Uutiset:

Onko tiedossa hyviä bileitä? Linkitä ne kalenteriimme!

Main Menu

Spell of iron-rautis

Aloittaja masala, 01 tammikuu 12, 22:04:29

« edellinen - seuraava »

masala

Kylläpä taas työntää viinakauppaan tää touhu. Eli etu hidastimen suunnittelua.
Tarveaineina hapanta levyä , rosteri akselia ja pari uniballia.


(toi alin reikä tossa levyssä on vaan osottamassa akselin paikan eikä siis jää tohon, vaan korvataan tolla holkilla joskus)

Ja sitte CBR:n takajarrusatula.



Noniin..Pistetäämpä palikat paikoilleen ja simuloidaan jarrutus. Siis tökkäsin vaan ruuvin jarrulevyn reiästä  ja tuuppasin mopoa eteenpäin kunnes ruuvi osui satulaan. Tulos, mopedi pyrkii nousemaan ylöspäin. No kait se noin tekee pelkän rungon ja kuskin kans ajattelin. Moottori (ehkä seitsemättä kertaa) runkoon ja uus yritys. Moottori paikallaan asetelma näytti tältä.



Uusi jarrutus simulaatio antoi vähän kiikunkaakun tuloksen joten päätin testata heittää rokkerit nurinpäin. Tällöin näytti tältä.



Tällä yhdistelmällä keula painui toivottuun suuntaan. "No mä jätän ne nurinpäin" -Ajattelin. Kunnes
karu totuus paljastui, keula putos abaut 4cm ja samalla meni runko nenilleen ja passilla vaateriin laittamani putket myös. Tätähän mä en voi sallia. Noh tässä kohtaa tuli mieleen että onhan mulla toi pikku-lättä tossa, mites siinä on toi keinujen asema. Vittu se on just samoin ku tossa mulla kun keinut on okein päin. Toki lätän rumpujarrulla on enemmän ehkä psygologinen ku todellinen vaikutus mutta kai sen ny noin toimia kuuluu. Ei muuta kun rokkerit taas oikein päin. Mä ku en ole prinkkuun ennen jarruja väkästelly ni ei oo yhtään perstuntumaa että miten tolla mun ekalla konstruktiolla pyörä jarrutettaessa todellisessa tilanteessa, täydessä painossa ja ihan oikeassa liikkeessä käyttäytyy. No kokeilen noin kuitenkin. Ai niin ja kaiken kruunas se ku tota satulaa eestaas jumppasin kolhin vielä maalitki etuvanteesta. Kai sitä senki viä jotuu purkamaan ja maalaamaan ja pinnaamaa...jihui!
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Tony

Kyllä sen akselin pitäisikin olla tuolla klo. 22-23 välillä jalkoihin nähden jotta keula toimisi myös jarrutuksessa. Tossa eka kuvassa satulan tuottama jarrutusmomentti tulee suht pystysuoraan alas, jolloin keula pyrkii nousemaan..
Ota kuva viellä lätyskän keulasta, niin ihmetellään miks se toimii

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Tony - 09 helmikuu 13, 07:37:51
Kyllä sen akselin pitäisikin olla tuolla klo. 22-23 välillä jalkoihin nähden jotta keula toimisi myös jarrutuksessa. Tossa eka kuvassa satulan tuottama jarrutusmomentti tulee suht pystysuoraan alas, jolloin keula pyrkii nousemaan..

Eih. Tommosessa pystykeulassa linkku voi ja sen oikeastaan pitääkin olla just noin kun tossa ekassa kuvassa.
Long John Stroker

Tony

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 09 helmikuu 13, 10:14:46
Lainaus käyttäjältä: Tony - 09 helmikuu 13, 07:37:51
Kyllä sen akselin pitäisikin olla tuolla klo. 22-23 välillä jalkoihin nähden jotta keula toimisi myös jarrutuksessa. Tossa eka kuvassa satulan tuottama jarrutusmomentti tulee suht pystysuoraan alas, jolloin keula pyrkii nousemaan..

Eih. Tommosessa pystykeulassa linkku voi ja sen oikeastaan pitääkin olla just noin kun tossa ekassa kuvassa.

Rokkerin kiinnitys jalkoihin lähes vaaterissa ja akseli näiden pisteiden alapuolella, noh kait se toimii myös jarrutuksessa..

masala

Siinä Tonylle kuva lätän linkkujen asennosta.



