin, että pohjalle työnsin paperia ja minivingulla poistin tyssääntyneet kierteet alusta niin tilanne pelastettu sillä. Seuraavassa sitten on minun käyttämä ratkaisu kansien kirimiseen:



Mitään ei tarvita hitsata, tuo 17 mm kuusiokolo pysyy tuossa ihan hyvin vääntämisen ajan. Sitä paitsi siitä voi vääntää lisää, jos momenttiavaimella ei saa tarpeeksi kireälle...

Lyytinen

Tämmöstä jälkeä sitä saa 25 eturattaalla:



Kun näin tämän korjauksen, niin eka ajatus oli, että ei hyvä helvetti:



Nyt epoksi vaihdettu alumiiniin ja startin paikka plaanattu:



Kuriositeetin vuoksi sanottakoon, että tämmösen kopan hitsaukseen riittää 100 - 150 A ilman kummempia esilämmityksiä. Lopuksi tietty koppa vielä piti näkyvältä puolelta kiillottaa, mutta nykysin se on kohtuullisen helppoa kun jaksoin rakentaa ihan kiillotuskoneenkin:



Tarkkasilmäisimmät huomaavat moottorin akselilla kuparipellin palasen kun en jaksanut lähteä ehtimään 24 milliseen akseliin taper lock -holkkia 25 millisen sijaan :)

Kapteeni sika

#66
Mä en oo ottanu koppien kyljistä nippoja pois ollenkaan vaan kun mutterit on auki niin oon painanut putkea toisen nipan sisään kääntänyt sitä ympäri ja vetänyt pois. Paikalleen laitettaessa mutterit putken keskelle tiivisteineen, pujotan putken paikoilleen ja vedän tiivisteet paikoilleen ja mutterit kii. En tiiä pitäskö nipoissa olla niin isot reijät et putki mahtuu ineen, kyl se ainakin on paikoillaan pysynyt. Pitemmällä putkella vältytään ainakin siltä kauhuskenaariolta että mutterien kiristyksessä tiivisteet ei pääse pullistumaan putken päihin tulpiksi, ja tuki öljykanavaa. Sellaisistakin tappauksista löytyy esmerkkejä netistä.

Samalla systeemillä mäkin oon kannet kiristäny mut mun mielestä tommosella jatkohässäkällä ei saa oikeeta momenttia, vaikka siihen on laskurinsa.   :D  Mulla on muutama erilainen mutka-avain ja kaikki on eri kaliberia, nehän taipuu erilailla. Sitä en sit tiiä onko sillä MITÄÄN merkitystä, en oo perehtynyt. Ja kun käyttää samaa avainta niin saahan ne ainakin samaan kireyteen, ja se taitaa olla se pointti. (ehkä,kai,tai ei) No parituumanen adapteri on kuitenkin tilattu. (eikä sekään mitään pelasta, syssyllä on kuitenkin kannet irti)

ezmo

Minkä kokoinen lenkkiavain sulla tuossa ja onko biltema/Mötönettikamaa?
-76 Shovel bobber "blowfly" Kick start, you must deserve the ride...

-94 Sportster Hugger

Tuusulan T-Bone

Joskus käytin samankaltaista patenttia kansien kiristykseen. Kuusiokolon tilalla oli lyhyt 1/2" kantainen pultti, jossa pari mutskua kierretty kiinni. Sen patentin jäljiltä kansipahvi rupesi ajan myötä vuotamaan...

Shovelin kansipultit ei veny, ja niitä on viisi kappaletta per kansi. Momentin kanssa ei oo niin justiinsa, kunhan sitä on kaikissa riittävästi. Jälkikiristyksen tärkeyttä ei voi ylikorostaa.

Kansipultteja saa erikokoisilla kannoilla. 7/16" on viisas valinta, 12-kulmaisella kannalla. Niitä mahtuu vääntämään semmosella työkalulla, jolla on toivoa saada ne myös kiinni. Lähinnä imusarjaa olevat ovat ahtaassa paikassa. Onneksi pannumiehillä on vielä ahtaampaa... ;D
Long John Stroker

Lyytinen

Tuo on siis 14/17 mm avain, Isojoen Konehallin teettämiä elikkä todennäköisesti juurikin Motonetistä hommattu. On tuo kuusiokolo tuossa kuitenkin hieman erimaata kuin pultti + pari mutteria ;). Minulla on enemmänkin se ongelma, että ilman momenttiavainta kaikki tulee vedettyä aivan liian tiukkaan. En laskureita tässä käytä vaan selvitin toisen momenttiavaimen kanssa, että tuo lenkkiavain toimii melko tarkkaan kertoimena 2.

Nipat poistin sen takia koska hiominen olisi ollut muuten erittäin hankalaa, mutta miettimisen arvoinen pointti toki tuo tiivisteen pullahtaminen jos enemmän lyhentäisi.

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 15 maaliskuu 14, 10:51:48
On tuo kuusiokolo tuossa kuitenkin hieman erimaata kuin pultti + pari mutteria ;).

Ei ole. :)
Long John Stroker

Lyytinen

Arveletko, etten olisi kokeillut sitäkin? ;D

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 15 maaliskuu 14, 13:48:29
Arveletko, etten olisi kokeillut sitäkin? ;D

Tässä tapauksessa en hetkeäkään... ;D
Long John Stroker

Kapteeni sika

Mä en huomannutkaan Lyytisen kuvasta et siinä on pitkä kuusiokoloavain. Mulla on tämmönen viri (toistaseks), kuusiokolohylsy 5/8" ja lenkki 5/8"- 9/16".


Jezuz

Lainaus käyttäjältä: Lyytinen - 15 maaliskuu 14, 10:51:48
Tuo on siis 14/17 mm avain, Isojoen Konehallin teettämiä elikkä todennäköisesti juurikin Motonetistä hommattu. On tuo kuusiokolo tuossa kuitenkin hieman erimaata kuin pultti + pari mutteria ;). Minulla on enemmänkin se ongelma, että ilman momenttiavainta kaikki tulee vedettyä aivan liian tiukkaan. En laskureita tässä käytä vaan selvitin toisen momenttiavaimen kanssa, että tuo lenkkiavain toimii melko tarkkaan kertoimena 2.

Nipat poistin sen takia koska hiominen olisi ollut muuten erittäin hankalaa, mutta miettimisen arvoinen pointti toki tuo tiivisteen pullahtaminen jos enemmän lyhentäisi.

Pidä momenttiavain 90 asteen kulmassa kiintoavaimen lenkkeihin nähden niin et tartte kertoimia!