Kyllä ne piruviä juu noissa lyhyissä ,pystyissä keulissa näyttää pääsääntösesti olevan vastaavissa asemissa. Mahahaava siirty taas ajassa vähä ettepäin. ;D
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Hemuli

Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 09 helmikuu 13, 10:14:46...Eih. Tommosessa pystykeulassa linkku voi ja sen oikeastaan pitääkin olla just noin kun tossa ekassa kuvassa.

Harittaako mulla silmä näin pahasti mutta miten näyttää että etäisyys takajalan akselista reaktiotangon samalla jalalla olevaan kiinnityspisteeseen on lyhyempi kuin vastaava etäisyys etuakselista reaktiotangon jarrubraketin kiinnikkeeseen? Eli sehän juuri aiheuttaa sitä keulan nostoa. Joko reaktiotangon takakiinnityspistettä snadisti ylöspäin tai etummaista alaspäin niin että reaktiotangon ja rockerin akselipisteiden läpi piirretyt janat kohtaavat jossain kaukana kaukana pyörän edessä - nythän ne vain erkanevat toisistaan.
Sportsters rule - blowing away big twins since 1957

Tuusulan T-Bone

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 10 helmikuu 13, 12:49:07
Lainaus käyttäjältä: Tuusulan T-Bone - 09 helmikuu 13, 10:14:46...Eih. Tommosessa pystykeulassa linkku voi ja sen oikeastaan pitääkin olla just noin kun tossa ekassa kuvassa.

Harittaako mulla silmä näin pahasti mutta miten näyttää että etäisyys takajalan akselista reaktiotangon samalla jalalla olevaan kiinnityspisteeseen on lyhyempi kuin vastaava etäisyys etuakselista reaktiotangon jarrubraketin kiinnikkeeseen?

Saattaa olla noin, muttei kovin paljoa. Tuo on lähtötilanteessa kuitenkin asennossa "dive", joten pitäis workkia. Ei sitä pysty toteamaan huljuttelemalla ja nyhväämällä pyörä paikallaan, se pitää ajosta jarruttaa. Jarrutuksessa se painonsiirtymä on paljon isompi kuin mitä saa porsterimies ranteillaan aikaiseksi... ;D
Long John Stroker

masala

Lainaus käyttäjältä: Hemuli - 10 helmikuu 13, 12:49:07


Harittaako mulla silmä näin pahasti mutta miten näyttää että etäisyys takajalan akselista reaktiotangon samalla jalalla olevaan kiinnityspisteeseen on lyhyempi kuin vastaava etäisyys etuakselista reaktiotangon jarrubraketin kiinnikkeeseen?

Tavallaan harittaa tavallaan ei. Eli mä en oo sisäistäny tota asiaa oikein vaan laitoin noi etäisyydet samaksi, ja äsken kun vielä mittailin niin ne on jopa millilleen. Mutta jos tuo reaktiotangon etupään kiinityspisteen  lievä pudottaminen hoitaa asiaa parempaan suuntaan nii se ei oo mikään ongelma toteuttaa.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Ostin joskus, jostain rompetorilta jonkun, jossain vanahassa biilissä olleen taka valon, myyjällä oli niitä kaks ja nyt vituttaa etten ostanu molempia..Sahasin ton lampun kehyksen sisään menevän rosteriputken tavoitellen putkien kanssa samaa kulmaa. Sitten aloin suunnittelemaan että voisko ton A4-kokoisen rekisterikilven täräyttää tohon hoijakkaan kiinni. En kyllä tiä, toi kilpi on vaan niin jumalattoman kokonen ettei se hyvin tuu sopimaan mihinkään.





Sitte iski pakokauhu! Onko akkukotelo ja jalkatapit ainoot osat joiden valmistus
ei ole vielä lainkaan alkanu. Joutuuko tätä vielä tänä keväänä alkaa viimeistelemään! Ei helvetissä :P
Onneks kevät kohta pelastaa ku pitää alkaa muitaki vehkeitä katteleen ajokuntoon, eli eiköhän tässä vielä vuoden saa vetkuteltua ;D
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

Rezi

Tuo takavalohan istuu hienosti putkien kanssa samaan linjaan. Rekkari on aina liian iso, mutta mitä jos tilaisit pitkän kilven ilman EU-logoa ja laittaisit sen pystyyn hoijakkaan? Uus kilpi maksaa jotain alle 10 ekeä ja kyllä kai pitkän kilven voi tilata ilman EU-merkintää näin vanhaan mopoon...


masala

Lainaus käyttäjältä: Rezi - 11 helmikuu 13, 21:23:41
Rekkari on aina liian iso, mutta mitä jos tilaisit pitkän kilven ilman EU-logoa ja laittaisit sen pystyyn hoijakkaan? Uus kilpi maksaa jotain alle 10 ekeä ja kyllä kai pitkän kilven voi tilata ilman EU-merkintää näin vanhaan mopoon...

Empä oo tota kilpiasiaan vielä paljon selvitelly, semmonen haju olis sentäs että mustaa kilpee tohon
ei saa ku näyttää olevan -76. Tollasesta pitkästä valkosesta kilvestä rätkäs mä en oo tiennykkään.
Idea on kyllä mitä mainioin.
"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

L+L

mulle annettiin kats.konttorilla viime viikolla selvä vastaus kysymykseen.ei ole pitkiä valk. kilpiä moottoripyöriin.
oman ajattelin värjätä mustaksi.

ma^ko

Prätkään saatavilla olevat kilvet on normikilpi EU-lätkällä, normikilpi ilman EU-lätkää, musta vaakakilpi(=pitkäkilpi) ja musta normikilpi(jota ei ole oikeasti saanut uutena koskaan mihinkään).
Lähes kaiken mitä insinööri on ryssinyt, voi ihminen korjata.

masala

Mä olen jostain syystä mieltyny tohon alkuperäistyylin jarrupolkimeen. Ja kun tässä mallissa on toi helvetillinen vipuviidakko joka siirtää  vaihdepolkimen vasemmalle jalalle, ja mikä ei ainakaan mun mielestä toimi kovin jouheesti, olen pakotettu palauttamaan vaihteenvalitsimen oikealle ja jarrun vasemmalle. Mutta kun vasurin jarrupolkimet on jumalattoman pitkiä ja lisäks sellasen joutuis rahalla ostamaan ni tehdään pikku mulkkaus ja samalla säästetään selvää rahaa ;D.
Siis oikean puolen poljin parista kohtaa rälläkällä poikki ja vähän uudessa järjestyksessä
hitsaten kasaan.



Piikusen saumoja siistiten ja mullon ku hellssinkis tehty vasemman jalan jarrupoljin.

"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"

masala

Yritetääs edetä vaitelun vuoksi vaikka savupiippujen kanssa. Alkuun pitää muistuttaa kuinka paljon vituttaa kun pitää vapaapäivänä hilata ahterinsa työmaalle, tallin puuttellisen työstökone kapasiteetin vuoksi. Mulle oli jostain jääny käsiin tommonen 30cmx30cm palanen jotain 0,5mm messinki pelliä ja oon vähän joka kohtaan sitä yrittäny tyrkyttää, mutta tätä ennen ei mitään varteenotettavaa loppusijoituspaikaa ole löytynyt. Nyt löyty. Mankelilla ajoin ton levyn niin pieneks ku sai ja perään huristelin sikkikoneella eestaas. Sädehän jäi tolkuttoman suureksi mutta putken ympälillä kun varovasti naputteli vasaralla kutistui se kelvolliseksi. Tuloksena kaks tollasta.



Sitten taas parit kierreholkit sorvista.


Nää hitsasin kiinni takapytyn putkeen

Sitten sovitusta..



Sitten taas pimeälle alueelle ja termotecin kanssa pelaamaan."Täähän on varmaan helppoo, ku erkkaa vetäis lapaan" muistan ajatelleeni. Ohjeitakin lukasin joissa oli selkeet laskelmat kuinka paljon menee mihinki putkeen millekkin matkalle ja kurveihin piti myös varata vähän ekstraa. No pitkällisen kalkuloinnin jälkeen otin vielä puoli metriä narua till ja pätkä poikki. Näin ohjeessa luki.
MIKSI VITUSSA mä menin katkseen ton pätkän, eihän se jumalauta riittäny. Ois vaan pitäny alkaa vetään suoraan rullasta tavaraa putken päälle ja katkasta vasta lopussa. No onneks tavaraa jäi senverran kiepille että sain ton taka putken päällystettyä. Pitäneen miettiä miten noi kaks jäljelle jäänyttä pätkää ompelis yhteen, sillä luulisin että riittävät yhdessä tohon toiseen vielä.
Kuitenki, tollanen tuli takasesta.

"Jäitä ammeeseen Jepson, herra kylpee pian"